Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Insinööri (AMK) onko fysiikka ja kemia vaikeaa? Millainen pääsykoe?

Vierailija
03.09.2016 |

En ole lukenut fysiikkaa tai kemiaa kun yhden kurssin lukiossa kumpaakin, ajattelin hakea nyt syksyn haussa insinööriksi, mietin vaan että tulenko kusemaan fysiikan ja kemian totaalisesti. Tarviiko jotain muita taitoja erityisesti? Onko siellä jotain lukion fyke kertauskursseja mitä voisi ottaa?

Lisäksi, pääsenkö sisään? Millainen pääsykoe? Biologiasta sekä (pitkästä) matematiikasta olen kirjoittanut L:n molemmista, enkusta B:n ja äikän kirjoitan nyt syksyllä uusiksi, koska sain viimeksi I--:n koska aloin oksentamaan kesken kokeen viiden minuutin välein (ärhäkkä mahatauti), ja ihanasti jäi yhdestä pisteestä kompensaatio kiinni. Äikästä olis ehkä C-M tulossa.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu nyt vähän että mikä insinööri? Esim rakennusinsinöörit ei kemiaa tartte eikä opiskele, fysiikkaa juu. Bio- ja elintarvike tekniikan insinööri tarttee taas paljon kemiaakin. Ja onhan näitä inssejä vielä muitakin.. automaatio yms.

Vierailija
2/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni valmistui dipllmi-insinööriksi 8 vuotta sitten eikä oo lukiossa lukenut ollenkaan fysiikkaa tai kemiaa.

Ite oon vanhanajan tavisinssi (ei amk). Siellä tekussa luettiin lukion fysiikankirjoja. Kemiassa oli open itse tekemä kirja.

Luokallani oli tyttö, jolla ei ollu ollu fysiikkaa lukiossa. Sillä oli vähän vaikeuksia.

Ainakaan raksapuolella ei kemiaa tarvkta ja fysiikan oleelliset kerrattiin ennen siihen pohjautuvien aineiden alkamista (statiikka, lujuusoppi jne)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso koulun sivuilta vanhoja pääsykokeita.

Vierailija
4/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu nyt vähän että mikä insinööri? Esim rakennusinsinöörit ei kemiaa tartte eikä opiskele, fysiikkaa juu. Bio- ja elintarvike tekniikan insinööri tarttee taas paljon kemiaakin. Ja onhan näitä inssejä vielä muitakin.. automaatio yms.

En ole vielä lopullisesti päättänyt. Varmaan sähkö- tai ynpäristöinsinööri. AP.

Vierailija
5/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen talotekniikkainsinööri. Valintakokeessa pärjää lyhyellä matikalla ja fysiikan perusjutuilla (puimurikaavat jne). Kannattaa katsella vanhoja valintakokeita. Muistaakseni kokeessa kaikki vastasivat matematiikan osuuteen ja sitten itse sai päättää vastaako kemiaa vai fysiikkaa koskeviin kysymyksiin.

Opinnoissa saa kyllä preppausta fysiikkaan ja matikkaan. Jos tunneillla asiat ei mene päähän, on mahdollisuus osallistua lisäopetuksiin ja ylimääräisille laskareille. Minä luin lukiossa lyhyttä matikkaa enkä yhtään ylimääräistä fysiikkaa tai kemiaa ja hyvin pärjäsin. Matematiikka on tosin ollut minulle aina tosi helppoa ja olen aihealueista hyvin kiinnostunut. Jos pääset sisään ja sinulla on motivaatiota niin selviät kyllä kaikista kursseista. Ainahan niitä voi uusia jos ei heti onnistu. Ei juuri mitkään opinnot mitään erityislahjakkuutta vaadi. Ihan tavalliset ihmiset kouluista valmistuu. Älä siis stressaa liikaa. :)

Vierailija
6/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysiikan yms. peruskursseissa pärjäät varmasti. Pääsykokeessa pitää osata hieman noita aineita, kannattaa katsoa vanhoja kokeita ja opetella niiden tehtävien aihealueet. Vaikeinta tulee varmaan olemaan ammattiaineet lukiopohjalta. 

Vierailija
7/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sähkötekniikan tapauksessa pääsykokeen matemaattiset tehtävät olivat aivan naurettavaa tasoa lopulta itse koulussa opetettavaan asiaan verrattuna. Mutta ei nekään nyt kauheasti mitään lukion pitkää matematiikkaa vaikeampia asioita ole. Lyhyen matikan opinnoilla pärjäät molemmissa aivan hyvin, iso osa opiskelijoista on kuitenkin ammattikoulutaustaisia, joten alussa saatetaankin lähteä asioista, jotka ovat sinulle jo tuttuja.

Vierailija
8/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sähkötekniikan tapauksessa pääsykokeen matemaattiset tehtävät olivat aivan naurettavaa tasoa lopulta itse koulussa opetettavaan asiaan verrattuna. Mutta ei nekään nyt kauheasti mitään lukion pitkää matematiikkaa vaikeampia asioita ole. Lyhyen matikan opinnoilla pärjäät molemmissa aivan hyvin, iso osa opiskelijoista on kuitenkin ammattikoulutaustaisia, joten alussa saatetaankin lähteä asioista, jotka ovat sinulle jo tuttuja.

AP:llahan on pitkästä matikasta L, joten tuskin se matikka on sille kynnyskysymys.

Sanoisin, että opiskele fysiikkaa sen verran että pääset sisään, jos et muista mitään peruskoulunkaan fysiikasta niin voisi ehkä kaatua siihen. Sitten kun pääset sisään niin opit kyllä, matikka auttaa fysiikan oppimisessa, ja insinöörinä on porukkaa myös amispohjalta.

Vierailija
9/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin 10 vuotta sitten pääsykoe oli todella helppo, vaikka fysiikan kurssit eivät koulussa kuitenkaan olleet mitään erityisen helppoja. Kemian taso riippuu ihan alasta, välttämättä ei tarvita kovin syventäviä opintoja. Jos olet kirjoittanut laajasta matematiikasta ällän niin en usko että samalla tavalla matemaattisten ajatteluun pohjautuva fysiikka tuottaa mitään ongelmia.

Vierailija
10/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset mene yliopistoon, jos noin hyvä matikan arvosana löytyy?

Vierailija
11/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti. Itseluottamusongelmia? Kun kerran epäilee, ettei pärjäisi amk:ssa myöskään.

Vierailija
12/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin Tampereen tekuun ilmeisesti takaoven kautta, siis 2000-luvun alussa. Luin iltalukiossa lyhyen matematiikan ja kokonaiset yhdet kurssit kemiaa ja fysiikkaa.

Menin sinne opiskelemaan, koska satuin pääsemään sisälle. Jos olisin insinöörimäisempi, ei nyt ihan supervaikeata olisi koko opiskelu ollut.

Vierailija
13/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti. Itseluottamusongelmia? Kun kerran epäilee, ettei pärjäisi amk:ssa myöskään.

Sitäkin, mutta pääasiallinen syy on se, että olen työtön ja rahaton, elän kaverini alivuokralaisena, vanhemmat juo niin paljon ettei niiden luona viitsi asua, eikä ne minua sinne ottaiskaan. Kurssit on jo lukiosta käyty, pitää vaan saada äikkä läpi (saan kyllä kun olen terve) että saan laput käteen ja pääsen korkeakouluun.

Tällä hetkellä elämäni koostuu pelaamisesta, syömisestä, ja nukkumisesta, ajoittain lenkkeilystä. Ei kukaan näin halua elää, pakko päästä korkeakouluun että alan saada täyttä opintotukea (toisella asteella, missä siis teknisesti ottaen vielä olen vanhempien tulot vaikuttaa aika paljon), pääsen asumaan opiskelija-asuntolaan ja viimeisenä, ja tärkeimpänä, saan sisältöä elämään.

AMK:hon pääsee syksyn haussa, yliopistoon taas ei. Siinä se tärkein syy.

AP

Vierailija
14/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin Tampereen tekuun ilmeisesti takaoven kautta, siis 2000-luvun alussa. Luin iltalukiossa lyhyen matematiikan ja kokonaiset yhdet kurssit kemiaa ja fysiikkaa.

Menin sinne opiskelemaan, koska satuin pääsemään sisälle. Jos olisin insinöörimäisempi, ei nyt ihan supervaikeata olisi koko opiskelu ollut.

Arvostan kyllä ihan insinöörejä, koin kokoasian vähän huvittavana, siis että pääsin sisälle Tampereelle. Kertooko se kuitenkin jotain insinöörien tasosta?

Vierailija
15/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa. Muut ovatkin jo aika hyvin kertoneet asioita, mutta tässä tulee nyt sellaisen henkilön vastaus, joka oli jo lähtökohdiltaan ihan sysipaska matemaattisissa aineissa, oli sitä koko opiskelun ajan ja on vielä näin insinöörin paperit taskussaankin. Noniin. Eli kyllä sinä pääset ne kaikki fysiikan ja kemian kurssit läpi viimeistään istumalla ne kaikki kahteen kertaan ja saamalla niistä ykkösen (valmistuin silti tavoiteajassa, ja monet kurssit sai uusia "intensiivinä" muiden matemaattisesti heikompien opiskelijoiden kanssa koulupäivän jälkeen). Minulle jäi melkein kaikki matemaattiset kurssit arvosanaksi 1, ammattiaineissa sen sijaan vitosen luokkaa. Keskiarvossa se sitten ikävä kyllä näkyi, ei maha mittään.

Vierailija
16/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa. Muut ovatkin jo aika hyvin kertoneet asioita, mutta tässä tulee nyt sellaisen henkilön vastaus, joka oli jo lähtökohdiltaan ihan sysipaska matemaattisissa aineissa, oli sitä koko opiskelun ajan ja on vielä näin insinöörin paperit taskussaankin. Noniin. Eli kyllä sinä pääset ne kaikki fysiikan ja kemian kurssit läpi viimeistään istumalla ne kaikki kahteen kertaan ja saamalla niistä ykkösen (valmistuin silti tavoiteajassa, ja monet kurssit sai uusia "intensiivinä" muiden matemaattisesti heikompien opiskelijoiden kanssa koulupäivän jälkeen). Minulle jäi melkein kaikki matemaattiset kurssit arvosanaksi 1, ammattiaineissa sen sijaan vitosen luokkaa. Keskiarvossa se sitten ikävä kyllä näkyi, ei maha mittään.

Miten kävi työelämässä, kun oli niin huonot arvosanat? Revittiinkö sinut koulun penkiltä töihin?

Vierailija
17/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani oli suuria vaikeuksia opiskelussa kun ei ollut kuin pakolliset lukion fy-ke-kurssit käytynä. Sisään pääsi heittämällä mutta siitä ne ongelmat vasta alkoivat.

Vierailija
18/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ensimmäinen puoli vuotta oli jonkinlaista kertausta, silloin oli laajan fysiikan, kemian ja matikan opinnot. Siis jos oikein muistan, tosiaan 2000-luvun alussa vietin vuoden insinööriopinnoissa. Varmaan koko koulutus on moneen kertaan uudistettu.

Vierailija
19/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kävi työelämässä, kun oli niin huonot arvosanat? Revittiinkö sinut koulun penkiltä töihin?

Tähän osaisin vastata paremmin joskus tuonnempana, olen sen verran tuore insinööri. Mutta joka kesä työskentelin oman alan itse hankituissa toimihenkilötehtävissä. Kuten sanoin, olin hyvä oikeastaan kaikessa paitsi matematiikassa. Insinöörikoulutuksen fysiikalla / kemialla / yms. ei ole juuri mitään tekemistä itse alan kanssa, vaan ne ovat lähinnä insinöörin yleissivistystä, jota kaikkien täytyy opiskella voidakseen tituleerata itseään insinööriksi. En siis todennäköisesti tule tarvitsemaan niitä työelämässä (ja niitä mitä tarvitsen, opin kyllä varmasti kun niistä tulee rutiinia). Kyllähän minä todistustani osittain häpeän, mutta olen saanut siitä positiivistakin palautetta. Ilmeisesti moni pomokaan ei voi todistuksellaan ylpeillä. Toki jos työnantajana on joku wanhan liiton tekulainen, niin tuskin kerään uskottavuuspisteitä.

Vierailija
20/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä pääsin opiskeleen lukematta pääsykokeisiin ihan amispohjalta. Vanhoja pääsykokeita on ammattikorkeiden sivuilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän