Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8. luokan terveystarkastus. Huoltajan läsnöolo pakollinen...

Vierailija
05.09.2016 |

Oikeastiko joku terkka voi velvoittaa huoltajan olemaan mielellään sekä terkan että erillisen lääkärintarkastuksen aikana nuoren mukana vastaanotolla?

Paree tarjota ilta- tai viikonloppuaikoja, jos meinaa mut saada nuoren mukaan.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi huoltajan läsnäolo on pakollinen ? Mahtaa olla kiusallinen tilanne. Itse en suostuisi  8.luokkalaisena moiseen. Jollakin keinoilla onnistuin itse välttämään yläasteella ja lukiossa asioinnin kouluterveydenhoidon kanssa. En käynyt 20 vuoteen lääkärissä, mutta keväällä sossu pakotti työkykyselvitykseen, joka pakotti psykiatrille. Siellä tuli sitten käytyä.

Ei tuo psykiatrikäyntikään kovin mairittelevaa ollut. Psykiatri keksi jostain, että minulla saattaa olla asperger.

Vierailija
22/28 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on thl:ssä määriteltyjä laajoja terveystarkastuksia... Linkistä lisätietoa.... https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/opiske…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä todellakaan kuulu.

Vierailija
24/28 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin jo 10 vuotta sitten 8-luokkalaisen kanssa terveystarkastuksessa, ihan normaalia jatkoa kaikelle muulle neuvolatoiminnalle. Juteltiin rokotuksista, joita nuori tarvitsi lomamatkan takia, puhuttiin silmälaseista, finneistä, pitkästä koulumatkasta... Ei siellä yhdessä syynätty nuoren talirauhasia ja ihmetelty, että miten nää on tämmöiset eikä nolattu nuorta. Puhuttiin kavereista, kiusaamisesta, alkoholista ja tupakasta. Rahasta. Tuli tunne, että jos olisi ongelmia, niin nyt saisi apua. Ja että avunpyytäjä olisi äiti, jolloin nuoren "kasvot säilyisivät".

Sivulauseessa tuli todettua, että osa vanhemmista haluaa lastensa itsenäistyvän varhain, että heillä itsellään olisi helpompaa.

Vierailija
25/28 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis nuori käy kyllä lääkärin luona ihan yksikseen eikä siellä alasti riisuta, pöljät. Alusvaatteisillaan ollaan, eikä siellä mitään todellakaan syynätä. Esitietolaput kun täyttää, niin siinä kysytään nuorelta itseltään esim. kuukautisista ihan peruskysymykset. Vanhempien lapussa kysytään onko kotona juteltu seksuaalisuudesta, seurustelusta ja ehkäisystä. RAsti ruutuun, niin mitään ei kysellä enempää. Ja tottahan nuo nyt pitääkin jutella ainakin kertaalleen läpi.

Terkan luona ollaan yhdessä eikä siellä mitään myöskään syynätty, leppoisasti juteltiin koulunkäynnistä ja yleensä miten menee, onko ammattihaaveita ja onko meillä mitään mieltä askarruttavia asioita. Ei minusta mitenkään paha homma. Ja vapaaehtoistahan siellä käyminen on. Ajan voi perua, eikä sitä tarvitse mitenkään perustella.

Vierailija
26/28 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiasta paremmin ymmärtämättä, luulisi että nuoren kuuluisi saada terveystarkastus _ilman_ huoltajaa?

Vierailija
27/28 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuollaiset viestin 12 kirjoittajan kirjoittamat tutkimukset ovat nöyryyttäviä tuossa iässä. Miksi tuollaista pitää tutkia ? Ei murrosikä ja sen mukanaan tuomat muutokset ole mikään sairaus ja tuossa iässä ne ovat hyvin hämmentäviä asioita. Varmasti tuossa tarkastuksessa terkkari sitten paasaa jokaiselle erikseen, että 8.luokkalainen on liian nuori seksuaaliseen kanssakäymiseen jne. Itse ajattelin tuossa iässä osaavani itsekin mennä lääkäriin, jos sellaiseen on tarvetta. Ala-asteella oli kouluterveydenhuollossa todella nöyryyttäviä tutkimuksia, joiden myötä jouduin mm. lisätutkimuksiin sairaalaan, joissa minua kohdeltiin todella tylysti..Sieltä jäikin sitten traumoja hoitohenkilökuntaa kohtaan. Onneksi yläasteella ja lukiossa en joutunut asioimaan kouluterveydenhuollon kanssa. Nyt aikuisiälläkin yritän vältellä lääkäriä.

Jos murrosikä viivästyy, rinnoissa on virheellistä nännin muodostumista, kivekset eivät ole kunnolla laskeutuneet tms. , tuo pitäisi huomata kasiluokalla ja lähettää eteenpäin. Millais se lääkäri tai terkka asioita voi arvuutella jos ei näe. Jos taas jotain tärkeää jää havaitsematta ja huomaamatta eikä lähetetä ajoissa jatkotutkimuksiin, niin sitten taas valitetaan...

Vierailija
28/28 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kesällä 8. luokkalaisen mukana tarkastuksessa, ei siellä riisuta ja tongita joka paikkaa. Ei ihme että nuoret pelkää tätä tarkastusta jos vanhemmat jopa levittelee tällaista harhatietoa kuin täälläkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi