Päiväkodintäti ja nyt meni hermot!
Sitä jatkuvaa piipitystä ja taistelua, mitä vapaan kasvatuksen hedelmien kanssa joutuu vääntämään päivittäin. Ruuan kanssa... Yhyyyyyy en tykkää, ei mun tarvii, en halua... No ei kai kun ei viiteen vuoteen oo kotona tarvinut. Ja kotiin mennessä tenavalle tarjoillaan kymmenen ruokalajin buffé mistä saa närkkiä sekä pullaa että jäätelön päivälliseksi.
Nyt räjähti. Siihen asti kunnes vaihdan uuteen työpaikkaan aion tarjoilla ruuan sanattomasti nitisijöille. Aikaa tasan 30 min, sitte pois. Oli syönyt tai ei. En houkuttele, kannusta, kiristä, laske suupaloja tai muutenkaan keskustele ruuasta. Hoitakoot vanhemmat perusrutiinit toimiviksi kotonaan, ei yhteiskunnan vastuulle sysäämällä.
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan kun päiväkodissa olin töissä niin noin se meni, lapsi sai ruuan eteen ja söi tai oli syömättä, ruokailu ohi ja päiväunille. Välipalalla yleensä sitten nirsommillekin maistui jos oli lounas jäänyt välistä.
Järki-ihminen eksyi palstalle.
Opiskelen lastentarhanopettajaksi, ja harjoitteluja ja sijaisuuksia tehdessä olen nähnyt joissakin päiväkodeissa aivan järkyttäviä tapoja hoitaa ruokailutilanteet. Kaduttaa, etten uskaltanut puuttua tilanteisiin tai ilmoittanut niistä eteenpäin.
Oon myös miettinyt, että valitettavasti suurimalla osalla vanhemmilla ei ole aavistustakaan, mitä päiväkodeissa tapahtuu. Varsinkaan pienten ryhmissä, joissa lapset eivät vielä osaa kertoa kotona päiväkodissa tapahtuneista ikävistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelen lastentarhanopettajaksi, ja harjoitteluja ja sijaisuuksia tehdessä olen nähnyt joissakin päiväkodeissa aivan järkyttäviä tapoja hoitaa ruokailutilanteet. Kaduttaa, etten uskaltanut puuttua tilanteisiin tai ilmoittanut niistä eteenpäin.
Oon myös miettinyt, että valitettavasti suurimalla osalla vanhemmilla ei ole aavistustakaan, mitä päiväkodeissa tapahtuu. Varsinkaan pienten ryhmissä, joissa lapset eivät vielä osaa kertoa kotona päiväkodissa tapahtuneista ikävistä asioista.
Vielä ehdit vaihtaa alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä ehdit vaihtaa alaa.
Miksi ihmeessä vaihtaisin alaa sen takia, että joissakin päiväkodeissa työskentelee epäammattimaisia opettajia ja hoitajia? Itse nimenomaan haluan olla omalta osaltani huolehtimassa laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamisesta.
Tämä on vähän ohis, mutta osa lapsista on aika periaatteellisia syömättömyyden kanssa.
Meillä ainakin lapset voivat paastota esim. lounaan, välipalan ja illallisen putkeen, jos ruoka ei miellytä. Eivät saa mitään "korvaavaa ruokaa" tilalle ja sitten seuraavalla aterialla saattaakin jo maistua. Että kaikissa perheissä nirsoilu ei johdu lasten hemmottelusta.
Miksi teet aiheesta ongelman? Ruoka lautaselle, näkkäri viereen ja maitolasi. Syö mitä syö ja sillä siisti. Miksi sun pitää tehdä siitä tappelua. Jos ei syö niin ei syö.
Aiheesta voi keskustella vanhempien kanssa.
Mutta se lapsi nauttii vaan kun väännät. Kokeile huomenna. Jos lapsi naukuu vastaa: "syöt mitä syöt ja loput olet syömättä"
Jos narina jatkuu vastaat " anna ruokarauha muille, tästä asiasta ei tarvitse tapella eikä vinkua"
Jos jatkuu vastaat " sinun ruokailu taisi päättyä nyt, ole hyvä ja poistu pöydästä"
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet aiheesta ongelman? Ruoka lautaselle, näkkäri viereen ja maitolasi. Syö mitä syö ja sillä siisti. Miksi sun pitää tehdä siitä tappelua. Jos ei syö niin ei syö.
Aiheesta voi keskustella vanhempien kanssa.
Mutta se lapsi nauttii vaan kun väännät. Kokeile huomenna. Jos lapsi naukuu vastaa: "syöt mitä syöt ja loput olet syömättä"
Jos narina jatkuu vastaat " anna ruokarauha muille, tästä asiasta ei tarvitse tapella eikä vinkua"
Jos jatkuu vastaat " sinun ruokailu taisi päättyä nyt, ole hyvä ja poistu pöydästä"
Ei tuolleen sanota päiväkodissa eikä laiteta lasta pöydästä pois. Pian on itse sieltä pois, jos niin käyttäytyy.
Lastentarhanopettajat.... en tiedä toista ammattikuntaa, joka on kitisemässä työstään koko ajan ja yhtä paljon: Kun pitää hoitaa ruokailut, pukemiset, vessassakäynnit, aamupiirit, askartelut. Kaikesta, mikä työhön liittyy, maristaan. Lapsista ja vanhemmista puhutaan halveksivasti ja nimitellen.
Lapsia on helppo käyttää emotionaalisen kiristyksen välineinä vanhempia kohtaan, ja sitä kyllä sain osakseni enemmän kuin tarpeeksi, koska en valitettavasti pystynyt omien töideni takia olla siellä heidän apunaan.
Onneksi ei tarvi olla enää missään tekemisissä, ei tarvi mulle näyttää nurjaa naamaa, jos pyytää, että voisiko katsoa, että haalari on talvipakkasilla ylös asti kiinni, ja lumilukot kenkien päällä, ettei kengät ole täynnä lunta ulkoillessa. Ja news flash teille ammattilaiset: vuorilliset kurahanskat eivät kuivu kuivauskaapissa, jos niitä vuoria ei ota sieltä esille kuivatuksen ajaksi. Mutta kun ei ole aikaa semmoiseen...
Kyllä se ruoka alkaa maistumaan kun nälkä tulee. Oppii sitten seuraavana päivänä syömään mitä eteen laitetaan.
Muistuttaa vähän mamuja nää meidän lapset. Kaikesta kitistään vaikka nenän eteen tarjoillaan ilmaiseksi.
Kannattaiskos vaihtaa alaa, jos ottaa noin koville? Oikeesti joillakin vanhemmilla on arjenhallinta täysin hukassa ja hyvä, jos lapset saavat edes sitä jäätelöä sitten kesällä. Toivottavasti osaat kuitenkin käyttäytyä ammatillisesti lasta kohtaan, etkä kiukuttele ja kosta katkeruutta vanhempia kohtaan sille, kuka on tilanteeseen syytön.
Nimenomaan kotona vääntävät. Päiväkodissa se vääntö saatiin kovalla ja johdonmukaisella työllä keväällä pois. Nyt pitkän kesän ja vapaiden jälkeen saa aloittaa nollasta, koska kesä on mennyt jäätelöllä ja kekseillä ja kotona ei vihanneksia koskaan edes ole, koska " ei niitä meillä kukaan syö". Huoh!