Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien kuulustelut aloitetaan ensi vuonna

Vierailija
01.09.2016 |

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/hallituksen-tyollisyystoimet-lex-lindst…

Onneksi sentään yli 60 vuotiaat päästetään syytteistä.

Kommentit (247)

Vierailija
121/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
122/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän työkkärissä ole edes henkilökuntaa tarpeeksi.

Avainsana onkin ostopalvelu. eli yksityistäminen.

Eli joku springhouse tms. Missä on töissä matalasti koulutettuja tanttoja. Jee. Ja kallista on.

Springhousella, Arffmanilla, Valmennuskeskuksella jne. on palkkalistoilla pääasiassa maistereita, joka on kieltämättä liian matala koulutus silloin, kun joutuu työskentelemään työttömien kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tullut kettuilemaan, mutta voiko joku selittää, mikä näissä haastatteluissa on niin järkyttävän kamalaa?

Ennen kuin "ryhdistäydyin" elämässäni, kuului kaveripiiriini paljon näitä elämäntapatyöttömiä jotka kirjoittelivat hauskoja postauksia siitä kuinka hilpasevat hakemaan sossusta rahaa ja hyi hiton työkkäri ja sen kurssit. Heillä ei siis ole aikomustakaan mennä töihin, elleivät saa suurinpiirtein kuninkaan tai oluenmaistelijan töitä korkealla palkalla.

Yksikin kouluttautui lähihoitajaksi, oli pois lähes joka toisen päivän kun ei jaksanut herätä aamulla (pelaa tietokoneella pitkälle aamuyöhön) mutta valmistui silti vuosi sitten. Päivitti vaan faceen että nyt valmistuin lähihoitajaksi eli työttömäksi. Edelleen odottaa, että joku tulisi hakemaan töihin. Ei halua tehdä vanhustyötä, ei halua tehdä lasten parissa eikä varsinkaan mitään, mikä ei ole omaa alaa (vaikkapa kaupan kassa).

Minusta olisi hyvä, että tällaisia patistettaisiin töihin paljon rankemmin kuin nykyään! En uskalla edes arvioida, kuinka kalliiksi tällaiset työnvieroksujat tulevat yhteiskunnalle.

Todella paljon on varmasti niitä työttömiä, jotka hakevat jatkuvasti töitä ja ottaisivat vastaan vaikka vähän omaa tasoaan alhaisempaa työtä jos joku vaan sellaista antaisi. Miksi on sitten niin kamalaa mennä kolmen kuukauden välein näyttämään ja kertomaan tästä? Teillä ei ole mitään hävettävää tai piiloteltavaa?

Vierailija
124/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tullut kettuilemaan, mutta voiko joku selittää, mikä näissä haastatteluissa on niin järkyttävän kamalaa?

Ennen kuin "ryhdistäydyin" elämässäni, kuului kaveripiiriini paljon näitä elämäntapatyöttömiä jotka kirjoittelivat hauskoja postauksia siitä kuinka hilpasevat hakemaan sossusta rahaa ja hyi hiton työkkäri ja sen kurssit. Heillä ei siis ole aikomustakaan mennä töihin, elleivät saa suurinpiirtein kuninkaan tai oluenmaistelijan töitä korkealla palkalla.

Yksikin kouluttautui lähihoitajaksi, oli pois lähes joka toisen päivän kun ei jaksanut herätä aamulla (pelaa tietokoneella pitkälle aamuyöhön) mutta valmistui silti vuosi sitten. Päivitti vaan faceen että nyt valmistuin lähihoitajaksi eli työttömäksi. Edelleen odottaa, että joku tulisi hakemaan töihin. Ei halua tehdä vanhustyötä, ei halua tehdä lasten parissa eikä varsinkaan mitään, mikä ei ole omaa alaa (vaikkapa kaupan kassa).

Minusta olisi hyvä, että tällaisia patistettaisiin töihin paljon rankemmin kuin nykyään! En uskalla edes arvioida, kuinka kalliiksi tällaiset työnvieroksujat tulevat yhteiskunnalle.

Todella paljon on varmasti niitä työttömiä, jotka hakevat jatkuvasti töitä ja ottaisivat vastaan vaikka vähän omaa tasoaan alhaisempaa työtä jos joku vaan sellaista antaisi. Miksi on sitten niin kamalaa mennä kolmen kuukauden välein näyttämään ja kertomaan tästä? Teillä ei ole mitään hävettävää tai piiloteltavaa?

Kerrotko vielä että MIKSI pitää noiden vähemmistössä olevien lusmujen takia RANKAISTA sitä enemmistöä joka ei ole tuollainen lusmu????

Vierailija
125/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lusmuilemaan ja saikuttelemaan työpaikalle? Ei tämä kolmen kuukauden välein työkkärissä juoksuttaminen muuta näiden ihmisten työhalua yhtään miksikään. Kerran kolmessa kuukaudessa työkkäriin raahautuminen kun on huomattavasti vaivattomampaa kuin 5 kertaa viikossa tiettyyn kellonaikaan työpaikalle raahautuminen. Suurin osa työttömistä ei kuitenkaan ole näitä lusmuja vaan ihan oikeasti motivoituneita ja työhaluisia, jotka menisivät riemusta kiljuen vaikka heti huomenna klo 7 töihin, joten en oikein ymmärrä, mitä tällä juoksuttamisella haetaan. 

Vierailija
126/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti nää kuulustelut on jo aloitettu. Olin 3.8 juttelemassa työkkärissä, samalla annoin heille kouraan sopparin työkokeilusta ja aloitin hommat kyseisessä työkokeilupaikassa seuraavalla viikolla, jakson kesto marraskuun alkuun. Nyt tuli sitten postissa lappu, jossa selviää, että mulle on varattu aika uuteen juttutuokioon 7.9., mut mulla on noita hommia silloin, haluaako ne että lintsaan töistä, vai mitä v*ttua? :D

Olet kotona -> kutsutaan juttelemaan, jotta saisit jotain hommia

Olet siellä hommissa -> kutsutaan juttelemaan, koska ????

Vierailija
127/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaltaisellesi luonteeltaan lorville voi ehkä olla vaikea ymmärtää että kaikkien ei ole tarve "ryhdistäytyä" elämässään. Veikkaan että suurin osa työnhakijoista on jo sekä työhaluisia että kykyisiä mutta tilaisuutta ei vaan tule. Joko ikää on 25v liikaa tai jotain muuta ja hakemukset sujahtaa suoraan roskiin lukematta kun tarjokkaita riittää.

Patistamisesta ei ole mitään hyötyä jos ei ole olemassa niitä paikkoja joihin patistetaan. Lähinnä tuossa painetaan työtöntä kohti nurkkaa ja nurkasta ei ole tietä pois.

Muutenkin asioiden tekeminen vaan siksi ettei nyt tule mieleen parempaakaan ei ole kovinkaan järkevää ainakaan yhteiskunnan taholta.

Tuota säännöllistä haastattelua on kokeiltu vuosikymmeniä ja siitä ei ole sinänsä mitään hyötyä joten siitä luovuttiin koska siihen menee rahaa. Nyt sitten yllättäen heitetään helvetisti rahaa ja vielä ostopalveluun jotta saadaan näitä pellehaastatteluja tehtyä. Taitaa olla kokoomuksen ideoita ja veikkaan että kohta löytyy tuoreita pikkufirmoja joissa poliitikkojen lähellä olevat tahot tarjoavat te-toimistolle ostopalveluna haastattelutyötä, ihan niin kuin vokkien kanssa kävi. Hmm, ministerikin on sama, eli orpo...

Vierailija
128/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän työkkärissä ole edes henkilökuntaa tarpeeksi.

Avainsana onkin ostopalvelu. eli yksityistäminen.

Eli joku springhouse tms. Missä on töissä matalasti koulutettuja tanttoja. Jee. Ja kallista on.

Springhousella, Arffmanilla, Valmennuskeskuksella jne. on palkkalistoilla pääasiassa maistereita, joka on kieltämättä liian matala koulutus silloin, kun joutuu työskentelemään työttömien kanssa.

No ei se työ ainakaan mitään vaativaa ole. Olen joutunut kerran osallistumaan tällaiselle ostopalveluna toteutetulle kurssille. Siellä akateemisesti koulutetuille ihmisille kerrottiin miten te-palveluiden nettisivut toimivat, miten kirjoitat työhakemuksen ja cv:n ja että ulkomaillekin voi mennä töihin (mikä varmasti on Suomen kannalta tosi fiksua, patistaa koulutettua väkeä ja siten valtion henkistä pääomaa lähtemään). Kaikkein huvittavinta oli, kun kurssin pitäjä iloisesti kertoi, että kyllä se onni joskus sitten potkaisee, niinkuin hänelle itselleen kävi kun pääsi tuohon kyseiseen työttömillä rahastavaan ostopalvelufirmaan töihin.

Vierailija
129/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei työttömät nouse barrikadeille, ja vaadi ettei ihmistä saa kohdella näin???!!!

Ei se ahdistelu, ja jo valmiiksi lannistuneiden ihmisten LANNISTAMINEN JA KIUSAAMINEN mihinkään johda, ehkä vaan saldona ENEMMÄN AHDISTUNEITA ihmisiä (työttömiä) , ENEMMÄN alkoholisteja, enemmän kodittomia... Ehkä se onkin hallituksen päätavoite; saada maahan enemmän köyhiä ja luusereita, niin heidän oma hyvänolontunne itsestään kasvaa. Ja paperilla voivat sitten väittää että työttömyys on laskussa, kun tosiasiassa työttömät siirtyvät sairaspäivärahan tai toimeentulotuen piiriin. Eihän kukaan järkevä aikuinen ihminen tuollaista kyykytystä kestä!

Vierailija
130/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minähän kirjoitinkin, että suurin osa työttömistä on tätä kunnon väkeä, ei tarvitse suuttua. Karu totuus on se, että sitä välistävetäjääkin löytyy, ja he huonontavat teidän muidenkin asemaa työttöminä.

Luin asiasta tarkemmin, ja näiden haastattelujen tarkoituksena on mitata aktiivisuutta. Aktiivisuutena pidetään viittä työpäivää kuukauden aikana, tai tuki tippuu 3%. Eikö tämä ole aika win-win? Riippuu tietenkin siitä, lasketaanko esim työkokeilu työksi. Mutta lusmut saavat vähemmän rahaa, aktiivisilla pysyy ennallaan.

Vierailija
131/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs me työttömät, joilla ei ole koulutusta? Hain kouluun tänä vuonna ja aion hakea uudestaan.  Palkkatukityö ei innosta, koska on ulosottovelkaa. Asumistuki pieninisi heti ja toimeentulotukea ei taatusti enää saisi. Tulot pienenisivät varmasti. Olen siis ollut palkkatukityössä kuutisen vuotta sitten, Sitemmin kokeillut opiskelua ja oppisopimusta. Pää vaan on levinnyt. Vaikea masennus ja ahdistuneisuushäiriö taustalla. Kuntoutustukea ei myönnetä.

Vierailija
132/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYÖTTÖMÄT!

Yksi vinkki työnhakuun, joka tuli mieleen:

Onhan teillä Linkedin-profiili kunnossa?

Itse ajattelin aluksi ettei siitä ole mitään hyötyä, mutta sattuikin niin että ensimmäistä kertaa kun en elämässäni varsinaisesti etsi töitä, niin sitten niitä työtarjouksia satelee Linkedinin kautta.

Toinen vinkki, jonka avulla itse löysin älyttömän hyvän työpaikan:

Googlettakaa työtehtäviä joita haluaisitte tehdä ja joissa olette hyviä. Suomessa on tuhansia pieniä firmoja, joiden paikat eivät ole koskaan julkisessa haussa, sillä näihin rekrytään yleensä tuttujen kautta. Pienelle yritykselle tulee tuhottoman kalliiksi virherekrytointi. Mutta joskus ajoituksesti voi olla juuri oikea!

Älkää vähätelkö sosiaalisien verkostojen hyötyjä nykyaikana, mitä tulee työelämään ja rekrytointiin.

Someprofiilit kuntoon, vaikkapa sitten vain työnhakumielessä. 

Miten olette koettaneet erottua muista?

Jos laitatte itsestänne Facebookiin julkisen päivityksen jossa etsit töitä, saa se varmasti useampia jakoja vaikka oma kaveripiiri ei olisikaan kovin iso. Tai mikä estää tekemästä isompaa tempausta? Rautatientorille seisomaan aamuisin ja jakamaan omaa CV:tä ohikulkijoille. Varmasti jää positiivisesti jonkun työnantajan mieleen ja onhan näistä lehdissä juttua ollut eikä nämä tyypit työttömäksi ole jääneet.

Tiedän, ettei työnhaun pitäisi vaatia sirkustemppuja, mutta sitä se nykyaikana on ja siihen on sopeudettuva.

