Mikä sellainen ruokavalio on jossa syödään kaksi kertaa päivässä?
Nimittäin ajattelin ryhtyä sellaiselle. Minulla ei vain onnistu se että syön aamiaisella jonkun puolikkaan kanamunan ja ruokalusikkallisen kaurapuuroa. Kun yritän säännöstellä syömisiäni, päädyn ahmimaan viisi kertaa päivässä. Kun kerran ahmia on pakko, ahmin mieluimmin kaksi kertaa päivässä kunnolla mahan täyteen eli reippaan aamiaisen, tukevan päivällisen ja jos ihan pakko on, jotain illalla. Kaksi päivää takana ja kohtuu hyvin on mennyt. Ketään joka olisi toteuttanut tällaista ja pitempään? Terveyshaittoja? Tässä nyt yhdistyisi se että saa syödä kun rupeaa syömään mutta on edes jokin tapa rajoittaa kaloreita. Nytkin on nälkä pitkästä aikaa, muttei harmita yhtään koska tiedän että aamulla saa syödä kunnolla eikä närppiä jotain mista tulee vain kiukkuiseksi. (Ja karpit älkää vaivautuko, EN ala mättämään rasvaa jne., olen kokeillut sitä eikä mun liikunnallinen elämäntapa onnistu kun lenkkeily on kuin vetäsi moukaria perässään, eikä mulle edes maistu rasva ja proteiinimättö). Muuta kilo on ylipainoa ja ajattelin ne tällä lailla saada pois ja jatkaa samalla lailla loppuelämän jos vain mahdollista.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Ap, sanoit kokeilleesi karppausta. (en ole sitä sinulle tyrkyttämässä) Pisti silmään kun puhuit rasvan ja proteiinin mättämisestä. Sitähän se ei ole, joten mielestäni sun "karppaaminen" on ollut jotain muuta kuin karppaamista. En pahalla tarkoita, vaan sitä ettei joku muu ota mallia sinusta.
Joo, no sen olen kyllä huomannut että karppauksen määritelmä riippuu aina karppaajasta. Todella monella karppaus on kylläkin rasvan mättämistä ja vieläpä kaksi käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa jättäisit sen leivän sivuun niin ei tulisi niin paljon nälkääpitämätöntä kalorihöttöä mätettyä? Max 1-2 palaa täysjyväruista / vrk. Ja sitten 3 ateriaa vrk ja lasket kalorit? Ahmimalla laihtuminen on käytännössä liki mahdotonta.
Kyllä sitä voi laihduttaa vaikka pelkkää leipää syömällä. Kaloreista se kaikki on viimekädessä kiinni ja siksi niitä kannattaa laskea. Onhan se selvä että ei lahdu jos syö kalorit täyteen ja vielä vähän leipää päälle.
Ahmimisesta olen täsmälleen samaa mieltä.
Tuli vaan mieleen että onko ap edes ylipainoinen, vai onko tässä taas joku joka yrittää pudottaa BMI 20 -> 18?
Totta teoriassa. Mutta jos on taipuvainen ahmimiseen niin ruuan pitää tuntua täyttävältä ts. pitää nälkää mutta olla vähäkalorista. Leipä on juuri päin vastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi. Tai ainakin minä lihoin 25kg ylipainoiseksi sillä metodilla että söin kahdesti päivässä, käytännössä päivällisen ja iltapalan. Kun on pitkän ajan syömättä ja on kova nälkä, niin sitä kokee että on "oikeus" syödä todella paljon ja niinpä sitä tulee ahmittua yli tarpeensa ja lihoo.
Itse aloin syödä 4-6 kertaa päivässä kalorit laskien ja pyrkien syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Oikeastaan koskaan ei ollut nälkä ja kun ei ole nälkä niin ei tule ylilyöntejä syömisessä. 10kk ainakana laihduin 27kg. Periaatteessa se oli ihan helppoa, mutta onhan se kaloreiden laskeminen ja ruokien kirjaaminen kuitenkin aika työlästä. Mutta systeemi toimii kun junan vessa.
Joo no toi että paastoa koko päivän ja sitten vasta töitten jälkeen ja illalla syö on varma tie 30 kg ylipainoon ja enempään. Olen tätä itsekin sukulaisella todistanut kuinka päivä poltetaan röökiä ja ilta ahmitaan kaksin käsin. En mä tällaista suunnittelekaan vaan viimeinen ruoka olisi tuossa päivällisen aikohin ja sitten ei enää muuta koko päivänä. Ja minä taas olen syönyt vuosikausia 4-6 kertaa päivässä ja laihduttanut käytännössä koko ajan pelkästään vain että paino ei nousisi, ja laskenut pitkiä aikoja kaloreitakin, ja se on kamalaa ja raskasta ja työlästä enkä millään viitsisi nähdä noin järjettömän paljon vaivaa että koko elämä on yhtä kalorien kyttäämistä. Tällä hetkellä olen lihavimmillani ikinä, bmi ylitti juuri 26 rajan ja nyt riittää tätä lajia. Jotain muuta on kokeiltava. Ap
Ei tässä oikeasti ole hirveän paljon reittejä, eikä yhtään oikotietä.
Elimistösi ehkä haluaa että painaisit enemmän ja siksi joudut taistelemaan sitä vastaan. Yksi vaihtoehto on se että hyväksyt tämän ja ryhdyt painavammaksi (suositeltava vaihtoehto jos olet alipainoinen tai normaalipainon alarajoilla).
Toinen vaihtoehto on se että opettelet syömään oikein ja minusta tämä kahdesti syöminen ei nykytietämyksen valossa ole se oikea tapa.
Kolmas on se että lasket kaloreita etkä ylitä kulutusta.
Vaihtoehto kakkosen oppiminen voi edellyttää keinoa kolme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa jättäisit sen leivän sivuun niin ei tulisi niin paljon nälkääpitämätöntä kalorihöttöä mätettyä? Max 1-2 palaa täysjyväruista / vrk. Ja sitten 3 ateriaa vrk ja lasket kalorit? Ahmimalla laihtuminen on käytännössä liki mahdotonta.
Kyllä sitä voi laihduttaa vaikka pelkkää leipää syömällä. Kaloreista se kaikki on viimekädessä kiinni ja siksi niitä kannattaa laskea. Onhan se selvä että ei lahdu jos syö kalorit täyteen ja vielä vähän leipää päälle.
Tuli vaan mieleen että onko ap edes ylipainoinen, vai onko tässä taas joku joka yrittää pudottaa BMI 20 -> 18?
Totta teoriassa. Mutta jos on taipuvainen ahmimiseen niin ruuan pitää tuntua täyttävältä ts. pitää nälkää mutta olla vähäkalorista. Leipä on juuri päin vastoin.
Eiköhän se ahmimistarve tule juuri siitä että on nälkä? Parannuskeino on se tylsä aina jankkutettu monta ateriaa päivässä. Kun syö 3-4 tunnin välein, niin ei tule kovaa nälkää eikä tunnu siltä että haluaisi ahmia ja että voi ahmia hyvällä omallatunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi. Tai ainakin minä lihoin 25kg ylipainoiseksi sillä metodilla että söin kahdesti päivässä, käytännössä päivällisen ja iltapalan. Kun on pitkän ajan syömättä ja on kova nälkä, niin sitä kokee että on "oikeus" syödä todella paljon ja niinpä sitä tulee ahmittua yli tarpeensa ja lihoo.
Itse aloin syödä 4-6 kertaa päivässä kalorit laskien ja pyrkien syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Oikeastaan koskaan ei ollut nälkä ja kun ei ole nälkä niin ei tule ylilyöntejä syömisessä. 10kk ainakana laihduin 27kg. Periaatteessa se oli ihan helppoa, mutta onhan se kaloreiden laskeminen ja ruokien kirjaaminen kuitenkin aika työlästä. Mutta systeemi toimii kun junan vessa.
Joo no toi että paastoa koko päivän ja sitten vasta töitten jälkeen ja illalla syö on varma tie 30 kg ylipainoon ja enempään. Olen tätä itsekin sukulaisella todistanut kuinka päivä poltetaan röökiä ja ilta ahmitaan kaksin käsin. En mä tällaista suunnittelekaan vaan viimeinen ruoka olisi tuossa päivällisen aikohin ja sitten ei enää muuta koko päivänä. Ja minä taas olen syönyt vuosikausia 4-6 kertaa päivässä ja laihduttanut käytännössä koko ajan pelkästään vain että paino ei nousisi, ja laskenut pitkiä aikoja kaloreitakin, ja se on kamalaa ja raskasta ja työlästä enkä millään viitsisi nähdä noin järjettömän paljon vaivaa että koko elämä on yhtä kalorien kyttäämistä. Tällä hetkellä olen lihavimmillani ikinä, bmi ylitti juuri 26 rajan ja nyt riittää tätä lajia. Jotain muuta on kokeiltava. Ap
Ei tässä oikeasti ole hirveän paljon reittejä, eikä yhtään oikotietä.
Elimistösi ehkä haluaa että painaisit enemmän ja siksi joudut taistelemaan sitä vastaan. Yksi vaihtoehto on se että hyväksyt tämän ja ryhdyt painavammaksi (suositeltava vaihtoehto jos olet alipainoinen tai normaalipainon alarajoilla).
Toinen vaihtoehto on se että opettelet syömään oikein ja minusta tämä kahdesti syöminen ei nykytietämyksen valossa ole se oikea tapa.
Kolmas on se että lasket kaloreita etkä ylitä kulutusta.
Vaihtoehto kakkosen oppiminen voi edellyttää keinoa kolme.
Tuolla yllä olen moneen kertaan maininnut että painoindeksini on juuri siirtynyt lihavan puolelle. Ja sehän siinä onkin että olen laskenut kaloreita ja tiedän tasan tarkkaan mitä saan syödä etten liho. Ja se on surullinen lista kun sen jakaa viideksi ateriaksi päivän mittaan. Rakastan syömistä. Ei mun edelleenkään ole tarkoitus ruveta mitään pizzaa mättämään vaan syödä ne ruoat mitkä muutenkin saisin syödä kahdessa erässä viiden tai neljän sijaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sanoit kokeilleesi karppausta. (en ole sitä sinulle tyrkyttämässä) Pisti silmään kun puhuit rasvan ja proteiinin mättämisestä. Sitähän se ei ole, joten mielestäni sun "karppaaminen" on ollut jotain muuta kuin karppaamista. En pahalla tarkoita, vaan sitä ettei joku muu ota mallia sinusta.
Joo, no sen olen kyllä huomannut että karppauksen määritelmä riippuu aina karppaajasta. Todella monella karppaus on kylläkin rasvan mättämistä ja vieläpä kaksi käsin.
Jos näin on, niin nämä "karppaajat" eivät ole perehtyneet kyseiseen ruokavalioon. Tai eivät ole ymmärtäneet asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ahmimistarve tule juuri siitä että on nälkä? Parannuskeino on se tylsä aina jankkutettu monta ateriaa päivässä. Kun syö 3-4 tunnin välein, niin ei tule kovaa nälkää eikä tunnu siltä että haluaisi ahmia ja että voi ahmia hyvällä omallatunnolla.
No sillä on merkitystä mitä ne monta ateriaa sisältävät. Jos niistä jokaiseen kuuluu leipää tai muita höttöhiilareita, saa hyvin nopeasti enemmän kuin on tarpeen ja silti maha voi tuntua tyhjältä. Enkä siis karppausta puolusta. Mutta kuidut ja proteiini yhdessä pitävät kylläisenä vähemmin kalorein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä eri mieltä. Jos vetää mahan täyteen jotain salaattia tai vettä, jossa ei ole juuri lainkaan kaloreita, niin siihen valtavaan syömiseenhän jo kyllästyykin ja kuitenkin on kohta uudestaan nälkä.
Omasta mielestä lämpimän ruuan syöminen on se mistä tulee tunne että on syönyt kunnolla. Jos paistaa pannulla kannamunan ja sipulia ja pistää siihen vielä ruisleivän lämpenemään niin tämän syötyä tuntuu paljon enemmän siltä että on syönyt kunnolla verrattuna siihen että söisi rusileivän levitteellä, juustolla ja kinkulla kylmänä, vaikka kaloreita olisi saman verran.
