Miettinyt graduaihetta Wilmasta, kertokaa mikä tökkii
Tuli tuosta edellisestä ketjusta mieleen että tekisin gradun Wilmasta. Nyt siis tarvitsen vain tietää aluksi suurimmaat ongelmat ja että onko enemmän haittaa kun hyötyä?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Suurin tökkiminen on se, etteivät huoltajat ymmärrä wilman luonnetta. Se on nykyään opettajan päiväkirja, jonne kuuluu kirjata kaikki mahdollinen. Huoltaja vain nykyään näkee nämä kirjaukset.
Kuinka se nyt menee. Pitääkö niihin vastata mitenkään?
Mulla ainakin hermo mennyt näihin;
- viestejä tippuu jatkuvasti, eniten v*tuttaa nämä ryhmäviestit koko koululle jotka ei meitä koske esim. muistattehan vanhemmat ettette parkkeeraa koulun pohjoispäätyyn ja terveisiä keittiöstä, muistattehan ilmoittaa erityisruokavaliosta jne....
- opettaja parhaimmillaan/pahimmillaan on laittanut vielä puoliltaöin viestiä että huomenna sitä tätä tuota vielä sitten (yleensä turhaa paskaa)
- tää järjetön viestitulva, oikeat, tärkeät asiat hukkuu viestitulvaan ja korjauksien korjauksiin, sitten niitä paniikissa perutellaan jne. voi hemmetti sentään!
- kerran tuli keskiviikko-iltana klo 22 jälkeen viesti että huomenna saa lapset pukeutua intiaaneiksi halutessaan, oikeasti, mitäpä helevettiä?
- kun opettaja suoltaa sen ziljoona viestiä viikossa, ne kaikki ovat kiireessä paskasti kirjoitettuja. En itse voisi lähettää asiakkaille huonolla suomella räpellettyjä hymiö-oksennuksia
- minua ei kiinnosta onko kasiluokkalaisellani pari läksyunohdusta, lapsi käy koulua, en minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti, minkä alan gradun voisi tehdä Wilmasta?
No äkkiseltään tulee ainakin mieleen sekä kasvatustieteet että tietojenkäsittelytiede (UX)
Sosiologia, valtio-oppia, viestintää, psykologia, sosiaalipsykologia jne. Helposti näitä keksii. Tulokulmat vaan olisi erilaisia.
Jep, meillekin on tullut, että lapset saa huomiseksi pukeutua siksi ja täksi. Kenellä on joskus kello 22 enää halua penkoa jotain asuja, kun lapsi lähtee kotoa 6.50. Mikä järki?
Kummallisia opettajia, jos viestinne ovat totta. Laitan paljon positiivista palautetta, negatiivista harvemmin. Kun annan kurssiarvosanan, avaan oppilaan wilmasivun ja katson tuntimerkinnät. Jos tekemättömiä läksyjä on paljon ja opiskeluvälineet ovat toistuvasti hukassa, arvosana ei pyöristy ainakaan ylöspäin. Mulla on parisataa oppilasta. T yläkoulun ope.
Mitä itse kävin Wilmaa vilkaisemassa, niin suurin ongelma on ns. pysyvät viestit eli ilmoitukset, joita ei voi poistaa. Jokin taho on arvioinut ne niin tärkeiksi, että siellä ne komeilevat aina vain, vaikka eivät ole kiinnostavia. Esim. info koulukuljetusten korvaamisesta.
Ehkä voisin jotenkin piilottaa ne näkymää muokkaamalla, mutta en ole ihan niin entusiasti, että alkaisin Wilmasta rakentaa mieleistäni. Simppeli liittymä josta voi käydä lukemassa lukujärjestyksen ja opettajan viestit, riittää. Kaikkia maailman yleisiä tiedotteita asioista, joista saa tarvittaessa muualta tietoa, ei pitäisi sinne tunkea.
