Kammottavin tutustumis- tai ryhmäytymisleikki?
Kommentit (743)
Eikö voisi vaikka keskustelemalla tehdä tuttavuutta. Mikä idea näissä haistelu, hinkkailu ja runkkailuleikeissä oikein on? Ei sovi suomalaisille tällaset tutustumisleikit, ei tämä ole mikään keskieurooppa tai italia missä homostellaan poski vasten poskea muna kovana.
Mielestäni aikuinen ihminen osaa jo sanoa jos jokin asia ei hänelle sovi, eri asia on pienet lapset. Olen myös ollut tällaisissa "piiripienipyörii" leikki tapahtumissa ja ovat mielestäni turhia ja ärsyttäviä koska monesta ihmisestä aistii sen vaivautuneisuuden. Itse olen päättänyt että jos jokin "leikki" menee oman epämukavuustasoni rajan yli liikaa niin yksinkertaisesti kieltäydyn kohteliaasti toiminnasta. Mikäli ohjaaja on niin moukka että yrittää väkisin saada jotakin tekemään niin ilmoitan että olen kyseiselle asialle allerginen enkä tule sitä tekemään. Pakottamaan minua ei pysty kukaan eikä millään =D
Nimi_ kirjoitti:
Mielestäni aikuinen ihminen osaa jo sanoa jos jokin asia ei hänelle sovi, eri asia on pienet lapset. Olen myös ollut tällaisissa "piiripienipyörii" leikki tapahtumissa ja ovat mielestäni turhia ja ärsyttäviä koska monesta ihmisestä aistii sen vaivautuneisuuden. Itse olen päättänyt että jos jokin "leikki" menee oman epämukavuustasoni rajan yli liikaa niin yksinkertaisesti kieltäydyn kohteliaasti toiminnasta. Mikäli ohjaaja on niin moukka että yrittää väkisin saada jotakin tekemään niin ilmoitan että olen kyseiselle asialle allerginen enkä tule sitä tekemään. Pakottamaan minua ei pysty kukaan eikä millään =D
Yleensä näitä leikkejä vetää joku auktoriteettiasemassa oleva (opettaja, pomo, ohjaaja tms.) ja kieltäytymisestä seuraa häpeäleima, jopa rangaistus. Olisi hyvä jos kieltäytymisestä tehtäisiin normi ja lopulta mokomista nöyryytystuokioista luovuttaisiin kokonaan kun kukaan ei lähde pelleilemään.
Vierailija kirjoitti:
Pussaa pupua: pehmolelu kiertää ringissä ja jokainen pussaa pehmoa jonnekkin minne muut eivät ole vielä pussanneet. Kierroksen päätteeksi käsketään pussata oikeanpuoleista vierustoveria samaan paikkaan.
Jestas!! Aivan kammottavan kuuloista! Pöpökammoisena saan slaagin jo tosta kiertävästä pehmolelusta..saati ajatus muusta pussaamisesta ties minne. Hyi hitto, toi jos mikä on kiusaamisleikki
Seiskaluokan alusta ensimmäisen musiikkitunnin tutustumisleikki. Opettaja näytti mallin ja muiden piti taputtaa oma nimi sen mukaan esimerkki: "Minä olen An (tap) minä olen ni, (tap) minä olen *anni* minä olen *anni* Sitten piti lähtä liikkelle ja kun opettaja sanoi piti pysähtyä ja taputtaa tuo lähellä olevan kaa. Sekaisin siinä meni eikä kukaan oppinut ketään
Onhan noita leikkejä ollut ties minkälaisia, en edes muista kaikkia. Yksi on ainakin seiskaluokan kuvistunnilta. Mentiin piiriin istumaan. Opettaja aloitti ja sanoi oman nimensä sekä sen alkukirjaimella alkavan eläimen. Sitten siinä vieressä oleva toisti tuon ja vielä oman nimensä. Viimeisenä olevan täytyi siis toistaa kaikkien nimet. Ei ollut mukavaa kun piti kuunnella toisten nimiä, miettiä omaa eläintä (just kun olet keksinyt oman joku toinen sanoo sen) ja jännittää omaa vuoroa. Vieressä istunut kaverini meni aivan sekaisin.
Kuka muistaa?
- (ta-pu-ta-pu) Ee-li-sa-bet, ai-nee-naa-ni-on-ko-ti-talous
- (ta-pu-ta-pu) Eerk-ki, ai-nee-ni-on-eng-lan-ti
- (taputaputatatatataputapu) Annn-ne, ai-nee-na-ni-on-ruooot-si
Erkkiparan kehonkieli kertoi kaiken. :(
Meillä oli rippileirillä myös tuollainen hiplaamis-leikki. Olimme ringissä ja kaikkien täytyi vuorollaan laulaa jokin loru viereisestä tyypistä. Siis tyyliin "Tässä istuu Iina, ja sillä on päässä liina" kaikki laulaa lurittivat häpeästä punaisina jotain loruja.
Fuksina koin ehkä pahimmat tutustumisleikit. Kuuntelimme kuulokkeista laulua, joka piti laulaa muulle luokalle, joka yritti arvata kappaleen. Osa sai helppoja, tyyliin Frontside Ollie, mutta suurinta osaa biiseistä en ollut koskaan kuullutkaan, koska lapsuudenkodissani sai kuunnella vain klassista (ja muutamassa vuodessa on aika vaikea omaksua kaikki muu maailman musiikki). Pyysin omalla vuorollani helppoa biisiä, joten sain jonkin ilmeisesti hyvin tunnetun englanninkielisen kappaleen, jota en ollut ikinä kuullut enkä saanut sanoista selvää. Yritin hoilottaa biisiä, eikä kukaan tajunnut mistä oli kyse. Vetäjä vain hoki, että pakko tietää, on niin tunnettu biisi. Älyttömän kiusallista, varmasti myös kaikille muille.
Toinen tosi jäätävä oli vaatejono. Koko luokka minua ja toista tyttöä lukuunottamatta riisui kaikki vaatteet, ja meitä syyllistettiin siitä, että olisi meidän syy jos emme voittaisi jonon pituudessa muita luokkia.
Myös sardillia kuljetettiin suusta suuhun. Etukäteen käskettiin vain kipeät pois rivistä, ettei flunssa tartu. No, ei ilmeisesti huoleta muiden bakteerien, esim. karieksen leviäminen. Tai herpeksen. Hyi helvetti.
Ja toki fuksitapahtumat eivät olleet pakollisia, mutta jos halusi ryhmään mukaan,niin käytännössä aika pakollisia. Yllättäen tietty ryhmä ihmisiä (näille bilettäjille aika näkymätön) ei yleensä osallistunut ollenkaan.
Näin OKL:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Nimi_ kirjoitti:
Yleensä näitä leikkejä vetää joku auktoriteettiasemassa oleva (opettaja, pomo, ohjaaja tms.) ja kieltäytymisestä seuraa häpeäleima, jopa rangaistus. Olisi hyvä jos kieltäytymisestä tehtäisiin normi ja lopulta mokomista nöyryytystuokioista luovuttaisiin kokonaan kun kukaan ei lähde pelleilemään.
Kieltäytymisestä tosiaan seuraa idiootin leima ja muut pitävät kummallisena. Lapsena ei varsinkaan olisi ollut mitään mahdollisuutta kieltäytyä. Amk:ssa tutustumisleikit kuuluivat orientoiviin päiviin, jotka puolestaan olivat osa yhtä kurssia mitä ilman et pääse koko koulusta valmistumaan. Pakollinen läsnäolo tottakai.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimi_ kirjoitti:
Kieltäytymisestä tosiaan seuraa idiootin leima ja muut pitävät kummallisena. Lapsena ei varsinkaan olisi ollut mitään mahdollisuutta kieltäytyä. Amk:ssa tutustumisleikit kuuluivat orientoiviin päiviin, jotka puolestaan olivat osa yhtä kurssia mitä ilman et pääse koko koulusta valmistumaan. Pakollinen läsnäolo tottakai.
Vinkki näihin orientoivissa opinnoissa tehtäviin tutustumisleikkeihin; anna tulla hylsy, jos sillä uhkailevat. Kävele vain pois. Tee pokkana ihan kaikki muut suoritukset ja hae tutkintoa. Jos sinulla tutkinto roikkuu orientoivista opinnoista, se annetaan sinulle 100 %:n varmuudella suoritusmerkinnäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitää? Mä rakastan tutustumisleikkejä! Kivaa välillä hullutella ja hassutella, vaikka aikuinen olenkin. :)
Sä olet varmaan mukana järjestämässä niitä into piukalla, etkä voi ymmärtää "ilonpilaajia", jotka ei halua osallistua tyhmiin leikkeihin.
Ei kun se on tuleva tai nykyinen väliportaan esimies (nainen). Sit kun iso pomo sanoo jotain niin se nauraa kaikkein äänekkäimmin.
Vierailija kirjoitti:
leikkiminen tekee aikuiselle juuri erittäin hyvää!
ja uudet asiat luovat uusia ratoja ja hermosäikeitä.
mä en ryhmäyttäjänä ikinä laita koskemaan vierasta, kun se on osalle niiiin vaikeaa. ja joillekin katsominen on vaikeaa. mutta puhumista vaativissa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä.
mitä enemmän te inhoatte ryhmäytymisleikkejä. sitä enemmän te sitä tarvitsette.
minusta leikeissä (osallistujana) on epämiellyttävää ainostaan teidänkaltaiset ahdistuneet, jotka eivät voi a. katsoa b. koskea c. puhua d. avautua pätkääkään e. tehdä juuri mitään.
Heittäytykää. antaa mennä. ihmisten kohtaaminen on IHMISYYTTÄ.
Suomalaisille monesti pirun vaikeaa.
Kaikki ei halua lääppiä toisia tai horista turhanpäiväisiä. Suomessa ollaan aitoja. Muuta ulkomaille jos haluat halia ja länkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
leikkiminen tekee aikuiselle juuri erittäin hyvää!
ja uudet asiat luovat uusia ratoja ja hermosäikeitä.
mä en ryhmäyttäjänä ikinä laita koskemaan vierasta, kun se on osalle niiiin vaikeaa. ja joillekin katsominen on vaikeaa. mutta puhumista vaativissa ei pitäisi olla mitään ihmeellistä.
mitä enemmän te inhoatte ryhmäytymisleikkejä. sitä enemmän te sitä tarvitsette.
minusta leikeissä (osallistujana) on epämiellyttävää ainostaan teidänkaltaiset ahdistuneet, jotka eivät voi a. katsoa b. koskea c. puhua d. avautua pätkääkään e. tehdä juuri mitään.
Heittäytykää. antaa mennä. ihmisten kohtaaminen on IHMISYYTTÄ.
Suomalaisille monesti pirun vaikeaa.
Kaikki ei halua lääppiä toisia tai horista turhanpäiväisiä. Suomessa ollaan aitoja. Muuta ulkomaille jos haluat halia ja länkyttää.
Ihan samalla tavalla täällä ulkomailla vihataan tutustumisleikkejä. Holhousyhteiskunta Suomessa niitä tuntuu pakotettavan vain enemmän, "ettei kukaan vaan pääse syrjäytymään".
Mistä nää tutustumisleikit alunperin on tulleet?
Riparilla aikoinaan, oltiin ringissä ja piti laittaa sormi kaverin napaan. Sitten kuvailtiin muille miltä se tuntui. Pappi oli minun parini, muistan miten karvaiselta ja hikiseltä hänen kätensä tuntui. YÄK!
Vierailija kirjoitti:
Pussaa pupua: pehmolelu kiertää ringissä ja jokainen pussaa pehmoa jonnekkin minne muut eivät ole vielä pussanneet. Kierroksen päätteeksi käsketään pussata oikeanpuoleista vierustoveria samaan paikkaan.
Kiitos vinkistä! Tähän leikkiin kannattaa varautua menemällä porukan hyvännäköisimmän ja seksikkäimmän jäsenen vasemmalle puolelle. Sitten annan pupulle piiiiiitkän kielisuudelman reisien väliin ;)
Kylläpäs on tiukkapipoista ja itseätärkeää porukkaa täällä. Kyllä leikkimieli kuuluu työpaikalle. Suomalainen työelämä kaipaa muutenkin hymyä huuleen ja railakasta itsensä nolaamista. Lisäksi ammattitaitoon kuuluu tehdä mitä kouluttaja pyytää, oli se kuinka nolon oloista hyvänsä.
leikkimielinen aikuinen kirjoitti:
Kylläpäs on tiukkapipoista ja itseätärkeää porukkaa täällä. Kyllä leikkimieli kuuluu työpaikalle. Suomalainen työelämä kaipaa muutenkin hymyä huuleen ja railakasta itsensä nolaamista. Lisäksi ammattitaitoon kuuluu tehdä mitä kouluttaja pyytää, oli se kuinka nolon oloista hyvänsä.
Mitä se mihinkään työelämään kuuluu?
Yritetään vaan kouluttaa väkeä auliiksi kyykytettäviksi.
Joku kiltti, poistakaa päästäni mielikuva huvitutti-tädistä autuaasti vetämässä kanteleella paranoidia kaverin varpaat suussa hutaen "FAVELIHAMMAFTIIKEWI!!"