Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhän ruoat. Mitä te muut syötte, kun ei olisi mihinkään varaa?

Vierailija
03.09.2016 |

Omia köyhäilyruokiani:

-perunoita linssikastikkeella. Linssikastikkeessa on pelkkiä linssejä, jotka on keittty hernekeittomaiseksi mössöksi.
-soijarouhetta ja makaronia. Ketsuppia, jos sitä on. Tämä on se viimeinen halpa ruoka.
-papuja, vihanneksia (mitä nyt on halvalla saatu), riisiä
-hyvin marinoituja soijasuikaleita ja perunaa
-pastaa tomaattikastikkeella (siinä on yleensä linssejä, voi olla soijarouhettakin, ja halvinta kaupan tomaattisoosia)

Metsästelen usein erilaisia halpoja hedelmiä ja vihanneksia sieltä täältä. Syön niitä runsaasti pitkin päivää. Syön paljon myös maapähkinöitä. Niitä on hyvä laittaa puuron vahvistukseksi. Yhdestä isosta pussista riittää pitkälle. Mausteet on myös tärkeitä. Valitettavasti ilman taitavaa maustamista melkein kaikki luottelemani maistuu pahvilta. Oliiviöljykin on tärkeä juttu, tai rypsiöljy, jos en raaski ostaa oliiviöljyä.

Kurkumariisi on kiva lisuke, jos sattuu olemaan tarvittavat mausteet, tai kurkumaa oikeastaan. Ei siihen paljon muuta tarvitse. Itse laitan siihen muutakin. Resepti on helppo löytää googlesta.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on monia vinkkejä, joita itsekin noudatan, mutta tärkeää on myös hävikin minimoiminen. Vaikka olisi kuinka hyvä, niin kannattaa miettiä kuinka paljon oikeasti tuoretta ruokaa kuluu ettei tarvitse heittää roskiin. Siinä säästyy aika paljon rahaa, ainakin itseltäni. Lisäksi mietin, miten pystyn hyödyntämään tähteitä, esimerkiksi puurontähde sämpylöihin jne

Vierailija
62/82 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön sitä mitä saan töistä pöllittyä. Juustoa, maitoa, kahvia, mehua, leikkelettä, mysliä, kurkkua, tomaattia, jauhoja jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 korjaa: vaikka olisi kuinka hyvä tarjous 

Vierailija
64/82 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvän kuuloisia ruokia monilla ketjussa. Olisiko ap:lla antaa reseptiä esim. tuohon linssikastikkeeseen? Muidenkin reseptit erityisesti edullisiin linssi- ja papuruokiin ovat tervetulleita.

Se linssikastike on tosi yksinkertainen. Keitän vaan vihreitä linssejä kunnes ne on kypsyneet aika mössöksi. Siihen menee aikaa. En tiedä tarkkaan, kuinka paljon. 45min ehkä. Vettä käytän suht vähän ja lisäilen välillä. Tavoite on sellainen vihreä hernekeittomainen kastike. Itse maustan sen suolalla, valkosipulilla, paprikalla, cayannepippurilla, kurkumalla tai currylla ja ties millä, mitä on ja mikä maistuu hyvältä.

Kuulostaa ehkä oudolta, mutta siitä tulee ihan hyvää. Se on maistunut vannoutuneille sekasyöjillekin perunoiden ja vihannesten kanssa. Muistaakseni joskus bongasin vastaavan reseptin, kun etsin intialaisia reseptejeä. Intiassa kun on hyviä kasvisruokia.

Ap

Vierailija
65/82 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savustettua kuhaa suppilovahverokastikkeella. Kastikkeeseen 1 kalaliemi. Mukaan perunoita/pastaa/kasviksia. Aterian hinta muutamia kymmeniä senttejä.

Sienet ja kala luonnosta.

Vierailija
66/82 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko laiha olisi noilla pavuilla,iduilla ja linsseillä

Ei ihme,että miehet etsii naisia jotka syö oikeeta ruokaa,hermot ei oo niin kireellä kuin iduilla :D vanhoilla homeperse piioilla aikaa rampata metsässä horsmia keräämässä

Huumesienillä saisitte rahaa

Vierailija
67/82 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken söin viimeiset Kivikylän lihapullat. Yhdestä rasiasta kolmen päivän ruoka. Ei ollut hurraamista mutta ensi viikolla YTK taas muistaa ja saa parempaa.

Vierailija
68/82 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvän kuuloisia ruokia monilla ketjussa. Olisiko ap:lla antaa reseptiä esim. tuohon linssikastikkeeseen? Muidenkin reseptit erityisesti edullisiin linssi- ja papuruokiin ovat tervetulleita.

Se linssikastike on tosi yksinkertainen. Keitän vaan vihreitä linssejä kunnes ne on kypsyneet aika mössöksi. Siihen menee aikaa. En tiedä tarkkaan, kuinka paljon. 45min ehkä. Vettä käytän suht vähän ja lisäilen välillä. Tavoite on sellainen vihreä hernekeittomainen kastike. Itse maustan sen suolalla, valkosipulilla, paprikalla, cayannepippurilla, kurkumalla tai currylla ja ties millä, mitä on ja mikä maistuu hyvältä.

Kuulostaa ehkä oudolta, mutta siitä tulee ihan hyvää. Se on maistunut vannoutuneille sekasyöjillekin perunoiden ja vihannesten kanssa. Muistaakseni joskus bongasin vastaavan reseptin, kun etsin intialaisia reseptejeä. Intiassa kun on hyviä kasvisruokia.

Ap

Kiitos!

Vierailija
69/82 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn vokissa syömässä. Kanaa, riisiä, lammasta, ihan hyvää ruokaa.

Mikä tämä Vok-juttu on? Eikö ruoka ole vain Vokin asukkaille?

Kyllä sieltä saa muutkin.

Vierailija
70/82 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jollain voi olla rahat niin loppu, että pitää pihistellä elämän tärkeimmistä ostoksista, ruuasta?

Miettikää mihin rahanne käytätte!!!

Toivottavasti et itse joudu siihen jamaan, jossa pitää pihistellä kaikesta, myös ruuasta. Esimerkiksi työkkärin peruspäiväraha, laskepa itse miten saat omilla menoillasi rahat riittämään.

Olen ollut työttömänäkin. Se on jännä juttu, että silloinkin tililläni oli rahaa, koska EN KÄYTÄ KAIKKIA RAHOJANI, vaan jätän osan säästöön. Ymmärrän, että sinun voi olla vaikea tätä käsittää...

Ymmärrän, että sinun voi olla vaikea käsittää sitä, että eräät meistä maksavat ITSE työttömänäkin mm. hammaslääkärin, silmälasit, autonkorjauksen ym. kulut (pidettävä auto siltä varalta, että joskus pääsee töihin), hankittava toimiva kodinkone liikkeestä, kun juuri silloin ei satu olemaan lähiseudulla saatavissa melkein ilmaiseksi.

Et varmaan voi mitenkään käsittää, että joskus on pakko ostaa jopa vaatteita, jotta on edes asiallisesti pukeutunut mahdollisessa työhaastattelussa. Jonkun sairastuminen voi olla taloudellinen katastrofi monesta syystä.

Palatakseni otsikkoon: syödään itsekasvatettua perunaa, kalaa ja lihaa, jotka enimmäkseen itse pyydettyä. Myös metsämarjoja, sieniä vähemmän. Meillä tingitään tiukassa paikassa mieluummin jostakin muusta kuin ruuasta. En edes muista, milloin olen viimeksi käynyt kampaajalla.

Vierailija
71/82 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn aika paljon kävelemässä kun työttömänä olen ja sen takia tulee myös kierreltyä kauppoja. Yleisemmin käyn hakemassa tietystä kaupasta tietyt tavarat, jotta tulee halvemmaksi, kun ei kuitenkaan bensaan ja muuhun mene rahaa, kun kävellen olen. Syön myös aika paljon vihanneksia raakana, kun olen huomannut että tulee täydempi olo, kuin että ne syö paistettuna (esim parsakaali, kukkakaali...) Lehtisalaatin olen vaihtanut pinattiin. Riisit olen vaihtanut täysjyväriiseihin. Pärjään hyvin 25e /vko. Leipää sen syö, koska kaiken maailman levitteet, juustot ja leikkeleet tulee todella kalliiksi vähävaraiselle. 

Smoothiet on myös todella halpoja tehdä, jos löytyy vaan se kone tai sauvasekoitin kotona.

En itse polta tai juo alkoholia, joten minulla ei noihin rahaa mene. En myöskään juo maitoa, todennäköisesti syy miksi pystyn elämään vähemmällä kuin muut tuntemani ihmiset. Oon kanssa alkanut idättämään mungpapuja, maistuvat kuin tuoreilta herneiltä. Ei se iso pussi (500g) maksanut kuin 2e ja nuokin on kuivia papuja vielä, riittää varmaan pariksi kuukaudeksi. 

Vierailija
72/82 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän noi nyt ees oo mitään köyhistelyruokia. Mä syön makaronia ketsupilla, tai jos ketsuppi on loppu niin voilla.

