Juuresten käyttämisestä
Tuohon Amikset ei tunne palsternakkaa -ketjuun liittyen mainitaan jokin juures/kasvis/vihannes, ja muut saavat peukuttaa ylös tai alas sen mukaan, syövätkö tai käyttävätkö kyseistä raaka-ainetta. Voi myös halutessaan kertoa, mihin erityisesti sitä käyttävät.
Kommentit (56)
Punajuuri
Syön sitä sekä säilöttynä että paistettuna, ja teen usein myös borsch-keittoa. Pidän myös valmiina ostettavista punajuurisalaateista.
Vierailija kirjoitti:
Ap aloittaa: retiisi
Laitan sitä ohuina siivuina salaattiin ja puolikkaina kalakeittoon.
Retiisit on mun suosikkivihannes! Syön vihannesveitsen kanssa sellaisenaan. Puolitan, ja syön puolikas kerrallaan.
Varsiselleri
Syön sitä ihan sellaisenaan todella ohueksi pilkottuna.
Melkolailla kaikkia tulee käytettyä. Uunijuureksia, raasteita, tikkuja/paloja, ja tietysti kaikki keitot.
Talvella, kun lämmitetään puu-uunia, tulee samalla laitettua punajuurilohkoja. Sähköuunia ei viiti parin punajuuren vuoksi pitää tuntia ylimäärästä päällä, mutta tuossa ne tulee jo melkeen lämmithsvaiheessa.
Mustajuuri.
Teen siitä yleensä keittoa, mutta olen myös laittanut peruna-/kukkakaalimuussiin tai paistanut pannulla.
Vierailija kirjoitti:
Korianteri.
Korianterin juuret on hyviä! Mulla maistuu lehdissä liikaa saippua, mutta juuria joskus käytän.
Vierailija kirjoitti:
Varsiselleri
Syön sitä ihan sellaisenaan todella ohueksi pilkottuna.
Varsiselleriä, tonnikalaa, suolakurkkua ja majoneesia. Alle rapeaksi paahdettu ruisleipä. 😋
Vierailija kirjoitti:
Korianteri.
On yrtti eikä juures.
Vierailija kirjoitti:
Inkivääri
Ja mulla paljon käytössä itämaisen ruoan valmistuksessa
Vierailija kirjoitti:
Kesäkurpitsa
Kesäkurpitsa on hedelmä, ja vielä tarkemmin marja, ei juures.
En yhtään ihmettele, miksei nuoret tiedä mikä on palsternakka, kun aikuisetkaan ei tiedä mikä ero on juureksella ja hedelmällä.
Maa-artisokka. Joskus hifistelen ja teen alkuruoan jossa on sitä on sekä soseena, savustettuna tai paahdettuna että sipseinä. Saa hyvin esiin kolme eri tekstuuria ja makua samasta juureksesta.
Fenkoli. Pikkelöin ja käytän salaatissa.
Ap aloittaa: retiisi
Laitan sitä ohuina siivuina salaattiin ja puolikkaina kalakeittoon.