Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas tarhassa hoitajat sano rumasti mun lapsests!!!

Vierailija
06.09.2016 |

Tuli taas helvetin paha mieli. Tällä kertaa oli muka liian vähän päällä ja vääränlaista. Eilen hain lapsen vähän myöhässä, kun olin poliisitalolla selvittään kaverin asioita. Viime viikolla olin sit muka tuonut kuumeisena tarhaan (mitä en ite ees tiennyt). Ja kokoajan kysellään kotioloista ja miten paljon laps nukkuu ym ym.

Ei oo huono äiti, vaikkei alkekirjota kaikkia yhteiskunnan normeja. Mut silti sataa paskaa niskaan kun joku hoitaja ottaa silmätikukseen.

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestiketjun aloittajan olisi nyt tosiaan syytä ottaa vinkistä vaarin eikä vain kuvitella, että tarhatädit, poliisi, sossu, lääkärit ja vielä yläkerran naapuri tahtovat hänelle ja lapselle pahaa. Tarha/Päiväkodin työntekijät ovat ammattilaisia näkemään onko jonkin lapsen kotioloissa jotain pielessä ja eivät he turhasta anna palautetta. En nyt tarkoita, että teillä on kotiolot lapsen turvallisen kasvuympäristön kannalta pielessä (jos olisi niin LATU-uralla olisit jo), mutta selvästi lapsiarjenhallinnassa on kehitettävää. Siitä asiasta tarhassa antoivat sinulle palautetta. Ei pidä ottaa heti "teinihärkäasenne" vaan kannattaa vain kiittää palautteesta ja sanoa, että "hyvä kun muistutitte varavaatteiden puuttumisesta. Laitan heti huomenna mukaan. Pahus kun kiireessä unohtui päällysvaatteet pihaleikkejä varten. Huomenna on taas ulkohousu- ja takki mukana".

Tekstistäsi ja vastauskommenteistasi paistaa läpi pienoinen "teiniangsti-härkäasenne". Olet kuitenkin sen ikäinen, että siitä olisi jo hyvä päästä yli vaikka ei olisi lapsia. Saati sitten kun on lapsia jotka todella asettavat haasteita arjenhallintaan. Opi laittamaan edellisenä iltana lapsen nukkumaanmenon jälkeen katsomaan huomisen päiväkodin ohjelma (onko retkiä joihin olisi hyvä varautua?), varavaatteet reppuun ja katso eteisen jakkaralle valmiiksi ulkovaatteet (huomisen säätiedotuksen mukaisesta), mahdollinen aamupala jääkaappiin. Silloin ei kiireessä unohdu. Jätä Facebook yms vähemmälle hoitopäivää edeltävänä iltana jos ei muuten "ehdi" tekemään näitä lapsiarjen perusasioita. Näistä jos rupeaa toistuvasta lipsumaan (joskus kaikille sattuu kömmähdyksiä) niin silloin on vain hyvä, että tarhatyöntekijät mainitsevat ensin asiasta eikä vasta lastensuojeluprosessi. Eli ongelmana ei ole lapsi eikä tarhatyöntekijät vaan sinun oma arjenhallinta ja asenne. Piste.

Vierailija
62/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla provo, mutta siltä varalta ettei ole, annan hieman neuvoja entisenä lastensuojelun työntekijänä:

Nyt ensitöiksesi pakkaat lapselle ulko- kura- ja vaihtovaatteet lapselle mukaan. Osa vaatteista voi jäädä päiväkotiin, jolloin unohdus ei ole niin iso juttu. Jos ei ole useampia ulko- ja kuravaatteita, käyt ostamassa kirpparilta. Ei tarvitse olla hienot, kun kerta on varavaatteet, joten pääset halvalla.

Sitten menet kirjastoon ja etsit sieltä helpon keittokirjan ja alat harjoittelemaan ruoanlaittoa.

Sen jälkeen laitat välit poikki kaveripiiriisi, ainakin niihin jotka käyvät seuloissa tai joilla on rekisteri. Etsit kunnollisia kavereita.

Sitten haet kouluun tai töihin, nyt on yhteishaku käynnissä. Näistä voit myös saada uusia tuttavia.

Kun päiväkodista tulee sanomista, pahoittelut unohdusta ja hoidat hommat jatkossa paremmin. Suhtaudut viranomaisiin yhteistyöhaluisesti. Muuten sitä löytää itsensä nopeasti lastensuojelun asiakkaana.

Eli nyt otat elämäsi ja lapsesi elämän omiin käsiisi ja huolehdit arjestanne. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapsella sitten oli päällä ja mitä olisi pitänyt olla? Minkä ikäinen lapsi?

Huppari, pitkähihainen paita, legginsit. Ei kuulemma ollut päällysvaatteita eikä ulkoiluvaatteita eikä vaihtovaatteita eikä mitään. Lapsi on 3v.