Kadun kahta asiaa tässä ketjussa, sanan ahmiminen käyttöä ja sitä että leipä on saanut liian suuren roolin :D. Ahmimisella tarkoitin oikeasti sitä että vatsa on ruokailun jälkeen selkeästi täynnä. Että minusta itsestäni tuntuu siltä että olen saanut syödä niin paljon kuin halusin enkä lopettamaan "kesken". Että saan nauttia syömisestä eikä niin että ruoka on jatkuvien ei pitäisi -syytösten lähde. Ja leipää olen syönyt nyt eilen ja tänään paljon pitkästä aikaa. Silti kuitenkin olen nyt 800 kg kevyempi kuin viikko sitten punnitessa, syystä tai toisesta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parannuskeino on kylläkin se, että muuttaa ruuan koostumusta sellaiseksi, että se pitää nälän poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä eri mieltä. Jos vetää mahan täyteen jotain salaattia tai vettä, jossa ei ole juuri lainkaan kaloreita, niin siihen valtavaan syömiseenhän jo kyllästyykin ja kuitenkin on kohta uudestaan nälkä.
Omasta mielestä lämpimän ruuan syöminen on se mistä tulee tunne että on syönyt kunnolla. Jos paistaa pannulla kannamunan ja sipulia ja pistää siihen vielä ruisleivän lämpenemään niin tämän syötyä tuntuu paljon enemmän siltä että on syönyt kunnolla verrattuna siihen että söisi rusileivän levitteellä, juustolla ja kinkulla kylmänä, vaikka kaloreita olisi saman verran.
Niinpä. Kananmuna ja sipuli = kuidut ja proteiini, kuten juuri tuossa sanoin. Ei salaatissa ja vedessä olekaan mitään järkeä kun eivät pidä nälkää ollenkaan.
Ap lopettaa nyt työajan tuhlaamisen mutta vielä yksi juttu, mä rakasta leipää, olen aina rakastanut. En aio lopettaa sen syömistä, se nyt vaan on fakta. Samoin olen aina tykännyt hiilaripitoisesta syömisestä ja inhoan raskasta ja tunkkaista oloa mikä tulee rasvaisen ruoan syömisestä ja isommista määristä lihaa. Että näillä menen enkä minä nyt aivan täysin epäonnistunut yksilö ole koska paino on kuitenkin tähän asti pysynyt ihan kohtuullisessa kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sillä on merkitystä mitä ne monta ateriaa sisältävät. Jos niistä jokaiseen kuuluu leipää tai muita höttöhiilareita, saa hyvin nopeasti enemmän kuin on tarpeen ja silti maha voi tuntua tyhjältä. Enkä siis karppausta puolusta. Mutta kuidut ja proteiini yhdessä pitävät kylläisenä vähemmin kalorein.
4-6 leipää päivässä ei ole minkään sortin ongelma kenellekkään muulle kuin karppauslahkolaisille. Itse syön leipää aamupalaksi ja välipaloiksi, mutta en oikeastaan koskaan lämpimän ruuan kanssa. Pieni reissumiespussi sisältää 540kcal, se mahtuu kenen tahansa päivän aterioihin ilman mitään ongelmaa, paitis ei tietenkään vhh uskovaisille.
Vierailija kirjoitti:
Ap lopettaa nyt työajan tuhlaamisen mutta vielä yksi juttu, mä rakasta leipää, olen aina rakastanut. En aio lopettaa sen syömistä, se nyt vaan on fakta. Samoin olen aina tykännyt hiilaripitoisesta syömisestä ja inhoan raskasta ja tunkkaista oloa mikä tulee rasvaisen ruoan syömisestä ja isommista määristä lihaa. Että näillä menen enkä minä nyt aivan täysin epäonnistunut yksilö ole koska paino on kuitenkin tähän asti pysynyt ihan kohtuullisessa kurissa.
