Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Insinööri (AMK) onko fysiikka ja kemia vaikeaa? Millainen pääsykoe?

Vierailija
03.09.2016 |

En ole lukenut fysiikkaa tai kemiaa kun yhden kurssin lukiossa kumpaakin, ajattelin hakea nyt syksyn haussa insinööriksi, mietin vaan että tulenko kusemaan fysiikan ja kemian totaalisesti. Tarviiko jotain muita taitoja erityisesti? Onko siellä jotain lukion fyke kertauskursseja mitä voisi ottaa?

Lisäksi, pääsenkö sisään? Millainen pääsykoe? Biologiasta sekä (pitkästä) matematiikasta olen kirjoittanut L:n molemmista, enkusta B:n ja äikän kirjoitan nyt syksyllä uusiksi, koska sain viimeksi I--:n koska aloin oksentamaan kesken kokeen viiden minuutin välein (ärhäkkä mahatauti), ja ihanasti jäi yhdestä pisteestä kompensaatio kiinni. Äikästä olis ehkä C-M tulossa.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköinsinööri ei tarvitse juurikaan kemiaa. on siitä yksi pieni kurssi mutta peruskoulutasolla mennään eikä ole lainkaan vaikeaa. fysiikka ja matematiikka on sitten ihan toiselta planeetalta. jos on vaikeuksia matematiikan kanssa niin tulee olemaan kyllä todella kivinen tie. mutta siis se että ei ole aikaisempia laajoja opintoja näistä ei ole este, mutta joutuu sitten aika paljon opiskelemaan ja käyttämään aikaa että pääsee edes läpi.

jos hyviä numeroita vielä haluaa niin entistä enemmän töitä. eli insinööriksi jos menossa niin kannattaa ottaa lukiossa pitkä matematiikka ja fysiikkaa, niitä tulee tarvitsemaan.

Vierailija
22/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi kemiantekniikan insinööri, joka lukiossa sai lyhyestä matematiikasta kutosen ja kävi ne pakolliset yhdet fysiikan ja kemian kurssit. Halusin kuitenkin myöhemmin elämässä tekniikan alalle, joten muutin tietoisesti 'en osaa' -asennettani. Oikealla motivaatiolla pääsykokeesta liki täydet pisteet ja ma/fy/ke -kurssit AMK:ssa nelosia ja vitosia :). Kyllä mut ainakin revittiin suoraan koulun penkiltä töihin, olisin päässyt useampaakin paikkaan, joten valitsin parhaiten palkatun. Voi siinä näinkin käydä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääsin Tampereen tekuun ilmeisesti takaoven kautta, siis 2000-luvun alussa. Luin iltalukiossa lyhyen matematiikan ja kokonaiset yhdet kurssit kemiaa ja fysiikkaa.

Menin sinne opiskelemaan, koska satuin pääsemään sisälle. Jos olisin insinöörimäisempi, ei nyt ihan supervaikeata olisi koko opiskelu ollut.

Arvostan kyllä ihan insinöörejä, koin kokoasian vähän huvittavana, siis että pääsin sisälle Tampereelle. Kertooko se kuitenkin jotain insinöörien tasosta?

Kertoo aivan riittävästi ammattisurkeiden "tasosta".

Vierailija
24/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköinsinööri ei tarvitse juurikaan kemiaa. on siitä yksi pieni kurssi mutta peruskoulutasolla mennään eikä ole lainkaan vaikeaa. fysiikka ja matematiikka on sitten ihan toiselta planeetalta. jos on vaikeuksia matematiikan kanssa niin tulee olemaan kyllä todella kivinen tie. mutta siis se että ei ole aikaisempia laajoja opintoja näistä ei ole este, mutta joutuu sitten aika paljon opiskelemaan ja käyttämään aikaa että pääsee edes läpi.

jos hyviä numeroita vielä haluaa niin entistä enemmän töitä. eli insinööriksi jos menossa niin kannattaa ottaa lukiossa pitkä matematiikka ja fysiikkaa, niitä tulee tarvitsemaan.

Pitkä matematiikka löytyy (sain ällän!), fysiikkaa taas ei. Auttaisiko, jos haalisin jostain lukion fysiikan kirjat, ja lukisin ne läpi ennen opintojen alkamista? Mitkä kurssit on olennaisimmat? Ainakin varmaan sähkökurssit, taitaa olla kutonen ja seiska vois lukea. AP

Vierailija
25/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan läpän helppo. Kaverini näytti pääsykoetta mulle kerran ja olin varma, että on laatinut sen itse :D mutta ei, se on oikeasti niin helppo. Ei ihme, että Suomella menee huonosti

Vierailija
26/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kannattaa hankkia hyvä symbolinen grafiikkalaskin. Sillä pystyy esim. kokeissakin tarkastamaan oikeat vastaukset samantien, syöttää vaan paperista tehtävän sellaisenaan laskimeen ja ottaa vastauksen ylös. Sillä ei tietysti pääse läpi mutta sitten on helpompi "kehittää ratkaisu" kun tietää mitä lopputuloksena pitäisi olla.

Joistain kokeista olen itse päässyt läpi pelkällä laskimella kohtuullisilla arvosanoilla vaikka ilman laskinta ei olisi ollut mitään toivoa.

Vierailija
27/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkä matematiikka löytyy (sain ällän!), fysiikkaa taas ei. Auttaisiko, jos haalisin jostain lukion fysiikan kirjat, ja lukisin ne läpi ennen opintojen alkamista? Mitkä kurssit on olennaisimmat? Ainakin varmaan sähkökurssit, taitaa olla kutonen ja seiska vois lukea. AP

AP hyvä, et tarvitse täysiä pojoja pääsykokeesta päästäksesi sisälle. Mitä fysiikan osaamisen laajuuteen tulee, niin muistuttaisin edelleen, että uusissa luokkatovereissasi tulee olemaan mm.

- amiksia

- vain pakolliset lukion kurssit käyneitä

- ihmisiä, jotka ovat opiskelleet viimeksi 10 v sitten

Joten, lue ainakin ne pakolliset, mutta kaikki muu on pelkkää extraplussaa, ei välttämätöntä.

Vierailija
28/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan puolella näkyy oikein selvästi ne jotka on prepannut itsensä niukasti pääsykokeista ja tutkinnoista läpi. Ne jotka vielä livahtaa hakupaperivaiheen läpi, jää kyllä kiinni haastattelussa muutamalla kysymyksellä jotka vaatii lunnontieteiden ymmärtämistä. Jos ala kiinnostaa ja on valmis siihen panostamaan niin kyllä sitä lukee lukion kaikki kemian ja fyssan kirjat läpi kolmessa viikossa ja katsoo youtube opetusvideoista ne kohdat joita ei ilman opettajaa heti ymmärtänyt. Rimaa hipoen ylittäneiden inssien asema työelämässä on nykyisin sama kuin 40 vuotta sitten ammattikoulun käyneillä asentajilla. Mikset samantien lue kunnolla pääsykokeisiin kun vähintään samat tiedot tarvitaan kurssien suorittamiseen.

Äläkä usko noita jotka vähättelee sähköinssien tarvetta tuntea kemiaa. On sitä nähty miten uusia akkuja pilataan ja suunnitellaan rakenteet aivan pieleen jos ei ymmärretä korroosin alkeita.

Vierailija
29/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TkT osaa ehkä jo jotain kirjoitti:

Työnantajan puolella näkyy oikein selvästi ne jotka on prepannut itsensä niukasti pääsykokeista ja tutkinnoista läpi. Ne jotka vielä livahtaa hakupaperivaiheen läpi, jää kyllä kiinni haastattelussa muutamalla kysymyksellä jotka vaatii lunnontieteiden ymmärtämistä. Jos ala kiinnostaa ja on valmis siihen panostamaan niin kyllä sitä lukee lukion kaikki kemian ja fyssan kirjat läpi kolmessa viikossa ja katsoo youtube opetusvideoista ne kohdat joita ei ilman opettajaa heti ymmärtänyt. Rimaa hipoen ylittäneiden inssien asema työelämässä on nykyisin sama kuin 40 vuotta sitten ammattikoulun käyneillä asentajilla. Mikset samantien lue kunnolla pääsykokeisiin kun vähintään samat tiedot tarvitaan kurssien suorittamiseen.

Äläkä usko noita jotka vähättelee sähköinssien tarvetta tuntea kemiaa. On sitä nähty miten uusia akkuja pilataan ja suunnitellaan rakenteet aivan pieleen jos ei ymmärretä korroosin alkeita.

Se on kuitenkin fakta että AMK-sähköinssin tutkintoon kuuluu vain yksi kemian peruskurssi mutta runsaasti matematiikkaa ja fysiikkaa. Lisäksi etenkin matematiikkaa tarvitaan käytänössä jatkuvasti kaikilla varsinaisilla ammatillisilla kursseilla, mutta kemiaa ei juurikaan. 

Kemia on siis sähköinsseillä vähemmistössä matematiikkaan ja fysiikkaan verrattuna.

Vierailija
30/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin viime keväänä huvin vuoksi pääsykokeissa joihin en lukenut yhtään ja pääsin opiskelemaan inssiksi. Itselläni on vaikein se fysiikka, mutta muut aineet on sitten 3-5. Pääsin ylioppilaaksi -09 enkä lukenut kun pakollisen kemian ja fysiikan ja lyhyen matematiikan, ihan ok kuitenkin pärjään matematiikassa, pääasia että on hyvä laskin jota osaa myös käyttää. Olen tässä välissä lukenut laborantin paperit, jonne hain myös hälläväliä-asenteella ja valmistuin luokan parhaimana opiskelijana, joten kemianpuoli on itselle erittäin helppo. Luen siis kemiantekniikka joten kemia on tärkeässä roolissa. 

Katsele tosiaankin vähän niitä vanhoja pääsykokeita niin saat jonkunlaisen käsityksen mitä pääsykokeessa pitää osata :) itse ainakin pidin pääsykoetta naurettavan helppona.

Vierailija
31/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin viime keväänä huvin vuoksi pääsykokeissa joihin en lukenut yhtään ja pääsin opiskelemaan inssiksi. Itselläni on vaikein se fysiikka, mutta muut aineet on sitten 3-5. Pääsin ylioppilaaksi -09 enkä lukenut kun pakollisen kemian ja fysiikan ja lyhyen matematiikan, ihan ok kuitenkin pärjään matematiikassa, pääasia että on hyvä laskin jota osaa myös käyttää. Olen tässä välissä lukenut laborantin paperit, jonne hain myös hälläväliä-asenteella ja valmistuin luokan parhaimana opiskelijana, joten kemianpuoli on itselle erittäin helppo. Luen siis kemiantekniikka joten kemia on tärkeässä roolissa. 

Katsele tosiaankin vähän niitä vanhoja pääsykokeita niin saat jonkunlaisen käsityksen mitä pääsykokeessa pitää osata :) itse ainakin pidin pääsykoetta naurettavan helppona.

AMK:n kolmosen opiskelija ei varmaan pääsisi yliopistossa edes läpi ja luulee olevansa "hyvä". Mutta koko AMK:han on vain amiksen jatke joten taso on sen mukainen.

Vierailija
32/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AMK:n kolmosen opiskelija ei varmaan pääsisi yliopistossa edes läpi ja luulee olevansa "hyvä". Mutta koko AMK:han on vain amiksen jatke joten taso on sen mukainen.

Onneksi AMK inssin papereilla voi hakea yliopistossa suoraan diplomi-insinööritutkintoon, ainakin LUT:iin se on kuulemma ihan normaalia :)

Vierailija
33/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stop, tämä ei ole mikään toisen oppilaitoksen haukkumisketju.

Lisäksi, haluaisin esittää kiitokseni kaikille jotka antoivat asiallisia ja kattavia vastauksia. Kiitos.

Vierailija
34/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi AMK inssin papereilla voi hakea yliopistossa suoraan diplomi-insinööritutkintoon, ainakin LUT:iin se on kuulemma ihan normaalia :)

Onneksi diplomi-insinööritutkintoon voi hakea suoraan lukion jälkeen eikä tarvitse viettää kolmea vuotta toistaitoisten pölöjen kanssa

Vierailija
35/35 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa. AMK ainana on tiputettu rajoja..jokaisesta valmistuneesta oppilaasta saa koulu rahaa. AMK inssien matematiikan tuntimäärä on samaa luokkaa kuin vanhojen teknikoiden. Hieman luet niin valmistut. Labroissa on enemmän töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi