Loma loppui, viinin juonti jatkuu
Mä en saa lopetettua sitä nyt. Maistuu vaan niin hyvältä. Aamulla pääsen töihin kyllä, mutta eihän tää kai hyvä juttu oo... Vinkkejä? Ei mitään AA:ta, en mä halua kokonaan alkoholia lopettaa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi lievittää ahdistusta.mikä sua ahdistaa? Käy se läpi.Alkoholi paska keino, maksa menee ym.Jotain muuta on keksittävå tilalle.Mutta ensin se ahdistuksen syy.
Yksinäisyys, erot. Ne mua ahdistaa. Jos löytäisin miehen niin en joisi näin paljoa
-ap
Eihän alkoholi lievitä ahdistusta, vaan lisää sitä serotiinitasojen pysyessä koko ajan matalalla.
Kyllä lievittää, kun ei dokaa. Siis kohtuudella.
Alkaa kyllä näkymään kasvoistakin pikku hiljaa tissuttelu, tätä ei moni tunnu tajuavan tai sitten eivät vaan enää välitä.
mulla on ollut ihan samaa ongelmaa tässä jo jonkin aikaa. tai siis tilanne on pahentunut. ei tee koko ajan mieli alkoa eli välipäiviä tulee luonnostaan, mutta juon kyllä monenapäivänä viikossa. oon myös yksinäinen, ei miestä, vähän tylsää, vanhat asiat kaihertaa. aika kuluu tosi nopsaan kun juo ja nauttii vaikka musiikista samalla. seuraava keino mitä koitan on arjen ja elämän totaalinen muutos. koska ei se ongelma sillä lähde että väkisin on vaan juomatta usein. jostain muustahan se mättää.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kyllä näkymään kasvoistakin pikku hiljaa tissuttelu, tätä ei moni tunnu tajuavan tai sitten eivät vaan enää välitä.
miten se alkaa näkyä? ja missä vaiheessa? mäkin alan jo miettimään että näkeeköhän naamasta että tolle kyllä maistuu..
Sanoit ap. että alkoholi "maistuu vaan niin hyvältä". Tarkoitatko kirjaimellisesti, että alkoholijuoma on hyvänmakuista? Vai että sinusta on kivaa, että siitä menee pää sekaisin?
Sopisiko sinulle alkoholiton viini? Jos maistuu osapuilleen samalta?
Vierailija kirjoitti:
mulla on ollut ihan samaa ongelmaa tässä jo jonkin aikaa. tai siis tilanne on pahentunut. ei tee koko ajan mieli alkoa eli välipäiviä tulee luonnostaan, mutta juon kyllä monenapäivänä viikossa. oon myös yksinäinen, ei miestä, vähän tylsää, vanhat asiat kaihertaa. aika kuluu tosi nopsaan kun juo ja nauttii vaikka musiikista samalla. seuraava keino mitä koitan on arjen ja elämän totaalinen muutos. koska ei se ongelma sillä lähde että väkisin on vaan juomatta usein. jostain muustahan se mättää.
Ihan kuin mun elämästä. Välipäiviä onneksi kuitenkin on. Jotain muuta sisältöä elämään pitäis keksiä kuin viini...
-ap
Sä olet juoppo. Sulla on alkoholiongelma. Olet alkoholisti. Mene peilin eteen, katso itseäsi ja sano: hei, olen alkoholisti.
Sitten voit väitellä itsesi kanssa siitä oletko vai etkö. Juomalla tai jättämällä juomatta voit sitten todistaa väitteesi.
Näin.
Vaikka olisit kuinka viiniharrastaja ja nauttisit kovasti mausta, niin pullollinen illassa ON paljon. Itse en pysty juomaan pullollista edes kännäysmielessä, en todellakaan. Vähennä reilusti, esim. lasi - korkeintaan kaksi illassa. Toleranssi alenee jossain kohti, ja pullollinen tuntuu kunnon ryyppäämiseltä. Älä osta kyykkyviinejä, joita saattaa tulla hörsineeksi, "kun on niin halpaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin mun elämästä. Välipäiviä onneksi kuitenkin on. Jotain muuta sisältöä elämään pitäis keksiä kuin viini...
-ap
itse koitan matkustelua ja pistän elämän kokonaan risaiseksi. se on ollut toisaalta haaveenani jo kauan eli joku vähemmän radikaalikin juttu varmaan kelpaa, joku mitä juuri sinä haluat tehdä. mitä siis haluaisit tehdä elämässäsi? et varmaan sinäkään tiedä ehkä tarkkaan? joku harrastus voisi olla hyvä alku. hyvä kehityssuunta tuollainen juominen ei elämälle ole.. olen joutunut myöntämään itselleni että taidan olla jonkin sortin alkoholisti sillä tätä on jatkunut jo vuosia ja nyt jo jonkun aikaa juomiskerrat on tihentymään päin. masensi ajattelakin tällaista leimaa itselle enkä siitä mielellään huutelisi, mutta itselleen kannattaa olla kyllä rehellinen.
Oon päättänyt, että tänään en juo yhtään. Vaikka mulla onkin avattu viini jääkaapissa. TOivottavasti onnistun
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti.
!
No mutta täähän oli avulias kommentti! Ite oot kakkapää :)
-ap
Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku. Jos et pysty olemaan ilman viinaa niin sulla on alkoholiongelma huolimatta siitä, että (vielä) pääset aamuisin töihin. Kun jatkat tuota tarpeeksi kauan, niin alkaa sairauspoissaolotkin. Harjoitus tekee mestarin tälläkin alalla!
Lähde töistä tultuasi pitkälle kävelylenkille, musiikki korviin ja ulos muutamaksi tunniksi. Ulkona yksinäisyys ei tunnu samalta, saat endorfiinit virtaamaan ja tunnet jälkikäteen olisi paremmaksi. Lenkin jälkeen maistuu hyvä ruoka eikö tartte kitata viiniä, kävelet 3 tuntia niin väsyttääkin hyvin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholisti.
!
No mutta täähän oli avulias kommentti! Ite oot kakkapää :)
-ap
Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku. Jos et pysty olemaan ilman viinaa niin sulla on alkoholiongelma huolimatta siitä, että (vielä) pääset aamuisin töihin. Kun jatkat tuota tarpeeksi kauan, niin alkaa sairauspoissaolotkin. Harjoitus tekee mestarin tälläkin alalla!
Tässähän mä tunnustan koko ajan ongelmaani. Mä olen meidän firmassa työterveyshuollon yhteyshenkilö, mun pitäis suorittaa itselleni varhainen puuttuminen, mutta jotenkin en vaan tässä asemassa ainakaan työterveyshuoltoa voi tässä asiassa apuna käyttää. Mun pitää pärjätä yksin. AA kuulostaa semmoiselta, jossa on rappioalkkikset... Voin toki olla väärässäkin. Enkä mä kuitenkaan kokonaan halua lopettaa. Vähentää vaan.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Lähde töistä tultuasi pitkälle kävelylenkille, musiikki korviin ja ulos muutamaksi tunniksi. Ulkona yksinäisyys ei tunnu samalta, saat endorfiinit virtaamaan ja tunnet jälkikäteen olisi paremmaksi. Lenkin jälkeen maistuu hyvä ruoka eikö tartte kitata viiniä, kävelet 3 tuntia niin väsyttääkin hyvin....
Lähtisin, mutta en pysty kävelemään noin pitkään jalkaongelman takia. Ehkä voisin koittaa fillarointia. Jotain muuta kuin kotona istumista
-ap
Takana 1,5 vuotta (valko)viinittömyyttä. Kokonaan ilman alkoholia, mutta join vain valkoviiniä. Vuosien saatossa huomasin iltojen lisääntyvän jolloin juon viiniä. Työvuoroista riippuen 1-4 krt viikossa. Myös välipäiviä, yleensä se yksi tai kaksi päivää. Päivällä ajattelin etten ota tänään ja otin kuitenkin. Sen ratkaisun teki sekunneissa. Muistan kun ajattelin etten voisi mitenkään olla ilman alkoholia kokonaan, kaikki mukavat juhlat ja illanvietot muuttuisi. Jossain vaiheessa itkin jo juodessani miksi tämä on luisunut tähän. Kuuntelin myös musiikkia paljon juodessani. Muutos ajatusmaailmassa vei pari vuotta, tuli tunne että voisin ollakin ilman alkoholia kokonaan.
Ensimmäiset päivät elin tunti kerrallaan, välillä sekuntti kerrallaan. Kotitöitä oli vaikea tehdä, koska olin usein juonut samalla, palkinnut itseni ahkeruudesta. Koin jopa surua, kun rakastamilleni viinilaseille ei olisi enää käyttöä. 3kk kohdalla olin ensimmäisen kerran todella onnellinen hetken aikaa, painoin tunteen mieleeni. Edelleen tulee vaikeita aikoja mm. kesä ja terassi oli tälläinen. Kuitenkin mieliala vaihtelut ovat jäänet taakse. Se serotoniinitasojen notkahtelu useita kertoja kuukaudessa.
Tsemppiä teille! Tovotaan että vähentäminen onnistuu, mutta ehkä se on matka kohti pysyvää raittiutta. Itse en ole hakenut ulkopuolista apua tai käynyt ryhmissä.
Kukaan muu ei voi juomistasi rajoittaa kuin sinä itse. Tiedät itse, mikä keino parhaiten tehoaa sinuun kun haluat lopetella. Kannattaa kokeilla välillä pystytkö vielä pitämään taukoa. Sitten kun et enää pysty olemaan juomatta vaikka kannattaisi jonkun tärkeän jutun takia, on syytä huolestua.
Mieti myös, miksi et enää pysty rentoutumaan ilman alkoholia. Onko elämässäsi jotain mikä syö sua? Aika harva kuitenkaan juo joka päivä pelkästään maun takia.
"Maistuu" niin hyvältä? Siis juot ihan maun takia? Ei kai silloin lopettaminen ole kovin vaikeaa. Onhan niitä alkoholittomiakin vaihtoehtoja. Eri asia jos juo sen vaikutuksen takia.
Lisäilen vielä havaintojani, kun alkoholin käyttö on luisunut liiallisen puolelle:
- Töissä huomaa ajattelevansa hetkeä kun voi "korkata" kotona.
- Alkaa juoda kotona yksikseen.
- Juhliin joissa ei olla pelkästään tosi läheisten kesken, menee autolla tai juo vain kontrolloidusti pari ettei menetä kasvojaan sekoilemalla, paljasta totuutta muille. Tälläisistä juhlista palatessa juo sitten kotona yksikseen. Tietysti joutuu lähtemään ajoissa, että ennättää. Esim. häistä klo 22 aikaan viimeistään.
- Alkaa laskea annoksia, että osaisi ennakoida olevansa ajokunnossa aamulla töihin, monta voi ottaa.
- EI halua sopia menoja vapaapäiville, kun ei voi koskaan tietää jos huvittaakin ottaa muutama lasillinen mielummin kotona itsekseen.
- Kotona on koko ajan alkoholia, kaiken varalta.
T. Se 1,5v raittiina ollut
Lahjoita viinit minulle. Tulee hyvä mieli, kun ilahdutat toista, eikä enää ole niitä siellä houkuttamassa kotona.