Tämä on niin totta! Monessa pienemmässä yrityksessä ei ole aikaa alkaa tekemään itse rekrytointikierrosta, joten yritys maksaa rekrytointifirmalle uusien työntekijöiden etsimisestä. Näiden rekryfirmojen työtä on löytää sopivia ehdokkaita, tehdä alkuhaastattelut ja valinnat ja sen jälkeen toimeksiannon tehnyt yritys tekee lopullisen valinnan. Rekryfirmat etsivät Linkedinistä yms paikoista potentiaalisia työntekijöitä. Työtä etsivän olisikin hyvä muistaa, että työnhaku ei ole pelkästään sitä, mistä sinä löydät työpaikan vaan myös sitä, mistä rekrytointifirma löytää sinut. 

Tämä on jotain semmoista, mitä en käsitä. Miksi ihmeessä pieni firma maksaa jollekin maltaita, että löytää kandidaatteja duuniin? Harvassa firmassa sentään tehdään niin tuottoisaa työtä, että siitä saatu raha on isompi kuin tuohon rekryprosessiin käytettävä hinta per tunti. Eikä rekrytointi ihan vaivatonta ole noinkaan. Ensin kerrot heille, mitä tarvit, seulot vaihtoehdot, ehkä haastattelet jne. Samalla vaivalla olisi itse laittanut ilmoituksen ihan ilmaiseksi ja kutsuu sieltä muutaman tapaamaan. Ei pienessä firmassa kannata maksaa siitä, että joku muu tekee pienen ja helpon työn kovalla hinnalla. Rekryfirmat on tietysti onnistuneet myymään ideansa juuri tuolla "iso työ, keskitytte ydintyöhön" -ideologialla. No, pienessä firmassa kaikki työ on ydintyötä, ei siitä ole varaa ulkoistaa mitään osa-aluetta, jonka pystyy itse tekemään. Näin siis pääsääntöisesti.

Jos pienellä firmalla on kynnyskysymys maksaa rekryfirmalle hyvien työntekijäehdokkaiden etsimisestä sillä aikaa, kun itse tekee sitä ydintyötä, josta asiakkaat maksavat, niin minusta silloin kannattaa miettiä, onko firmalla oikeasti varaa palkata uutta työntekijääkään. Uusi työntekijä kun ei tuota yritykselle moneen kuukauteen edes oman palkkansa vertaa. Toki sitten, jos on sellainen työ, jota kuka tahansa kadulta kaapattu henkilö pystyy tekemään, mutta niissä firmoissa tuskin rekryfirmoja käytetäänkään. 

Häh? Pienet firmat pyörii vain tiukasta taloudesta ja tottakai kaikesta pienestä kannattaa säästää, jonka voi tehdä itsekin. Tuo on juuri pienten yritysten helmasynti, että reteästi ulkoistetaan kaikki, jotta voidaan keskittyä "ydinbisnekseen". Ei se niin mene. Jokainen tuntemani ja menestyvä (myös työllistävä) yrittäjä tekee kaiken itse, jonka vaan pystyy. Pienistä puroista muodostuu virta. Rekrytointi ei todellakaan ole vaikeaa. Työpaikkailmoituksen tekeminen kestää 15 minuttia, vähemmän kuin rekryporukka vaatiii aikaa taustatietoihin. Sitten hakemuksien selaaminen... No, tovi. Sieltä 2-3 hyvää haastatteluun ja lisää, ellei kelpaa. Ei kysymys ole rakettitieteestä ja joka tapauksessa joudut tapaamaan itse kandidaatit ennen valintaa. Ajansäästöä ei oikeasti synny lainkaan, eikä rekrytointifirmalla ole mitään semmoista osaamista, mitä tavallisella yrittäjällä ei olisi. Samalla tavalla sitä osaa paperit katsoa, todistukset ja soittaa tarvittaessa edelliseen työpaikkaan/suosittelijoille. Riski on aina olemassa, myös rekrytointifirman kautta ja riskiä torujutaan sitten omilla kikoilla.

Sillä, että yrittäjä ei ole valmis heittämään rahaa kankkulankaivoon olemattomasta palvelusta, ei kerro siitä, onko varaa palkata uusi työntekijä vai ei. Ei ole mitään järkeä tehdä kahta päivää töitä yrityksessä, jotta voi dumpata sen tienatun rahan muutaman tunnin duunista vieraalle.

Vierailija
133/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin "ryhdistäydyin" elämässäni, kuului kaveripiiriini paljon näitä elämäntapatyöttömiä jotka kirjoittelivat hauskoja postauksia siitä kuinka hilpasevat hakemaan sossusta rahaa ja hyi hiton työkkäri ja sen kurssit.

Kaltaisellesi luonteeltaan lorville voi ehkä olla vaikea ymmärtää että kaikkien ei ole tarve "ryhdistäytyä" elämässään. Veikkaan että suurin osa työnhakijoista on jo sekä työhaluisia että kykyisiä mutta tilaisuutta ei vaan tule. Joko ikää on 25v liikaa tai jotain muuta ja hakemukset sujahtaa suoraan roskiin lukematta kun tarjokkaita riittää.

Tiedoksesi, että tuo ryhtiliike tapahtui 18-vuotiaana, ja olen nyt 24-vuotias. Mistään lorvailevasta luonteesta ei ole kyse, vaan siitä, mihin suuntaan olisin tuossa porukassa päätynyt. Täällä palstalla ei saa kertoa että käy työssä, koska työttömät suuttuu, mutta vähän faktaa: olen elättänyt itseni 18-vuotiaasta saakka, ja nyt ennen valmistumistani minulla on jo oman alan työpaikka.

Sinulla on tosi tympeä asenne. Tsemppiä työnhakuun.

Vierailija
134/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkkouutisten mukaanhan leikkuri iskisi, mikäli ei ole sen kolmen kuukauden aikana ollut vähintään viittä päivää töissä tai kouluttautunut. Eli vaikka hakisi töitä niin paljon kuin ikinä pystyisi, niin leikkuri saattaa iskeä.

Mä esimerkiksi olen maisteri ja työtön. Olen aivan helkutin hyvä työssäni, mutta niitä työpaikkoja on tällä hetkellä todella vähän tarjolla. Haenkin kaikkea, mikä vähänkin voisi sopia, ja johon osaamistani voisi soveltaa. Siivoamaan ja mäkkärin kassalle minua ei oteta, koska lähtisin sieltä kuitenkin heti, kun saisin oman alan töitä. (Tämä oli ongelmana jo kesätöitä hakiessa, olin noihin liian koulutettu opiskelujen loppuvaiheessa...)

Jos akateeminen työtön saisi itse valita, miten kouluttautuisi lisää, niin sittenhän tuo haastattelu olisi ok. Luulen vaan, että koulutukseksi kelpaa ainoastaan työkkärin työnhakukurssit ja muut vastaavat. Esim. minä tekisin mielelläni erään opintokokonaisuuden, jolla saisin työllistymistä erittäin paljon helpottavan lisäpätevyyden. En saa, koska olen jo maisteri. En mä mitään ylimääräistä tukea tarvitse, maksaisin opinnot säästöistä ja opiskelisin ilta-aikaan. Mutta ei niin ei. (Opintotukea noihin avoimen opintoihin ei saa, koska kyse ei ole täysipäiväisestä opiskelusta muiden kuin työkkärin mielestä.)

Vierailija
135/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYÖTTÖMÄT!

Itse ajattelin aluksi ettei siitä ole mitään hyötyä, mutta sattuikin niin että ensimmäistä kertaa kun en elämässäni varsinaisesti etsi töitä, niin sitten niitä työtarjouksia satelee Linkedinin kautta.

Googlettakaa työtehtäviä joita haluaisitte tehdä ja joissa olette hyviä. Suomessa on tuhansia pieniä firmoja, joiden paikat eivät ole koskaan julkisessa haussa, sillä näihin rekrytään yleensä tuttujen kautta. Pienelle yritykselle tulee tuhottoman kalliiksi virherekrytointi. Mutta joskus ajoituksesti voi olla juuri oikea!

Älkää vähätelkö sosiaalisien verkostojen hyötyjä nykyaikana, mitä tulee työelämään ja rekrytointiin.

Jos laitatte itsestänne Facebookiin julkisen päivityksen jossa etsit töitä, saa se varmasti useampia jakoja vaikka oma kaveripiiri ei olisikaan kovin iso. Tai mikä estää tekemästä isompaa tempausta? Rautatientorille seisomaan aamuisin ja jakamaan omaa CV:tä ohikulkijoille. Varmasti jää positiivisesti jonkun työnantajan mieleen ja onhan näistä lehdissä juttua ollut eikä nämä tyypit työttömäksi ole jääneet.

Tiedän, ettei työnhaun pitäisi vaatia sirkustemppuja, mutta sitä se nykyaikana on ja siihen on sopeudettuva.

"sitä se nykyaikana on ja siihen on sopeudettuva" Sanoi natsi kun juutalaisia polttouuniin tunki. Hyvä opetettu rotta olet, tui tui. Hyvä sinä. osaat pari sirkustemppua.

Eivit, kylläpä on vastaus kun ihan vilpittömästi yritin antaa vinkkejä työnhakuun.

Tuo lainaamasi kohta ei edes ole mikään mielipidekysymys, vaan fakta. Vai voitko kumota sen, ihan asiallisesti mielellään kiitos?

No, ainakin sinulla on asenne kohdallaan. Uskon että työntekijänä olet oikein haluttu :)

Vierailija
136/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole lähtökohtaisesti itsestään selvää, että jokainen työtön hakee töitä? Miksi se pitäisi mennä kertomaan uudelleen ja uudelleen muutaman kuukauden välein? 

Vierailija
137/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TYÖTTÖMÄT!

Tämä on niin totta! Monessa pienemmässä yrityksessä ei ole aikaa alkaa tekemään itse rekrytointikierrosta, joten yritys maksaa rekrytointifirmalle uusien työntekijöiden etsimisestä. Näiden rekryfirmojen työtä on löytää sopivia ehdokkaita, tehdä alkuhaastattelut ja valinnat ja sen jälkeen toimeksiannon tehnyt yritys tekee lopullisen valinnan. Rekryfirmat etsivät Linkedinistä yms paikoista potentiaalisia työntekijöitä. Työtä etsivän olisikin hyvä muistaa, että työnhaku ei ole pelkästään sitä, mistä sinä löydät työpaikan vaan myös sitä, mistä rekrytointifirma löytää sinut. 

Tämä on jotain semmoista, mitä en käsitä. Miksi ihmeessä pieni firma maksaa jollekin maltaita, että löytää kandidaatteja duuniin? Harvassa firmassa sentään tehdään niin tuottoisaa työtä, että siitä saatu raha on isompi kuin tuohon rekryprosessiin käytettävä hinta per tunti. Eikä rekrytointi ihan vaivatonta ole noinkaan. Ensin kerrot heille, mitä tarvit, seulot vaihtoehdot, ehkä haastattelet jne. Samalla vaivalla olisi itse laittanut ilmoituksen ihan ilmaiseksi ja kutsuu sieltä muutaman tapaamaan. Ei pienessä firmassa kannata maksaa siitä, että joku muu tekee pienen ja helpon työn kovalla hinnalla. Rekryfirmat on tietysti onnistuneet myymään ideansa juuri tuolla "iso työ, keskitytte ydintyöhön" -ideologialla. No, pienessä firmassa kaikki työ on ydintyötä, ei siitä ole varaa ulkoistaa mitään osa-aluetta, jonka pystyy itse tekemään. Näin siis pääsääntöisesti.

Jos pienellä firmalla on kynnyskysymys maksaa rekryfirmalle hyvien työntekijäehdokkaiden etsimisestä sillä aikaa, kun itse tekee sitä ydintyötä, josta asiakkaat maksavat, niin minusta silloin kannattaa miettiä, onko firmalla oikeasti varaa palkata uutta työntekijääkään. Uusi työntekijä kun ei tuota yritykselle moneen kuukauteen edes oman palkkansa vertaa. Toki sitten, jos on sellainen työ, jota kuka tahansa kadulta kaapattu henkilö pystyy tekemään, mutta niissä firmoissa tuskin rekryfirmoja käytetäänkään. 