Vierailija kirjoitti:
Kummallisia opettajia, jos viestinne ovat totta. Laitan paljon positiivista palautetta, negatiivista harvemmin. Kun annan kurssiarvosanan, avaan oppilaan wilmasivun ja katson tuntimerkinnät. Jos tekemättömiä läksyjä on paljon ja opiskeluvälineet ovat toistuvasti hukassa, arvosana ei pyöristy ainakaan ylöspäin. Mulla on parisataa oppilasta. T yläkoulun ope.
Siis sinun tunnillasi? Eihän ne muut unohdus yms merkinnät voi muuten vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja se, että opettaja voi esim 22.30 illalla olla laittanu my vilmaviestin että aamun tunnit on peruutettu ja nuoret raahautuu turhaan kasiksi ja opettaja on vaan että kannattaisi seurata sitä vilmaa, kaikki tärkeä tieto kulkee sen kautta ARGH! Ne ysiluokkalaiset olisi kerrankin voineet nukkua pitkään !!
Luin juuri jostakin ruotsinkielisestä lehdestä, että koulu ei voi vaatia, että vanhemmilla on laitteet, joilla sitä vilmaa seurataan. Tiedot on annettava kirjallisesti(esim. reissuvihko) tai soittamalla .
No mä ehdotan rajatumpaa aihetta: Wilman käyttökokemukset opettajilla ja vanhemmilla tarkoituksellisuusnäkökulmasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se, että opettaja voi esim 22.30 illalla olla laittanu my vilmaviestin että aamun tunnit on peruutettu ja nuoret raahautuu turhaan kasiksi ja opettaja on vaan että kannattaisi seurata sitä vilmaa, kaikki tärkeä tieto kulkee sen kautta ARGH! Ne ysiluokkalaiset olisi kerrankin voineet nukkua pitkään !!
Ja ilman Wilmaa tai muuta vastaavaa, tilanne olisi jotenkin merkittävästi parempi?
Nähdäkseni, ilman sitä Wilmaa opettaja ei voisi vastaavassa tapauksessa yhtä helposti vierittää vastuuta kodin harteille sillä perusteella, kun siellä "ei seurata Wilmaa". Koska Wilma tuntuu nykyisellään vanhempien kertomusten perusteella olevan opettajille jokin pyhä opinkappale, on helppo syyttää vanhempia siitä, että nämä eivät roiku siellä kellonaikaan, jona useat töissäkäyvät perheelliset ihmiset ovat jo nukkumassa tai todennäköisesti vähintään poissa netin ääreltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ilman Wilmaa tai muuta vastaavaa, tilanne olisi jotenkin merkittävästi parempi?
Meillä on yläkoululaisilla luokkien whatsapp -ryhmät, joissa viesti saavuttaa sen teinin näppärästi ilman että jää wilman varaan.
Tee Gradu paskoista vanhemmista. Materiaali riittää paksun raamatun verran. Koulu on hyvä paikka lapsulle ilman vanhempia.
Virtahepo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nähdäkseni, ilman sitä Wilmaa opettaja ei voisi vastaavassa tapauksessa yhtä helposti vierittää vastuuta kodin harteille sillä perusteella, kun siellä "ei seurata Wilmaa". Koska Wilma tuntuu nykyisellään vanhempien kertomusten perusteella olevan opettajille jokin pyhä opinkappale, on helppo syyttää vanhempia siitä, että nämä eivät roiku siellä kellonaikaan, jona useat töissäkäyvät perheelliset ihmiset ovat jo nukkumassa tai todennäköisesti vähintään poissa netin ääreltä.
Juuri näin.
Ja se että se riittää kun sen sinne jollain tapaa lavertaa. Sen jälkeen kaikki vastuu esim retkivalmisteluista on vyörytetty vanhemmille. Ei tarvitse itse säätää lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yläkoululaisilla luokkien whatsapp -ryhmät, joissa viesti saavuttaa sen teinin näppärästi ilman että jää wilman varaan.
