Ärtyvä suoli tekee kyläilystä lähes mahdotonta
Kärsin ärtyvästä suolesta, johon ei mikään apukeino tuo helpotusta. Vatsa voi mennä sekaisin ihan mistä tahansa, ja mielialallani on suuri vaikutus asiaan. Jos jännitän ja stressaan, reagoi vatsa siihen hyvinkin voimakkaasti.
Vatsa on yleensä aamuisin rauhallinen, ja vessakäyntien jälkeen. Mutta syömisen jälkeen alkaa kunnon show. Välttelen viimeiseen saakka esim. tapaamisten ja palaverien järjestämistä töissä lounasajan jälkeen, sillä huonolla tuurilla joudun ryntäämään vähän väliä vessaan, ja parhaallakin tuurilla mahasta kuuluu sellainen kurinakonsertti että hirvittää. Ei oikein sovi nuoren naisen huoliteltuun ulkomuotoon että vatsa kurisee niin kovaa ettei ihmisten puhekaan sitä peitä.
Oikein "ihanaa" on myös esim. miehen perheen luona sukuloidessa. He asuvat kaukana, joten vierailut tarkoittavat aina reissaamista eri paikkoihin saman kylän sisällä. Ensin vanhempien luo syömään, sitten kahville useamman eri sukulaisen luo. Ja minulla menee vatsa sekaisin jo siitä ensimmäisestä syömisestä.
Nämä tilanteet tuottavat minulle niin hurjasti stressiä, että en saa nukutuksi ennen näitä reissuja. Tästä on tullut kierre, jossa stressaaminen vain pahentaa itse ongelmaa. Mieheni tietää että olen herkkävatsainen, mutta ei oikeasti sisäistä sen merkitystä elämälleni.
Muita samassa tilanteessa? Toivoisin, että tähän löytyisi jokin apu, mutta eipä ole löytynyt. Ei ruokavalioista eikä lääkkeistä. Allergiat ja vastaavat on luonnollisesti suljettu aikoja sitten pois laskuista.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin vituttaa nää ärtyvästä suolestaan vinkujat. Ruokavalio niin suppeaksi ettei suoli ärry tai pää kiinni. Ihan ekana kantsii jättää vehnä ja maitotuotteet. Mulla on crohnin tauti ja suurin helpotus tuli kun jätin lihan pois kokonaan.
Ja ennen tärkeitä tapaamisia yms et vaan syö vaikka kuinka ois lounasaika.
Sori ap mut kuulostat tosi rasittavalta tyypiltä.
No kiitos vaan kommentistasi. Kerropa sitten että mitä jättäisin pois, kun vatsa menee sekaisin _kaikesta_ jos jännitän ja stressaan jotain? Ja jos on tiedossa vaikka kyläilypäivä joka kestää iltayhdeksään, niin miten mahtaisin selvitä syömättä yhtään mitään? Maitotuotteet olen jättänyt pois aikoja sitten, sillä ne tuntuivat entisestään pahentavan oloani. Viljatuotteita en ole jättänyt pois, sillä ne eivät aiheuta pahempia oireita kuin mikään muukaan, ja olen niidenkin pois jättämistä aikoinaan testannut.
Uskoisiko tuota että sinulla on crohnin tauti. En nimittäin voisi kuvitella, että kukaan suolistosairaudesta kärsivä kutsuisi toista kärsivää rasittavaksi.
Ap
Jos jättäisit ne viljat pois, vaikka ne eivät tunnu oireita tuovankaan. Kuitenkin niiden syömisen lopettaminen vaikuttaa niin, että ei tule oireita muistakaan syömisistä. Et tätä tietenkään usko, kunhan kerroin.
Olen ollut elämästäni vuoden ajan täysin ilman viljoja kokeillessani erästä ruokavaliota. Viljojen poisjättö (ja niiden ottaminen takaisin ruokavalioon) eivät vaikuttaneet minuun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mua jotenkin vituttaa nää ärtyvästä suolestaan vinkujat. Ruokavalio niin suppeaksi ettei suoli ärry tai pää kiinni. Ihan ekana kantsii jättää vehnä ja maitotuotteet. Mulla on crohnin tauti ja suurin helpotus tuli kun jätin lihan pois kokonaan.
Mulla ainakin alkaa vatsa oireilemaan myös syömättömyydestä. Tulee ihan järkyttävän kipeäksi ja alkaa närästämään. Puhumattakaan siitä että olen pari kertaa pyörtynyt kun ruokailuväli venähti.
Kiva että sä olet löytänyt ruokavaliosta avun, mutta kaikki eivät löydä. Eikä sekään ole terveellistä pidemmän päälle, jos syö ainoastaan keitettyä riisiä, kun sitä vatsa kestää.
Ap kuulostaa siltä, että stressaaminen pitäisi saada kuriin. Meditaatio tai terapia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kiitos vaan kommentistasi. Kerropa sitten että mitä jättäisin pois, kun vatsa menee sekaisin _kaikesta_ jos jännitän ja stressaan jotain? Ja jos on tiedossa vaikka kyläilypäivä joka kestää iltayhdeksään, niin miten mahtaisin selvitä syömättä yhtään mitään? Maitotuotteet olen jättänyt pois aikoja sitten, sillä ne tuntuivat entisestään pahentavan oloani. Viljatuotteita en ole jättänyt pois, sillä ne eivät aiheuta pahempia oireita kuin mikään muukaan, ja olen niidenkin pois jättämistä aikoinaan testannut.
Uskoisiko tuota että sinulla on crohnin tauti. En nimittäin voisi kuvitella, että kukaan suolistosairaudesta kärsivä kutsuisi toista kärsivää rasittavaksi.
Ap
Et kestä päivää olla syömättä? Mieluummin ripuloit kyläpaikoissa kun oot vähän nälkäinen?
Sit pitää jäädä kotiin?
Tuleeko sulle suolisto-oireeet juotavastakin? Joku smoothie tms?Ja joo kyllä mulla on crohn, ja pienin ongelma tässä se vatsan kipu, kurina ja vessassa juokseminen on. Väsymys, anemia, kaikki leikkaukset, tähystykset yms ja niveloireet paljon pahempia. Just toi vituttaa kun "me" ei muka ymmärretä niitä joilla on ÄRTYVÄ suoli. Joo ei kenenkään kipuja ja sairauksia pidä verrata omiinsa mutta jos sä pystyt kyläilemään ok kun jätät syömättä niin älä valita.
Anteeksi nyt vaan, mutta minulla on oikeus valittaa ja surkutella sosiaalista elämääni merkittävästi haittaavaa ja kipuja tuottavaa vaivaa siitä huolimatta, että sinulla tai jollain muulla on asiat vielä huonommin. Tämä vaivani on vaikuttanut merkittävästi mm. alavalintaani, ja joudun sen takia jättämään väliin lukemattomia hauskoja menoja, kuten mökkireissuja, konsertteja, leffailtoja... Ja jos joskus uskaltaudun mukaan, on olemassa vaara että istun puolet ajasta vessassa. Joten kyllä, aion jatkossakin olla pahoilla mielin tästä vaivasta jos siltä tuntuu.
Ap
Ja silti jatkat vehnän ja kaiken muun moskan syömistä. Go girl!
Et sä mitään apuja halunnutkaan kun valittaa ja kertoa paskomisistas.
Vierailija kirjoitti:
Rasittava tosiaan. Tässäkin ketjussa ehdotettu paljon, jokaiseen sanoo: "Mutku, en mä voi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et kestä päivää olla syömättä? Mieluummin ripuloit kyläpaikoissa kun oot vähän nälkäinen?
Sit pitää jäädä kotiin?
Tuleeko sulle suolisto-oireeet juotavastakin? Joku smoothie tms?Ja joo kyllä mulla on crohn, ja pienin ongelma tässä se vatsan kipu, kurina ja vessassa juokseminen on. Väsymys, anemia, kaikki leikkaukset, tähystykset yms ja niveloireet paljon pahempia. Just toi vituttaa kun "me" ei muka ymmärretä niitä joilla on ÄRTYVÄ suoli. Joo ei kenenkään kipuja ja sairauksia pidä verrata omiinsa mutta jos sä pystyt kyläilemään ok kun jätät syömättä niin älä valita.
Anteeksi nyt vaan, mutta minulla on oikeus valittaa ja surkutella sosiaalista elämääni merkittävästi haittaavaa ja kipuja tuottavaa vaivaa siitä huolimatta, että sinulla tai jollain muulla on asiat vielä huonommin. Tämä vaivani on vaikuttanut merkittävästi mm. alavalintaani, ja joudun sen takia jättämään väliin lukemattomia hauskoja menoja, kuten mökkireissuja, konsertteja, leffailtoja... Ja jos joskus uskaltaudun mukaan, on olemassa vaara että istun puolet ajasta vessassa. Joten kyllä, aion jatkossakin olla pahoilla mielin tästä vaivasta jos siltä tuntuu.
Ap
Vehnä ei aiheuta minulle oireita, se on todettu ihan käytännössä. Esim. maito aiheuttaa, siksi en maitotuotteita syö. Olen aika tarkka syömisteni kanssa, tämän vaivan kanssa on pakko olla. Mitä muuta moskaa ajattelit minun syövän? Pääasiassa pyrin syömään kevyesti; salaatteja, kanaa, kalaa. En syö esim. karkkia tai suklaata, sillä ne eivät minulle yksinkertaisesti sovi.
Kuten sanoin, ruokavalioni kehittäminen mahdollisimman vähän oireita aiheuttavaksi on ollut lähes kokopäivätyöstä käyvä projekti vuosien ajan. Stressistä aiheutuvia vatsaoireita ruokavalio ei kuitenkaan poista. Olen pahoillani kaikkien maailman vatsaongelmaisten puolesta, oli heillä sitten crohn, keliakia, ärtyvä suoli tai mikä tahansa. Kaikilla meillä on ongelmamme, mutta vatsaoireet eivät ole niitä helpoimpia sosiaalisessa mielessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasittava tosiaan. Tässäkin ketjussa ehdotettu paljon, jokaiseen sanoo: "Mutku, en mä voi"
En ole sanonut että en voi, vaan että olen jo kokeillut. Olen kärsinyt tästä vaivasta 20 vuotta ja saanut siihen lääkäreiltä niin paljon apua kuin vaan voi, luuletteko että olen aivan noviisi näissä asioissa?
Ap
Tuttu ongelma. Mulla vatsa menee myöskin kaikesta sekaisin ja jännittäminen on pahinta. Olen nyt testaillut fodmap-ruokavaliota vegaanisena ja se tuntuu auttavan. Vatsa on hiljentynyt huomattavasti ja vessassa ei tarvitse käydä niin usein. Suosittelen kyllä kokeilemaan tuota fodmapia, vegaanisena tai ei, miten itse haluaa.
Mulla sama tilanne. Onnekseni voin tehdä suurimmaksi osaksi etätyötä, palaverit hoituu pääasiassa netin kautta. Kuitenkin on päiviä, jolloin on pakko lähteä asiakkaalle tai työpaikalle. Kuten tänään. En ole syönyt mitään muuta kuin pari Imodiumia ja nyt vaan odottelen, että ripuli lakkaa. Sitten töihin, en syö koko päivänä mitään ja töistä suoraan kotiin. En syö viljoja, maitoa enkä sokereita hedelmiä lukuunottamatta, mutta vaiva ollut jo 30 vuotta. Vesi+Imodium on mun ruokavalioni niinä päivinä, kun pitää jonnekin lähteä.
Ne muistot.
Viljoista ,sokerista ja maidosta kun luopui alkoi helpottamaan. Ne ruokavalio kokeilut ei auta päivässä,eikä niistäkään ole apua jos et tiedä mitä teet, gluteeni ja soija repivät suoltasi samalla kun uskot syöväsi terveellsiesti. Ei silti kammottavaa sairaus ja jokainen siirto piti miettiä vessoissa. Minulla oli kaikissa autoissani wessapaperia ja tuli montaa kertaa istuttu jossain lähiömetsikössä asioilla, oli se aikaa .
Talvella ja syksyllä molemmat metsät tuli tutuiksi, ei ole sitä aikaa ikävä. Painokin lähti ruokavaliolla laskuu joten kyllä se siitä. Siement ja kasvisten kuidut auttavat, mutta alkoi helpottamaan vasta kuudessa kuukaudessa. Jos nyt mene kauppaan ja hane siltä mitä tahansa pikaruokaa tai karkkia niin taas istutaa vessassa. Ruokavlion pitää muuttua loppuiäksi sen lisäksi sen pitää olla ajaltaan tarkkaa.
Lopuksi pitää todeta, että vaikka minulle diagnoosi tehtiin, niin ärtyntysuoli on todella huono diagnoosi huonosta ruokavaliosta,mutta se on sen vuoksi ettei ihmisen itsensä tarvitse ottaa vastuuta syömisistään.
Ei ole julkisia vessoja ikävä.
[/quote]
Mulla ainakin alkaa vatsa oireilemaan myös syömättömyydestä. Tulee ihan järkyttävän kipeäksi ja alkaa närästämään. Puhumattakaan siitä että olen pari kertaa pyörtynyt kun ruokailuväli venähti.
Kiva että sä olet löytänyt ruokavaliosta avun, mutta kaikki eivät löydä. Eikä sekään ole terveellistä pidemmän päälle, jos syö ainoastaan keitettyä riisiä, kun sitä vatsa kestää.
Ap kuulostaa siltä, että stressaaminen pitäisi saada kuriin. Meditaatio tai terapia?[/quote]
Aaaa joku muukin jolla syömättömyys aiheuttaa vatsakipua ja närästystä. Ei sillä että olisi kiva että jollain muullakin tätä. Olin vaan juuri itse kirjoittamassa että myös syömättömyys voi aiheuttaa kovaakin oireilua. Minulla refluksi ja sulkijat ei toimi. Jos olen syömättä yli neljä tuntia niin vatsan alueen kipua ja närästystä tulee, pahimmillaan ei pysty kunnolla hengittämään eikä kävelemään. Ja siihen auttaa vain syöminen, tosin syömisestä menee noin tunti ennen kuin kivut helpottaa.
Ap, en muista mikä minulla oli, siitä on jo aikaa.
Käy työterveydessä tai terveyskeskuksessa ja pyydä että voit käydä antamassa ulostusnäytteen missä parasiitit näkyvät.
Ihanaa kyllä kunvuosien ripuli loppui! Tsemiä!
3
Mä en syö mitään aamupalan jälkeen jos lähden kyläilemään/ tärkeisiin pakollisiin juttuihin. Kyllähän se raskasta on ja seuraavana päivänä olen ihan sippi mutta en ole keksinyt muutakaan tapaa. Toinen vaihtoehto on syödä ummettavia ruoka-aineita kuten kananmunaa. Silloin jaksan paremmin. Salaattinlehtiä, vettä ja kananmunaa. Sillä jaksaa yhden päivän. Kylässä juon vihreää teetä, jota otan itselleni mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sit pitää jäädä kotiin?
Ap
Vehnä ei aiheuta minulle oireita, se on todettu ihan käytännössä. Esim. maito aiheuttaa, siksi en maitotuotteita syö. Olen aika tarkka syömisteni kanssa, tämän vaivan kanssa on pakko olla. Mitä muuta moskaa ajattelit minun syövän? Pääasiassa pyrin syömään kevyesti; salaatteja, kanaa, kalaa. En syö esim. karkkia tai suklaata, sillä ne eivät minulle yksinkertaisesti sovi.
Kuten sanoin, ruokavalioni kehittäminen mahdollisimman vähän oireita aiheuttavaksi on ollut lähes kokopäivätyöstä käyvä projekti vuosien ajan. Stressistä aiheutuvia vatsaoireita ruokavalio ei kuitenkaan poista. Olen pahoillani kaikkien maailman vatsaongelmaisten puolesta, oli heillä sitten crohn, keliakia, ärtyvä suoli tai mikä tahansa. Kaikilla meillä on ongelmamme, mutta vatsaoireet eivät ole niitä helpoimpia sosiaalisessa mielessä.
Ap
Vehnää ei silti kannata syödä, vaikka se itsessään ei aiheuttaisikaan oireita. Vaikutus ulottuu muihinkin ruokiin.
Jos oikeasti haluat päästä vaivoistasi, kehottaisin tutustumaan kirjallisuuteen aiheesta. Ei kannata olla pelkän lääkärin antaman tiedon varassa.
Mulla oli kanssa IBS yhdeksän vuotta, nyt on vilja-allergia ja laktoosi kielto ja maha toimii aivan erilailla. Jos kuitenkin maha menee sekaisin, syön inulac tabletteja esim. viikon.
Musta tuntuu että eniten auttaisi Aloittajaa joku mielialalääke, rauhoittava tms. Vika tuntuu olevan sulla enemmän elämässäsi kuin elimistössä. Mun sisuskalut paransi miehen ja työpaikan vaihto.
Ei kai siihen ole helppoa ratkaisua. Minä kärsin vuosikymmeniä samasta ongelmasta ja tuntui, että olin jo kokeillut kaikkea: viljattomuutta, maidottomuutta, kasvissyöntiä, oli tehty testit ja tutkimukset. Pitkällisten pohdintojen jälkeen ymmärsin, että ei ole mitään yhtä tai kahta syytä ongelmaani, vaan se on koko elämäntapani, ajattelutapani ja ihan kaikki.
Tein ruokavalioremontin. Jätin pois kaikki viljat, sokerin, kahvin, teen (yrttiteetä join toki), voimakkaat mausteet ja vaihdoin maitotuotteet laktoosittomiin ja käytin vain hapanmaitotuotteita. Suosin kasviksia ja kalaa, kananmunia ja aloin syödä enemmän rasvaa ja vain ns. luonnollista rasvaa, kuten kylmäpuristettua oliiviöljyä ja voita. Ja ainoastaan luomulihaa ja riistaa. Lisäksi aloin parantaa suoliston bakteerikantaa, ostin luontaistuotekaupasta maitohappobakteereita, join ab-piimää, söin maustamatonta jugurttia, rahkaa, viiliä, raakamaidosta valmistettua juustoa, graavikalaa, hapanvihanneksia, join maitohapatettuja kasvismehuja (yök!) ja molkosania.
Kävelin joka päivä tunnin ja ajattelin sen ajan vain hyviä ja positiivisia ajauksia. Aloitin joogan ja pian joogasin lähes päivittäin, sen aikana pyrin keskittymään vain liikkeisiin ja hengitykseen ja tyhjentämään pääni ajatuksista. Aloin käydä erilaisissa hoidoissa, kokeilin vaikka mitä; shiatsua, perinteistä hierontaa, aromaterapiaa, vyöhyketerapiaa, erilaisia energiahoitoja, hermoratahierontaa, akupunktiota jne. Lopulta valitsin aromaterapian, koska se tuntui ihanan rentouttavalta ja tuoksui hyvältä ja sen lisäksi energiahoidon, koska arvelin sen vaikuttavan, sillä aina hoidon aikana vatsani murisi ja lurisi ja lopulta nukahdin.
Iltaisin meditoin, yleensä sitten nukahdin siihen. Ajattelin ja puhuin vaivastani mahdollisimman vähän ja ajattelin, että minulla on nyt tällainen ohimenevä vaiva, mutta minä en ole se vaiva itsessään, eli en ole stressivatsainen vaan minulla on nyt vatsa, joka stressaa. Muutaman viikon kuluttua vaiva alkoi hieman helpottaa, mutta vasta parin vuoden kuluttua se oli kokonaan poissa. Voin syödä nykyään kauraa ja juoda teetä, pieni määrä laktoosiakaan ei haittaa, voin käyttää myös agavesiirappia ja hunajaa, tietysti vain vähän. Voin syödä intialaisen aterian, kunhan se ei ole kovin voimakkaasti maustettu.
Oivalsin monta asiaa itsestäni ja elämästäni. Ensinnäkin tein aivan vääränlaista työtä, en nauttinut siitä, minulla ei ollut elämässäni vapautta. Olin itse kahlinnut itseni siihen normaaliin oravanpyörään. Vähitellen ymmärsin, että elimistössäni ja mielessäni oli ollut aina stressitila, sillä olin toiminut aina, kuten kunnon ihmisen odotetaan toimivan, en niinkuin itse halusin. Enhän edes tiennyt mitä halusin. Elimistö kertoi minulle siis näin, että elän väärin. Enhän oikeastaan edes elänyt, sillä elämästä kuuluu nauttia.
