Köyhän ruoat. Mitä te muut syötte, kun ei olisi mihinkään varaa?
Omia köyhäilyruokiani:
-perunoita linssikastikkeella. Linssikastikkeessa on pelkkiä linssejä, jotka on keittty hernekeittomaiseksi mössöksi.
-soijarouhetta ja makaronia. Ketsuppia, jos sitä on. Tämä on se viimeinen halpa ruoka.
-papuja, vihanneksia (mitä nyt on halvalla saatu), riisiä
-hyvin marinoituja soijasuikaleita ja perunaa
-pastaa tomaattikastikkeella (siinä on yleensä linssejä, voi olla soijarouhettakin, ja halvinta kaupan tomaattisoosia)
Metsästelen usein erilaisia halpoja hedelmiä ja vihanneksia sieltä täältä. Syön niitä runsaasti pitkin päivää. Syön paljon myös maapähkinöitä. Niitä on hyvä laittaa puuron vahvistukseksi. Yhdestä isosta pussista riittää pitkälle. Mausteet on myös tärkeitä. Valitettavasti ilman taitavaa maustamista melkein kaikki luottelemani maistuu pahvilta. Oliiviöljykin on tärkeä juttu, tai rypsiöljy, jos en raaski ostaa oliiviöljyä.
Kurkumariisi on kiva lisuke, jos sattuu olemaan tarvittavat mausteet, tai kurkumaa oikeastaan. Ei siihen paljon muuta tarvitse. Itse laitan siihen muutakin. Resepti on helppo löytää googlesta.
Kommentit (82)
kukkakoru kirjoitti:
Soijarouheet ei oo mitään köyhien ruokaa :D
Tehkää itse hernekeittoa,kaikki erikoiset pöpöröt ovat kalliita.Peruna ei muuten ole sen terveellisempi kuin lenkkimakkara.Harvan maha kestää perunaa.Kauraa vetää ihminen joka haluaa itselleen suolistosairauden ja rypsiöljyä härskiinnyttää verisuonet
Rypsi on sikojen ruokaa.Kuolisivat siihen jos niitä ei teurastettaisi pari vuotiaina.
Hunajaa käytin ennen rahkoihin mutten enää kun mehiläiset kerää mettä myrkyllisistä kasveista jotka ovat rantautuneet eurooppaan mm;jättiputki.
Eikö kauraa just suositella vatsavaivaisille? Hernaria ei ehkä.
No, kun rahat ovat loppu käyn ihan ekaksi omalla pakastimella ja kuivakaapilla.
Teen patoja, kastikkeita ja risottoja käsillä olevista aineista (myös linsseistä, erilaisista pavuista, joita pakastimessa on aina).
Oivariinit ja leikkeleet vaihtuvat (itse tehtyihin) hummukseen, baba ghanoushiin ja muihin herkullisiin tahnoihin. Leivon vaalean leivän itse.
Käytän hyväkseni kauden tarjouksia. Kaalista tekee salaattia, kääryleitä, laatikkoa ja keittoa. Ostan halpoja ruhonosia, keitän luista lientä mehevöittämään ruokia.
Perunoita ja sipuleita kotona on aina (jo niistä saa hyvän perunasosekeiton, lisänä silputtua persiljaa ja/ tai ruohosipulia). Silakkakilon saa usein halvalla, tai sitten jotain Chilessä tehokasvatettua lohta. Kotona on yleensä maitoa ja kananmunia. Tilliin voi "tuhlata" ja noista saa herkullisen silakka- tai lohilaatikon. Puolet syödään, puolet pakkaseen.
Nyt on tietty helppoa, kun pakastimessa on sieniä jo paljon. Ja syksy vasta alussa :).
On hyvä sienivuosi ja nyt kaupoista saa eurolla/ kilo mitä monenlaisimpia kasviksia ja hedelmiä. Niitä kannattaa ostaa, käyttää osa tuoreena saman tien ja esikäsitellä ja pakastaa tai säilöä loput.
Vierailija kirjoitti:
Lidlin kalapuikot, 18 kpl, on vähän päälle euron. Se halvin versio.
Lidlin pussimuusikin on edullinen.
Hyi. Miten sää voit syödä jauhomatoja?
kukkakoru kirjoitti:
Tehkää itse hernekeittoa,kaikki erikoiset pöpöröt ovat kalliita.Peruna ei muuten ole sen terveellisempi kuin lenkkimakkara.Harvan maha kestää perunaa.Kauraa vetää ihminen joka haluaa itselleen suolistosairauden ja rypsiöljyä härskiinnyttää verisuonet
Rypsi on sikojen ruokaa.Kuolisivat siihen jos niitä ei teurastettaisi pari vuotiaina.
Hunajaa käytin ennen rahkoihin mutten enää kun mehiläiset kerää mettä myrkyllisistä kasveista jotka ovat rantautuneet eurooppaan mm;jättiputki.
Taas näitä jotka uskovat joka ikisen bloggarivouhottajan vainoharhoja...
kukkakoru kirjoitti:
Soijarouhe on halpaa. Kuiva pussi tuntuu ylihintaiselta, noin neljä euroa, mutta siitä saa ainakin kymmenen annosta, enemmänkin. En ole laskenut. Pussi tuntuu kestävän ikuisuuden. Soijarouhe-makaronimössön hinta on enintään 50 senttiä per annos, jos käyttää halpaa makaronia. Se on paljon halvempaa kuin esim. jauheliha, jota köyhä siskoni ostelee.
En ymmärrä miten ei ole ruokarahaa. Opiskelijoitakin aina varotetaan tekemään ruokaostoksille budjetti, itse en ikinä edes ole katsonut mitä mikäkin ruokakaupassa maksaa. Jos ei ryyppää joka viikonloppua, ei tarvitse ruuasta tinkiä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten ei ole ruokarahaa. Opiskelijoitakin aina varotetaan tekemään ruokaostoksille budjetti, itse en ikinä edes ole katsonut mitä mikäkin ruokakaupassa maksaa. Jos ei ryyppää joka viikonloppua, ei tarvitse ruuasta tinkiä.
Mahtavaa että olet noin erinomainen, mutta tuo ei ollut tämän ketjun pointti.
kukkakoru kirjoitti:
VOI PYHÄ YKSINKERTAISUUS
Kiitos hyvistä vinkeistä kaikille, oma mielikuvitukseni ruoan suhteen tuntuu olevan kovin rajallinen, kun lompsa ammottaa tyhjyyttään. Oma repertuaari koostuu pitkälti perusruuista, joita kotonani valmistettiin jo lapsuudessa, mm. perunaa eri muodoissaan, muutkin tykötarpeet löytyivät pitkälti kasvimaalta tai metsistä. Lihaa tarjouksesta tai korkeintaan kalapuikkoja.
Itse tehty hernekeitto.
Papu-, linssi- ja slijarouheruoat.
Itsetehdyt pinaattiletut, porkkana/ juuressosekeitto ja pataleipä, pannari, kanan minikoivet nuudeleiden ja vihreiden pakastepapujen kanssa, kalapuikot ja itsetehty muussi, itsetehdyt lohkoperunat, uunijuurekset, punajuurisosekeitto, linssikeitto, linssicurry, porkkanapihvit, kikhernepihvit, nyhtöpossu tarjouskasslerista, uunipuuro, tomaattipohjainen jauhelihakeitto missä raastettua kaalia, thaikalakeitto seitistä, seitipaistos ja riisi/ muussi.
Keittoja ja yleensä joku varasto peruselintarvikkeita kun saa rahaa.
Pääasia että syö kunnon aterioita eikä mitään pikaruokaa.
Uuniperunoita, räiskäleitä, onhan näitä hyviä neuvoja netti täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Mä käyn vokissa syömässä. Kanaa, riisiä, lammasta, ihan hyvää ruokaa.
