Millaiset vanhemmat ei pysty hommaamaan lapsilleen pyöriä, suksia ja luistimia?
Se ei voi olla rahasta kiinni. Niitähän saa kirppiksiltä todella halvalla. Millainen vanhempi jättää tuollaiset hommaamatta?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Huhhuh, missäköhän jamassa lapset kohta olisi jos koulu ei pakottaisi liikkumaan?
On tämä asennevamma liikuntaa kohtaan aikaa jäätävää tällä palstalla...
Joopajoo, liikkua voi monin eri tavoin ilman yhden yhtä välinettä. Sen sinä tiesit kyllä itsekin.
Ostin itselleni kolme vuotta sitten suksipaketin. Olen päässyt käyttämään niitä alle kymmenen kertaa. No, enpä kasva, mutta kyllä ärsyttäisi sotaa joka vuosi uusi suksipaketti tuota hiihtomäärää varten. Kyse ei ole rahasta, vaan turhan rojun ostamisesta. Meillä ei ole tapana tuhlata rahaa tavaraan, jolle ei ole tarpeeksi käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hemmetissä pitää tehdä lapsia, jos ei ole varaa ostaa niille ihan tavallisia varusteita? Lapsilisällä saa ihan varmasti niin vaatteet kuin varusteetkin, jos vain halua on. Sääli lapsia, jotka omaa syyttään putoavat kelkasta jo alusta alkaen.
Eihän tässä kelkasta ollut puhe :-O
Lapset saivat valita: mennäänkö katsomaan Disney On Ice vai ostetaanko suksia ja luistimia. Kun rahaa on vähän, on valittava.
Vierailija kirjoitti:
Se ei voi olla rahasta kiinni. Niitähän saa kirppiksiltä todella halvalla. Millainen vanhempi jättää tuollaiset hommaamatta?
Vielä pahempaa on kun lapsella ei ole kypärää eikä viiltosuojaa.
No ne on nää samat jotka ei osallistu leirikoulun varainhankintaan koska perusopetuksen PITÄÄ OLLA MAKSUNTONTA!
Mulla kyllä meni kirpparilla kaikki talviurheiluvälineet kaupaksi heti ekana päivänä. Mutta ei ne mene, jos niitä koettaa myydä toukokuussa. Lasten jalka kun ei kasva tasaisesti, ei voi tietää, mikä se kengän numero on sitten helmikuussa ja luistimet ei saa olla liian montaa numeroa isot eikä liian pienetkään.
Luulen, että moni pienituloinen perhe ja ainakin jos lasten ikäero on useampi vuosi.
Jos lapsi on kasvuiässä, luistimet menee vuodessa, sukset ja polkupyörät muutaman vuoden välein.
Ja kaikki maksaa, eikä niitä kirpparilla aina ole ja jonkun ne on joskus uutena ostettava. Ja mikään ei tapa lasten ja nuorten liikkumisen iloa ja aktiivisuutta kuin huonon välineet. Esim. sukset pitäisi ostaa painon ja pituuden mukaan ja pari vuotta sitten perus suksipaketti jalkineineen maksoi 350€.
Ja kyllä, suksien, luistimien ja polkupyörien osto tuntuu myös hyvätuloisten ja varakkaiden lapsiperheessä.
Toisaalta ihmettelen, mikä on motiivina, kun jatkuvasti syyllistetään pienituloisten ja vähävaraisten rahanhallinta, vaikka ketä tahansa meitä voi kohdata työttömyys, sairaus, konkurssi jne. jolloin rahaa on vähän käytössä, eikä se parane ketään syyllistämällä tai haukkumalla.
Ensinnäkin, kun on kaksoset, kaikkia noita pitää ostaa kahdet. Viime talvena olisi pitänyt ostaa kahdet sukset, siteet, sauvat ja monot, yli satasen halvimmassakin paikassa (Prisma) ja sitä hiihtoa oli eskarissa parin kolmen viikon aikana, aika iso investointi muutamaan kokeiluun, eivät kuitenkaan kotona niitä käytä koskaan. Ja joo, etsin kirppiksiltä ja nettikirppiksiltä, eipä löytynyt, aina jos sattui olemaan oikeankokoisia niin ne meni heti.
Luistimet olen ostanut, ja kypärät niitten kanssa, muutaman kerran käytiin jäähallilla, tuli niillekin käynneille hintaa.
Myöskään polkupyöriä ei noille löytynyt käytettynä. Pienet pyörät joissa oli apupyörät maksoi reilusti yli satasen kun ostettiin, ja nyt piti ostaa jo seuraavaa kokoa ja hinnat pompsahti ihan järkyttävästi, hinnat jo reilusti yli kaksisataa , kyllä se (x2) meikäläisen alle 1200€/netto tuloissa tuntuu kun on muutakin rahanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
No ne on nää samat jotka ei osallistu leirikoulun varainhankintaan koska perusopetuksen PITÄÄ OLLA MAKSUNTONTA!
Itse muistan ala-asteella, kun monta vuotta oli kerätty rahaa, että päästään Helsinkiin Lintsille ja lisäksi Raxxiin syömään. Kerätyt rahat riittivät tähän mutta oppilaiden kontolle jäi "karkkiraha", siis rahat mitä Linnanmäellä halusi käyttää. (Ranneke oli maksettu.)
Muutamat vanhemmat sitten vanhempainillassa olivat nousseet vastarintaan, ja kuinka järkyttävää, että lapsella on maksettavaa.
Jos oikeasti on niin köyhä ettei lapselle liikene esim. 10 euroa mukaan, siis reissulle jonka on tiennyt monta vuotta etukäteen niin kyllä silloin on jossain muusaa vikaa, kuin koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hemmetissä pitää tehdä lapsia, jos ei ole varaa ostaa niille ihan tavallisia varusteita? Lapsilisällä saa ihan varmasti niin vaatteet kuin varusteetkin, jos vain halua on. Sääli lapsia, jotka omaa syyttään putoavat kelkasta jo alusta alkaen.
Mun vanhemmat eivät pystyneet tarjoamaan luistimia, suksia ja äiti ompelu vanhoista vaatteistaan meille lapsille ja jopa ruuasta oli pulaa, mutta sain lapsuudessa paljon rakkautta ja eväitä, jotka ovat kantaneet paljon pitemmälle, kuin sukset ja luistimet. Sain onnellisen ja tasapainoisen elämän ja paljon empatiakykyä, joiden avulla olen saanut rikkaan ja hyvän elämän, jota ei voi edes ostaa rahalla. Meillä lapsilisät meni ruokaan ja sähkölaskuun.
Ja sun mielestä, minut olisi voinut jättää tekemättä? Ja luulen, että minä ja yritykseni on maksanut vähän enemmän veroja kuin sinä eli kenetkä tässä olisi pitänyt jättää tekemättä, jos sen arvo mitataan suksissa ja luistimissa.
Lapsi on vielä niin pieni, ettei ole mikään noista ajankohtaista, mutta en todellakaan aio ostaa luistimia sitä varten, että niitä käytetään ehkä 1-2 kertaa vuodessa liikuntatunnilla.
Polkupyöräkin on vähän siinä ja siinä. Pieni lapsi nyt vielä pystyy pihassakin pyöräilemään, mutta mitään muuta paikkaa täällä ei pyöräilylle ole (ellei hanki maastopyörää, eikä sekään kai ihan umpimetsään pysty), joten voi olla että jää hankkimatta.
Sukset kyllä hankin, jos vähänkin näyttää siltä, että niille olisi kelin puolesta käyttöä. Hiihtämään kun täällä pääsee kotiportailta, jos vain on riittävästi lunta. Viime talvenakin hiihtokelit tosin jäivät yhteen viikkoon.
Kirpparivarusteista tekisi mieli sanoa sen verran, että niiden käyttäjää pilkattiin ainakin 70-80 luvuilla, mikä yhdessä varusteiden kehnoden kanssa kyllä söi kiinostusta liikuntaan.
Hiihtämiseen löytyi mielekkyyttä vasta aikuisena, kun hankin metsäsukset ja pääsin nauttimaan konelatujen ulkopuolella vallitsevasta rauhasta. Myös matkaluistelu kiinnostaa, mutta sen kausi on kovin lyhyt ja turvallisuuden vuoksi pitäisi olla joku kaverina.