Mummu valittaa että hän tekee vanhainkodissa hidasta kuolemaa tylsyyden takia, vaikka käyn joka v-loppu katsomassa
Käyn siis v-loppuisin täyttämässä hänen kanssaan ristikoita, pelaamassa shakkia ja ulkoilemassa. Vien lukemista ja herkkuja yms.
Viimeksi kun sanoin, niin hän valitteli masentuneisuutta kun ei pääse ulkoilemaan. On siis pyörätuolissa. Viikolla minulla on kuitenkin työni. Minulla ei ole varaa palkata erikseen ulkoiluttajaa. Saisiko jostain vapaaehtoisen tähän hommaan? Muu suku ei jaksa/viitsi käydä mummua katsomassa tai sitten asuu liian kaukana.
Kommentit (42)
Kannattaa varmaan kysyä sieltä vanhainkodista, onko heillä jotain vapaaehtoissysteemiä olemassa. Tai sitten kysellä esim. paikallisessa fb-ryhmässä kiinnostaisiko jotain auttaa.
Ei siihen vanhainkodin tylsyyteen mikään auta, valitettavasti. Syy on siinä ettei ihminen viihdy siellä.
Katsele kauppojen ilmoitustauluja! Itse löysin tätä kautta papalleni maksuttoman vanhusten shakki- ja korttipelikerhon :) Onpahan kahtena iltana viikossa viihdettä ja toki sukukin käy sitten välillä katsomassa.
Valittaa hitaasta kuolemasta vanhainkodissa, minäkin valittaisin. Karkaisin takaisin elämään, vaikka kompuroiden. Toivottavasti löytyy vapaaehtoistyöntekijä, onhan kyse elämästä ja kuolemasta.
Kuulostaa että mummolla ei ole mitään oikeaa hätää kuitenkaan. Ikävöi toki sinua kun yhdessä on mukavampaa.
Voiko mummo täytellä yksin niitä sanaristikoita viikolla. Kykeneekö mummo tekemään käsitöitä? Voisiko tehdä jotain hyväntekeväisyyteen esim pieniä lakkeja ym mitä keräävät välillä vietäväksi ulkomaille?
Voisit pyytää mummoa miettimään viikolla vanhoja suvun asioita ja kirjoittamaan /sanelemaan sinulle nauhalle niin voit tallentaa suvun asioita muistiin ja sama vanhoista suvun valokuvista mummo voisi kertoa kaiken mitä muistaako tallettaisitte tiedon yhdessä.
Kuvittelisin että jos mummo voisi tehdä jotain tuollaista tuntisi itsensä taas hyödylliseksi ja olisi tekemistä viikollakin.
En ihmettele, että kokee tylsyyttä. Harvassa ovat edelleen ne paikat, joissa ulkoilu hoidetaan henkilöstön puolesta ja ohjelmana on muutakin kuin ruoan odottelu. Viriketoiminnan järjestämistä pidetään turhana menoeränä, johon ei palkata työntekijöitä.
Osaako mummo käyttää tietokonetta? Hanki hänelle läppäri, niin hän pääsee someen ja skypeen jutustelemaan.
Yritä puhua jollekin sukulaiselle, että kävisi edes joskus viemässä ulkoilemaan. Vai onko heillä jotenkin huonot välit? Oma isoäitini valitti aina, ettei kukaan koskaan käy (itse pääsin joka toinen viikko), mutta hänen lapsensa olivat sopineet, että merkkaavat käyntinsä kalenteriin etunimensä alkukirjaimella ja aika paljon niitä kirjaimia siellä oli... Joo, ei liittynyt tähän.
oisko 4h ystävätoimintaa tai spr:llä
Kerran viikossa.., eli 6 pv viikossa yksin. Oletpa hieno lapsi äidillesi.
Vierailija kirjoitti:
No siinä taas hyvä esimerkki siitä, että ei se lasten teko välttämättä takaa sitä, että seuralaisia ja avustajia löytyy vanhana automaattisesti, kuten tältäkin palstalta monesti saa lukea. "Kuka sua sitten vanhana käy katsomassa jos et tee lapsia?", on yleisesti kuultu puolustelu, jos joku sanoo ettei halua lapsia.
Ja kukahan kävisi edes viikonloppuisin jos ei olisi lapsia ja lapsenlapsia?
Meilläkin mummo alkoi vanhemmuuttaa valittamaan että kukaan ei käy katsomassa, vaikka kävi, ei vaan enää muistanut että ketä oli käynyt ja koska.
Onko mummolla televisio omassa käytössään? Jaksaako lukea? Kirjastosta voi lainata lehtiä, jos näkökykyä on tarpeeksi.
Hyvä, että sinä lapsenlapsena käyt sentään.
Kannatti mummosi tehdä lapsia.
Mummu ei enää yksin näe täyttää ristikoita ja reuman aiheuttamien nivelkipujen takia ei voi tehdä käsitöitä. Tämän takia tietokoneen käyttökään ei onnistu enkä usko että sen enää oppisikaan.
Hän ei ole myöskään maailman helpoin ihminen ja on töksäyttänyt muutamalle sukulaiselle pahasti, siksi välit menneet. Kauempana asuvat käyvät ehkä kerran vuodessa katsomassa.
Ap
Ei kaikkiin asioihin voi vaikuttaa tässä maailmassa. Sinä et voi vaikuttaa siihen, että mummollasi on arkisin tylsää, eikä mummosi suoraan voi vaikuttaa siihen, että vanhainkotielämä on hänen mielestään tylsää. Joihinkin asioihin joutuu sopeutumaan.
Onhan siellä vanhainkodissa tylsää ja yksinäistä kun hoitajilla ei ole aikaa seurustella. Itse olin lukion jälkeen työmarkkinatuella eräässä vanhainkodissa puoli vuotta, sovittiin että menen ihan juuri vain pitämään vanhuksille seuraa ja oli ihanaa kun omakin mummo oli siellä niin sain joka päivä olla hetken hänen kanssaan. Toki sitten ulkoilutin muitakin vanhuksia ja luin heille ja kampasin tukkaa ja pelasin korttia. Oli ihana nähdä miten iloisia olivat kun oli joku jolla aikaa jokaiselle :)
Itse ajattelin että sitten kun omat vanhemmat ovat vanhainkodissa niin koitan käydä mahdollisimman usein katsomassa mutta ymmärrän toki että aina ei kerkeä jos on itse työelämässä mukana. Olisiko sinulla varaa maksaa vaikka muutama euro jollekin nuorelle että kävisi vaikka kerran viikossa pari tuntia olemassa mummon seurana? Varmaan sellaisiakin nuoria löytyy, itse olisin ainakin nuorempana mielelläni ollut jonkun seurana koulun jälkeen jos siitä olisi saanut vaikka 5 euroa/tunti, toki vaikkapa ilmaiseksikin. Mutta jos olisi joku pieni nimellinen summa niin voisi olla hyvä?
Kiltti olet kun käyt.
Paljon on sellaisia narsistivanhempia jotka eivät ymmärrä mummojen ja pappojen tuskaa, kun eivät tapaa lastenlapsia.Keksitään vaikka mitä syitä kun se varsinainen syy löytyy vanhempien empatiakyvyttömyydestä ja ilkeydestä.
13, lehdistä näkee vain isot tekstit ja selailee lähinnä kuvia. Televisio voisi toimia, vaikka hän vastustaakin "nykyajan hömpötyksiä" Taidan hankkia ja kokeilla jos hän innostuisi siitä kuitenkin :) Kiitos vinkistä. Yhteisestä televisiosta katsovat kaikki yhdessä lähinnä uutiset ja salatut elämät.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Valittaa hitaasta kuolemasta vanhainkodissa, minäkin valittaisin. Karkaisin takaisin elämään, vaikka kompuroiden. Toivottavasti löytyy vapaaehtoistyöntekijä, onhan kyse elämästä ja kuolemasta.
Sama juttu minulla. Vie sille vähän napanteria jemmaan.
No siinä taas hyvä esimerkki siitä, että ei se lasten teko välttämättä takaa sitä, että seuralaisia ja avustajia löytyy vanhana automaattisesti, kuten tältäkin palstalta monesti saa lukea. "Kuka sua sitten vanhana käy katsomassa jos et tee lapsia?", on yleisesti kuultu puolustelu, jos joku sanoo ettei halua lapsia.