Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi annat alakoululaisen pelata K-18 pelejä?

Vierailija
31.08.2016 |

Voitko selittää, sillä en ymmärrä.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska poika on fiksu kaveri, joka ymmärtää toden ja fiktion eron. Ei ota hölmöjä vaikutteita eikä ahdistu. Ei kersku muille, että minäpäs saankin pelata niitä, lällällää. Ja koska valitsemme pelit ja tutustumme niihin yhdessä.

Ja samaan hengenvetoon totean, että jos hän olisi samanlainen kuin 90%luokkatovereistaan, ne pelit jäisivät hankkimatta.

Vierailija
2/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska itsekin ala-ikäisenä katselin vaikka mitä ja pelasin mitä tahansa. Suht täyspäinen musta silti tuli. Eli annan vastuun lapselle itselleen, mitä saa pelata. Pelaamiseen käytetystä ajasta sen sijaan päätän minä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun opettajana mietin samaa ja juuri tuota #1:n kuvaamaa kerskumista kuulee todella usein vaikka siihen puututaankin. Osasta lapsista näkee jo pelien aiheuttamat haitat: muutama oppilas on kahdenkeskisessä keskustelussa sanonutkin että on nähnyt toteuttamaansa lyömistä ja potkimista peleissä - siinäpä sitten keskustellaan pelien ja todellisen maailman eroista kun 8-vuotias ei eroa nää. Liika pelaaminen heijastuu myös oppimiseen levottomuutena: lapset jää usein pelaamisessa koukkuun jännityksen tunteeseen ja sen jälkeen mikään ei tunnu miltään, ku valitettavasti matikantehtävät ei tarjoa oppilaille samanlaista jännitystä, vaikka toki toiminnallista opetusta on paljon ja peleistäkin löytyy paljon hyviä, pienille pelaajille sopivia pelejä.

Vanhemmat välillä vanhempainillassa haluavat keskustella näistä asioista, mutta tyypillistä on, että niiden lapsien, joilla ongelmat on suurimmat, vanhemmat eivät edes ilmesty vanhempainiltoihin ja taustalla on muitakin haasteita. Ymmärrän kyllä, että lapsen pelaaminen on vanhemmille helppo tapa pitää lapsi tyytyväisenä omissa puuhistaan, mutta aika turhan kovaa hintaa saa lapsi maksaa vanhempien mukavuudenhalusta.

Vierailija
4/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole myöskään ikinä ymmärtänyt tätä.

Noi ikärajat on vielä niin helppo perustella lapselle. Varsinkin tuo K18. Vähän sama, kun kantaisi ala-asteikäiselle kaljaa kaupasta, koska hän on niin hyvin kehittynyt ikäisekseen ja osaa käsitellä humalan tuomaa olotilaa. Kun se K18 on lapsilta kielletty, eikä siihen vaikuta se, miten kehittynyt on ikäisekseen tai se, että juodaan vanhemman kanssa yhdessä.

Vastuun pakoilua.

Vierailija
5/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakoulun opettajana mietin samaa ja juuri tuota #1:n kuvaamaa kerskumista kuulee todella usein vaikka siihen puututaankin. Osasta lapsista näkee jo pelien aiheuttamat haitat: muutama oppilas on kahdenkeskisessä keskustelussa sanonutkin että on nähnyt toteuttamaansa lyömistä ja potkimista peleissä - siinäpä sitten keskustellaan pelien ja todellisen maailman eroista kun 8-vuotias ei eroa nää. Liika pelaaminen heijastuu myös oppimiseen levottomuutena: lapset jää usein pelaamisessa koukkuun jännityksen tunteeseen ja sen jälkeen mikään ei tunnu miltään, ku valitettavasti matikantehtävät ei tarjoa oppilaille samanlaista jännitystä, vaikka toki toiminnallista opetusta on paljon ja peleistäkin löytyy paljon hyviä, pienille pelaajille sopivia pelejä.

Tiedän, ja jos poika olisi tuollainen, ne pelit jäisivät hankkimatta. Mutta kuten sanoin, kyseessä on fiksu ja herkkä poika. Pärjää koulussa hyvin, ei lyö tai potki ketään. Lukee ja harrastaa pelien lisäksi muutakin. Ja ne pelit, jotka valitsemme, eivät ole silmitöntä ammuskelua vaan vaativat kokonaisvaltaisempaa älyn käyttöä. 

En ole hänen takiaan huolissani.

