Okei, nyt minäkin järkytyin (lastenvaatteet)
Gugguun pieni 80 cm huppari 70 € ja merinovillapipo 40€. Siis mitä v*ttua? Ja ihmiset vielä ostaa näitä ihan simona ja hulluna varastot tyhjäksi minuuteissa.
Fb:n mainoksesta katsoin että onpas kivat värit, aattelin jos kahdelle lapselle ostaisi molemmille hupparin ja pipon. Mutta sehän tekisi yhteensä herranjumala jo yli 200€! :,D
Kommentit (474)
Täältä löysin itse kivoja vinkkejä vastuullisiin vaatteisiin -> vastuullisetlastenvaatteet.com
No jos on Suomessa ja Virossa tehtyjä, niin sitten ok. Itse ostan mielelläni Suomalaisia merkkejä, mutta Gugguu on vähän liiankin kallis enkä oikein viehäty niistä vaatteista, joten siksi jäänyt hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 4-vuotiaan tytön äiti enkä tiedä mikä on Gugguu tai Lassi&Leevi, eikä päiväkodissa tule kyllä katseltua toisten lasten vaatteita minkään vertaa. Molo tarkoittaa minulle jotain ihan muuta kun lastenvaatetta. :) Lapsen vaatteissa panostan käytännöllisyyteen, ja tärkeintä että vaatteet ovat puhtaita, ehjiä ja suht yhteensopivia keskenään. Olen enemmän kiinnostunut naisten muodista ja merkkilaukuista. Lasten merkkivaatteilla kilpailu tuntuu täysin turhalta.
Ei nainen tarvitse merkkilaukkua yhtään sen enempää kuin lapsi merkkivaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa asumisen ja elämisen kannalta kaikkien, etenkin niiden joilla rahaa on enemmän, kannattaisi ostaa kotimaisilta yrityksiltä, koska ne maksaa verot tänne. Tätä pitäis minusta korostaa entistä enemmän.
Olen kahden lapsen ylempikeskituloinen äiti, silti tuntuu kalliilta ostaa kotimaisia vaatteita normihinnalla. Olen pyrkinyt keskittämään ostokset aleihin ja kantispäiviin. Silloin ostan sisävaatteisiin Gugguuta, Metsolaa, Noshin yksivärisiä vaatteita ja Kaikoa, ulkovaatteisiin Reimaa.Tehdäänkö Reima muka Suomessa? Niissähän lukee design in Finland, mikä käytännössä tarkoittaa, ettei tehdä, koska jos tehtäisiin, sitä mainostettaisiin. Ainakin joitain vuosia sitten Lennet tehtiin Virossa, mielummin ostin niitä kuin jossain Aasian perukoilla tehtyjä.
Eihän Reimaa ole tehty enää aikoihin Suomessa.
En ymmärrä lastenvaatteiden kohdalla tätä jankutusta siitä että voi myydä eteenpäin ja on hyvä jälleenmyyntiarvo. Se on yksi vähän villimpi leikki niin on polvet auki, neuleesta lankapako, mustikkaa tai sormivärejä siinä 80e paidassa. Siinäpä se jälleenmyyntiarvo meni.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä lastenvaatteiden kohdalla tätä jankutusta siitä että voi myydä eteenpäin ja on hyvä jälleenmyyntiarvo. Se on yksi vähän villimpi leikki niin on polvet auki, neuleesta lankapako, mustikkaa tai sormivärejä siinä 80e paidassa. Siinäpä se jälleenmyyntiarvo meni.
Siksi kalliiden vaatteiden kanssa kannattaa olla varovainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi kalliiden vaatteiden kanssa kannattaa olla varovainen
No tottakai ja niin minä olenkin omien kalliimpien vaatteiden kanssa varovainen. 3-vuotias vaan harvemmin ymmärtää varoa vaatteitaan, eikä lasten mielestäni tarvitse rajoittaa elämistään vaatteiden takia. Meillä on parit fiinimmät vaatteet juhlia varten ja aina tuntuu ikävältä rajoittaa lasten tekemisiä vain siksi ettei juhlamekko repeä.
