Okei, nyt minäkin järkytyin (lastenvaatteet)
Gugguun pieni 80 cm huppari 70 € ja merinovillapipo 40€. Siis mitä v*ttua? Ja ihmiset vielä ostaa näitä ihan simona ja hulluna varastot tyhjäksi minuuteissa.
Fb:n mainoksesta katsoin että onpas kivat värit, aattelin jos kahdelle lapselle ostaisi molemmille hupparin ja pipon. Mutta sehän tekisi yhteensä herranjumala jo yli 200€! :,D
Kommentit (474)
Gugguut ja molot........voi lapsi polot. lapset vanhempiensa pikku mallinukkeja, kunnon kilpavarustelua tämä lasten pukeminen, kenen lapsella muodikkaimmat ja kalleimmat vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Äiti x 4 kirjoitti:
Mulla oli just livekirppiksellä (Hki Vekarakirppis) pöytä ja merkkipiste varattuna. Merkkipisteestä, johon laitoin Gugguut ja muut kotimaiset merkkivaatteet (40 vaatetta) jäi rahaa provikoiden ja pöytävuokran jälkeen käteen noin 300€. Tavispöydästä, jossa mulla oli myynnissä Lindex, HM ym. vaatetta 1-3€ hintaan (lähes 100 vaatetta), puolestaan jäi käteen 70€.
Olen 13 vuoden ajan ostanut ja myynyt lastenvaatetta ja joka ikinen kerta todennut, että halpisvaatteiden ostaminen (sen lisäksi että ovat usein epäeettisesti tuotettuja) on rahan kankkulan kaivoon heittämistå kirjaimellisesti..
Paljonko olit maksanut merkkivaatteista itse? 500 e?
Entä halvoista vaatteista? 150 e?
Kiinnostaisi kuulla, koska en ihan hahmota, miten jälkimmäisessä tapauksessa vähempi käytetty kokonaissumma olisi rahojen heittämistä kaivoon?
100kpl lindex ja h&m vaatteita maksaa kyllä reippaasti enemmän kuin 150€. H&m taitaa hinnat olla jotain 5-10€ kpl ja lindex 10-20€. Eli 500-2000€ maksaa uutena ja tosiaan kirpparilla saat sen 1,5€ kpl (edellyttäen, että kunto on moitteeton.
Merkkivaatteet 30-70€ kpl, yhteensä 40 vaatekappaletta, eli 1200-2800€ uutena. Ja 300€ myyntiä, vaikka vaate ois jo enemmänkin käytetty.
Miksi niin moni puhuu aika Gugguusta, mutta ei esim. Luppasista? Heilläkin on nättejä vaatteita, mutta hintataso ei mielestäni ole niin korkea.
Siluettiverstaalla on myös ihania valaisimia, tyynyjä ym!
Ihan mielenkiinnosta, miten te äidit jotka suositte "eettistä ja laadukasta kotimaista" lastenvaatteissa, pukeudutte sitten itse? Ylettyykö eettinen ajattelu myös omaan pukeutumiseen? Tai laajemmin muuhun elämäntapaan?
Varmaan hauskaa ostaa rettuja kersalle että voi joskus myydä ne eteenpäin :D missä noita hirveen kalliita kamppeita edes pidetään kun ne ei saa kulua ja likaantua yhtään? Kulkeeko ne mukelot jossain rattaissa 10-vuotiaaksi tablettia tuijottaen että uudet kurahaalarit ei vain menisi kuraan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa nuo gugguut edes tehdään? Oliko ne jostain halpamaasta? Entä onko vaatteet gots-sertifioituja?
Joo, en mäkään ymmärrä noita hintoja enkä sitä, kuinka ihmiset on tiettyjen merkkien perään, etenkin jos vaatteet on jotain kemikaalimyrkkykäsiteltyjä ja vielä jostain vinkuintiasta...
