Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyvä suoli tekee kyläilystä lähes mahdotonta

Vierailija
29.08.2016 |

Kärsin ärtyvästä suolesta, johon ei mikään apukeino tuo helpotusta. Vatsa voi mennä sekaisin ihan mistä tahansa, ja mielialallani on suuri vaikutus asiaan. Jos jännitän ja stressaan, reagoi vatsa siihen hyvinkin voimakkaasti.

Vatsa on yleensä aamuisin rauhallinen, ja vessakäyntien jälkeen. Mutta syömisen jälkeen alkaa kunnon show. Välttelen viimeiseen saakka esim. tapaamisten ja palaverien järjestämistä töissä lounasajan jälkeen, sillä huonolla tuurilla joudun ryntäämään vähän väliä vessaan, ja parhaallakin tuurilla mahasta kuuluu sellainen kurinakonsertti että hirvittää. Ei oikein sovi nuoren naisen huoliteltuun ulkomuotoon että vatsa kurisee niin kovaa ettei ihmisten puhekaan sitä peitä.

Oikein "ihanaa" on myös esim. miehen perheen luona sukuloidessa. He asuvat kaukana, joten vierailut tarkoittavat aina reissaamista eri paikkoihin saman kylän sisällä. Ensin vanhempien luo syömään, sitten kahville useamman eri sukulaisen luo. Ja minulla menee vatsa sekaisin jo siitä ensimmäisestä syömisestä.

Nämä tilanteet tuottavat minulle niin hurjasti stressiä, että en saa nukutuksi ennen näitä reissuja. Tästä on tullut kierre, jossa stressaaminen vain pahentaa itse ongelmaa. Mieheni tietää että olen herkkävatsainen, mutta ei oikeasti sisäistä sen merkitystä elämälleni.

Muita samassa tilanteessa? Toivoisin, että tähän löytyisi jokin apu, mutta eipä ole löytynyt. Ei ruokavalioista eikä lääkkeistä. Allergiat ja vastaavat on luonnollisesti suljettu aikoja sitten pois laskuista.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua jotenkin vituttaa nää ärtyvästä suolestaan vinkujat. Ruokavalio niin suppeaksi ettei suoli ärry tai pää kiinni. Ihan ekana kantsii jättää vehnä ja maitotuotteet. Mulla on crohnin tauti ja suurin helpotus tuli kun jätin lihan pois kokonaan.

Ja ennen tärkeitä tapaamisia yms et vaan syö vaikka kuinka ois lounasaika.

Sori ap mut kuulostat tosi rasittavalta tyypiltä.

No etpä säkään kovin kivalta kuulosta....

Vierailija
42/43 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai siihen ole helppoa ratkaisua. Minä kärsin vuosikymmeniä samasta ongelmasta ja tuntui, että olin jo kokeillut kaikkea: viljattomuutta, maidottomuutta, kasvissyöntiä, oli tehty testit ja tutkimukset. Pitkällisten pohdintojen jälkeen ymmärsin, että ei ole mitään yhtä tai kahta syytä ongelmaani, vaan se on koko elämäntapani, ajattelutapani ja ihan kaikki.

Tein ruokavalioremontin. Jätin pois kaikki viljat, sokerin, kahvin, teen (yrttiteetä join toki), voimakkaat mausteet ja vaihdoin maitotuotteet laktoosittomiin ja käytin vain hapanmaitotuotteita. Suosin kasviksia ja kalaa, kananmunia ja aloin syödä enemmän rasvaa ja vain ns. luonnollista rasvaa, kuten kylmäpuristettua oliiviöljyä ja voita. Ja ainoastaan luomulihaa ja riistaa. Lisäksi aloin parantaa suoliston bakteerikantaa, ostin luontaistuotekaupasta maitohappobakteereita, join ab-piimää, söin maustamatonta jugurttia, rahkaa, viiliä, raakamaidosta valmistettua juustoa, graavikalaa, hapanvihanneksia, join maitohapatettuja kasvismehuja (yök!) ja molkosania.

Kävelin joka päivä tunnin ja ajattelin sen ajan vain hyviä ja positiivisia ajauksia. Aloitin joogan ja pian joogasin lähes päivittäin, sen aikana pyrin keskittymään vain liikkeisiin ja hengitykseen ja tyhjentämään pääni ajatuksista. Aloin käydä erilaisissa hoidoissa, kokeilin vaikka mitä; shiatsua, perinteistä hierontaa, aromaterapiaa, vyöhyketerapiaa, erilaisia energiahoitoja, hermoratahierontaa, akupunktiota jne. Lopulta valitsin aromaterapian, koska se tuntui ihanan rentouttavalta ja tuoksui hyvältä ja sen lisäksi energiahoidon, koska arvelin sen vaikuttavan, sillä aina hoidon aikana vatsani murisi ja lurisi ja lopulta nukahdin.

Iltaisin meditoin, yleensä sitten nukahdin siihen. Ajattelin ja puhuin vaivastani mahdollisimman vähän ja ajattelin, että minulla on nyt tällainen ohimenevä vaiva, mutta minä en ole se vaiva itsessään, eli en ole stressivatsainen vaan minulla on nyt vatsa, joka stressaa. Muutaman viikon kuluttua vaiva alkoi hieman helpottaa, mutta vasta parin vuoden kuluttua se oli kokonaan poissa. Voin syödä nykyään kauraa ja juoda teetä, pieni määrä laktoosiakaan ei haittaa, voin käyttää myös agavesiirappia ja hunajaa, tietysti vain vähän. Voin syödä intialaisen aterian, kunhan se ei ole kovin voimakkaasti maustettu.

Oivalsin monta asiaa itsestäni ja elämästäni. Ensinnäkin tein aivan vääränlaista työtä, en nauttinut siitä, minulla ei ollut elämässäni vapautta. Olin itse kahlinnut itseni siihen normaaliin oravanpyörään. Vähitellen ymmärsin, että elimistössäni ja mielessäni oli ollut aina stressitila, sillä olin toiminut aina, kuten kunnon ihmisen odotetaan toimivan, en niinkuin itse halusin. Enhän edes tiennyt mitä halusin. Elimistö kertoi minulle siis näin, että elän väärin. Enhän oikeastaan edes elänyt, sillä elämästä kuuluu nauttia.

Lopulta kypsyi päätös jättää työ ja vaihtaa ammattia. Akateeminen ura jäi taakse ja tilalle tuli epävarma yrittäjyys. Talo myytiin ja ostettiin puolta pienempi ja vanhempi talo, matkailu jäi, vaatteita on lähes loppuelämäksi entisestä elämästä jne. Tienaan paljon vähemmän, minulla ei ole uraa, olemme lähes vähävaraisia. Mutta ihan hemmetin onnellisia. Vihdoin olen minä ja elän elämää, josta oikeasti nautin.

En väitä, että tämä ap olisi sinulle oikea tapa, halusin vain kertoa oman tarinani. Toivotan sulle kaikkea hyvää, terveyttä ja onnellisuutta!

Ihana kirjoitus ihan näin tervemahaisenakin lukea :).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
29.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli vatsa aivan paskana pari vuotta takaperin, nykyään menee suolet sekaisin lähinnä alkoholista ja rasvamätöstä (Eli sunnuntaisin on turha pyytää seuraa hehe hehe)

Mutta joo olin syönyt antibioottikuureja viiden vuoden aikana lähes joka vuosi, nyt toka vuosi menossa ilman ja vatsa alkanut rauhoittua. Syön maitohappobakteereita päivittäin ja välttelen kaikkia mahdollisia lääkkeitä. Myös omenaa ja soijaa en voi syödä eli tofut yms. soijarouheet pois ruokavaliosta vain.

Limpparit pois myös ja sokeri, siitäkin tulee vaivoja.

Kahvia kittaan mielelläni, kokeilin joskus olla ilman muttei ollut vatsaan mitään vaikutusta.

Kaikilla on erilaiset mahat, kokeilemalla selviää. Kannattaa muuten myös syödä pienempiä annoksia. Mutta nyrkkisääntönä uskoisin että raskas mättö, e-koodit ja hiilihapot ei tee hyvää kellekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan