Millaiset vanhemmat ei pysty hommaamaan lapsilleen pyöriä, suksia ja luistimia?
Se ei voi olla rahasta kiinni. Niitähän saa kirppiksiltä todella halvalla. Millainen vanhempi jättää tuollaiset hommaamatta?
Kommentit (53)
Kaffepulla kirjoitti:
Luulen, että yleensäkin sellaiset, jotka eivät osaa suunnitella rahankäyttöään tai asioita yleensäkään. Jos saavat rahaa, menevät Stokkalle ostamaan ne kalleimmat sukset ja sitten ollaan taas persaukisia.
Sen sijaan jos vähänkin jaksaa seurata esim. huuto.netiä ja ostaa jo tulevaa talvikautta ajatellen, kun halpaa osuu kohdalle (esim. keväällä jengi myy paljon talvikamaa halvalla) säästää pitkän pennin.
Näin toimivat useat tuntemani perheenäidit, joilla on itse asiassa varsin hyvät palkkatulot. Lapsille ei silti ostella kallista, uutta kamaa, koska lapset kasvavat niistä ulos yhdessä talvessa kuitenkin.
Sinähän sen sanoit. Työssäkäyvän on helppo ostaa tavaraa silloin kun se on halpaa. Työtön säästää keväällä kesälomaan, kesähäiden juhlavaatteisiin jne. Ei ostele talvikamoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hemmetissä pitää tehdä lapsia, jos ei ole varaa ostaa niille ihan tavallisia varusteita? Lapsilisällä saa ihan varmasti niin vaatteet kuin varusteetkin, jos vain halua on. Sääli lapsia, jotka omaa syyttään putoavat kelkasta jo alusta alkaen.
Mä haluaisin nyt kyseenalaistaa tämän "ihan tavalliset varusteet". Maailma nimittäin muuttuu, vaikka se ei välttämättä aina olekaan kivaa. Esim. se ei ole musta kivaa, että talvet ovat nykyään aika vähälumisia. Siihen nähden, miten vähän lunta nyt on talvisin ollut, luistimet ja sukset eivät mene ihan perusvarusteista kuitenkaan.
12
Kyllä ovat perusvarusteita.
Ne ovat olleet käytössä jokaisessa koulussa vuosikymmenien ajan. Vaatimukset eivät ole uusia tai muuttuneet.
Poikkeavia varusteita olisi joku curling-välineistö tai pöytätennismailat.
Melkein itkuksi pistää, kun aina samat lapset joutuvat sanomaan, että minulla ei ole sitä tai tätä. Vanhemmat eivät ymmärrä, kuinka lapsen itsetunto kärsii, kun hän joutuu aina olemaan ulkopuolinen. Olen huomannut, että näistä lapsista moni valehtelee jatkuvasti. Milloin ovat luistimet jääneet mummolaan tai se rakkain oma kirja on kadonnut(oikeasti ei ollut yhtään omaa kirjaa).
Moni tippuu kyydistä jo alkumetreillä, eikä kyse edes useinkaan ole perheen köyhyydestä vaan ihan välinpitämättömyydestä ja jopa eriasteisesta heitteillejätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hemmetissä pitää tehdä lapsia, jos ei ole varaa ostaa niille ihan tavallisia varusteita? Lapsilisällä saa ihan varmasti niin vaatteet kuin varusteetkin, jos vain halua on. Sääli lapsia, jotka omaa syyttään putoavat kelkasta jo alusta alkaen.
Mä haluaisin nyt kyseenalaistaa tämän "ihan tavalliset varusteet". Maailma nimittäin muuttuu, vaikka se ei välttämättä aina olekaan kivaa. Esim. se ei ole musta kivaa, että talvet ovat nykyään aika vähälumisia. Siihen nähden, miten vähän lunta nyt on talvisin ollut, luistimet ja sukset eivät mene ihan perusvarusteista kuitenkaan.
12
Ne ovat olleet käytössä jokaisessa koulussa vuosikymmenien ajan. Vaatimukset eivät ole uusia tai muuttuneet.
Mutta kuinka monena päivänä vuodessa? Varmasti on aika moniakin kouluja, joissa ei ole hiihdetty esim. viime talvena lainkaan. Ovatko ne silloin perusvarusteita, jotka jokaisen vanhemman on syytä hankkia vain siksi, että vuosikymmenien ajan ne on hankittu? (Ja edelleen, tykkään hiihtämisestä, tai tykkäisin, jos olisi talvella lunta, jonka päällä hiihtää.)
12
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12
Hiihto nimenomaan poistettiin ops:ista muutama vuosi sitten koska monissa paikoissa ei vain yksinkertaisesti ole kelejä hiihtää.
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hiihto--suunnistus-ja-voimi…
Vierailija kirjoitti:
No mulla meni just kirppikseltä ostetun pyörän korjauksiin yli satanen. Eli se siitä halvasta pyörästä.
Itse ostin kierrätyskeskuksesta pari vuotta sitten 65 eurolla peruspyörän. Ostopäätökseeni vaikutti se, että pyörä oli valmiiksi keskuksessa huollettu. Nyt parin vuoden päästä meni sepelillä ajaessa sisäkumi rikki. Vein huoltoon ja laittoivat sisäkumin parillakympillä. Rasvasivat vielä ketjutkin samaan hintaan.
Pyörä on maksanut itsensä takaisin monta kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Melkein itkuksi pistää, kun aina samat lapset joutuvat sanomaan, että minulla ei ole sitä tai tätä. Vanhemmat eivät ymmärrä, kuinka lapsen itsetunto kärsii, kun hän joutuu aina olemaan ulkopuolinen. Olen huomannut, että näistä lapsista moni valehtelee jatkuvasti. Milloin ovat luistimet jääneet mummolaan tai se rakkain oma kirja on kadonnut(oikeasti ei ollut yhtään omaa kirjaa).
Moni tippuu kyydistä jo alkumetreillä, eikä kyse edes useinkaan ole perheen köyhyydestä vaan ihan välinpitämättömyydestä ja jopa eriasteisesta heitteillejätöstä.
Sääli lapsia! Minä en ymmärrä, miksi pitää hankkia lapsia, jos ei ole kykyä niitä hoitaa. On tosi surullista, että jo ekaluokkalaisesta näkee tuleeko hänestä pudokas vai ei. Vanhempien pitäisi ymmärtää vastuunsa.
Pienituloisten ja isomenoisten lisäksi perheet, joissa kukaan ei erityisesti harrasta liikuntaa. Peruskoulu on Suomessa ilmainen, joten koululla ei ole oikeutta velvoittaa hankkimaan noita varusteita, vaikka liikuntatunneilla luitelua, ym. joskus olisikin.
Olisihan se ihan kiva saada kokeilla kaikenlaisia aktiviteetteja ja asioita, mutta kun emme elä maailmassa, jossa voi saada kaiken kivan, ei työssäkäyvänkään kannata sijoittaa kaikkeen mahdolliseen, mille ei välttämättä tule todellista käyttöä. Lapset kasvavat ja samoja luistimia ei voi välttämättä käyttää edes ala-asteen ajan. Jos asuu ihan kaupungissa, siellä ei välttämättä ole lähellä minkäänlaisia hiihtolatuja.
Netto 1500. Jostain pitää tinkiä. Itselleni en osta mitään. Alkoholista ja tupakasta puhumattakaan. Lapsikaan ei voi saada kaikkea. Pitää laittaa asiat arvojärjestykseen. Ei ole osunut suksia kirpputoreilla silmiin. En ehdi sen ihmeemmin ostoksilla kiertelemään. Mieluummin laitan suksirahat vaikka lapsen vaatteisiin. Ehkä jossain muussa perheessä sukset ovat tärkeimmät.
Huhhuh, missäköhän jamassa lapset kohta olisi jos koulu ei pakottaisi liikkumaan?
On tämä asennevamma liikuntaa kohtaan aikaa jäätävää tällä palstalla...
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, missäköhän jamassa lapset kohta olisi jos koulu ei pakottaisi liikkumaan?
On tämä asennevamma liikuntaa kohtaan aikaa jäätävää tällä palstalla...
Tarkoitatko asennevammalla sitä ettei hankita suksia ja luistimia varmuuden vuoksi nurkkiin pölyyntymään? Meillä lapset lapset pelaavat jalkapalloa, kiipeilevät ja uivat harrastuksissaan mutta hiihto ei kiinnosta eikä sitä olisi mahdollistakaan tehdä kuin aivan ykköspäiviä, joten emme hanki lapsille suksia.
Köyhät. Kaikkea sitä taas ihmetellään. Kylläpä nuo kirpparillakin nykyään maksavat, enpä ole parinkympin suksia nähty. Ja kaikki kun eivät asu kirppareiden kupeessa kuten ilmeisesti aapee asuu, niin eipä siellä joka päivä pääse käymään. Vaatii jo aimo kopallisen onnea, että tuolloin sattuu myynnissä olemaan halvat, suht hyvät ja vieläpä oikean kokoiset välineet. Monia ei myöskään varmasti innosta nämä nykyajan talvet, kun välineille saattaa olla käyttöä vain kerran tai kaksi, aina ei edes sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt puoli vuotta etsinyt kunnollista pyörää käytettynä. Ostinkin yhden, mutta se osoittautui käytössä huonoksi eikä lapsi halua ajaa sillä. Joten nyt pitäisi löytää uusi ja rahaa ei ole käytettävissä tietenkään enää yhtä paljon kuin ekalla kerralla. Edellinen on jo myyty, mutta halvemmalla, mitä ostin.
Uutta pyörää ei ole varaa ostaa.
Mä olen ratkaissut ostamalla aina lapsen pyörät samaa merkkiä/mallia, vain kokoa isompaa. Eli kun seuraava on löytynyt, hakusessa on sitä seuraava koko ja aikaa pari vuotta. Eipä tule yllätyksiä ominaisuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli lapsia! Minä en ymmärrä, miksi pitää hankkia lapsia, jos ei ole kykyä niitä hoitaa. On tosi surullista, että jo ekaluokkalaisesta näkee tuleeko hänestä pudokas vai ei. Vanhempien pitäisi ymmärtää vastuunsa.
Tarkoitatko siis että vain sairaanhoitajat ja putkimiehet saavat hankkia lapsia, tai muut jotka työskentelevät aloilla, joilla riittää aina töitä? Tai ne jotka voivat olla varmoja etteivät koskaan sairastu vakavasti?
Oletko varma ettet tule itse kohtaamaan elämässäsi sellaisia vaikeuksia, jotka vaikuttavat kykyysi ostaa lapsille luistimet joka talvi?
Kyse ei ole rahasta vaan siitä, onko käyttöä luettelemillesi asioille. Miksi ostaa sukset, jos lapsi ei koulussa hiihdä? Siksikö, että voin osoittaa, että en ole luuseri? En koe mitään erityistä iloa siitä, että haen kirppikseltä keväällä 20 euron suksipaketin ja kannan sen saman paketin seuraavana keväänä myyntiin ja ostan kokoa isomman lojumaan vuoden verran varastossa. Sama luistimien kanssa: tuleeko minusta hyvä vanhempi, jos ostan luistimet, joita kukaan ei käytä?
Poikani kengännumero on 44, eikä ole vielä edes yläasteella. Eteinen ja varastot täyttyisi heti, jos ostaisin monoja ja luistimia niille harvoille liikkatunneille. Pienijalkainen pikkuveli monta vuotta nuorempi, joten joutuisin vielä säilömään niitä vuosikausia. Eli en osta, lainataan koulusta. Vain ne urheiluvälineet ostetaan, joita aktiivisesti käytetään.
Mä ostan varusteita paljon käytettynä, mutta yhden asian olen huomannut... Luistimia ei täällä löydy kirpparilta ja kun oman lapseni luistimia olen kirpparilla yrittänyt myydä, ne ei mene kaupaksi. Lapsen luistimet ei todellakaan mene miksikään yhden talven aikana (luistelee sen koululiikunnan verran) ja hintapyyntö on ollut mielestäni kohtuullinen (5€). Tämä pätee sekä alueen fb-kirppikseen että ihan niihin "oikeisiin" kirppiksiin".
Ehkä useampi perhe on tehnyt sen päätöksen, että pelkän koululiikunnan vuoksi ei välineitä hankita. Muuta syytä en tähän keksi. Onneksi lasten luistimia saa joulun jälkeen alesta. Täällä on niin leudot talvet, että luistelemaan pääsee vasta helmikuussa, jos silloinkaan. Hyvin ehtii alesta hakemaan.
Yhdellä sanalla, huonot. Itse olin vuosi sitten työtön puoli vuotta, mies opiskeli ja lapsia kolme ja kaikki saatiin hankittua. Nyt ollaan taas onneksi molemmat töissä. Kun muuten oli työtön niin tuntui että lapsille tuli ostettua kaikkea enemmän koska oli aikaa kiertää kirpputoreja jne ja tehdä löytöjä eurolla parilla ( 6v tytön sukset ja sauvat muuten maksoivat 4e kirpputorilla ja hyvin toimivat, sellaiset mihin sai suoraan toppakengät, tosi hyvät).
Millaiset vanhemmat ovat lapsilla, jotka suunnilleen työkseen pilkkaavat vähävaraisia koulukavereitaan, joilla on kirpparilta hankitut urheiluvälineet, jotka olivat viimeistä huutoa joskus viime vuosituhannella. On turha väittää, ettei kukaan pilkkaa kirppiskamoja, kyllä pilkkaa. Vain "tiedostavat" parempien perheiden jälkeläiset saavat kulkea rauhassa kirppisryysyissä, ei vähävaraisen perheen lapset, sillä he ovat vain ja ainoastaan köyhiä ja se näkyy päälle päin. Varakkaat kirpparikamoissaan ovat jollakin tavalla erikoisia ja ihailtuja, joilla monet kamat ovat viimeistä huutoa, sanotaan nyt vaikka polkupyörä tai lasketteluvälineet.
Meinasin sanoa samaa. Sukset oli koululaisilla tavallinen varuste yli joskus kymmenen vuotta sitten. Tänä päivänä puolestaan älykännykästä on tullut sellainen jokaiselta löytyvä tavallinen varuste.