Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loma loppui, viinin juonti jatkuu

Vierailija
30.08.2016 |

Mä en saa lopetettua sitä nyt. Maistuu vaan niin hyvältä. Aamulla pääsen töihin kyllä, mutta eihän tää kai hyvä juttu oo... Vinkkejä? Ei mitään AA:ta, en mä halua kokonaan alkoholia lopettaa.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Maistuu" niin hyvältä? Siis juot ihan maun takia? Ei kai silloin lopettaminen ole kovin vaikeaa. Onhan niitä alkoholittomiakin vaihtoehtoja. Eri asia jos juo sen vaikutuksen takia.

Tarkoitin että maistuu päässä niin hyvältä, en mä sitä maun takia juo.

-ap

Vierailija
42/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama ongelma, tissuttelu piti lopettaa heti, kun työt alkaa ja loma päättyy. No vielä mitä, sama homma jatkui ja töissä jo haaveilin että koska pääsee lorottamaan viinipönttöä.

Joskus harmitti että on lasten harrastuskuskauksia, niin pääsi aloittamasn myöhemmin.. mitään poissaoloja ei ole ollut töistä ja hommat muuten saan hoidettua, mutta se ahdistus aamuyöstä kun herää ja tajuaa että taas tuli juotua vaikka päätin etten tänään ota. Ja sitten vannotus että tänään en ainakaan juo kunnes ilta tulee.

Varasimme lomamatkan ja sen yhteyteen sain sovelluksen monta tuntia matkaan on. Nyt katson laskuria että niin kauan aion olla juomatta (reilu kuukausi siis). Ajattelin että otan skumpan sitten koneessa .

Siellä lomalla varmaan tulee otettua joka päivä, mutta sen jälkeen on tarkoitus taas pistää korkki kiinni.

Onneksi mulla ei ole kotona enää viiniä enkä aio ostaakaan, pari skumppapulloa on mutten aio niitä avata.

Jonkin aikaa olen nyt siis ollut juomatta, pikkuhiljaa tähän alkaa tottua. Olen herkutellut iltaisin ja tehnyt hyvää ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet edellä kirjoitetut kuvaukset ovat tuttuja: viinintissuttelua päivittäin - lisääntyvässä määrin. Oma tarinani on samankaltainen. Join viiniä, varsinkin valkoviiniä, joka päivä. Lopulta kaksi pulloa illassa. Join yksinäisyyteen. Ahdistukseen. Viini lievensi oireita - valheellisesti. Jo nuorena salakännäilin. Aina kotona. Poissa katseilta, poissa seurasta. Piilossa vuosikausia. Käytin alkoholia päivittäin: tajusin juoneeni putkeen joka-ikinen-päivä viimeiset neljä vuotta! Ei yhtään alkoholitonta päivää vuosiin. Nauroin muiden tipattomille, jne. Määrät kasvoivat koko ajan.

Sitä aikaisemmin, 14 vuotiaasta asti, viikoittain olin käyttänyt alkoholia säännöllisesti. Suhde alkoholiin, viiniin, oli aivan hakoteillä. Luulin, että on hienoa juoda "laatuviiniä ruuan kanssa". Että tunnen rypälelajikkeet, tuotantoalueet, jne. Paskanmarjat - humalajuomista se oli. Ruoka toimi kulissina ryyppäämiselle. 

Tuli pohjakosketus.  Löysin itseni - ulkoisesti kunnollisen, akateemisen perheenäidin - sairaalasta krapulaisena, vapisevana, lähes oksentelevana, ripuloivana rauniona. Säikähdin. Pelästyin. Tätäkö elämäni on?

Vieroitin itseni viininjuonnista, kaikkine mahdollisine vieroitusoireineen. Raivosin perheelle, huusin ja karjuin. Kädet tärisivät. Hoin, että tänään en juo. Päivä kerrallaan. Vieläkään en ole täysraitis, prosessi on kesken. En tiedä, pääsenkö koskaan eroon viinistä.

Viinin tissuttelun haitallisuuden käsittäminen on suurin oivallukseni. En halua viini- tai viina-alkoholikeskeistä elämää. Elämäntapani on muuttunut perusteellisesti. Ja samalla tavoin uudet ajatukset ovat muuttaneet minua ihmisenä.

Edellä mainittu kävelylenkki, olipa sitten pyörälenkin muodossa, on erittäin hyvä keino vierottautumisessa. Murra rutiininomainen juominen. Keksi tilalle jotain muuta. Älä istu työpäivän jälkeen sohvalle -- kuten minä. Tarkoitus oli "rentoutua yhden lasillisen verran", kunnes - pullollinen viiniä oli kulunut sohvalla istuessa. Sohvalta suoraan humalassa nukkumaan. Aamuyöstä krapulaisena vessassa, parin tunnin päästä töihin buranalla ja vahvalla meikillä.

Tärkeää on haluta muutos. Kun prosessi etenee, niin saat tilalle elämääsi kaikkea hyvää muuta. Parasta on ollut syvä sisäinen muutosprosessi ihmisenä. Näen itseni oikeassa valossa. Realistisesti. En ikinä osannut käyttää viiniä/alkoholia oikein - mitä se lieneekään. Sen sijaan näen itseni lapsena kauan sitten. En käyttänyt alkoholia! Ajauduin kauaksi viiniä juodessani siitä ihmisestä, mitä joskus olin.

Suosittelen kaikille sala-alkoholismista kärsiville naisille viinin juonnin lopettamista. Elämän onni ei tule pullosta, aineesta, alkoholista. Elämänmittaisen tissuttelun (parikymppisestä saakka) merkit näkyvät nyt yli nelikymppisenä, kehossa, ihossa, hiuksissa. Henkisessä olossa, joka oli kamalaa: tasainen ärtymys, vihaisuus, masennus, ahdistus. Sekava olo.  On opeteltava kokonaan uudenlainen asenne alkoholinkäyttöä kohtaan. Neutraali, vähäinen, kaukainen aine.

Vierailija
44/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 43, aika painavaa asiaa...

-ap

Vierailija
45/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholisti.

No mutta täähän oli avulias kommentti! Ite oot kakkapää :)

-ap

Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku. Jos et pysty olemaan ilman viinaa niin sulla on alkoholiongelma huolimatta siitä, että (vielä) pääset aamuisin töihin. Kun jatkat tuota tarpeeksi kauan, niin alkaa sairauspoissaolotkin. Harjoitus tekee mestarin tälläkin alalla!

Tässähän mä tunnustan koko ajan ongelmaani. Mä olen meidän firmassa työterveyshuollon yhteyshenkilö, mun pitäis suorittaa itselleni varhainen puuttuminen, mutta jotenkin en vaan tässä asemassa ainakaan työterveyshuoltoa voi tässä asiassa apuna käyttää. Mun pitää pärjätä yksin. AA kuulostaa semmoiselta, jossa on rappioalkkikset... Voin toki olla väärässäkin. Enkä mä kuitenkaan kokonaan halua lopettaa. Vähentää vaan.

-ap

Ei AA ole rappiojuoppojen paikka ainoastaan. Tai eihän ne edes käy siellä. Itse kävin AA:ssa kun eron jälkeen alkoi menemään hieman liian lujaa. Söin 3 kuukauden antabuksen jolla pääsin eroon juurikin päivittäisestä viinin litkimisestä. Kävin myös paljon baareissa, viikollakin. AA:n kokouksissa myös kävin ja suurinosa käviöistä oli ihan normaaleja työssä käyviä ihmisiä.

Vierailija
46/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda bentsoihin.

Vierailija
47/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä huomaan ajattelevani että VAIN kerran viikossa on kauhean vähän! Vaikka mä tajuan että se on kyllä sekin aika paljon. Mulla on joku 15 litraa viiniä varastossa kun just kävin tallinnassa. Voi perse...

-ap

No juo sitten niin kauan kuin huvittaa.  Varmaan ymmärrät, että nyt alkaa se luopuminen muusta. Kovin kauaa ei pysy työ jos tahti kiihtyy, miten ihmissuhteet? Mutta siitä rakkaimmastaanhan ei kukaan voi sinua erottaa jos niin itse päätät. Kansantalouden takia toivon, että suvussasi on esim. sydän- ja verisuonitautiriskiä, tulisi yhteiskunnalle halvemmaksi jos päätät urasi sydäriin etkä hae kalliita hoitoja haimatulehdukseen tai maksakirroosiin pikkuaivojen vahingoittumisesta johtuvasta varhaisdementiasta puhumattakaan. t ex-juoppo.

Vierailija
48/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin darra ja töissä väsyttää. Eilen meni taas valkkaria pullo.

Vierailija
49/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä lykätä juomista niin pitkälle kuin pystyt. Mene töiden jälkeen kaupungille kävelylle, kahville tai leffaan, käy kirjastossa, käy kaupassa vaikka joka päivä, lähde hoitamaan jokaista asiaa ja ostosta erikseen,nouse bussista pysäkkiä aiemmin, niin että kotimatka kestää pidempään jne.

Ihan parasta olisi, jos löytäisit harrastuksen tai vapaaehtoistyön, niin että aikaa kuluisi muuhunkin kuin kotona tissutteluun.

https://www.facebook.com/vievanhusulos/?fref=ts Vie vanhus ulos esimerkiks, erityistaitoja ei tarvita.

Ala käymään kuntosalilla ja palkkaa pt. Niin kallista, että on pakko mennä, eikä edellisen päivän tissuttelujen väsyttämänä oikein jaksa. Tai mene suoraan töistä uimaan parina päivänä viikossa. Ota vähän evästä mukaan niin jaksat, ui, ja sauno pitkään, siinä saa pari tuntia kulumaan helposti.

Mitä vaan niin että voit ottaa ensimmäisen lasillisen aikaisintaan kahdeksalta, ja jos siitä vielä onnistuu lykkäämään tunnin, niin ei oikeastaan enää kannata juoda.

P.S. Pakasta se jääkaapissa olevan viinin loppu ruuanlaittoon.

Vierailija
50/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatka toki viinin tissuttelua, niin saat couperosa-ihon, laajentuneet ihohuokset, punaisen nenän ja katkenneet punaiset verisuonet t-alueelle. siitä sitten kaikki tunnistaa, että deekuhan tuo

Miten kauan tuota pitää jatkaa? 25 vuotta nyt viiniä dokattu eikä kyseisiä merkkejä näkyvissä.

Vierailija
51/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda bentsoihin.

Bentsot onkin kyllä paljon parempi vaihtoehto (kontrolloituna käyttönä) kuin jatkuva dokaaminen. Eli jos syynä juoda viinaa on ahdistuksen "lääkintä", niin bentsot paljon parempi vaihtoehto.

Vierailija
52/56 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda bentsoihin.

Bentsot onkin kyllä paljon parempi vaihtoehto (kontrolloituna käyttönä) kuin jatkuva dokaaminen. Eli jos syynä juoda viinaa on ahdistuksen "lääkintä", niin bentsot paljon parempi vaihtoehto.

Kontrolloitu käyttö lähtee muuten aika nopeasti käsistä ja bentsokoukku se vasta mukava onkin! Piristäkin vieroittautuu helpommin. Älä koske niihin.

Vierailija
53/56 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen mä VIHDOIN sain pidettyä sen alkottoman päivän :). Jospa se tästä lähtis rullaamaan. Teki kyllä ihan sikana mieli, mutta kaivoin netflixistä leffan ja katselin sitä. Sitä ennen kaveri oli raahannut mut jumppaan.

Olen tyytyväinen itseeni nyt

-ap

Vierailija
54/56 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantai meni ilman viiniä. Aamulla unenpöpperössä  mietin että oonkohan ottanut ja tunnustelin fiilistä. Tajusin että en ole :). Päivä kaksi suoritettu :)

-ap

Vierailija
55/56 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Jatka samaan malliin!!

T: 1,5 ilman

Vierailija
56/56 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset