Apua!!! Kipeä hammas ja turvonnut toinen puoli leuasta!
Toinen puoli suusta alapuolelta tuntuu kuin se olisi puoliksi puudutettu ja turvonnut huomattavasti, näyttää siltä kuin olisin saanut mojovan koukun toiselle puolelle leukaa. Hammaskipua on, mutta olen pitänyt aspiriinillä kurissa. Olen myös pitänyt valkosipulin kynttä kipeässä hampaan kohdassa mikä on auttanut kivunlievityksessä. Kipeä hammas on paikattu pari vuotta sitten ja siinä ei ole reikää, voiko olla joku komplikaatio tämän hampaan sisässä menossa tällä hetkellä? Eli mitäs nyt ja mitä suussani tapahtuu?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
€ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
€ kirjoitti:
Suun terveydenhuollon e
Niin, mutta vain yksi oire tuosta listasta eikö pidä olla useampi, että on vaarallista vasta? Leuka on myös puutuneen tuntuinen, mutta ei kuitenkaan niin kovin mitä hammaslääkärin antama puudutus tekee.
Soita nyt sinne saakeli vieköön. Kuin vaikeeta voi olla. Kyllä ne siellä sit arvioi voiko odottaa aamuun , ehkä antavat jopa sulle valmiiksi ajankin huomiseksi.
Ite en jäisi ihmettelemään.Parhaani olen nyt yrittänyt , enempää en voi auttaa kun et kerran apua tunnu haluavan.
No osaatko sanoa kuinka todennäköistä on, että turvotus lähtee ja kipu hampaasta kokonaan pois eli tilanne palaisi normaaliksi edes hetkellisesti?
Ei ole todennäköistä, että itsekseen menee ohi. Parhaimmassa tapauksessa hammas mätii ulos itsensä. Pahimmillaan sepsis = sairaalareissu. Ei voi olla niin, että aikuinen mies (?) pelkää hoidattaa pientä hammasta - niin kuin itse ilmaisit.
Miksi te ihmiset kirjoitatte tänne, että mikähän mua vaivaa. Rohkeesti vaan lääkäriin. Mulla on jalka poikki, mitä mun pitäs tehdä. Apuaa auttakaa! Tsiisus!
Onko tää nyt joku vitsi? Juoksisin kiireellä lääkäriin noilla oireilla enkä tunkisi jotain valkosipuleita tulehtuneeseen kudokseen ja kyselisi palstoilta kuin ennustajaeukoilta konsanaan milloin kipu menee itsestään ohi. Äly hoi!
Mene sinne lääkäriin, saat heti antibiootit ja kipulääkkeet, jolloin kipu voi hellittää jo tunnissa. Parhaassa tapauksessa sukulaistesi ei tarvitse järjestää hautajaisiakaan, jos nyt teet mitä oikeasti pitää tehdä.
Tilanne ei hoidu itsestään, kipu voi hellittää jos mätä löytää tiensä ulos (paise). Vaikka mätää tulee pois niin se ei itsekseen parane kuten esim tikku sormessa.
Mikäli pelkäät kerro lääkärille , ekaksi hoidetaan tulehdus lääkkeillä ja sitten hammasta. Pyydä joko esilääkettä tai lähetteen nukutukseen . Esilääke on hyvä se vie muistin ja saatat joo nukahtaa. Nukutus on aina riski mutta suurempi on tuo turvonnut leuka.
Soititko sinne ?
No on soitettu ja käyty. Hammas avattiin, että mätä pääsee pois hampaasta. Huomenna jatketaan toimenpidettä, hammas ilmeisesti otetaan pois ja siihen sitten tilalle uusi proteesi hammas. Liekkö paikkaavat pari muuta reikää toisella puolella suuta samalla? Voiko tässä nyt juoda kahvit ja nuuskata, kun ei kerta syömään pysty kun on vielä puudutukset päällä? Ja antibiotiiksi sain penisiliiniä.
Ykkössivun kuoliopotilas jatkaa: Mulla särki vaikka kuinka monta viikkoa sitä alatakahammasta,ja kipu säteili korvaankin. Yhtäkkiä kipu hampaasta ja korvasta hävisi. Ehdin jo ajatella että jee. Mutta parin minuutin sisällä poski ja alaleuka turposi. Oli ilta,odotin aamuun ja soitin hammashoitolaan. Päivällä paikka poistettiin ja mätä sai valua ulos. Happi kuulemma tappoi niitä bakteereita. En muista lääkärin olleen hädissään,mutta ihmetteli miksi olin sinnitellyt niinkin pitkään järjettömän kipeän hampaan kanssa. En tiedä itsekään. Hammas oli niin kipeä etten voinut purra edes banaania.
Älä juo mitään kuumaa, jos hammasta tai ientä on operoitu. Jos kudos on auki voi kuuma avata sitä. Hyvä että menit, reipas poika.
Vierailija kirjoitti:
Älä juo mitään kuumaa, jos hammasta tai ientä on operoitu. Jos kudos on auki voi kuuma avata sitä. Hyvä että menit, reipas poika.
Ikeneen ei tehty mitään haavaa vaan hammas avattiin eli otettiin paikka pois siitä. Voiko juoda lämmintä kahvia tai viileetä kahvia? Arvelluttaa vaan nuo antibiotiit kun menee kehon oma vastuskyky pilalle.
Millo voin syödä kun on hirveä nälkä jo ja voiko sitä lämmintä/viileähköä kahvia juoda?
Poskihammas mullakin pääsi huonoon kuntoon, puolet naamasta turposi niin etten voinut enää syödä tai nukkua. Särky oli jumalaton, ja hammaslääkärissä eivät voineet tehdä mitään. Sieltä kirurgille joka kiskoi hampaan pois suuklinikalla. Desinfioitiin ja antibiootit, parin päivän jälkeen turvotus alkoi heltyä. Se oli kyllä ihan hullua.
Puoskarillako kävit etkä ohjeita kysynyt jälkihoitoon kun täältä tollasia utelet? Et ole kyllä ihan penaalin terävin kynä...
Vierailija kirjoitti:
Puoskarillako kävit etkä ohjeita kysynyt jälkihoitoon kun täältä tollasia utelet? Et ole kyllä ihan penaalin terävin kynä...
No voi pikku mussukka, haluan vähän kysellä tarkennettuja ohjeita täältä, koska täälläkin on alan ihmisiä. Mitä on sun terävyys? Kyky laskea jotain matematiikan laskuja? Mitä ne auttaa sua silloku paska lentää tuulettimeen? Ripaus voimaa, murunen älyä, reilusti viekkautta ja hopea kieli niillä pääsee elämässä jo pitkälle.
Hyvä kun kävit, sait nopean hoidon . Eivätkä varmaankaan pitäneet käyntiäsi turhana.
Syömistä suositellaan vasta kun puudutus lakkaa, hampaanpoiston jälkeen ei kannata syödä murusia sisältäviä esim pinaattikeittoa tms josta poistoreikään jäisi "murusia" tai teräviä osia näkkileipää tai popcornia. Suu kannattaa lopuksi huuhdella vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme vänkäämistä aapeelta. Ole sitten soittamatta ja menemättä päivystykseen. Itse en uskaltaisi jättää menemättä. Mieluummin tuossa tilanteessa vaikka turha käynti kuin ei käyntiä ollenkaan.
Tottakai se vänkää, kun koko viesti on provo. Ap:lla on traumoja hampulääkäreistä ja hoitaa ongelmiaan täällä.
Vierailija kirjoitti:
mun mieheltä jouduttiin poistamaan hammas, niin penis lähti vahingossa samalla.
Onneksi olkoon. Sulle jää nyt enemmän vapaa-aikaa.
Aloittaja on joku vaavi joka pelkää hammaslääkäriä kuollakseen, vaikka on olevinaan kovinkin iso mies.
Ei tuommoiset parane itsekseen, ja tosiaan tulehdus voi levitä koko kroppaan. Lekuriin mars!