Te jotka ihmettelette mystisesti ja lopullisesti häviäviä tavaroita, lukekaa tää
Toisessa ketjussa listattiin oudosti hävinneitä tavaroita. Lukekaapa tää creepy juttu. Opiskelin kymmenen vuotta sitten Helsingissä ja tutustuin yhteen poikaan samalta judokurssilta. Sattumalta nähtiin sit kerran baarissa ja alettiin jutella ja juoda kaljaa ihan urakalla. Innostuttiin kertomaan kaikkia outoja hommia, mitä meille on sattunut. Tyyppi lupasi näyttää mulle jossain illan vaiheessa "yhen tosi jännän jutun". Baarit meni sit kiinni ja kundi sanoi, että mentäiskö jatkamaan vielä iltaa hänen luo. Päätin lähteä ja käveltiin hänen kotiinsa Kurviin. Hän avasi hiljaa oven mut ei astunut sisään ja ihmettelin, että mitä tää on. Kundi sanoi, että hän huijasi, ei tää ole hänen kotinsa vaan hänen vanha asuntonsa, johon hänellä on yhä avain, että hän se oli unohtunut hänelle ja kerran oli päättänyt koittaa, toimiiko. Sit hän näytti mulle avainnippua, jossa oli varmaan kuusi-seitsemän avainta ja sanoi, että tästä on tullut hänelle ihan TAPA, että hän on säästänyt ja tarpeen vaatiessa teettänyt aina yhden vanhan kämpän avaimistaan, yksi avain oli kuulemma hänen kaverinsa vanhaan kämppään ja yksi äitinsä vanhaan kämppään. En uskonut, sanoin että tää on joku pila joten me sit käveltiin Hakaniemeen ja hän avasi senkin asunnon oven, siinä ei ollut edes väliovea, erotin eteisessä kenkiä jne.
Sit mulle tuli niin creepy fiilis, että sanoin lähteväni yksin kotiin. Tää kaveri yritti rauhoitella, sanoi ettei koskaan, ikinä tekisi mitään asukkaille tai aiheuttaisi ilkivaltaa, varastaisi. Vaikka joskus astuu eteiseen asti. Kukaan ei kuulemma ole koskaan herännyt, eikä ollut törmännyt koiriin tms. Joskus oli kuulemma ollut varmuuslukko päällä. Kerran hän oli ottanut eteisen pöydältä sytkän, koska hänellä oli sytkä sinä iltana hävinnyt.
Mä lähdin kiireesti kotiin, tuli jotenkin tosi spooky fiilis. Ja sit käskin mun isääni asentamaan, kun hän tuli käymään, ihan vanhanaikaisen haan oveen, kun se tyyppi oli selittänyt myös miten varmuusketjut saa tarvittaessa helposti auki ja turvalukkojenkin avaimet siirtyy aina seuraavalle asukkaalle niin järkeilin, että vahvaa vanhanaikaista hakaa ei kyllä saa auki.
Kommentit (34)
No, ei tuo oikein onnaa, kun nykyään useimmissa kerrostaloissa on koodatut ura-avaimet, jotka vaaditaan aina vuokralaisilta takaisin, muuten lukot sarjoitetaan uusiksi. Eikä niistä voi itse teettää kopioita. Näin esim. meidän talossa.
Tämä takia vaihdatan aina lukon uudessa asunnossa.
Ja mulla on kaksi turvalukkoa.
Ottakaa huomioon, että myös esim. putkiremonttien ja vastaavien jälkeen pitää aina vaihtaa lukot.
Miten niin ei tehdä ura-avaimista kopioita? Ainakin mä teetin n. vuosi sitten ura-avaimesta (semmoinen mustapäinen avain) kopion mun miehelle. Haluan, että mulla on yksi oma avain, yksi vara-avain ja sit kun asutaan käytännössä nyt yhdessä niin mies sai avaimen kun teetin lisää. Ei se lukkoseppä (Hki, Malmi) kysynyt mitään. Ja siis vuokralla asutaan yksityisen vuokranantajan kämpässä.
Vierailija kirjoitti:
No, ei tuo oikein onnaa, kun nykyään useimmissa kerrostaloissa on koodatut ura-avaimet, jotka vaaditaan aina vuokralaisilta takaisin, muuten lukot sarjoitetaan uusiksi. Eikä niistä voi itse teettää kopioita. Näin esim. meidän talossa.
Vähän riippuu, sillä jos oikeasti on nnokkuutta, niin kopioinnin voi hoitaa myös epävirallista kautta.
Jossain oli kokeena tehty avainkopio metallia tulostavalla 3D printterillä.
Kyllä noita avaimia pyörii miten sattuu, ei vuokranantaja ainakaan multa edes huomannut kysyä kun palautin vaan 2 avainta vaikka 3 olin saanut, se kolmas oli hävinnyt. Ei tullut mitään kyselyitä. Jätin toisen avaimen asuntoon ja toisen palautin välitysfirmalle. Olisko kenties Saton tai kaupungin vuokra-asunnoissa jokin tarkempi syyni?
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa vaan, että suurin osa taloyhtiöistä on edelleen vanhalla classic-avaimella jonka voi teettää missä vaan. Siksi aina pitäisi vaatia vuokran-antajaa teettämään sarjanmuuton asunnon lukkoon ennen muuttoa.
Onnistuisi täällä. Ihan normi abloy avaimet ja levinneisyys on varmaan laaja. Tämän asunnon asukkaat tiedän onneksi n 15 vuoden ajalta. Meillä taas on yksi avain joka kuuluu ihan muuhun asuntoon, ei viitsi mennä silti käymään. Itse jos harrastaisin moista, pääsisin avaimella nytkin ainakin neljään asuntoon. Mutta en viitsinyt teettää ylimääräisiä avaimia. Edellisen asunnon avaimista yksi katosi ja teetin uuden tilalle.
Hah, ei onnistuis mun kohdalla kun oon aina kotona. Jäis kiinni heti jos yrittäis tulla.
Mun työkaveri kertoo usein juttua, miten hän oli muuttanut vanhaa kotiaan vastapäätä isompaan kämppään ja hänelle oli sit unohtunut yksi avain laukkuunsa. Hän oli mennyt palauttamaan sitä, soittanut ovikelloa ja kun kukaan ei ollut avannut *oli kokeillut toimiiko avain* ja toimihan se. Oli sit pudottanut sen luukusta. Kuulemma ihan vaan uteliaisuuttaan oli näin toiminut. Tapahtumasta aikaa noin 3 vuotta.
Tämä oli niin spooky että tuli ihan creepy.
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli näin mutta nykyään tekevät noita ura-avaimiakin, tämä muutos tuli tässä lähivuosina.
Just näin. Vaihtakaa aina lukot. Me ostettiin asunto 2v sitten ja ihan eka homma oli lukkojen vaihto. Suurin osa ei tietenkään tee mitään jos vanha avain unohtui itselle mut sit voi olla joukossa varkaita tai tommosia hiippareita. Olihan Helsingissä se yksi entinen lukkoseppä, joka tiirikoi itsensä sisään varmaan satoihin asuntoihin. Tää oli siis joskus 80-luvulla kun ei ollut turvalukkoja niin paljon ja normilukot just niitä helposti tiirokoitavia, jos osaa homman
Exec-avaimiakin voi jo teettää ihan vapaasti kopioita. Niitä mustapäisiä. Uudemmat mustapäiset Abloyn, Sento-nimiset, ovat vielä suojan piirissä mutta joskus sekin loppuu. Eikä minullekaan mitään valitettu, kun pois muuttaessa palautin 4 avainta, kun olin 4 avainta saanut kun lukot asennettiin. Siinä välissä olin kyllä teettänyt ihan huoltofirman kautta tilattuna yhden avaimen lisää kadonneen tilalle. Ei vissiin ollut siirtynyt tiedot, kun huoltofirma vaihtui. Vanhemmat uralliset ja urattomat avaimet ovat olleet jo pitkään vapaasti teetettävissä ja niitäkin on vielä monessa paikassa käytössä. Jos olisin säilönyt entisten asuntojeni avaimia, vain edellisessä olisin voinut jäädä kiinni.
En tiedä... Voisiko ainakin osa olla tonttujen tekosia?
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli niin spooky että tuli ihan creepy.
Tuli ihan classic spooky creepy olo kun luki tuon jutun.
Vierailija kirjoitti:
Hah, ei onnistuis mun kohdalla kun oon aina kotona. Jäis kiinni heti jos yrittäis tulla.
Et ikinä nuku?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei tehdä ura-avaimista kopioita? Ainakin mä teetin n. vuosi sitten ura-avaimesta (semmoinen mustapäinen avain) kopion mun miehelle. Haluan, että mulla on yksi oma avain, yksi vara-avain ja sit kun asutaan käytännössä nyt yhdessä niin mies sai avaimen kun teetin lisää. Ei se lukkoseppä (Hki, Malmi) kysynyt mitään. Ja siis vuokralla asutaan yksityisen vuokranantajan kämpässä.
Ei tehdä, kopioihin pitää olla isännöitsijän lupa. Yleensä niitä tehdään jossain määritellyssä lukkoliikkeesä vieläpä.
Eli puhut jostain erityyppisestä avaimesta tai valehtelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa vaan, että suurin osa taloyhtiöistä on edelleen vanhalla classic-avaimella jonka voi teettää missä vaan. Siksi aina pitäisi vaatia vuokran-antajaa teettämään sarjanmuuton asunnon lukkoon ennen muuttoa.
Minä taas luulen, että ei ole.
Mutta joo, sarjoittaminen on varma tapa pitää entiset vuokralaiset loitolla.
Minun kotiini on yritetty tehdä tuo, mutta olihan se aika karmeaa kuunnella, miten oven takaa kuului, että "se pa..a on mennyt vaihtamaan lukot". Oven avaamista yrittävä oli asunnon edellinen asukas, jonka vuokranantaja kertoi olleen jonkinlainen huumediileri.
Olisit jäänyt kyselemään häneltä kysymyksiä tästä aiheesta.