8. luokan terveystarkastus. Huoltajan läsnöolo pakollinen...
Oikeastiko joku terkka voi velvoittaa huoltajan olemaan mielellään sekä terkan että erillisen lääkärintarkastuksen aikana nuoren mukana vastaanotolla?
Paree tarjota ilta- tai viikonloppuaikoja, jos meinaa mut saada nuoren mukaan.
Kommentit (28)
Taitaa olla jotain huolenaihetta lapsesi suhteen. Ei sinne muuten kutsuta.
Tarkastetaanko se vanhempikin vai mitä ihmettä? Ei tämmöisiä ennen vanhaan ollut. En kyllä olisi halunnut äitiäni tai isää mukaan tuon ikäisenä enää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toi wilma-viesti on yleisesti kaikille kasien vanhemmille laitettu. Ap
Minä ainakin menin tosi mielläni nuoren mukAan terveystarkastuksen koululle.
Aamu- ja iltapäiväaikoja oli tarjolla.
Mun mielestä on tärkeä juttu tietää, mitä nuorille siellä jutellaan
Kolmas on nyt 8-luokalla.
Jospa nyt sitten pääsisin sinne.
Aikaisemmin minua ei haluttu ts tytöt eivät välittäneet minulle tietoa terkkarintarkastuksen ajasta
Miksi huoltajan läsnäolo on pakollinen ? Mahtaa olla kiusallinen tilanne. Itse en suostuisi 8.luokkalaisena moiseen. Jollakin keinoilla onnistuin itse välttämään yläasteella ja lukiossa asioinnin kouluterveydenhoidon kanssa. En käynyt 20 vuoteen lääkärissä, mutta keväällä sossu pakotti työkykyselvitykseen, joka pakotti psykiatrille. Siellä tuli sitten käytyä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin menin tosi mielläni nuoren mukAan terveystarkastuksen koululle.
Aamu- ja iltapäiväaikoja oli tarjolla.
Mun mielestä on tärkeä juttu tietää, mitä nuorille siellä jutellaan
Olin 7. luokkalaisen terveystarkastuksessa mukana vuosi sitten. Silloin ei tosin ollut erikseen lääkärintarkastusta mutta ei tuon nuoren terveydentilassa ole muutoksia vuodessa tapahtunut ja kaikki on ok. Ap
Saako nuori kieltäytyä, jos ei halua vanhempia mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi huoltajan läsnäolo on pakollinen ? Mahtaa olla kiusallinen tilanne. Itse en suostuisi 8.luokkalaisena moiseen. Jollakin keinoilla onnistuin itse välttämään yläasteella ja lukiossa asioinnin kouluterveydenhoidon kanssa. En käynyt 20 vuoteen lääkärissä, mutta keväällä sossu pakotti työkykyselvitykseen, joka pakotti psykiatrille. Siellä tuli sitten käytyä.
En osaa sanoa, miksi on pakollista. Ei meilläkään nuori kaipaa vanhempiaan tuonne ollenkaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä toi wilma-viesti on yleisesti kaikille kasien vanhemmille laitettu. Ap
En kyllä ymmärrä miksi? Tuon ikäinen osaa käydä terkkarilla ja lääkärillä itse. Varmaan helpompi puhua esim. noloista murrosiän jutuista ilman vanhempaa. Voihan se terkkari soittaa vanhemmille jos jokin erityinen huoli.
Olisko syy siinä, että kasiluokan terveystarkastukseen kuuluvat riisuttaminen, rintojen kypsyysasteen arviointi sekä kivesten tilanteen tarkistus (murrosiän kehitysvaiheen selvittäminen, siis). Jos lääkäri pelkää että nuoret selittävät vanhemmilleen ties mitä pedofiilisatuja ja vanhemmat niitä sitten uskovat?
En muuten ymmärrä. Minusta kasiluokkalaisten pitäis saada jo ihan itsenäisesti jutella terkalle ja lääkärille asioistaan ilman äitiä.
Meillä myös vitosluokkqlqisen ja kasiluokkalaisen huoltajan läsnäolo pakollinen. Ja ajat tyyliä 11.40 ja 13.30.
Tuossa lääkärintarkastuksessa puhutaan suvun perinnöllisistä sairauksista ja ammatin valintaan vaikuttavista terveysseikoista. Nuori ei näistä välttämättä tiedä ja voi esimerkiksi pimittää tiedon puhjenneesta allergiasta, koska ei sen vuoksi pääsisi opiskelemaan vaikkapa parturi-kampaajaksi. Käsityöläisammattejakin kannattaisi harkita kaksi kertaa, jos molemmilta vanhemmilta tulee perintönä sormien nivelrikko.
No ei todellakaan ole pakollista! Toivotaan, että vanhemmat tai toinen on mukana, mutta ei se pakollista todellakaan ole, kuten ei niiden lappujen täyttäminenkään. Lapsi käy ensin yksin varsinaisessa tarkastuksessa ja sitten on n. 15 min yhteinen jutteluhetki ja ei meillä ainakaan juteltu mistään arkaluontoisista asioista, käytiin läpi lähinnä koulujuttuja, juteltiin harrastuksista, kaverisuhteista, perheen tilanteesta ja terkka kertoi esim. pituuden.
Ja eihän se tarkastuskaan ole pakollinen, ihan vapaaehtoisia nää koulutarkastukset on. Ei meillä olla aina edes osallistuttu niihin, mutta kasilla ollaan, koska siitä saa ilmaisen nuorison terveystodistuksen, jota tarvii mm. mopokorttiin ja kun hakeutuu jatko-opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Olisko syy siinä, että kasiluokan terveystarkastukseen kuuluvat riisuttaminen, rintojen kypsyysasteen arviointi sekä kivesten tilanteen tarkistus (murrosiän kehitysvaiheen selvittäminen, siis). Jos lääkäri pelkää että nuoret selittävät vanhemmilleen ties mitä pedofiilisatuja ja vanhemmat niitä sitten uskovat?
En muuten ymmärrä. Minusta kasiluokkalaisten pitäis saada jo ihan itsenäisesti jutella terkalle ja lääkärille asioistaan ilman äitiä.
Rintojen kypsyysasteen arviointi, höpsis, missä tuollaista on? Ihan siellä sai olla rintsikat päällä.
Jaaha. Ja mitäköhän minä siellä pakollisella käynnillä osaan kertoa adoptiolapseni perinööllisistä sairauksista? Hyvä tietää nyt tämäkin.
Ideana on se, että nuori on osa perhettä ja on täysin normaalia, että vanhemmat ovat kiinnostuneita nuoren hyvinvoinnista. Ei siellä vanhempi ole koko aikaa paikalla, joten turha itkeä, että sitten äiti näkee, että minulla on tissit. Ja yhtä turha sanoa, että toki tuossa iässä itse osaa puhua terkkarille ja lääkärille. Niin osaakin, mutta tuossapa on äidin/isän mahdollisuus kertoa nuoren kuullen, mistä hän on huolestunut. Todella noloa, jos äiti alkaa puhua nuoren juopottelusta, sitäkö pelkäätte?
Aika hyvin siinä selviää ammattilaisille, miksi nuoret toimivat niin kuin toimivat ja kuka on enemmän kuin syrjäytymisvaarassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaan entäpä jos on eri sukupuolta oleva vanhempi? Sekä nuorelle että vanhemmalle liioittelematta oikeasti traumatisoiva tilanne, toivottavasti kukaan vanhempi ei sellaiseen suostu.
Omasta kasiluokastani ei ole kymmentäkään vuotta, enkä muista meillä olleen tällaista, mutta mahdollista, että olen unohtanut.
Mielestäni tuollaiset viestin 12 kirjoittajan kirjoittamat tutkimukset ovat nöyryyttäviä tuossa iässä. Miksi tuollaista pitää tutkia ? Ei murrosikä ja sen mukanaan tuomat muutokset ole mikään sairaus ja tuossa iässä ne ovat hyvin hämmentäviä asioita. Varmasti tuossa tarkastuksessa terkkari sitten paasaa jokaiselle erikseen, että 8.luokkalainen on liian nuori seksuaaliseen kanssakäymiseen jne. Itse ajattelin tuossa iässä osaavani itsekin mennä lääkäriin, jos sellaiseen on tarvetta. Ala-asteella oli kouluterveydenhuollossa todella nöyryyttäviä tutkimuksia, joiden myötä jouduin mm. lisätutkimuksiin sairaalaan, joissa minua kohdeltiin todella tylysti..Sieltä jäikin sitten traumoja hoitohenkilökuntaa kohtaan. Onneksi yläasteella ja lukiossa en joutunut asioimaan kouluterveydenhuollon kanssa. Nyt aikuisiälläkin yritän vältellä lääkäriä.
Noo... Terkka ei voi tietenkään mitä tahansa vaatia, mutta kyllä vanhemman pitää sen verran pystyä arkimenoistaan irrottautumaan, että pääsee aikaiselle aamu- tai myöhäiselle iltapäivävastaanotolle.