Mikä määrittää onko ihminen onnistunut elämässään
Vai onko elämässä onnistuminen määrittelemätöntä
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Sen määrittää ihminen itse. Sehän on hänen elämänsä.
Mutta on myös ulkoinen paine. Läheisten tai kylän tai yhteiskunnan muodossa kerrotaan yksilölle viestejä mikä on toivottavaa ja mikä on epätoivottavaa.
Varmaan se, onko omaan elämäänsä tyytyväinen. Eihän nykyaikana juurikaan ole enää mitään normeja, vaan eletään yksilöllisesti, ei yhteisöllisesti. Eli jos on omaan elämäänsä tyytyväinen, on silloin onnistunut elämässään. Vaikka elämä olisikin hyvin vaatimatonta. Näin on esimerkiksi itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta on myös ulkoinen paine. Läheisten tai kylän tai yhteiskunnan muodossa kerrotaan yksilölle viestejä mikä on toivottavaa ja mikä on epätoivottavaa.
Aika harva elää enää missään kyläyhteisöissä. Ja läheisetkään harvemmin painostaa mihinkään nykyään, ellet nyt ihan mahdoton ole ja ovat huolissaan lähinnä siitä, että sotket asiasi lopullisesti.
Jis on tyytyväinen niin on onnistunut. Mitä väliä mitä muut ajattelevat?
Ajattlen että menestystä on elää omien ihanteidensa ja arvojensa mukaan ja saavuttaa omat tavoitteensa.
Ulkoa ohjautuminen tai lauman mukana meneminen on taas menestyksen vastakohta riippumatta siitä, mitä sillä saavuttaa.
Rankasti yksinkertaistettuna lottovoitto ei ole menestymistä, mutta marttyyrina kuoleminen on.
M.ode on epäonnistunut elämässään ja katkeruudessaan poistaa kaikki asialliset viestiketjut. Nauti peppukivusta vasentunut aivopesun uhri.
On sopusoinnussa itsensä ja läheisten sekä yhteiskunnan ja luonnon kanssa.
Saatan olla supermenestyjä koska olen nähnyt pinpin kerran melkein . Ihan oikeasti näin . Usko tai älä .
Vierailija kirjoitti:
Ympäristö mihin ihminen sattuu syntymään määrittää aivan varmasti tätä ennen.