Mikä tämä Vok-juttu on? Eikö ruoka ole vain Vokin asukkaille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan itse ruokani esim seuraavista aineksista
- peruna
-porkkana
-punajuuri
-nauris
-sipuli
-valkosipuli
-chilipaprika
-inkivääri
-kaalit
-parsakaali
-kukkakaali
-pavut ja linssit
-kurkku
- suolakurkku
-aurajuusto
- edam tai gouda tyyppinen juusto
- maito
- kerma
-voi
-ruokaöljy
-lohi, muikku
-broileri, broilerijauheliha
-mausteet
- marjat ja sienet (itse poimitut)
Onpa samanlainen lista kuin itsellä vaikka meillä taloutta ei tulojen puolesta voi köyhäksi luokitella! Just mietin, että kun on itse kerättyjä tatteja, ystävältä saatuja härkäpapuja ja pakasteessa riistaa (hirveä, miehen ampumaa) niin mitäköhän noista tekisi. Hirvipihvit tattimuhennoksella, lisukkeina papuja, perunoita ja porkkanoita, kaikki "ilmaisia" (ei-kaupasta). Ei pahempaa ruokaa.
Samanlaista meillä, mutta metsästyksen sijaan kalastusta eli ruoaksi vaikkapa ahvenia, sienimuhennosta ja pottuja/papuja sekä raastesalaattia.
Nam.
Vierailija kirjoitti:
kukkakoru kirjoitti:
Hunajaa käytin ennen rahkoihin mutten enää kun mehiläiset kerää mettä myrkyllisistä kasveista jotka ovat rantautuneet eurooppaan mm;jättiputki.Taas näitä jotka uskovat joka ikisen bloggarivouhottajan vainoharhoja...
Totta. Taitaa elää vedellä, tietysti pullotetulla.
Kasvisruokaa. Ruokakulut väheni huomattavasti kun jätin lihan pois, enkä käytä maitotuotteitakaa enää juuri ollenkaan.
Linssit, pavut, soijat, vihanneksia ja hedelmiäkin. Pastaa, riisiä ja puuroa yms. Välillä jotain erikoisempaa ja vähän kalliimpaa.
Olen työtön ja pääasiallisesti kalastan, sienestän ja marjastan. Karjalanpiirakoita tulee syötyä paljon ja samoin kananmunia. Hernerokkaa tulee tehtyä usein. Puuro on hyvää ja halpaa.
-kaurapuuroa
-vispipuuroa,itse noukituista puolukoista
-kanamunia eri muodossa.Nytkin oli k-kaupassa tarjouksessa 0,50e keskikokoinen rasia
-omalta maalta perunaa,porkkanaa,sipulia
-makaronivelliä (makaronia,maitoa,voita ja suolaa) Nam!
-itseleivottuja sämpylöitä
-
Hernekeitto, soijarouheella
Linssipata, jossa porkkanaa ja sipulia ja tomaattimurskaa/paseerattua tomaattia ja soijarouhetta.
Makaronilaatikko soijarouheella sekin.
Näitä syödään kyllä muulloinkin koska perheessä semi-vege.
Soijarouhe on edullista. Peruselintarvikkeita kannattaa ostaa silloin kun on rahaa, riisiä, pastaa eri lajeja, soijarouhetta. Vihanneksia ja juureksia silloin kun ovat halpoja, säilyvät hyvin.
Lihat ostan -30% jos suinkin mahdollista, broileria yleensä ja joskus muutakin lihaa. Kalaa ostan tarjouksesta sitä en mielellään viimeisenä myyntipäivänä koska kala pilaantuu helposti.
Tuossa joku mainitsi perunasosekeiton ja sitä pitääkin valmistaa lähiaikoina, tykkään versiosta purjo-perunasosekeitto. Sosekeitot erilaisilla variaatioilla on myös käytössä. Kesäaikana en tee sosekeittoja koska peruna ei silloin soseudu riittävän hyvin pienen tärkkelyspitoisuuden vuoksi.
Eilen tein mielettömän hyvää kasvispataa, sipulia, paprikaa, kesäkurpitsaa (sain ilmaiseksi), soijarouhetta, tomaattikastiketta, valkosipulia, mustapippuria, pizzamaustesekoitusta. Tätä syötiin spahghetin kanssa.
Freesasin kasvikset voissa ja sitten tomaattikastike ja masuteet perään ja kiehautus. Täydellistä. Ajattelin sitä syödessäni jos tätä saisi kaikki maistaa niin ennakkoluulot kasvisruokia kohtaan hälvenisi.
Maustaminen on tärkeää tekipä mitä tahansa ruokaa.