Whatsapp on suljettu viestintäprotokolla joka sitoo yhden yksittäisen yhtiön palvelun käyttämiseen. Epäeettistä tukea tai vaatia sellaista.
Voisithan kartoittaa, miten eri tavoin kouluissa käytetään Wilmaa. Meillä esimerkiksi ei ole valikoissa kuin negatiiviset merkinnät, naapurikoulussa taas käytössä on hymynaamojakin. Onhan se helpompi lätkäistä hyvin tehneille oppilaille ne hymynaamat kuin alkaa näpytellä jotain "viittasi paljon, teki hyvin työtä" -kirjoitusta useammalle oppilaalle joka tunnin päätteeksi, joten meillä jää positiiviset asiat kirjaamatta. Samoin meillä on yleisesti kiellettyä kirjoittaa Wilmaan läksyjä, koska se ei kuulu opettajan toimenkuvaan (vaan oppilaan täytyy itse osata kirjoittaa yläkoulussa läksyt ylös itselleen), mutta tässäkin minä olen vastarannan kiiski ja kirjoitan aina läksyt Wilmaan. Olen saanut asiasta paskaa niskaan esimiestasolta asti. Huoltajat kyllä kiittelevät.
Meillä opet kirjoittaa kaikki läksyt aina Wilmaan. Yksi maan parhaista yläkouluista ja huippuoppilasaines.
Vierailija kirjoitti:
Wilma ei ole opettajan päiväkirja, vaan kodin ja koulun viestintäväline.
Minua tökkii se että se mahdollistaa sen että kaikki vyörytetään kodeille. Riittää että asian jotenkin sylkäisee Wilmaan, miten sekavasti tahansa, niin sitten koti hoitaa siirä eteenpäin. Laiskimmat opet ei edes yritä kertoa oppilaille.
Otsikoinnin pitäisi vastata mahdollisimman tarkoin sisältöä. Pelkkä terveisiä koululta tai tiedoksi ei kerro mitään.
Wilma on ensisijaisesti oppilashallinnan ohjelma. Tarkoituksena korvata kaikki aiemmat paperimuistiinpanot. Ylhäällä poissaolot, kokeet, niiden arviointi, käytös, läksyt, unohdukset ym.
Sieltä saa myös todistukset ym.
Vanhemmille toivoisi vähän suhteellisuutta. Niistä unohduksista ei tarvitse stressata.
Eikä viesteistä.
Monet teinit on liittäneet wilman kännykkään. Saa viestit heti, kun ne lähetetään.
Gradun aiheen toivoisi olevan edes vähän kehittyneempi kuin mikä wilassa mättää... Edes jokin podagoginen pointti. Tai kehittämisnäkökulma.
Ensin pitäisi miettiä mikä tämä järjestelmä on. Miksi se on olemassa. Miten se hyödyntää parhaiten perustehtäbää, kodin ja koulun yhteistyötä
Amiksen ope
Vierailija kirjoitti:
Minua tökkii se että se mahdollistaa sen että kaikki vyörytetään kodeille. Riittää että asian jotenkin sylkäisee Wilmaan, miten sekavasti tahansa, niin sitten koti hoitaa siirä eteenpäin. Laiskimmat opet ei edes yritä kertoa oppilaille.
Otsikoinnin pitäisi vastata mahdollisimman tarkoin sisältöä. Pelkkä terveisiä koululta tai tiedoksi ei kerro mitään.
Olet väärässä. Wilmalla on useita tehtäviä. Yksi niistä on toimia opettajan päiväkirjana ja opettajien keskinäisen viestittelyn välineenä, toisaalta se taas on kodin ja koulun välinen viestintäväline. Uusi ops painottaa kodin ja koulun välistä viestintää yhä enemmän, jotta kaikki koulun toiminta olisi mahdollisimman läpinäkyvää, joten tulevaisuudessa niitä Wilma-viestejä pukkaa kahta kauheammin. Paras varautua.