Terv. 1

Vierailija
6/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä keskusteluissa, oli kyseessä sitten peilt tai elokuvat on aina näitä:

Minä/lapsi pelaa ja ei mitään käynyt.

Oletetaan, että se negatiivinen vaikutus psyykeeseen näkyisi välittömästi päälle päin kuin jokus muutos Jekyll-Hyde tyyppisesti.

Ei näy, eikä kovinkaan monella ole kykyä arvioida niitä vaikutuksia. Vastaaja nro. 3 kuvaa hyvin joitain (huom. joitain) vaikutuksia mitä lapsilla näkyy, kun pelaavat materiaalia, jonka käsittelyyn ei vielä ole työkaluja.

Ne vaikutukset voivat olla hyvinkin kauaskantoisia ja näkyä vuosien päästä.

Vierailija
7/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minäkään. Ja täytyy todeta lasten ja nuorten parissa työskentelevänä, että ne lapset, jotka niitä saavat pelata on helppo bongata joukosta. Onko se sitten syy vai seuraus, en tiedä. Periaatteessa mielenterveydeltään 100% kunnossa oleva lapsi ehkä voisi pelata, mutta kun aika harva niistä joiden annetaan pelta on mielenterveydeltään ihan kunnossa.

Ei oikein voi verrata siihenkään, mitä pelejä itse aikanaan pelasi. Nykyiset pelit ja pelikokemukset on tehty niin realistisiksi, että ne ovat hyvin kaukana siitä, mitä K18 aiemmin oli.

Olen omin silmin nähnyt, kuinka lapset luulevat pelimaailman korrelloivan oikean maailman kanssa.

https://www.psychologytoday.com/blog/mental-wealth/201508/screentime-is…

https://www.psychologytoday.com/blog/behind-online-behavior/201604/is-w…

Vierailija
8/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkönen, kaikki kaltaisesi evvk-vanhemmat ajattelevat, että ikärajat ovat tulkintakysymys, eivätkä koske heidän Nicopetteri "Lapsinero" Möttöstä.

Ap:lle vastaukseksi: en anna, älä tee tuollaisia oletuksia.

Vierailija
9/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, ja jos poika olisi tuollainen, ne pelit jäisivät hankkimatta. Mutta kuten sanoin, kyseessä on fiksu ja herkkä poika. Pärjää koulussa hyvin, ei lyö tai potki ketään. Lukee ja harrastaa pelien lisäksi muutakin. Ja ne pelit, jotka valitsemme, eivät ole silmitöntä ammuskelua vaan vaativat kokonaisvaltaisempaa älyn käyttöä. 

En ole hänen takiaan huolissani.

Terv. 1

Ehkä lapsesi on 1/1000 joka voi. ;utta valtaosalla ei onnistu.

Vierailija
10/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oikein voi verrata siihenkään, mitä pelejä itse aikanaan pelasi. Nykyiset pelit ja pelikokemukset on tehty niin realistisiksi, että ne ovat hyvin kaukana siitä, mitä K18 aiemmin oli.

Miten niin "aikanaan" ja "aiemmin?"

Terv. 1, joka pelaa edelleen ja näkee omin silmin mitä ne pelit nyt ovat.

Vierailija
11/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska itsekin ala-ikäisenä katselin vaikka mitä ja pelasin mitä tahansa. Suht täyspäinen musta silti tuli. Eli annan vastuun lapselle itselleen, mitä saa pelata. Pelaamiseen käytetystä ajasta sen sijaan päätän minä.

Ne pelit olivat silloin ihan erilaisia. Nykyiset alkavat olla täysin realistisia. On iso ero tappaako kökösti tehdyssä pelissä vai täysin realistisessa.

Vierailija
12/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi aiemmin uskonut, että itse annan lasten pelata k-18 peliä, mutta niinpä vain annan... Meillä on yksi tuommoinen räiskintäpeli, jota lapset (kuutos- ja kasiluokkalainen) pelaa isänsä kanssa. Vaikka pelissä tapetaan kyllä, en oikein ymmärrä, miksi se on kielletty alle 18-vuotiailta; ja olen kyllä nähnyt myös pelejä, joista ymmärrän kiellon oikein hyvin. Lisäksi ajattelen, että peliin pätee sama kuin joihinkin mahdollisesti pelottaviin elokuviin: kun niitä katsotaan vanhempien kanssa päiväsaikaan ja pelistä tai elokuvasta jutellaan avoimesti, vaikutukset ovat erilaiset kuin yöllä yksin katsottuina.

Lisäksi peli tuntuu opettavan varsinkin toiselle vähän kömpelölle lapselle nopeaa havaitsemista ja reagointia, vaikka tuon vaikutuksen tietysti saisi aiakaan muillakin peleillä.

Vierailija
13/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en antaisi?

Vierailija
14/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et näe mitään eroa c64 tai 8-bittisen ja nykyisen 4K grafiikan kanssa tehdyissä FPS tai horror-peleissä, niin se kyllä asettaa sinun arvostelukykysi siitä, mikä on lapsille soveliasta aika heikkoon valoon.

On aivan eri asia, jos kaksi epämääräistä pikselimöykkyä ampuu toisiaan, kuin että melkein fotorealistiset ihmishahmot ampuvat toisiaan, usein niin, että hidastetussa kuvassa veilä näkee, kuinka veri lentää ja osumassa "uhri" kuolee

Nyt kun VR (Virtual Reality) tekee tuloaan ja peleihin pääsee "sisälle", oli mielenkiintoista lukea täysi-ikäisen pelijournalistin kertomusta, että kun hän pelasi VR-maailmassa peilä, jossa ammuttiin muita, niin kynnys ampua kasvoi moninkertaiseksi ja hän ei pystynyt tekemään sitä samalla tavalla kuin aivan samassa pelissä oli tehnyt tuhansia kertoja, kun se oli "ei-virtuaalista". Kokemus oli niin paljon intensiivisempi, että hälle tuli paha ole tekemisistään (huom. tekemisistään, ei siitä virtuaalimaailmasta, se on toinen asia)

Tämä siis täysi-ikäiseltä, pelejä työkseen pelaavalta tullut reaktio. Miten arvelette, että se vaikuttaisi lapseen?

Vierailija
15/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et näe mitään eroa c64 tai 8-bittisen ja nykyisen 4K grafiikan kanssa tehdyissä FPS tai horror-peleissä, niin se kyllä asettaa sinun arvostelukykysi siitä, mikä on lapsille soveliasta aika heikkoon valoon.

Täh? Enhän minä nyt enää vuonna 2016 kasibittikoneella pelaa, käytössä on PC ja PS3.

Vierailija
16/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Enhän minä nyt enää vuonna 2016 kasibittikoneella pelaa, käytössä on PC ja PS3.

Nyt taitaa olla jo trollailua, mutta kysyit tuossa että miten niin "aikanaan" ja "aiemmin". Aikanaan ja aiemmin oli c64 ja 8-bittiset, nykyään fullHD ja 4K

Vierailija
17/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt taitaa olla jo trollailua, mutta kysyit tuossa että miten niin "aikanaan" ja "aiemmin". Aikanaan ja aiemmin oli c64 ja 8-bittiset, nykyään fullHD ja 4K

Ei, ei ole trollailua. Ihmettelin ja ihmettelen edelleen, mihin perustuu oletus, että olisin pelannut K-18 -pelejä vain joskus kasibittiaikaan. Kun kirjoitin heti ensimmmäisessä viestissä, että tutustumme niihin pojan kanssa yhdessä ja teemme hankinnat harkitusti.

Terv. 1

Vierailija
18/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei ole trollailua. Ihmettelin ja ihmettelen edelleen, mihin perustuu oletus, että olisin pelannut K-18 -pelejä vain joskus kasibittiaikaan. Kun kirjoitin heti ensimmmäisessä viestissä, että tutustumme niihin pojan kanssa yhdessä ja teemme hankinnat harkitusti.

Terv. 1

Oletko sä aina noin itsekeskeinen, että kuvittelet kaikkien kommenttien koskevan sua ja sun kuninkaallista elämääsi?

Ohis

Vierailija
19/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. 1

Oletko sä aina noin itsekeskeinen, että kuvittelet kaikkien kommenttien koskevan sua ja sun kuninkaallista elämääsi?

Ohis

En aina. Vain niiden kommenttien kohdalla, joissa lainataan Meidän Kuninkaallisen Majesteettimme armollisesti laatimia viestejä.

Vierailija
20/54 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitko selittää, sillä en ymmärrä.

Pelien ikärajat ovat kukkahattutätien asettamia, eli aivan liian korkeita.

Siksi suhtaudun niihin lähinnä huvittuneesti.

Katsos, eivät virkamiehet määrää mitä minä teen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä