Miksei vanhuuseläkeläisten tarvitse osallistua talkoisiin?
90-luvulla pääsi eläkkeelle alle kuusikymppisenä. Siitä asti ovat monet nauttineet avokätisiä eläkettä ja sama meno jatkuu. Eliniät ovat pidentyneet. Lisää vanhuksia tulee eläkemarkkinoille joka päivä.
Työtä tekevien eläkemaksut nousevat. Kuitenkaan ei ole mitään takeita siitä että me nykyisiä eläkeläisiä elättävät sukupolvet itse saisimme aikanamme minkäänlaista eläkettä.
Miksi suostumme tähän?
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on jo taitettu indeksi.
ja lisäksi prosenttiyksikön korkeampi verotus.
Työttömien veroprosentti on ollut tämän vuoden alusta 25%.
No hyvä, että on tuo kannustinloukku saatu puretuksi. Minulla on pienempi prosentti, vaikka olen kokopäivätöissä.
Eläkeläiset ja työttömät maksavat korkeampaa veroa, kuin työssäkäyvät ja opiskelijat, koska verotuksessa automaattisesti vähennetään esim.tulonhankkimusvähennys tai opintorahavähennys, matkat jne.
Kerrotko vielä, mitkä matkat verottaja osaa vähentää automaattisesti?
Leskeneläke? Tiesittekö että leskeneläkettä saa loppuelämän ajan, eläkkeen määrä on puolet puolison työeläkkeestä. Minusta tämä on ihan väärin. Joskun ennen vanhaan kun kaikki oli kotiäitejä/maatalon emäntiä ilman omaa työtä-mutta nykyään. Minusta se on väärin. Syrjii taas meitä sinkkuja: kun me kuolla kupsahdamme kukaan ei saa meidän työeläkettämme.
Jos haluaa jättäytyä oravanpyörästä tekemään ei-mitään, niin kyllä sitä varten olisi itse pitänyt säästää.
Vierailija kirjoitti:
Leskeneläke? Tiesittekö että leskeneläkettä saa loppuelämän ajan, eläkkeen määrä on puolet puolison työeläkkeestä. Minusta tämä on ihan väärin. Joskun ennen vanhaan kun kaikki oli kotiäitejä/maatalon emäntiä ilman omaa työtä-mutta nykyään. Minusta se on väärin. Syrjii taas meitä sinkkuja: kun me kuolla kupsahdamme kukaan ei saa meidän työeläkettämme.
Eihän ole leskeneläke puolia puolison työeläkkeestä. Leskeneläke on täysin riipuvainen lesken omista tuloista.
Enimmillään leski voi saada puolet edunjättäjän eläkkeestä. Leskeneläkkeen määrään vaikuttavat lasten lukumäärä ja lesken omat eläkkeet tai ansiotulot. Lesken omat eläkkeet ja tulot eivät kuitenkaan vaikuta leskeneläkkeen määrään ennen kuin nuorin lapsista täyttää 18 vuotta.