Meillä lapset puetaan pääasiassa "merkkivaatteisiin", mutta oikeastaan kaikki ostan käytettyinä tai uusina alennusmyynneistä tai ihmisiltä, joilla jäänyt käyttämättä. Tällöin esim. gugguun, marimekon tms. merkin perussisävaate maksaa 6-14e (eli saman verran kuin hm/lindex tms. uutena).
Halpismerkeissä ärsyttää eniten älyttömät kuviot/ tekstit, kun merkkivaatteet pääasiassa kuvattomia ja tekstittömiä. Lindexin vaatteissa on ihan hyvä laatu, joten vastasyntyneillä olen niitäkin käyttänyt. HM:n laatu ja koot heittelee, niin niistä en pidä lainkaan.
Ulkovaatteet ostan uutena (alesta tai käyttämättöminä ihmisiltä), jotta ominaisuudet tallessa. Ja, kun on neljä lasta pienillä ikäeroilla, niin tulevat kyllä ahkeraan käyttöön.
En niin välitä merkistä, toki vaatteen vastuullisuus on huomioitu, mutta eniten merkkivaatteet eroavat laadultaan. Kyllä ne laadukkaat vaatteet huomaa, sillä ne auttamatta kestävät pidempään. Toki kyllä nekin joskus rikki menee ja siksi mekin ostetaan vaatteet käytettynä eikä haittaa vaikka vaate olisi B-luokkainen, sillä kuluuhan se meilläkin. Nuppuset nettikirppikseltä ostetaan eniten, saa halvemmalla niitä kuluneempiakin vaatteita mutta silti nykypäiväistä ja siistiä.
Kaikosta tuppaa värit haalistumaan hirveän nopeasti etenkin saumoista. En suosittele.
Omasta kokemuksesta niillä köyhimmillä mammoilla on tarve ostaa noita kaikenmaailman gugguita ja perustella sitä sillä että niistä saa omansa melkein pois. Meillä lapset ei todellakaan kulje missään rääsyissä, mutta voin mainiosti ostaa niille cittarista vaatteita, nameit:iä ja muita halvempia merkkejä. Haalarit ei tarvi olla Moloa, voi olla Reimaa. Mutta mulla ei ole tarvetta sijoittaa vaatteisiin, mä sijoitan pörssiosakkeisiin, myös lapsille.
Arvelen että iso osa noiden ostajista on tätejä ja mummoja, joiden ei tarvitse miettiä käytännöllisyyttä tai uusia koko vaatekaapin sisältöä kun lapsi kasvaa. Itse ainakin kun ostan pari vaatetta vain jouluksi ja syntymäpäivälahjaksi, niin mietin enimmäkseen sitä mikä näyttää ihanalta. Jos jää pieneksi pian ja kirpparilla siitä saa parikymppiä että voi ostaa isompaa vaatetta niin sehän on hyvä. MUTTA, 70€ yhdestä vauvan puserosta on kyllä minullekin liian paljon 😃
Hyvät vaatteista keskustelijat käykää vastaamassa kyselyyn jossa kartoitetaan uniikkien käsityönä valmistettujen lasten ja aikuisten vaatteiden ostaja kuntaa, aloittelevan käsityönä valmistavan vaatteiden ompelimo. Vastauksiin menee aikaa noin 2-10 minuuttia.
https://link.webropolsurveys.com/S/44D3D9E090B06645
Tehdäänkö Reima muka Suomessa? Niissähän lukee design in Finland, mikä käytännössä tarkoittaa, ettei tehdä, koska jos tehtäisiin, sitä mainostettaisiin. Ainakin joitain vuosia sitten Lennet tehtiin Virossa, mielummin ostin niitä kuin jossain Aasian perukoilla tehtyjä.