Te jotka ihmettelette mystisesti ja lopullisesti häviäviä tavaroita, lukekaa tää
Toisessa ketjussa listattiin oudosti hävinneitä tavaroita. Lukekaapa tää creepy juttu. Opiskelin kymmenen vuotta sitten Helsingissä ja tutustuin yhteen poikaan samalta judokurssilta. Sattumalta nähtiin sit kerran baarissa ja alettiin jutella ja juoda kaljaa ihan urakalla. Innostuttiin kertomaan kaikkia outoja hommia, mitä meille on sattunut. Tyyppi lupasi näyttää mulle jossain illan vaiheessa "yhen tosi jännän jutun". Baarit meni sit kiinni ja kundi sanoi, että mentäiskö jatkamaan vielä iltaa hänen luo. Päätin lähteä ja käveltiin hänen kotiinsa Kurviin. Hän avasi hiljaa oven mut ei astunut sisään ja ihmettelin, että mitä tää on. Kundi sanoi, että hän huijasi, ei tää ole hänen kotinsa vaan hänen vanha asuntonsa, johon hänellä on yhä avain, että hän se oli unohtunut hänelle ja kerran oli päättänyt koittaa, toimiiko. Sit hän näytti mulle avainnippua, jossa oli varmaan kuusi-seitsemän avainta ja sanoi, että tästä on tullut hänelle ihan TAPA, että hän on säästänyt ja tarpeen vaatiessa teettänyt aina yhden vanhan kämpän avaimistaan, yksi avain oli kuulemma hänen kaverinsa vanhaan kämppään ja yksi äitinsä vanhaan kämppään. En uskonut, sanoin että tää on joku pila joten me sit käveltiin Hakaniemeen ja hän avasi senkin asunnon oven, siinä ei ollut edes väliovea, erotin eteisessä kenkiä jne.
Sit mulle tuli niin creepy fiilis, että sanoin lähteväni yksin kotiin. Tää kaveri yritti rauhoitella, sanoi ettei koskaan, ikinä tekisi mitään asukkaille tai aiheuttaisi ilkivaltaa, varastaisi. Vaikka joskus astuu eteiseen asti. Kukaan ei kuulemma ole koskaan herännyt, eikä ollut törmännyt koiriin tms. Joskus oli kuulemma ollut varmuuslukko päällä. Kerran hän oli ottanut eteisen pöydältä sytkän, koska hänellä oli sytkä sinä iltana hävinnyt.
Mä lähdin kiireesti kotiin, tuli jotenkin tosi spooky fiilis. Ja sit käskin mun isääni asentamaan, kun hän tuli käymään, ihan vanhanaikaisen haan oveen, kun se tyyppi oli selittänyt myös miten varmuusketjut saa tarvittaessa helposti auki ja turvalukkojenkin avaimet siirtyy aina seuraavalle asukkaalle niin järkeilin, että vahvaa vanhanaikaista hakaa ei kyllä saa auki.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei tuo oikein onnaa, kun nykyään useimmissa kerrostaloissa on koodatut ura-avaimet, jotka vaaditaan aina vuokralaisilta takaisin, muuten lukot sarjoitetaan uusiksi. Eikä niistä voi itse teettää kopioita. Näin esim. meidän talossa.
Ennen oli näin mutta nykyään tekevät noita ura-avaimiakin, tämä muutos tuli tässä lähivuosina.
Tarkoittanet viime vuosina. Lähivuosina tarkoittaa tulevaisuutta.
Mutta joo, Execin osalta kopiointi vapautui kolme vuotta sitten.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1382163708960
Muitakin avaimia kumminkin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ei tuo oikein onnaa, kun nykyään useimmissa kerrostaloissa on koodatut ura-avaimet, jotka vaaditaan aina vuokralaisilta takaisin, muuten lukot sarjoitetaan uusiksi. Eikä niistä voi itse teettää kopioita. Näin esim. meidän talossa.
Luulenpa vaan, että suurin osa taloyhtiöistä on edelleen vanhalla classic-avaimella jonka voi teettää missä vaan. Siksi aina pitäisi vaatia vuokran-antajaa teettämään sarjanmuuton asunnon lukkoon ennen muuttoa.
Minä taas luulen, että ei ole.
Mutta joo, sarjoittaminen on varma tapa pitää entiset vuokralaiset loitolla.
