Counter Strike (CS)-pelin ikäraja?
13-v. poika on tähän asti pelannut lähinnä Minecraftia ja on nyt kiinnostunut CS-pelistä. Kuulemma "kaikki" seiskaluokkalaiset pojat pelaavat sitä, mukaan lukien hänen parhaimmat kaverinsa, jotka ovat minusta fiksuja samoin kuin vanhempansa. Olin sitä peliä nyt hankkimassa, mutta äsken luin, että se on ainakin jossain luokiteltu K18-peliksi tms. Miten on? En halua mitään silmitöntä, realistista väkivaltaa, mutta en nyt kaikkea räiskimistä vastusta. Minkä ikäiset teillä pelaavat tuota peliä?
Kommentit (75)
Camper strike, on se varmaa minecraftia pelaaville
Omasta mielestä usein 7 vuotialle tarkoitetut lego pelit ovat väki valtaisempia kuin cs koska siinä tapetaan usein 10 kertaa enemmän henkilöitä ja tulee kuolluksi 10 kertaa enemmän eli mielestäni cs on lapsi ystävällisempi kuin lego pelit jotka ovat 7 vuotiaille eli anna lapsesi vaikka pelata koska se on lapsi ystävällisempi kuin lego pelit
Aika vanha keskustelu, mutta kerron asiani silti jos joku etsii aiheesta tietoa. Olen siis 13- vuotias eli 7lk. Olen pelannut kyseistä peliä tässä ja minunkin mielestä ikärajaa on liioiteltu. Pelin pointtihan ei ole tappaa muita vaan harjoittaa ja luoda strategiaa ja työskennellä tiimissä. Eli peli on toiminta ja strategia pelin sekoitus. Kehittää myös silmien ja käden koordinaatiota ja eriryisesti refleksiä. Mielestäni peli sopii jopa 4-5lk riippuu yksilöstä.
Ei oo niin väkivaltainen ettei uskaltaisi tuon ikäisen antaa pelata. Siitä ei jää traumoja ja enemmänkin se on "kilpailua" kuin raakaa sotaa ja suolenpätkiä. Anna ihmeessä pelata, kysy vaikka onko lapsesi kiinnostunut tietystä pelistä ja käyt youtubesta katsomassa itse pätkiä, jolloin näät pelityylin.
Ihanaa, että jotkut vanhemmat ovat näin valveutuneita ja välittävät, mutta tuon ikäinen pärjää hyvin tuon tason pelin kanssa. Useat kauhupelit taas kieltäisin tuon ikäiseltä traumojen takia.
Poika voi myös jäädä vähän ulkopuolelle kun "kaikki muut pelaa". En todellakaan suosi ajatustapaa että pitää olla kun muillakin on, mutta nykyään nuo pelit on nuorille aika iso osa elämää, oli jo omassa nuoruudessani. Koulun jälkeen pelataan kavereiden kanssa, ei enää käydä ulkona leikkimässä.
minun mielestäni cs:ssä ei ole muuta pahaa kuten väkivaltaa tai sellaista PAITSI se että pelissä voi ihan oikealla valuutalla ostaa ase laatikoita joista voi saada hienoja maalipintoja aseisiinja ei olisi ensimmäinen kert kun nuori lapsi olisi näillä laatikoille pelannut vanhemille jättilaskun. ei sitä nuori lapsi huomaa että nopeastikkin on äidin luottokortilta mennyt useampi satanen.
Ootko sä tosissas!? toi on tyhmintä mitä olen kuullu. jos lapsi saa SUPER MARIOSTA painajaisia, niin minä olen joulupukki. Sama matopelissä. Eihän siitä mitään painajaisia voi saada, kun sehän on vaan iso pikselimöykky joka syö pienempiä pikselimöykkyjä.
En oo pitkään aikaan ollu näin järkyttyny. Käsittämätöntä, miten tiukkapipoisia ihmiset voi olla.
En voi suositella, tekee väkivaltaiseksi tai vähintään saa väkivaltaiset ajatukset liikkeelle. Tiedän mistä puhun kun olen sitä lapsesta asti pelannut enempi vähempi ja nyt ikää jo 30v, cs:go takana joku 200h.
Eijuma :D, Itellä 500h pelitunteja takana ja minkäänlaisia vaikutteita en ole saanut, äiti epäili vahvasti ennen ostoa että onkohan järkevä ostos. Hyvä peli jos tykkää harjotella flickaamista ja tekniikoita :D.
oon 11 ja mun isi antaa pelata max k12 pelejä ja haluisin ees offline ilmaisen version
tiedoksi kaikille jota tämä asia mietityttää: csgo:n ikäraja johtuu mielestäni vain ja ainoastaan siitä että kyseisessä pelissä on lievä veri-effekti kun osut vastustajaan, sen sijaan että pelissä olisi ns. hitmarker eli risti tähtäimessä joka vilkahtaa aina kun osut vastusajaan. esimerkkinä Overwatchissa (toisessa fps-pelissä) on ikäräjana 12 koska siinä on tämä hitmarker-effekti verieffektin sijaan. vaikkakin csgo:ssa on realistisemmat grafiikat, olen täysin sitä mieltä että csgon ikäraja kuuluisi olla 12 eikä 16/18.
Miksi luullaan että peleistä tullaan heti väkivaltaiseksi? Sanoisin, että suurin ongelma on levottomuus, keskittymiskyvyttömyys ja univelka, mikä taas häiritsee kaikkien koulunkäyntiä.
T.yläkoulun ope
Laskeskelin tässä, että kun Counter-Striken ensimmäiset beta-versiot ilmestyivät vuonna 1999 niin olin silloin itse 13-vuotias. Lopetin sen pelaamisen 0.7-versioon joka ilmestyi joskus kesällä 2000. Eli niin, aloitin ja lopetin Counter-Striken pelaamisen aika tarkkaan juuri 13-14-vuotiaana! Sama pelihän se käytännössä edelleen on vaikka pari kertaa onkin grafiikkamoottori päivitetty ja muutama juttu pelimekaniikassa muutettu.
Sikäli kun 13-vuotiasta minääni muistelen niin Counter-Strike ei minusta ollut mikään hirveän mieltä kiihottava juttu tai hurjan väkivaltainen peli tuossa iässä. Pelasin netissä myös Starsiege: Tribesia ja Quakeworld Team Fortressia samoihin aikoihin ja pikemminkinhän tuollaisissa peleissä oli silloin jännittävintä se, että niitä pelattiin ihkaeläviä kavereita eikä tietokonetta vastaan. Pelin väkivaltaiset aspektit jäivät sen kilpailullisen puolen alle.
Counter Strike:GO, nääh. Viimeinen cs oli 1.6
oon 11v ja haluisin csgo mutta vanhemmat antaa just pelaa k12 pelejä mutta en saisi traumoja siitä ja olen pari kertaa pelannut kaverilla
Ite oon 12v ja pelaan cs gota ei ole paha 10+ vuotiaille nuorille
Itse olen 11 Ja pari tuhatta tuntia Csgota ei ole paha peli
Cs on kyll 15 Vuotiaille steamista luin.ja se on vaan suositus kyl lapsesi voi pelaa sit
Vaan konsoli versiolle on ikäraja ja PC ja konsoli eroavat toisistaan paljon. Monet sivustot sanoo
k-16 mutta tunnen 11v tyyppejä jotka pelaa ja nou hätä :)