Keksikää mulle sopiva aine yliopistolta :)
Hei mammat ja muut lukijat! Olen miettinyt pääni puhki erilaisia koulutusvaihtoehtoja ja ajattelin nyt pyytää teiltä apua. Tiedän, että täällä palstalla on monen eri alan ihmisiä ja kaipaisin tosi kipeästi ihan kaikkia mahdollisia näkökulmia ja vinkkejä.
Haluaisin opiskella maisteriksi, mutta en osaa päättää, mille alalle hakeutuisin. Pohjakoulutukseni on ylioppilas (E:n paperit) ja merkonomi (suoritin lukion ohessa). Olen tehnyt lukion jälkeen muutaman vuoden toimistotöitä. Työt ovat olleet ihan OK, mutta haluaisin suorittaa vielä korkeakoulututkinnon, koska kaipaan älyllistä ponnistelua ja toivon, että saisin kouluttautumisen myötä myös vähän parempaa palkkaa. Haluaisin myös koulutusta, joka parantaisi työnsaantimahdollisuuksia, jos jäisin jostain syystä työttömäksi. Pelkkä yo-merkonomi ei ole tässä kovin hyvä, vaikka minulla onkin tähän asti ollut erittäin hyvä työllisyystilanne.
Olen todella kiinnostunut psykologiasta, etenkin aivojen toiminta, muisti ja oppiminen ovat aiheita, joihin haluaisin perehtyä. En kuitenkaan ole hakenut opiskelemaan psykologiaa, koska tiedän, että en haluaisi työskennellä psykologina asiakastyössä ja tiedän, että psykan pääsykokeisiin valmistautuminen vaatisi kohdallani sellaista työmäärää, että motivaatio pitäisi olla todella kova, minun pitäisi olla satavarma siitä, että psyka olisi oikea ala.
Työn ominaisuuksien puolesta tykkäisin mahdollisesti työskennellä arkistossa, tietopalvelussa tai erikoiskirjastossa, mutta käsittääkseni noista hommista maksetaan tosi huonosti. Tienaan nyt toisen asteen tutkinnolla 2 500 €/kk, en halua että palkka ainakaan laskee. Enkä oikein osaa arvioida, kuinka vaihtelevaa tuollainen työ olisi, olisiko se mielenkiintoista vuodesta toiseen ja minkälaiset kehittymismahdollisuudet siinä olisi.
Asioita, joita haluaisin tulevalta työltäni:
-kohtuullinen toimeentulo (sopiva bruttopalkka olisi 3 500 € paikkeilla)
- mahdollisimman hyvä työllisyystilanne alalla
- saisin jollain tavalla olla tekemisissä kiinnostavien aiheiden parissa ja perehtyä johonkin asiaan syvällisesti
- mahdollisuus kehittyä ja oppia uutta koko työuran ajan
- työ ei olisi ainakaan pääasiassa suoraa asiakastyötä esim. sosiaalitoimistossa, mielenterveystoimistossa tai muussa vastaavassa paikassa (olen hyvin empaattinen ja kuormitun liian helposti muiden ongelmista, teoreettisella tasolla voin näitä asioita kyllä pohtia)
ja vielä lisäksi (nämä eivät ole välttämättömiä):
- bonusta olisi, jos pääsisi käyttämään kielitaitoa
- matkustelu tai ulkomaanpestit eivät haittaisi vaan olisivat jopa plussaa
Aloja joita olen jollain tavalla harkinnut ovat ainakin psykologia, kognitiotiede, sosiaalipsykologia, sosiologia, viestintä, informaatiotutkimus, englantilainen filologia, suomen kieli, kauppatieteet, oikeustiede... tuleeko teille mieleen muita oppiaineita, joita voisin ajatella? Harkitsen jopa arvontaa näiden aineiden välillä, kun en osaa valita millään järkisyyllä :D
Asun nyt Helsingissä, mutta olen valmis muuttamaan toiseen kaupunkiin jos jostain muualta löytyisi sopiva aine, jota täällä ei opeteta.
Kommentit (54)
Oikis, jos haluat tuollaista palkkaa. Siihenkin pääsykokeeseen saa sitten lukea tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Oikis, jos haluat tuollaista palkkaa. Siihenkin pääsykokeeseen saa sitten lukea tosissaan.
Onko 3 500 € ennen veroja (pk-seudulla) oikeasti iso palkka? Onko minulla ihan väärät käsitykset, kun luulin että se on korkeakoulutetulle ihan normaali palkka?
Mitenkäs ammattina jokin henkilöstöjohtaja / -suunnittelija, siis jossain yrityksessä esimerkiksi? Hyviä opiskelualoja tuohon olisivat vaikka psykologia, sosiaalipsykologia, työpsykologia, aikuiskasvatustiede.
Suomen kieli. Voi saada opettajan pätevyyden, mutta moni työllistyy myös monenlaisiin media-alan hommiin.
Opetustöitä myös ulkomailla!
Voithan yrittää suunnata tutkijaksi tai kehittämishommiin, jos asiakastyö ei kiinnosta. Tosin työllisyystilanne voi olla aika epävarma. Parhaiten työllistävät alat ovat yleensä juuri asiakastyötä.
Millasia kaikkia media-alan hommia, joihin suomen kielen pohja on hyvä? ei ap
Mulle tuli mieleen joku koodauksen opiskelu, joka voisi liittyä vaikka keinoälyn kehittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse opiskelin fysiikkaa. Suosittelen. Se ei sulje pois juuri mitään tilevaisiudesta mutta osoittaa että et ole mikään pilipalimaisteri. Ja aina voi ryhtyä opettajaksi kun täydentää sillä kasvatusopin tutkinnolla.
Et ehkä ole aivan tosissasi, mutta vastaan silti :)
En opiskellut lukiossa kuin pakolliset fysiikat, joten en varmasti pääsisi ko. alaa opiskelemaan.
Minua ei haittaa olla tulevaisuudessa jonkun mielestä pilipalimaisteri, olenhan jo merkonomikin, monelle tämä tutkinto on ihan vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Kauppis
Tämä on yksi vaihtoehto ja tulevan palkkatason kannalta varteenotettava sellainen. Opintojen sisältöjen puolesta kauppatieteet kiinnostavat kuitenkin vaihtoehdoistani vähiten. En ole tippaakaan bisneshenkinen enkä usko että viihtyisin yritysmaailmassa, siellä monilla on varmaan aika erilaiset elämänarvot kuin minulla.
Toisaalta ekonomin tutkinto on tosi monipuolinen ja voisin varmasti työskennellä jossain itselleni sopivassa toimintaympäristössä.
Kauppatieteet, saisit jo nykyisestä osaamisestasi tukea. Voisit olla vaikka joku HR-tyyppi, jos ihmisten käyttäytyminen kiinnostaa.
Sosiaalityöntekijöillä varma työpaikka, kiinnostava työ, hyvät etenemismahdollisuudet ja keskipalkka työpaikasta riippuen noin 3000-3700e/kk. Yletessä sitten lisää.
Kauppista ja hr-suuntautumista suosittelisin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä, kuten kauppakorkeakin, on vaihtoehto. Oikeustiede kiinnostaa myös vähän enemmän kuin vaikkapa rahoitus tai laskentatoimi.
Olen suorittanut avoimessa yliopistossa pari oikikisen kurssiakin. Selvisin niistä ja uskon että selviäisin pääsykokeestakin, jos ottaisin vapaata töistä ja yrittäisin tosissani. Olen hyvä opettelemaan asioita ulkoa ja palauttamaan mieleen yksityiskohtia, mistä varmasti olisi apua pääsykokeissa. Erilaisten lakitapausten pohtiminen ja siihen liittyvä ongelmanratkaisu on kyllä kiinnostavaa.
Tässä, kuten monessa muussakin vaihtoehdossa on ongelmana se, että käsitykseni juristin työstä on hyvin hatarien mielikuvien varassa. Työskentely esim. käräjäoikeudessa kuulostaa siinä mielessä epäsopivalta, että vaikeassa tilanteessa (rikos, oikeudenkäynti) olevien ihmisten asioiden parissa työskentely olisi varmaan todella ahdistavaa ja kuormittavaa. Sitten taas sopimusteknisten asioiden pilkunviilaaminen jossain yrityksessä on mielikuvissani todella tylsän kuuloista.
Unohdin, että sinulla on merkonomi pohjana. Ehdotin siis sos.työtä. Siinä tapauksessa ehdottomasti kauppis -sinulla on jo alan suhteita ja varmaan myös suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs ammattina jokin henkilöstöjohtaja / -suunnittelija, siis jossain yrityksessä esimerkiksi? Hyviä opiskelualoja tuohon olisivat vaikka psykologia, sosiaalipsykologia, työpsykologia, aikuiskasvatustiede.
Kiinnostava ajatus, tätä en ole itse harkinnutkaan. Kasvatustiede on myös ala, jota en ole tullut ajatelleeksi, siihen pitääkin tutustua.
Onko täällä henkilöstöasioiden parissa työskenteleviä tai työstä muuten tietäviä? Kuuluuko niihin hommiin paljon ihmisten riitojen selvittelyä ja joutuuko siinä pahasti kritiikin kohteeksi itse? Kuten aiemmin kirjoitin, olen vähän tämmöinen empaattinen herkkis ja jossain työpaikan välienselvittelyissä en halua asettua kenenkään puolelle tai ottaa kantaa, vaan yritän olla mahdollisimman diplomaattinen ja vetäydyn, jos mahdollista.
Tuotantotalous (DI) ja opiskelet johtamis- ja työpsykaa samalla. Oman, valmiin alasi korkein taso ja saat siihen tuon psyka-aspektin, on tosi arvostettua nykyään työelämässä.
Itse opiskelin fysiikkaa. Suosittelen. Se ei sulje pois juuri mitään tilevaisiudesta mutta osoittaa että et ole mikään pilipalimaisteri. Ja aina voi ryhtyä opettajaksi kun täydentää sillä kasvatusopin tutkinnolla.