Lopulta kypsyi päätös jättää työ ja vaihtaa ammattia. Akateeminen ura jäi taakse ja tilalle tuli epävarma yrittäjyys. Talo myytiin ja ostettiin puolta pienempi ja vanhempi talo, matkailu jäi, vaatteita on lähes loppuelämäksi entisestä elämästä jne. Tienaan paljon vähemmän, minulla ei ole uraa, olemme lähes vähävaraisia. Mutta ihan hemmetin onnellisia. Vihdoin olen minä ja elän elämää, josta oikeasti nautin.
En väitä, että tämä ap olisi sinulle oikea tapa, halusin vain kertoa oman tarinani. Toivotan sulle kaikkea hyvää, terveyttä ja onnellisuutta!
Minun suoleni ei toimi ilman lääkkeitä lainkaan, eli vettä lisääviä lääkkeitä on käytettävä jatkuvasti. Kun syön, vatsa on iltapäivällä kuin potkupallo ja tiukan pinkeä valtavaksi turvonnut. Suolen loppupäässä on pussi, joka kerää ulostetta, joka ei kokonaan tule ulos vessakäynnillä, vaan milloin tahansa, esim kumartuessa, sieltä tulee sitten ulos riippuen löysyydestä vähän tai enemmän. Tilanne on siis todellakin hankala ja ei auta kuin etukäteen tiedetyjen vierailujen aikaan ennen niitä olla ottamatta lääkettä jolloin suoli jumittuu siten, että ainakaan löysää ei tule ulos. En ole onneksi työelämässä, eihän siitä tulisi mitään. Eli onko tähän mitään apua.
Muuten otan osaa AP, mutta en osaa auttaa sinua. Pitäisi löytää kapea sinulle sopiva ruokavalio. Oletko kokeillut gluteiinitonta.
Meillä lapsen ärtyvä suoli olikin maitoallergiaa.
Suolisto-oireiset allergiat kun eivät näy missään testeissä niin niiden selvittäminen on erittäin vaikeaa. Erityisen vaikeaa siitä tekee se että silloin kun suoli oireilee niin se ärtyy ihan kaikesta, myös sellaisesta mitä se normaalisti kestäisi.
Arvailemalla, kokeilemalla ja ruoka- ja oirepäiväkirjan pitämisellä löysimme lapsen suolisto-oireiden syyn. Useita kuukausia siihen meni ja se oli hyvin työlästä, mutta ehdottomasti kannatti. Ongelmia oli aluksi melko paljon koulun (kouluruokailun) kanssa mutta yhteistyökykyä alkoi löytymään kun poissaolojen määrä kasvoi oireiden muuttuessa koko ajan vaikeammaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama tilanne. Onnekseni voin tehdä suurimmaksi osaksi etätyötä, palaverit hoituu pääasiassa netin kautta. Kuitenkin on päiviä, jolloin on pakko lähteä asiakkaalle tai työpaikalle. Kuten tänään. En ole syönyt mitään muuta kuin pari Imodiumia ja nyt vaan odottelen, että ripuli lakkaa. Sitten töihin, en syö koko päivänä mitään ja töistä suoraan kotiin. En syö viljoja, maitoa enkä sokereita hedelmiä lukuunottamatta, mutta vaiva ollut jo 30 vuotta. Vesi+Imodium on mun ruokavalioni niinä päivinä, kun pitää jonnekin lähteä.
Tuohon lisäksi minulla vielä Nexium, niin ei tyhjä vatsa närästä. Paras lääke vatsan närästykseen ja vatsakatarriin yms. on juuri Nexium ( tai sen rinnakkailääke) . Voi ottaa muiden lääkkeiden kanssa yhtäaikaa, eikä vaikuta niiden imeytymiseen, kuten monet muut närästyslääkkeet. Sairaaloissa annetaan monesti jotakin muuta närästyslääkettä yhdessä muiden lääkkeiden kanssa jolloin nuo muut lääkkeet eivät imeydy; ihan hullua. Niin yritettiin tehdä miehelleni sairaalassa kunnes vaatimalla vaadin hänelle Nexiumia. Miksi syöttää turhaan lääkkeitä, jos annetaan samalla lääke joka estää niiden imeytymisen.....ja hengenvaarallista, jos esim. anbiootit eivät imeydy. Tehdäänkö tahallaan vai pöljyyttään?
Ap