Vierailija
73/82 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistan keitettyä makaronia ja sekaan kananmuna tai kaksi. Syön ketsupin kanssa ja on hyvää

Munakas ja täytteeksi tähteitä

Jne

Vierailija
74/82 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkkihernekeitto maksaa noin 0,60€ purkki ja siitä piisaa kahdeksi päiväksi yhdelle syöjälle. Paketti kalapuikkoja suunnilleen samoissa hinnoissa ja riittää samoin kahdeksi päiväksi. Sika-nauta-jauheliha on alle kaksi euroa (jos ostaa halpismerkkiä) ja siitä tehty jauhelihakeitto (tai makaronilaatikko) on kolmen päivän ruoka. Ja sitten tietenkin puurohiutalepaketti myös alle kaksi euroa (tai alle euron jos edelleen pysyttelee halpismerkissä) ja sitä syö jo pari viikkoa. 

Vierailija
75/82 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolukkahyi kirjoitti:

Ompa muka tekeviä akkoja :D päivät kyykkivät marjametsässä,illat vääntävät kaalikääryleitä samalla ituja kastellen.

Oikeesti vetävät saarioisen pitsoja

Käyttäkää aikanne siihen työnhakuun puolukka-sieni rallin sijaan,näkyy olevan liikaa vapaa-aikaa

Nyt täytyy kysyä, että oletko ikinä saarioisten pitsaa maistanut? Minä olen enkä syö niitä pienestä maksustakaan, saati että ostaisin niitä itse. 

Mieluummin väännän kaalikääryleitä ja käyn itse poimimassa sieniä niiden täytteeksi, ja lisäkkeeksi tietenkin itsepoimittuja puolukoita.

Köyhän on vaan pakko. Työnhakuun on käytetty niin paljon aikaa, että ei työttömyys ainakaan sen syytä ole, että en olisi tehnyt tarpeeksi hakemuksia.

Vierailija
76/82 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, Ensin pakkanen ja kuiva-ainekaappi tyhjäksi.

Itse tekemällä saa halpaa ruokaa. Hernekeittoa,- saa monen päivän ruuan. Uunilihaa on halpaa( halvempaa kuin jauheliha) 3,99e kg. hautumaan pataan ja perunaa, porkkanaa ja sipulia joukkoon- hyvää. Perunaa erilaisilla variaatioilla.

Mutta tarvitsee ihminen muutakin, kuin päiväruuan. aamu-väli-iltapalat myös. Puuroa voi tehdä maitoon, mehuun, veteen maku on erilainen, marjoja ja hilloa päälle.

Vierailija
77/82 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän noi nyt ees oo mitään köyhistelyruokia. Mä syön makaronia ketsupilla, tai jos ketsuppi on loppu niin voilla.

Sekä ketsuppi että voi ovat aika kalliita. :)

Vierailija
78/82 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalilaatikkoa, kääryleitä ja kaalisalaattia

Vierailija
79/82 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin itsekin aloittaa köyhäilyn, sillä työttömyys uhkaa pitkän työuran jälkeen ja hallitus leikkaa ansiosidonnaisia yli 5000 eurolla omalla kohdallani. Ensimmäiseksi lopetan totaalisesti kotimaisten vihannesten, kasvisten ja lihan ostamisen (lihansyönnin aion toki minimoida muutenkin). Pavut, linssit ja Lidlin tuontivihannekset- ja hedelmät sekä muut saksalaiset elintarvikkeet ovat tästä lähtien ruokavalioni perusta. Lopetan toki myös kaiken muun kuluttamisen, mutta se on eri tarina se.

Vierailija
80/82 |
04.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, Ensin pakkanen ja kuiva-ainekaappi tyhjäksi.

Itse tekemällä saa halpaa ruokaa. Hernekeittoa,- saa monen päivän ruuan. Uunilihaa on halpaa( halvempaa kuin jauheliha) 3,99e kg. hautumaan pataan ja perunaa, porkkanaa ja sipulia joukkoon- hyvää. Perunaa erilaisilla variaatioilla.

Mutta tarvitsee ihminen muutakin, kuin päiväruuan. aamu-väli-iltapalat myös. Puuroa voi tehdä maitoon, mehuun, veteen maku on erilainen, marjoja ja hilloa päälle.

Ei ihminen tarvitse välipaloja jos aterioiden koostumus on optimaalinen, eikä aamupala ole päivän tärkein ateia. Se 5 kertaa päivässä ateriointisuositus on ihan  maatalouspoliittista skeidaa. Silloin syödään kun on nälkä, ei kellon mukaan.  Jos pitää koko ajan puputtaa, syö ihan liikaa nopeita hiilareita.