Köyhän ruoat. Mitä te muut syötte, kun ei olisi mihinkään varaa?
Omia köyhäilyruokiani:
-perunoita linssikastikkeella. Linssikastikkeessa on pelkkiä linssejä, jotka on keittty hernekeittomaiseksi mössöksi.
-soijarouhetta ja makaronia. Ketsuppia, jos sitä on. Tämä on se viimeinen halpa ruoka.
-papuja, vihanneksia (mitä nyt on halvalla saatu), riisiä
-hyvin marinoituja soijasuikaleita ja perunaa
-pastaa tomaattikastikkeella (siinä on yleensä linssejä, voi olla soijarouhettakin, ja halvinta kaupan tomaattisoosia)
Metsästelen usein erilaisia halpoja hedelmiä ja vihanneksia sieltä täältä. Syön niitä runsaasti pitkin päivää. Syön paljon myös maapähkinöitä. Niitä on hyvä laittaa puuron vahvistukseksi. Yhdestä isosta pussista riittää pitkälle. Mausteet on myös tärkeitä. Valitettavasti ilman taitavaa maustamista melkein kaikki luottelemani maistuu pahvilta. Oliiviöljykin on tärkeä juttu, tai rypsiöljy, jos en raaski ostaa oliiviöljyä.
Kurkumariisi on kiva lisuke, jos sattuu olemaan tarvittavat mausteet, tai kurkumaa oikeastaan. Ei siihen paljon muuta tarvitse. Itse laitan siihen muutakin. Resepti on helppo löytää googlesta.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhäilyruokaa tai ei, kasvisruoka on tosi hyvää, kun käyttää vaihtelevasti mausteita!
Itse en pidä oliiviöljystä. Rypsiöljy sopii miedomman makuisena paremmin ruokiin.
Sanos muuta, kasvisruoissa mausteet on ihan erityisen tärkeitä. Tuo yksinkertainen linssikastikekin on oikein maustettuna todella hyvää.
Mä rakastan oliiviöljyä. Olen sen suhteen vähän hifistelijä kaiken lisäksi, kun niiden maku vaihtelee aika paljonkin. Kaikkeen se ei tosiaan kuitenkaan sovi, ja silloin rypsiöljy on ystävä.
Ap
Kauden vihanneksia ja hedelmiä, jotka ovat edullisia. Tutkin tarjouslehdet, sieltä tarjousjuustoja ja -pähkinöitä sekä -lihaa. Lidl vakioruokakauppa, muista ostan sitä mikä on edullisempaa kuin Lidlissä. Sipuli, peruna, porkkana ovat edullisia ympäri vuoden. Niistä saa monenlaista ruokaa kananmunien kanssa. Itse käytän rypsiöljyn tilalla rapsiöljyä, on halvempaa. Oliiviöljyä enimmäkseen salaatteihin. Mausteita voi saada edullisesti -30%, muutenkin katsastan -30% tarjonnan. Leivät ja sämpylät leivon itse ruisleipää lukuunottamatta, niihin voi käyttää porkkanaa ja perunaa ym. ruuantähteitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten jollain voi olla rahat niin loppu, että pitää pihistellä elämän tärkeimmistä ostoksista, ruuasta?
Miettikää mihin rahanne käytätte!!!
Toivottavasti et itse joudu siihen jamaan, jossa pitää pihistellä kaikesta, myös ruuasta. Esimerkiksi työkkärin peruspäiväraha, laskepa itse miten saat omilla menoillasi rahat riittämään.
Vierailija kirjoitti:
Miten jollain voi olla rahat niin loppu, että pitää pihistellä elämän tärkeimmistä ostoksista, ruuasta?
No esimerkiksi siten kun vuokran ja muiden laskujen jälkeen ei kamalasti rahaa jää käteen.
Vierailija kirjoitti:
Ja jeesustelija tuli takaisin, tervetuloa vaan! Vinkkinä: jos et millään voi käsittää, että kaikilla ei ole samanlainen elämä kuin sinulla, älä avaa tällaisia ketjuja.
Vierailija kirjoitti:
Aina vastaaviin ketjuihin on tullut kaltaisiasi taivastelijoita. Ilmeisesti elämä on kohdellut sinua silkkihansikkain, kaikilla ei käy niin hyvä tuuri.
Olen ansiosidonnaisella joka on keskimääräistä parempi näin olen ymmärtänyt ja siltikin rahasta on tiukkaa. Suomessa vuokra-asuminen ja asuminen ylipäätään on kallista. Laskin just että asumisemme maksaa 65% tuloistani. Perheessä lukio-opiskelija, asumme kaksin.
Muuttaminen ei tässä vaiheessa ole ratkaisu. Tarvitsemme nämä neliöt ja vuokrataso on korkea vuokrasipa asunnon kaupungilta tai vapailta markkinoilta.
Ei tarvinne kummoista matikkapäätä laskeakseen muita kuluja asumiskustannusten päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti et itse joudu siihen jamaan, jossa pitää pihistellä kaikesta, myös ruuasta. Esimerkiksi työkkärin peruspäiväraha, laskepa itse miten saat omilla menoillasi rahat riittämään.
Olen ollut työttömänäkin. Se on jännä juttu, että silloinkin tililläni oli rahaa, koska EN KÄYTÄ KAIKKIA RAHOJANI, vaan jätän osan säästöön. Ymmärrän, että sinun voi olla vaikea tätä käsittää...
Älkää vastailko trolleille. Jos jankkaajat ovat tosissaan, niin hienoa, kun toisilla menee hyvin, mutta ketju tulee liian helposti täyteen tällaista off-topic-keskustelua. Joku jo kirjoittikin saaneensa hyviä vinkkejä ja itsekin olen poiminut pari juttua muistiin, joten olisi kiva pysyä siinä, miten itselleen saa halvalla kaavittua sen aterian. :) Ihmiset on eri syistä köyhiä ja se siitä. Ei kukaan halua olla köyhä ja varmasti jokainen köyhä miettii paljonkin sitä, miten tilannetta voisi kohentaa. Itsestäänselvät vaihtoehdot on jo todennäköisesti kukin miettinyt puhki.
Perustakaa uusi ketju, jos haluatte tietää, miksi jotkut ovat köyhiä.
Ap
Kauran etupäässä on maailmalla tutkittu tuhoavan suolennukkaa,peruna nostaa verensokeria diabeetikoilla.Suomessa eniten (nykyään nuorilla) chronintautia,keliakiaa ja verisuonisairauksia.Ravinto on pielessä,olisko syynä ruisleipä ja muut viljat.Kuitua saa kasviksista mutta suomalaiset puputtaa kaurapuuroa ja leipää koska ne ovat halpoja?
Samaa paskaa kuin makaroni.
Ompa muka tekeviä akkoja :D päivät kyykkivät marjametsässä,illat vääntävät kaalikääryleitä samalla ituja kastellen.
Oikeesti vetävät saarioisen pitsoja
Käyttäkää aikanne siihen työnhakuun puolukka-sieni rallin sijaan,näkyy olevan liikaa vapaa-aikaa
puolukkahyi kirjoitti:
Ompa muka tekeviä akkoja :D päivät kyykkivät marjametsässä,illat vääntävät kaalikääryleitä samalla ituja kastellen.
Käyttäkää aikanne siihen työnhakuun puolukka-sieni rallin sijaan,näkyy olevan liikaa vapaa-aikaa
Onko lääkkeet unohtunut ottaa?
Kauden vihanneksia, pastaa, riisiä, couscousia, linssejä, papuja, tomaattimurskaa, mausteita. Noista aineksista kyhään päivän ateriat. Pari kalliimpaa juttua, joita aina kaapissa: hyvä oliiviöljy ja iso lohko parmesaania -noilla saa pelkästä keitetystä pastastakin jo hyvänmakuisen. Lisäksi kestävät käytössä pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työttömänäkin. Se on jännä juttu, että silloinkin tililläni oli rahaa, koska EN KÄYTÄ KAIKKIA RAHOJANI, vaan jätän osan säästöön. Ymmärrän, että sinun voi olla vaikea tätä käsittää...
No, minää en ole se, jolle vastasit, mutta minä ostan myös edullista ja terveellistä ruokaa, jotta rahat sitten riittää muuhun tarvittavaan ja lisäksi saan säästöön. Ymmärrän täysin, että kaikkeen ei ole varaa.
Sitten ruokiini:
Katson aika pitkälle tarjouksia, ja osaksi ostan niiden mukaan. pari viikko sitten oli esim. Lidl:ssä porkkanat 69 senttiä kilo, ja ostiin niitä monta monta pussia. Nyt on sitten tehty kaikenlaisia ruokia porkkanasta: sosekeittoa, jossa porkkanan lisäksi perunaa, sipulia, ja linssejä. ensin hieman kuullotettu vihanneksiä öljyssä. Mausteena pippuria, yrttejä. Porkkanaraastetta, koululaiselle kuorittu välipalaksi porkkanoita, porkkanalettuja, porkkanasämpylöitä.
