Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerro esimerkki SARKASTISESTA ihmisestä!

Vierailija
04.03.2006 |

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset yleensä ajattelevat sarkastisen olevan epäaito, koska sanat ja ilmeet eivät täsmää toisiinsa.

Vierailija
2/5 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkasmi tarkoittaa pidemmälle vietyä suppeaa, jopa yhden lauseen huumoria tai purevaa ivaa. Se voi olla joskus erittäin loukkaavaa tilanteesta, aiheesta ja ihmisestä riippuen. Sarkasmi ilmaistaan usein liioittelun keinoin, esimerkiksi ylikorostamalla alkuperäistä väitettä tai sanavalintoja.

Sarkasmia erehdytään usein pitämään ironian synonyymina.

Ironia, eli epäsuora iva, on huumorin laji. Itseen kohdistuvaa ivaa kutsutaan itseironiaksi.

Ironia on ilmaisumuoto, jossa todellinen merkitys ja käytetyt sanat ovat ristiriidassa. Ironiaan sisältyy ajatus siitä, että asiat eivät ole sitä miltä ne näyttävät tai mitä niiden väitetään olevan. Ironia on tyypillisesti tilannesidonnaista, eikä ironia sen vuoksi paljastu, ellei ymmärrä asiayhteyttä. Esimerkiksi lause " Onpa kaunis ilma" on ironinen huomautus, jos ulkona on myrsky.

Vaikka ironia on huumorin alalaji, se ei ole yksinomaan hauskaa, eikä ironian päätarkoituksena ole huvittaa tai viihdyttää. Ironia on monesti katkeraa, ja usein ironinen huomautus on tarkoitettu peitellyksi hyökkäykseksi tai loukkaukseksi.

t: 2 (ei se sarkasmi aina ole niin kamalaa....)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten eivät yksinkertaisesti ymmärrä. Näin varsinkin, jos ovat pieniä ja äidin tyypillinen kommunikaatiomuoto on ivaava ja vähättelevä, sekä alkuperäisen (lapsen) kommentit " aikuisten" huumoriksi muuttava.

Joskus kannattaa kuunnella omaa puhettaan. On mulle käynyt niin, että olen luullut olevani ihan neutraali tai kiva, mutta jessus mitä sammakoita suusta on päässytkään. Lapsiparat yleensä nielevät kaiken, mutta joku aikuinen voi sanoakin, että hei, toi ei kuulosta kivalta.

Vierailija
4/5 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritänkin olla aina aika tarkkana siinä, mitä lapsille sanon. Väittäisin etten juurikaan heitä loukkaa, vahingossa saati sitten tahallani. Olen kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että lapsen vähättely taikka naurettavaksi tekeminen on tosi tuomittavaa. Kuitenkin huumorintajuni on aika lailla sarkasmiin/ironiaan painottuvaa, eli kuivanpuoleista. Mutta se on tosiaan taitolaji, ettei sillä loukata ihmisiä - ainakaan minulla se ei ole tarkoituksena.

t: 2/5

Vierailija
5/5 |
04.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä muuta haluaisit tietää? Jotain hyviä one-linereitä?