Suosittelen kaloreiden laskemista ja rasvan lisäämistä ruokavalioon. Itsekkään en tykkää rasvaisesta ruuasta, mutta kun saallaattiin liruttelee reilusti oliiviöljyä, niin siinä se menee vähän niin kuin huomaamatta. Rasva on kuitenkin se joka tuo kylläisyyden tunnetta ja pitää nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-6 leipää päivässä ei ole minkään sortin ongelma kenellekkään muulle kuin karppauslahkolaisille. Itse syön leipää aamupalaksi ja välipaloiksi, mutta en oikeastaan koskaan lämpimän ruuan kanssa. Pieni reissumiespussi sisältää 540kcal, se mahtuu kenen tahansa päivän aterioihin ilman mitään ongelmaa, paitis ei tietenkään vhh uskovaisille.
Siis koko pussi vuorokaudessa? :O Kokonaiskalorit oli mitkä? Oletko hyvin nuori tai iso lihaksikas mies? Itse kun olen yli 40 pieni nainen niin mulle tulisi erilaisia puutostiloja jos kokonaiskaloreista noin suuri osa olisi pelkkää leipää. Enkä karppaa. ;-) En usko siihen ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parannuskeino on kylläkin se, että muuttaa ruuan koostumusta sellaiseksi, että se pitää nälän poissa.
Molempi parempi. Huolehtii siitä että rasvat, proteinit ja hiilarit on sopivissa suhteissa ja syö niitä riittävän usein ettei kerrytä nälkää.
Joskus nuorempana elin vuosia siten, että heti herättyäni kävin juoksulenkillä (ennen aamupalaa) ja söin tämän jälkeen ison lautasellisen puuroa ja kaksi ruisleipää (oivariinia, kinkkua ja runsaasti kasviksia päällä). En juonut kahvia. Sitten n. klo 15 aikaan söin päivän ainoan aterian, joka sisälsi todella runsaan lautasmallin. Eli aina perunaa/riisiä/täysjyväspagettia, lihaa/kanaa/kalaa ja salaattia, jossa fetaa tai raejuustoa. Illalla söin korkeintaan jogurtin ja banskun. Painoin 48kg/160cm. Nykyisin lenkkeilen laiskasti (joku 2-3krt viikossa) ja syön normisti joku 3 kertaa päivässä: aamulla puuroa, töissä lounas ja illalla normiruokaa. Painan 59kg/160, mikä johtuu iänkin myötä tulleista kiloista (A-kuppi -> D-kuppi jne.). Olen ollut ihan terve.
Mitä luin tuolla aiemmin ap:n havaintoa siitä, että sinä "sallittuna" päivänä ei tehnytkään mieli syödä suunniteltua tuhtia aamiaista: entä, jos ongelma onkin juuri siinä kielletty/sallittu -kaavassa? Jos heti kättelyssä suhtaudut ruokaan siten, että et saisi ikinä syödä itseäsi kylläiseksi, tulet takuuvarmasti sabotoimaan yrityksesi laihtua, ja todennäköisesti petaat tietä entistä suuremmalle ylipainolle.
Ei sinun laihtuaksesi tarvitse syödä ylipieniä aterioita: syö ateria, jolla tulet kylläiseksi, ja syö seuraavan kerran sitten, kun on sopiva nälkä. Joillakin se ateriaväli on lyhyempi, joillakin pidempi: jotkut eivät esimerkiksi pysty syömään aamupalaa lainkaan, joillekin aamupalan taas täytyy olla jotakin kaurapuuroa ruokaisampaa - se selviää, kun kokeilet! Kehosi kyllä kertoo, toimiiko tapa vai ei.
Minä syön työpaikalla lounaalla itseni täyteen ja töiden jälkeen muutaman leivän. Hyvin pärjää :)
Ap korjaa sen verran että nyt mun painoindeksi onkin näköjään jo laskenut takaisin 25 puolelle, eli tänä aamuna bmi oli 25,7 eli jotain nestettä on poistunut, eikö se nyt ole hyvä merkki. Viikko sitten punnitsin ja järkytyksekseni paino oli 66,7 kg. Nyt viikkoa myöhemmin ja parin pätkäpaastopäivän jälkeen 65,9 kg. Noh, katsotaan mitä seuraavaksi tapahtuu.