Täällä on yli 200 asuntoa classicilla. Mummoalue ja muutenkin rauhallista, mutta pyörävaraston lukko piti vaihtaa kun sieltä alkoi hävitä pyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei tehdä ura-avaimista kopioita? Ainakin mä teetin n. vuosi sitten ura-avaimesta (semmoinen mustapäinen avain) kopion mun miehelle. Haluan, että mulla on yksi oma avain, yksi vara-avain ja sit kun asutaan käytännössä nyt yhdessä niin mies sai avaimen kun teetin lisää. Ei se lukkoseppä (Hki, Malmi) kysynyt mitään. Ja siis vuokralla asutaan yksityisen vuokranantajan kämpässä.
Ei tehdä, kopioihin pitää olla isännöitsijän lupa. Yleensä niitä tehdään jossain määritellyssä lukkoliikkeesä vieläpä.
Eli puhut jostain erityyppisestä avaimesta tai valehtelet.
Ei pitäisi syyttää valehtelusta. Varsinkaan jos ei tunne asiaa.
Ura-avaimia on vanhempaa ja uudempaa tyyppiä. Se suoja menee umpeen jonkun määrävuoden jälkeen ja silloin kopionti vapautuu. Lukkofirma kehittää aina uuden avainmallin, jotta ne uusimmat säilyvät suojattuina.
Enhän minä sinua valehtelusta syytä, sanoin vaan faktan: täällä ei voi tietää, kuka puhuu totta ja kuka panee omiaan.
Kuten sanoin, joko puhut erityyppisestä avaimesta kuin minä tai valehtelet. Ilmeisesti eka vaihtoehto. Yleisin abloyn avain menetti kopiosuojan kolme vuotta sitten, joten joo, sitä voi kopioida. Kaikkia avaimia ei voi.
Epäilin, että vuokra-asunnossani kävi joku silloin tällöin. Joskus kotiin tullessani siellä leijui voimakas hajuveden tuoksu, joskus lankapuhelimen lasku oli aivan liian suuri omiin puheluihin jne. Asunto oli ollut kauan vuokrakäytössä jo ennen muuttoani. Toisaalta mitään tavaroita ei kadonnut. Tapahtui Munkkiniemessä. Just aloittajan kuvaileman kaltainen tyyppi olisi voinut olla asialla.
Ei onnistuisi minun luonani. Kaksi isoa koiraa nukkuu olohuoneessa käytännössä ulko-oven vieressä :D
Onko muuten laillista että vuokranantajalla on avain?
Abloy Classic = vanhin Abloy avainmalli, jota saa teetettyä
Abloy Profile = vanha ura-avain, jota saa teetettyä
Abloy Exec = edellinen suojattu avain jota saa teetettyä nykyisin
Abloy Sento= Nykyinen suojattu taloyhtiö/omakotilaon sarja, ei teeteä kuin avainkortilla (omakotitalot) tai isännöistijän luvalla/lukostonhaltijan luvalla (taloyhtiöt).
Abloy Protec= edellinen malli, suojattu korkeamman turvaluokituksen avain
Abloy protec2 = Uusi malli, suojattu, korkeamman turvaluokituksen avain
Exec-avaimien (eli niiden mustapäisten ura-avaimien) patentti umpeutui pari vuotta sitten. Nyt niitä voi teettää ihan jokaisella suutarille. Ennen onnistui vain avainkortilla, joka tuli lukon mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, ei onnistuis mun kohdalla kun oon aina kotona. Jäis kiinni heti jos yrittäis tulla.
Et ikinä nuku?
Nukun ihan milloin sattuu. Monesti oon yölläkin hereillä ja herään heti jos räpläis ovea.
Joku on siis käynyt varastamassa minun sukkieni parit omilla avaimilla??? Voi helvetti! Nyt lukot vaihtoon ja sassiin!
Kokemusta on tuollaisesta että entinen asukas piti avaimen, luovutti eteenpäin. Joten suotavaa pitää lukituissa laatikoissa puhelin ja rahat.
Lukkoa oli kuulemma hankala sarjoittaa. Kukaan muista asukkaista ei edes vihjannut.
Jännän tarinan mies keksi kaljaspäissään ap:lle. Totuus varmaan on, että hän työskenteli isännöitsijänä :D
Ei pitäisi syyttää valehtelusta. Varsinkaan jos ei tunne asiaa.
Ura-avaimia on vanhempaa ja uudempaa tyyppiä. Se suoja menee umpeen jonkun määrävuoden jälkeen ja silloin kopionti vapautuu. Lukkofirma kehittää aina uuden avainmallin, jotta ne uusimmat säilyvät suojattuina.