Jonkin verran meillä syödään munia proteiininlähteenä: noin kerran viikossa teen espanjalaisen perunamunakkaan, johon tulee perunan ja munien lisäksi sipulia. Lapsikin syö mielellään mm. ruokaisana välipalana esim. sen kuoritun porkkanan kera koulusta tullessa. Voi syödä kylmänä tai lämpimänä.
Sipulia ylipäätänsä pyrin laittamaan kaikkeen, koska tuo makua, ja on lisäksi terveellinen.
Paljon teen linssikeittoja ja muhennoksia. Kuullotan hienoksi pilkotun sipulinöljyssä, ehkä hieman valkosipulia myös, jos on. Lisään tomaattimurskapurkin ja punaisia linssejä.
Vihreisiin linsseisin lisään perunaa ja porkkanaa sekä sipulia.
Kaalilaatikkoa, kaalipataa. Joskus on jauhelihaakin mukana.
hapankaalia teen itse. sitä syön salaattina ja leivän päällä.
Hernekeittoa; herneitä, sipulia, porkkanaa, meiramia.
Kalliimpia vihanneksia ostan toreilta ja tarjouksista. marjoja olen kerännyt pakkaseen, mutta myös ostanut halvalla hinnalla ja laittanut pakkaseen.
Itse leivon leivät. Tällöin voi myös pitää suolan määrän kohtuullisena. Kaupan leivissä kun on aika paljon suolaa.
Lettuja herkuksi. Yleensä sisältävät myös kaurahiutaleita, grahamjauhoja, jotta eivät ole vain valkeaa jauhoa. Lisäksi joskus säästämme karkkikuluissa, ja leivomme marenkeja. Kerran viikossa on karkkipäivä, mutta samasta määrästä sokeria kuin mitä karkeissa on, saa pitkäksi aikaa marenkeja.
Kalliimmat kalat ostan myös tarjouksesta. Muuten syödään 2-4 kertaa viikossa kalaruokaa: joista yksi voi olla kalapuikkoateria, silakkaa, pakasteseitä, tarjouslohta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sitten varmaan tullut tutuksi sossun tuet/asumistuet ja diakonit sun muut mistä voi paikoin kerjätä. Ehkä jopa puoliso ollut jakamassa kustannuksia. Eiku sossun tuilla ei kyllä säästellä... huima ansiosidonnainen? Vanhempien maksama asunto kenties?
Ainakaan omistusasujalla ei jää työkkäripäivärahasta ruokaan, ja yksinäisellä tekee todella tiukkaa kun käteen ei jää mitään kuuttasataa tms.
puolukkahyi kirjoitti:
No, olen joskus päivisinkin marjametsässä päiväkodin lasten kanssa. Lähinnä kyllä tehdään oman perheen lasten kanssa retki 1-2 viikossa. Lapset leikkii, ja minä kerään.
kaalikääryleitä ei tarvitse tehdä, kaalipata on nopeampi, ja sitä voi pitää uunissa esim. viikonloppuna sen aikaa, kun tekee sen marja-, sieni-, nokkosretken.
Säkki perunoita, säkki porkkanoita, ja kaalia, jos saa halvalla. Omasta maasta sipuli ja salaatti. Marjat omista pensaista.
Sika-nautajauhelihaa tarjouksesta. Tarjouksesta pastaa. Lihapullaa, jauhelihakastiketta, perunalaatikkoa (jauhelihaa), kaverina porkkanaa ja kaalia.
Ei valmisruokia, ei jälkiruokia, ei limsaa, ei mehuja. Ei maitoa. Leipää ja perunaa pääasiassa.
puolukkahyi kirjoitti:
Käyttäkää aikanne siihen työnhakuun puolukka-sieni rallin sijaan,näkyy olevan liikaa vapaa-aikaa[/quoNauttisit sinäkin joskus metsästä ja puhtaasta luonnosta,nii et olisi tuollainen takakireä taivastelija.Meillä täälä maalla alkaa luonto takapihalta,ja mikäs sen mukavempaa,kun löytää sieltä vielä ruokaakin.
Hyvän kuuloisia ruokia monilla ketjussa. Olisiko ap:lla antaa reseptiä esim. tuohon linssikastikkeeseen? Muidenkin reseptit erityisesti edullisiin linssi- ja papuruokiin ovat tervetulleita.
Papuja, riisiä, aasialaisesta kaupasta saa tosi halvalla tofua sun muuta mukavaa. Ei mulla ole hätäpäivää, vaikka rahat menisivät tiukille.