Ap

Tee ihmiskoe. Mene päiväsaikaa pari kertaa 1-2 tunniksi kerrallaan ulos istumaan hiekkalaatikkoon ja laskemaan liukumäkeä ja kiikkumaan legginseissä ja hupparissa. Ilmeisesti mukana ei ollut myöskään hattua (syksypipoa jo näissä keleissä) ja hanksoja joten jätä ne myös sisälle.  Mitä siitä, että legginsit ja huppari välillä kastuvat ja olet samoissa märissä "päällysvaatteissa" myös sisällä. Hetken aikaan huilittua mene uudestaan ulos samoissa märissä vaatteissa. Kysytään sen jälkeen uudestaan oliko lapsella ja sinulla mielestäsi asianmukaiset syksyvaatteet ulkoleikkeihin. Luulisi nämä asiat hoksaavan jos on edes pari kertaa myös kotona lapsen kanssa leikkinyt syksyilmassa. Pyydä joltain apuja jos ei arki meinaa rullata tai hae vaikka kirjastosta "Leikki-ikäisen hoito-opas" kirja. On siinä kirjassa myös hyödyllistä maalaisjärjellä ymmärrettävää tietoa eikä vain psykologien kehitysoppiasiaa.

Vierailija
64/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne onkin huolissaan lapsesta, eikä vaan kysele sun kiusaksi?

Vierailija
65/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoolaisessa päiväkodissa sattuu ja tapahtuu.

Todellakin... Luulin, että mun sisko on kirjoittanut tänne, mutta on 2v vanhempi kuin ap ja lapsi eri sukupuolta, muuten kuulostaa aivan samalta valitettavasti. Asuvat kyllä oikeasti porvoossa ja siellä voi tapahtua.

Vierailija
66/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tai ei, tällaisia vanhempia on paljon. Ihan liikaa. Lastentarhanopettajana olen tavannut näitä. Lapsilla on liian pienet, rikkinäiset ja likaiset vaatteet. Ulkovaatteet tuodaan, jos muistetaan. Yleensä ei. Saappaat on liian pienet. Kerran jopa niin pienet, että lapsen jalka oli ulkopuoleltakin pari senttiä pidempi kuin itse saapas. Silti vanhemmat eivät olleet huomanneet saappaiden olevan pienet. Jos kuravaatteet löytyy, ovat ne yleensä liian pientä kokoa tai niin vanhat, että niistä pääsee vesi heti läpi. Talvipakkasilla lapsi tuodaan päiväkotiin toppapuvussa, joka on ollut ehkä lämmin 15 vuotta sitten, nyt on ohut ja kauhtunut. Samoissa sisävaatteissa koko viikon, joskus kaksikin. Hiukset takussa ja likaiset. Yleensä samat pikkarit jalassa koko viikon. Loppuviikosta pikkarit on ihan ruskeat, kun kukaan ei kotona auta pyyhkimään pyllyä kakan jälkeen. Lapsi haisee ja muutkin lapset haistavat sen. Yleensä näiden lasten vanhemmilla on aina tuodessa ja hakiessa rööki suussa. Kotona useimmiten koiria ja kaneja yms. niin paljon, ettei lapsi osaa kertoa kuinka monta niitä on.

Mun sydämeen sattuu nämä lapset. Yleensä ne ovat jo lastensuojelun piirissä, mutta uusia raportteja saa tehdä jatkuvasti. Vanhemmat ovat tietenkin uhreja, kun emme päiväkodissa vain pysty katsomaan tuollaista sivusta. Kai se elämä olisi sille äidille parempaa, jos sossut eivät puuttuisi vaan saisi laiminlyödä lapsiaan ihan rauhassa. Olen itsekin ollut lapsen saadessani nuori ja todella pienituloinen(opiskelut oli vielä kesken). Silti lapsellani on aina ollut lämpimät, puhtaat, ehjät ja oikean kokoiset vaatteet. Niin päiväkodissa kuin kotonakin. Tiedän, ettei se pennin venyttäminen ole aina helppoa, mutta lapsen tarpeiden kuuluisi tulla ensin.

Vierailija
67/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu on Turusta kotoisin oleva arkkitehti. Sairaan pihi. Siis oikeasti. Kun sinne menee kylään, keittää juuri ja juuri puoli kuppia laihaa kahvia. Jos itse ei vie kahvileipää, sellaista ei tarjota.

Lapsi on aina vanhoissa kierrätysvaatteissa, saappaat viisi numeroa liian isot, reikäinen haalari niin pieni, ettei lapsi voi taipua tai esim kyykistyä lainkaan. Rattaa kolmista vanhoista kootut rohjot.

Lapsen tukka nirhitään itse.

En tajua. En vaan tajua.

Vierailija
68/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et satu asumaan Tampereella?

Vierailija
69/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tohon ruoan laittoon, prismassa myydään pakkasessa valmiita sekotuksia missä on peruna ja keittojuurekset, se kattilaan, vettä ja lihaliemikuutio sekaan ja paketti nakkeja/siskonmakkaraa/jauhelihaa niin siinä on helppo ja halpa ja nopea ruoka. :)

Vierailija
70/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli ihan Jasmiini fiilikset tästä aloittajasta. :D Pahoittelut.

Vierailija
71/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä lapsella sitten oli päällä ja mitä olisi pitänyt olla? Minkä ikäinen lapsi?

Huppari, pitkähihainen paita, legginsit. Ei kuulemma ollut päällysvaatteita eikä ulkoiluvaatteita eikä vaihtovaatteita eikä mitään. Lapsi on 3v.

Ap

Pliis pliis pliid ole provo.... meillä oli aamulla 6 astetta lämmintä alle kymmenen vielä ysin jälkeen kun suunnattiin lasten kanssa ulos

Vierailija
72/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit iloinen että joku välittää lapsestasi, kun itse et kerran välitä yhtään.

Vierailija
73/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tuli ihan Jasmiini fiilikset tästä aloittajasta. :D Pahoittelut.

Mullekin tuli. Mutta caps lock puuttuu.

Vierailija
74/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet ap? Kirjoitusasusta päätellen teiniäiti, jolla on elämänhallinnassa ja arjessa selviytymisessä haasteita.

Oon 28v. Mut joo haasteita on kyllä. Mutta ne on just tälläsii mitä tarha, kytät, sossu ym aiheuttaa.

Ikävä et lapsi niistä joutuu kärsii. Ap

Voi sinua höpönassua. Sinä itse aiheutat noita haasteita, joista sinun lapsesi joutuu kärsimään tahattoman osansa. Etkö ymmärrä, että kaikki ei ole aina muiden vika, vaikka onhan se kätevää syyttää muita omista töppäilyistään. Tunnen tuollaisia ihmisiä, jotka itse tekevät typeryyksiä ja sitten syytetään mm. poliisia ja muita viranomaisia.

Vierailija
75/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä "elämän kova koululainen" on provo, pakko olla, toivon niin!

Vierailija
76/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaa lapsen hoitokassiin:

- sukat

- sormikkaat (toiset varalla jos toiset kastuvat).

- verkkarit

- legginsit

- pitkähihainen paita

-kurahousut

-sadetakki

- kurahanskat

-saappaat

Voit pitää tuota varustusta koko ajan kassissa, peset ja täydennät sitä mukaan jos/kun likaantuu. Illalla käyt kassin läpi ja peset vaatteet ja kuravaatteet. Aamulla ainakin kuravaatteet kuivuneet ja saat puhtaat taas hoitoon mukaan.

Pue lapselle aamulla hyvin päälle. Meidän 2 v mennyt jo pari viikkoa hoitoon seuraavalla varustuksella:

T-paita

Fleece

Tuulitakki

Legginsit

Tuulihousut

Pipo

Sormikkaat

Sukat

Lenkkarit

Laukussa ollu vielä kesähattukin mukana ja vesipullo.

Vierailija
77/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään ei ole tarhoja... Vaatteet ovat tosi tärkeä asia säällä kuin säällä ja tehtäväsi on hoitaa varahakija lapselle, jos et ehdi päiväkotiin sen sulkemisaikaan mennessä. Opi olemaan vastuullinen aikuinen niin kysymykset päiväkodin puolelta vähenevät.

Tarhoiks niitä meillä on aina sanottu. Oli mun lapsel vaatteet mut kuulemma vääränlaiset eikä vaihtareita mukana. En muistanut kun oli kiire/ei ollut puhtaita. Ap

Kylä tarhantäti oli oikeassa, että ulkovaatteet tarvitaan päiväkotiin. Ota itseäsi niskasta kiinni ja pakkaa lapsen vaatteet valmiiksi jo illalla. Näin kaikki tavarat ovat mukana eikä mitään unohdu.

Päiväkodissa on aukioloajat ja sinun tehtäväsi on huolehtia, että lapsi haetaan pois ennen sulkemisaikaa. Kyllä lapsen asioiden huolehtiminen on tärkeämpää kuin kaverin. Jos sinulla on ongelmia aikataulun kanssa, niin varmista, että joku hakee lapsen päiväkodista.

Äläkä ota negatiivisesti hoitajan sanoja vaan mieti, miten korjaat ongelman.

Vierailija
78/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin no olitko laittanu sille ulkovaatteita yms mukaan?

Olihan noi ulkovaatteet???? Paksu huppari ja legginsit. Nyt en tajuu? Ap

Anteeks mitä?! Itse olen kolmannen asteen (sh) opiskelija, ja eilen mulla oli collarit, huppari ja ihan kunnon syys TAKKI millä pärjää jopa pikku pakkasilla. Ja tosiaan menin noilla vaan kouluun ja olin sielä sisällä lämpimässä koko päivän. Päiväkodissa lapset leikkii ulkona, miten helvetissä sä oletat että joku 3v pärjää legginseillä ja hupparilla kylmässä kosteassa maassa kun aikuisillakin on jo takit päällä ollu pitkään??? Toivon todella että tehdään lasu kerta koet että legginssit on sopiva ulkoiluvaate noin pienelle näillä säillä! Kohtahan se saa keuhkokuumeen kun vähissä vaatteissa hilluu ulkona kun tulee syksy...

Tarhaan kuuluu pakata ulkoiluvaatteet = haalari ja tarvittaessa kurahousut, hanskat ja sadetakki. Myös päähine on tarpeen noin pienelle ja hanskat jo näillä keleillä.

Ja kuka 29v ei osaa tehdä ruokaa? Itse tein jo ala-asteella koulun jälkeen välipalan ja yläasteella tein ihan kunnon lämmintä ruokaa koko perheelle.

Toi että poliisi ja sossu yms kyttää ja "häiritsee" kuulostaa jo ihan tarpeeks pahalta, niiden kuuluu auttaa, ei häiritä. Joku on vialla jos avun kokee negatiivisena.

Hoida asiat kuntoon ja anna vaikka lapsi itse parempaan kotiin!

Tuo kohta on nyt vähän liioittelua. Eipä nyt kovin monella aikuisella takkia vielä ole ollut, ellei ihan kurja sää ole, sataa, tuulee ymv. Itse olen keski-ikäinen eikä takkia ole ollut vielä kertaakaan päällä näihin aikoihin, vaan pärjää hyvin pitkähihaisella paidalla. Samoin oma äitini pärjää samoin. Nythän on vasta syyskuun alku, niin miten mukamas ihmisillä olisi ollut takit JO PITKÄÄN PÄÄLLÄ???

Tietysti vilukissat laittaa jo takkia, hanskaa ja huvia päällensä (vaikka kesällä 25 lämpöasteessa), mutta ihan "normaalit" ihmiset eivät. Lähinnä huvittaa, kun muutamat naiset ovat kaivaneet ne paksut ja isot huivit kaapeistansa ja kääriytyneet niihin, vaikka lämpötila on n. 16-18 astetta ja aurinko paistaa. Miten ihmeessä nämä pärjää pakkasilla?

Mutta toki pienemmät lapset tarvitsevat ulkoleikkeihin kosteutta eristävät vaatteet, sen nyt kaikki ymmärtävät, paitsi ap. Mutta nuo hanskat lapsille ovat taas sinulta vähän liioittelua, ei nyt vielä. Ei ole vielä niin kylmä, että kukaan tarvitsisi hanskoja tai pipoja, vähän pitää kestää kylmääkin, karaistua.  Ei siitä nyt sentäs keuhkokuumetta saa, jos vähemmissä vaatteissa kulkee, höpsö nuori olet. Eikä tuo sh-opiskelijastatus kerro mitään tietämyksestäsi tai maalaisjärjestäsi, vaan mitä kolussa sinulle opetetaan. Joten rauhotu vähän...

Vierailija
79/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö että tavallisia asiansa horitavia ihmisiä ei sossut, poliisit tai tarhantädit häiritse eikä "aiheuta harmia".

Nämä vaivaavat vain ihmisiä, jotka omilla toimillaan sen aiheuttavat.

terv.

43-vee kukkahattutäti

Vierailija
80/152 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään ei ole tarhoja... Vaatteet ovat tosi tärkeä asia säällä kuin säällä ja tehtäväsi on hoitaa varahakija lapselle, jos et ehdi päiväkotiin sen sulkemisaikaan mennessä. Opi olemaan vastuullinen aikuinen niin kysymykset päiväkodin puolelta vähenevät.

Tarhoiks niitä meillä on aina sanottu. Oli mun lapsel vaatteet mut kuulemma vääränlaiset eikä vaihtareita mukana. En muistanut kun oli kiire/ei ollut puhtaita. Ap

Ei ollut puhtaita vaatteita? Mistä se kertoo ja kenen vika se on, jos lapsella ei ole vaatteita.

Et ehtinyt hakemaan ajoissa? Tämäkin on ilmeisesti "tarhan" vika. Työntekijällä on työaika, hänellä on myös vapaa-aika, mahdollisesti perhe ja omat lapset, jotka on haettava/vietävä ajoissa. Sinun velvollisuutesi on huolehtia siitä, että lapsesi on haettu silloin kun hoitosopimuksen mukainen hoitoaika päättyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi