Kertokaapas äidinkielen taitajat pnko tässä lausessa vikaa vai ei?
virhettä vai ei :
"Tämä yhteisö edustaa kantaa avioliittolakikeskusteluun, tarkoituksena ei ole julistaa vihaa homoseksuaaleja vastaan"
Kommentit (15)
Edustaa kantaa keskusteluun?
Erittäin huonosti muotoiltu.
Esim. Tämä yhteisö edustaa avioliittolakikeskustelua, jonka tarkoituksena ei ole julistaa vihaa homoseksuaaleja vastaan vaan…
Ei ole edes mielipidekysymys: pilkku on liian kevyt välimerkki tuohon, puolipiste menettelisi. 'Edustaa kantaa' taas on epäselvä ja paperinen anglismi ja sellaisena tyylirike.
T: pilkku on mun vakipano
Otsikossa on ainakin virhe.
Itse esimerkkilause on kömpelö, joskaan ei virheellinen. Vaihda pilkku pisteeksi niin se paranee.
Virkkeessä on liitetty kaksi lausetta toisiinsa ilman minkäänlaista liitossanaa. Lisäksi siinä käytetään huonoa suomen kieltä. Minä kirjoittaisin virkkeessä esitetyn asian seuraavalla tavalla:
"Tämä yhteisö edustaa * kantaa avioliittolakikeskustelussa. Yhteisön tarkoituksena ei ole osoittaa vihamielisyyttä homoseksuaaleja kohtaan."
* Lisäisin mieluusti tähän kohtaan sanan "kielteistä".
Määrittelisin mikä on yhteisön kanta avioliittokeskusteluun ("edustaa kantaa" ei tarkoita mitään) ja erottaisin jälkimmäisen homoja koskevan osan omaksi lauseekseen.
"Yhteisön tarkoituksena on käydä avioliittokeskustelua, ei julistaa vihaa homoseksuaaleja vastaan." Näin sen muotoilisin. Olettaen, että asuisin vaihtoehtotodellisuudessa ja vastustaisin yhtäläisiä ihmisoikeuksia.
Kaiken edellämainitun lisäksi lopetusmerkkikin puuttuu.
Tämä yhteisö ottaa kantaa avioliittolakikeskusteluun, eikä tarkoituksena ole julistaa vihaa homoseksuaaleja kohtaan.
Joo, väitteen totuusarvossa on virhe.
Vierailija kirjoitti:
Määrittelisin mikä on yhteisön kanta avioliittokeskusteluun ("edustaa kantaa" ei tarkoita mitään) ja erottaisin jälkimmäisen homoja koskevan osan omaksi lauseekseen.
Määritelmä siitä mikä se kanta on tulee ilmi jossain muussa yhteydessä tai tekstissä. Miksi se kanta pitäisi ilmetä juuri tässä lauseessa.
"Edustaa kantaa "tarkoittaa että yhteisöllä on joku tietty kanta jonka suuntaisia puheenvuoroja on tarkoitus esittää.
Maallikko kirjoitti:
Virkkeessä on liitetty kaksi lausetta toisiinsa ilman minkäänlaista liitossanaa. Lisäksi siinä käytetään huonoa suomen kieltä. Minä kirjoittaisin virkkeessä esitetyn asian seuraavalla tavalla:
"Tämä yhteisö edustaa * kantaa avioliittolakikeskustelussa. Yhteisön tarkoituksena ei ole osoittaa vihamielisyyttä homoseksuaaleja kohtaan."
* Lisäisin mieluusti tähän kohtaan sanan "kielteistä".
Siihen ei kannata lisätä "kielteistä" sanaa koska sanalla on negatiivinen lataus. Tarkoitus on oletettavasti säilyttää nykyinen tilanne avioliitossa eli kanta on myönteinen eikä kielteinen.
Tuo on ihan hyvä, vaikka minä muotoilisin asian hieman eri tavalla.