Ok, tarkistinkin sivuilta ja löysin, että tehtaat on Suomessa ja Virossa sekä heillä on gots- ja öko tex -standardit. Kaikki suomalaiset firmat kun ei ole aina yhtä kuin koko tuotanto Suomessa. Etenkin nää Design from Finland -firmat ratsastaa tolla suunnittelulla ja tuotanto on sit Kiinassa, eikä sitä aina edes mainita. Hyvä homma, sitten vähän käsitän hintaa. :-) Mutta saa vastaavia kuitenkin halvemmallakin, taitaa olla näissä vähän merkkilisää...
Ohi aiheen, mutta miksi melkein kaikkiin vaatteisiin täytyy laittaa hervottomat merkkilaput niin näkyviin? Gugguullakin näyttää olevan tajuton lirpake keskellä rintaa paidoissa. Jää ostamatta jo noiden takia. :-D Onko ne just siks, että tulee mainosta? Ite leikkaisin ne pois, mut harvoin niitä siististi saa irti. :-(
Ei kai niistä kukaan muuten tunnista että niissä mitään erikoista olisi. Sen lirpakkeen takia niitä ostetaan. Älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa nuo gugguut edes tehdään? Oliko ne jostain halpamaasta? Entä onko vaatteet gots-sertifioituja?
Joo, en mäkään ymmärrä noita hintoja enkä sitä, kuinka ihmiset on tiettyjen merkkien perään, etenkin jos vaatteet on jotain kemikaalimyrkkykäsiteltyjä ja vielä jostain vinkuintiasta...
Gugguun verkkosivuilla lukee, että vaatteet on tuotettu Euroopassa. Tietääkö kukaan tarkemmin?
Gugguun merinovillapipot valmistetaan Suomessa.
Muut Gugguun vaatteet sekä kankaat valmistetaan halvan työvoiman Virossa. Että se niiden kotimaisuudesta.
https://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Näissä-maissa-suositut-lastenvaatem…
Nää kuitenkin näyttää lasten vaatteelta hinnasta huolimatta... Jotkut ketjuliikkeet kun myy jotain keinonahka minihameita ja pikku rintaliivejä ihan leikki-ikäisille!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äiti x 4 kirjoitti:
Mulla oli just livekirppiksellä (Hki Vekarakirppis) pöytä ja merkkipiste varattuna. Merkkipisteestä, johon laitoin Gugguut ja muut kotimaiset merkkivaatteet (40 vaatetta) jäi rahaa provikoiden ja pöytävuokran jälkeen käteen noin 300€. Tavispöydästä, jossa mulla oli myynnissä Lindex, HM ym. vaatetta 1-3€ hintaan (lähes 100 vaatetta), puolestaan jäi käteen 70€.
Olen 13 vuoden ajan ostanut ja myynyt lastenvaatetta ja joka ikinen kerta todennut, että halpisvaatteiden ostaminen (sen lisäksi että ovat usein epäeettisesti tuotettuja) on rahan kankkulan kaivoon heittämistå kirjaimellisesti..
Paljonko olit maksanut merkkivaatteista itse? 500 e?
Entä halvoista vaatteista? 150 e?
Kiinnostaisi kuulla, koska en ihan hahmota, miten jälkimmäisessä tapauksessa vähempi käytetty kokonaissumma olisi rahojen heittämistä kaivoon?
100kpl lindex ja h&m vaatteita maksaa kyllä reippaasti enemmän kuin 150€. H&m taitaa hinnat olla jotain 5-10€ kpl ja lindex 10-20€. Eli 500-2000€ maksaa uutena ja tosiaan kirpparilla saat sen 1,5€ kpl (edellyttäen, että kunto on moitteeton.
Merkkivaatteet 30-70€ kpl, yhteensä 40 vaatekappaletta, eli 1200-2800€ uutena. Ja 300€ myyntiä, vaikka vaate ois jo enemmänkin käytetty.
Moi ja kiitos sinullekin kommentistsi ja laskelmistasi, ihailtavaa ahkeruutta! :)
Nuo mainitsemani, kirpparilla myymäni merkkivaatteet olivat siis pääosin käytettynä ostettu, myynnissä oli paljon ihan perusvaatetta kuten esim. Gugguun trikoopaitaa ja -housua, joista itse olen käytettynä maksanut esim. 18 € ja nyt myynyt 12-15€ hintaan kunnosta riippuen. Mainitsemaasi 30-70€ hintaan en ole juuri mitään uutena ostanut.
Mutta jos luit edellisen viestini kunnolla, niin tuotteiden hinnat tai myyntivoitot eivät suinkaan olleet viestini pointti.
Vierailija kirjoitti:
Ne voi myydä käytettynä eteenpäin vielä hyvään hintaan. Piposta voit saada jopa melkein saman kuin itse maksoit ja hupparista saa noin 40e.
Itse ostan vaatteet käyttöä varten, en jälleenmyyntiä ajatellen. Lisäksi pipot yms. saattavat kadota todella helposti, joten niistä on ihan älytöntä maksaa suuria summia.
Mä olen koko ikäni halunnut asumaan tiettyyn taloyhtiöön.
Haave toteutui ja asuntolainaa maksetaan vielä 15 vuotta.
Ihanaa, että ihmiset ostavat vaatteita, joista tykkää. Ja on siihen varaa.
Meidän asunnon hinta on noussut melkoisesti vuosien varrella ja joku maalla asuva voisi saada sydänkohtauksen, kun kuulisi mitä me maksettiin silloin. Saati sitten mitä arvo on nyt.
Mieluummin itse ostan asiallisen trikoopaidan, jossa ei etumuksessa lue jotain pöljää tekstiä. Gugguulla näin on. Vaikka vetäisinkin lapselleni jalkaan Henkka maukan legginssit.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miten te äidit jotka suositte "eettistä ja laadukasta kotimaista" lastenvaatteissa, pukeudutte sitten itse? Ylettyykö eettinen ajattelu myös omaan pukeutumiseen? Tai laajemmin muuhun elämäntapaan?
Ei. Ne ostaa sitä henkkamaukkaa ja prismaa.
Opetelkaa tekemään itse.
On edullista ja eettistä, kun ompelette kierrätysmateriaalista, eikä kenelläkään toisella ole samanlaista. Oikeasti.
Huvittavinta ilmiössä on se että ihmiset joilla oikeasti ei olisi varallisuutta luxus-lastenvaatteisiin yrittää ostaa statusta niillä.
Asutaan vuokrakämpässä ja ajellaan jollain romulla ja lapset hyppii Gugguun pimpulapipoissa.
Ensin ehkä perusasiat kuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta ilmiössä on se että ihmiset joilla oikeasti ei olisi varallisuutta luxus-lastenvaatteisiin yrittää ostaa statusta niillä.
Asutaan vuokrakämpässä ja ajellaan jollain romulla ja lapset hyppii Gugguun pimpulapipoissa.
Mistä Sinä tiedät mistä se Gugguun pipo on saatu? Gugguu ei edes vielä ole ”luxus merkki”. Versace, Dolce Gabbana tai vastaava voi olla hätkähdyttävämpi siellä teidän vuokralähiössä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä tavallaan, mutta ei vuokrlla asuminen ja vanha auto sitä tarkoita että olisi ihan peeaa tai asiat ei kunnossa. Meillä molemmilla miehen kanssa korkeakoulututkinnot ja töissäkäyviä ollaan, mutta asutaan vuokralla ja ajetaan vanhalla romulla.
Pienituloinen lasten merkkivaatteita ostava vastaa:
Asumme vuokra-asunnossa emmekä omista autoa lainkaan, edes sitä romua. Asunto on viihtyisä, sopivan kokoinen ja lähellä kaikkea tarpeellista. Liikumme julkisilla, mikäli pitää päästä pidemmälle. En näe omistusasunnon etua tässä kohtaa, meidän asumismenot on pienet ja omistusasunnosta eroon pääseminenkin on huomattavasti vaikeampaa.
Perusasiat meillä on muutenkin kunnossa. Pöydässä on terveellistä ja monipuolista ruokaa, laskut on maksettu. Emme polta tupakkaa tai juo edes kahvia. Alkoholia käytämme muutamia kertoja vuodessa. Miksi emme voisi panostaa ylimääräisiä rahojamme lasten laadukkaisiin vaatteisiin?
Melko pian sen huomasi lapsien jälkeen, ettei nuo markettitavarat ja ketjuliikkeiden kledjut kestä elämää. Jälleenmyyntiä ajatellen en kyllä osta mitään, ostan käyttöön ja käytössä ne saa ollakin, leikissä, ulkona, sotkeentua, ihan miten vain. Siitä huolimattakin ne saa helposti eteenpäin niiden jäätyä pieneksi eikä tarvitse tuskailla niiden vaatekassien kanssa, kun kukaan ei halua h&m:ää edes ilmaiseksi. Ja kyllä, myös oma vaatekaappi on tätä nykyä sekä minimalistinen, että huomattavasti ekologisempi, kun kaikki ketjuliikkeet ja marketit ei enää ole edustettuna muutoin kuin alusvaatteissa, topeissa, sukissa jne.
Kysy toki lisää ja kerro, kuinka pienituloisen tulisi sitten käyttää rahansa :D
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen lasten merkkivaatteita ostava vastaa:
Asumme vuokra-asunnossa emmekä omista autoa lainkaan, edes sitä romua. Asunto on viihtyisä, sopivan kokoinen ja lähellä kaikkea tarpeellista. Liikumme julkisilla, mikäli pitää päästä pidemmälle. En näe omistusasunnon etua tässä kohtaa, meidän asumismenot on pienet ja omistusasunnosta eroon pääseminenkin on huomattavasti vaikeampaa.
Perusasiat meillä on muutenkin kunnossa. Pöydässä on terveellistä ja monipuolista ruokaa, laskut on maksettu. Emme polta tupakkaa tai juo edes kahvia. Alkoholia käytämme muutamia kertoja vuodessa. Miksi emme voisi panostaa ylimääräisiä rahojamme lasten laadukkaisiin vaatteisiin?
Melko pian sen huomasi lapsien jälkeen, ettei nuo markettitavarat ja ketjuliikkeiden kledjut kestä elämää. Jälleenmyyntiä ajatellen en kyllä osta mitään, ostan käyttöön ja käytössä ne saa ollakin, leikissä, ulkona, sotkeentua, ihan miten vain. Siitä huolimattakin ne saa helposti eteenpäin niiden jäätyä pieneksi eikä tarvitse tuskailla niiden vaatekassien kanssa, kun kukaan ei halua h&m:ää edes ilmaiseksi. Ja kyllä, myös oma vaatekaappi on tätä nykyä sekä minimalistinen, että huomattavasti ekologisempi, kun kaikki ketjuliikkeet ja marketit ei enää ole edustettuna muutoin kuin alusvaatteissa, topeissa, sukissa jne.
Kysy toki lisää ja kerro, kuinka pienituloisen tulisi sitten käyttää rahansa :D
Hulluinta tuossa on se, että joku maksaa niistä nuhjaantuneistakin kunhan on merkkiä. Ei mikään vaate pysy ehjänä tai ainakaan hyväkuntoisena, jos leikki-ikäinen oikeasti liikkuu ja touhuaa.
Helpompaa on ostaa marketin alesta jollain 5€:lla uusia vaatteita, jotka sitten käytetään loppuun. Mitä omistusasumiseen tulee, siitä on se etu että jää niille lapsillekin jotain. Mieluummin me niitä "ylimääräisiä" rahoja laitetaan johonkin tärkeään (asuminen, lasten tulevaisuus) kuin merkkivaatteisiin.
Tämä on kuitenkin vain minun mielipiteeni eikä ole tarkoitus käydä kädenvääntöä.
Tekisikö? En kyllä itse tekisi, jos ompelimoni sijaitsisi esim. Helsingissä, jossa kalliimmat vuokrat ja menot. Asiaan kuuluu kuitenkin kaavoitus, leikkuu, tikkaaminen, saumurointi, ja kaikki lukuisat välisilitykset. Sitä paitsi, jos itse perustaisit yrityksen, minkä tahansa alan, et haluaisi ilmeisesti maksaa itsellesi palkkaa vielä kaikkien kulujen ja verojen jälkeen ja jäädä voitolle? Hyväntekeväisyyttähän se kutsumustyö onkin joo. :)