Häh? Pienet firmat pyörii vain tiukasta taloudesta ja tottakai kaikesta pienestä kannattaa säästää, jonka voi tehdä itsekin. Tuo on juuri pienten yritysten helmasynti, että reteästi ulkoistetaan kaikki, jotta voidaan keskittyä "ydinbisnekseen". Ei se niin mene. Jokainen tuntemani ja menestyvä (myös työllistävä) yrittäjä tekee kaiken itse, jonka vaan pystyy. Pienistä puroista muodostuu virta. Rekrytointi ei todellakaan ole vaikeaa. Työpaikkailmoituksen tekeminen kestää 15 minuttia, vähemmän kuin rekryporukka vaatiii aikaa taustatietoihin. Sitten hakemuksien selaaminen... No, tovi. Sieltä 2-3 hyvää haastatteluun ja lisää, ellei kelpaa. Ei kysymys ole rakettitieteestä ja joka tapauksessa joudut tapaamaan itse kandidaatit ennen valintaa. Ajansäästöä ei oikeasti synny lainkaan, eikä rekrytointifirmalla ole mitään semmoista osaamista, mitä tavallisella yrittäjällä ei olisi. Samalla tavalla sitä osaa paperit katsoa, todistukset ja soittaa tarvittaessa edelliseen työpaikkaan/suosittelijoille. Riski on aina olemassa, myös rekrytointifirman kautta ja riskiä torujutaan sitten omilla kikoilla.

Sillä, että yrittäjä ei ole valmis heittämään rahaa kankkulankaivoon olemattomasta palvelusta, ei kerro siitä, onko varaa palkata uusi työntekijä vai ei. Ei ole mitään järkeä tehdä kahta päivää töitä yrityksessä, jotta voi dumpata sen tienatun rahan muutaman tunnin duunista vieraalle.

Olen tuon alkuperäisen viestin kirjoittaja.

Olen töissä pienessä start up-yrityksessä, jolla kuitenkin pyyhkii erittäin hyvin. 

Itse olen tänne palkattu avoimen hakemukseni johdosta, mutta muuten tänne on palkattu pelkästään tuttujen kautta. Itse mm. olen jo työllistänyt tänne kaksi entistä työkaveriani.

Joten miksipä tuhlaamaan resursseja ja kallisarvoista aikaa monimutkaiseen rekryprosessiin, jolloin esimerkiksi joutuisi käymään läpi mahdollisesti satoja hakemuksia, kun voi näppärästi haastatella hyväksi todetut tyypit ja palkata ilman pelkoa että kyseessä olisikin "huti".

Kannustan silti laittamaan avoimia hakemuksia, sillä kuten omasta kokemukestani voin sanoa, joskus ajoitus on puolellasi.

Vierailija
138/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulustelu vo olla hyvin rasittavaa yli 50 v. Joiden on vaikea työllistyä. Iälle ei voi mitään. Heitä sitten kisataan jatkuvasti. Luulisi, että kuulustelijoille on turhauttavaa jatkuvasti tavata huumeveikkoja, alkoholisteja, mt-ongelmaisia ja muita sairauksien takia työelämästä tippuneita. Jollekin vuokrafirmalle tämä on kultakaivos.

Vierailija
139/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole lähtökohtaisesti itsestään selvää, että jokainen työtön hakee töitä? Miksi se pitäisi mennä kertomaan uudelleen ja uudelleen muutaman kuukauden välein? 

No sehän ei ole tämän päätöksen pointti. Tämä on vain tekosyy, jolla saadaan rangaistua työttömiä ja katkaistaan heidän tukensa, tai ainakin otetaan siitä osa pois (3%aluksi jne). Pointti siis ei ole se, että työttömät löytäisivät töitä, tai että heidän pitää vaan keskustelussa todistaa hakevansa töitä, vaan se, että saadaan rangaistua mahdollisimman monia, ja siten säästetään valtion kuluissa. Aika vittumainen tapa säästää. Mikseivät vaan ota jokaiselta suoraan sen 3%pois, miksi pitää kyykyttää ja nöyryyttää samalla? Miten IHMEESSÄ kaikki työttömät voisivat yhtäkkiä löytää töitä 5 päiväksi 3 kk ajalle, jos ei ole aiemminkaan löytänyt töitä???? (sitähän tässä päätöksessä vaaditaan, muuten lähtee heti 3% tuesta). Kuka näitä työpaikkoja nyt sitten taikoo näille työttömille, joiden pitäisi pystyä todistamaan että on tehnyt 5 päivää töitä. Aika sairasta. Miten Suomen kansa nielee tällaista paskaa?

Vierailija
140/247 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 pv voi kokeilla vaikka puhelinmyyntiä, sinne ainakin pääsee töihin, ainakin isommissa kaupungeissa. Jossain syrjäkylällä voi tehdä tiukkaa 5 päiväksi työllistyminen.