Isäni uhkaa jättää minut heitteille
Hän uhkailee heittävänsä minut pihalle kodistamme vaikka en ole kyennyt hankkimaan itselleni omaa asuntoa. Olen itsekin sitä mieltä että minun olisi korkea aika muuttaa omilleni (olen tällä hetkellä 25-vuotias) mutta se ei vaan ole Suomessa niin helppoa. Suomi ei ole niin hyvä maa elää kuin yleensä luullaan. Olen nyt virallisesti koditon ja taistelen oikeudestani jäädä isäni kotiin asumaan.
Tällaisina synkkinä hetkinä ainoa valopilkku on haaveeni siitä, että voisin muuttaa vielä jonakin päivänä Romaniaan ja saada Romanian kansalaisuuden.
Kommentit (79)
Jättääkö ap nyt kertomatta jonkun sairauden, vai miten 25-vuotiaan voi jättää heitteille? Joku syyhän siihen on oltava, että huoltajuutta on jouduttu jatkamaan. Ja eikö siinä tilanteessa, kun vanhemmat ei voi enää hoitaa voi päästä johonkin tuetun asumisen piiriin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset vaan hae toimeentulotukea ja muuta opiskelijayksiöön koulusi loppuajaksi ja sitten valmistuttuasi ja töitä saatuasi hommaa parempaa kämppää?
Opiskelijana en saa toimeentulotukea. Ja vaikka lopettaisinkin opintoni ja alkaisin elämään toimeentulotuella, niin eipä aikaakaan kun joku itsestään tärkeä sossutyöntekijä alkaa painostaa hankkimaan työtä tai koulutuspaikan tai muuten uhkaa toimeentulotuen perusosa laskea.
AP
Kannattaa muuttaa Porvooseen, siellä jostain syystä ei painosteta kouluun eikä lasketa toimeentulotukea. Näin mun kolme sisarusta on pärjännyt hyvin työttöminä jo 15 vuotta peruskoulun jälkeen. Kaupunki on oikeasti Porvoo, eikä ole provo. Jostain syystä siellä ei laki vaan päde, ainakaan mun sisaruksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romaniaan?
Kyllä, olen aina kokenut että oikea kotimaani on Romania eikä Suomi.
AP
Koska siellä kaikki muutkin ovat köyhiä?
Ei vaan koska romanialaiset ovat aina taistelleet ja tulevat taistelemaan vapaudestaan toisinkuin suomalaiset.
AP
Köh köh, tuo sun tieto on käsittämätöntä shaibaa. Miksiköhän romanialaisia on virranut muihin EU-maihin Romanian liityttyä EU:hun? Siksi koska elämä Romaniassa on niin hyvää ja varakasta?
Toiseksi, sun tiedot historiasta ovat vinksallaan. Romanilaiset eivät taistele vapaudestaan vaan alueen eri kansat ovat aina olleet muiden hallinnassa lähes Antiikin Rooman ajoista toiseen maailmansotaan (check: Daakia, germaanit, Itävalta-Unkari, Osmanit, jne), sitten tuli Neuvostoliitto, kommunismi ja Ceaușescu.
Ja romanilaiset muuten syrjivät sekä romaneja että muita vähemmistöjä kuten unkarilaisia. Vapaudesta taisteluako sekin?
Tuskin sua otetaan ilolla vastaan. Älä kuvittele liikoja. Ja Romaniassa käyneenä voin kertoa, että oli kyllä takapajuisin osa Eurooppaa, jossa olen käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Jättääkö ap nyt kertomatta jonkun sairauden, vai miten 25-vuotiaan voi jättää heitteille? Joku syyhän siihen on oltava, että huoltajuutta on jouduttu jatkamaan. Ja eikö siinä tilanteessa, kun vanhemmat ei voi enää hoitaa voi päästä johonkin tuetun asumisen piiriin?
No on se nyt kumma että ihmiset hankkii ensin lapsia eivätkä suostu heistä sitten huolehtimaan. Emmä itse ole valinnut syntyä tähän maailmaan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten 25-vuotias edes enää haluaa asua kotona? Eikö siinä kaadu jo seinät päälle, kun vanhemmat tietää kaikki menot ja kyttää ja käskee tehdä sitä ja tätä. Ei tuo oo pysyvänä ratkaisuna aikuiselle normaalia enää.
"Vanhemmat tietää kaikki menot" No hui :D
Oikeasti haluat vanhempies tietävän kaikki treffit, baarireissut, työhaastattelut sun muut ja joko tulla kotiin kännissä tai todeta että et voi juoda, kun isi ei tykkää? Katkaise nyt helvetti se napanuora ja ota itseäs niskasta kiinni, aikuinen mies ja kokee tarvetta elää vanhempien valvonnassa. Säälittävää.
Mitkä treffit ja baarireissut? Mikä känni? Sain aikoinaan mennä kotiin huppelissa äiti oli jo nukkumassa. En ole ap. Vaikka muuttaa pois kotoa niin fiksu ja hyvinkasvatettu ihminen elää niin, ettei siinä ole mitään hävettävää.
Romaniaan vaan, sinne muiden työttömien, varastelevien ja muiden laiskojen paskojen sekaan. Heippa ei tuu ikävä.
Vierailija kirjoitti:
Onko asunto isäsi oma vai onko hänkin köyhä?
Asunto isäni oma.
AP
Ahahahahaha, ei hitto mikä ketju!
Ap, näytätkö siltä "ruma h*ora, en panis"-meemin läskiltä finninaamalta?
Sellanen susta tulee mieleen etenkin, kun on nähnyt kuvia siitä sun huoneesta.
Hyhhyh, ällöt mielikuvat näin syödessä.
Vierailija kirjoitti:
Ahahahahaha, ei hitto mikä ketju!
Ap, näytätkö siltä "ruma h*ora, en panis"-meemin läskiltä finninaamalta?
Sellanen susta tulee mieleen etenkin, kun on nähnyt kuvia siitä sun huoneesta.Hyhhyh, ällöt mielikuvat näin syödessä.
En tiedä mistä meemistä puhut, mutta en ole ainakaan yhtään läski (olen 182 cm pitkä ja painan 57-58 kg) eikä minulla ole koskaan ollut finnejä.
AP
JOS tää ei oo provo niin ei mikään. En suostu uskomaan et tollasia ihmisiä on olemassa. 25v?? Ja isän nurkissa? Ja muu mainitsemasi? Selvä provo mut ikävä kyllä kaltaisiasi laiskimuksia on olemassa..en vaan tajua miten joku kehtaa? Ei. Ryhtiliike tommosille Ja rupee itse ottaa vastuuta omasta elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto isäni oma.
AP
Melkein arvasin. Siellä vuokralla asuva osaisi paremmin samaistua tilanteeseesi. Hankalinta tuossa on teidän ilmeisesti olematon kommunikaatiotila. Sille ei siis ole tilaa, että mitenkään toimisitte yhdessä.
Sä häviät siinä, enkä tiedä miten tukisin sua. Mutta mä sanon, että en ainakaan ole isäsi puolella.
Musta tuntuu, että tukea tarvitsevia vain ei voida Suomessa auttaa. Eikä piitatakaan. Halutaankin, että osa jauhautuu ja päästään eroon liian paljon tukea vaativista ihmisistä, eli heistä, joiden elämän vanhemmat ovat jo lapsina pilanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun isä heitti minut pihalle viime vuonna. Valmistuin toukokuussa lukiosta, en päässyt opiskelemaan, pienellä paikkakunnalla ei töitä. Hain koko ajan, mutta ei. Yhtenä päivänä hän tuli ja sanoi että ei jaksa katsoa minua enää, ala mennä. Pakkasin kahteen reppuun tavarat ja kävelin poikaystävän luo ja sanoin ettö mulla ei enää ole kotia. Sain olla poikaystävän luona, mutta joitakin öitä jouduin yöpymään metsässä. Joulukuussa. Oma vikani oli kyllä, valehtelin poikaystävälle että menen johonkin, kun oikeasti olin "kadulla" koska halusin olla yksin.
Puolen vuoden "kodittomuuden" jälkeen sain töitä. Siskoni kertoi isälle ja isä alkoi anella minua takaisin kotiin. En mennyt. Silloin kun eniten tarvitsin isää ja tulea, hän heitti minut kadulle.
Sinä olet pitkälti yli 2 kymppinen, miksi asut kotona? Mitä teet? Kyllä sossut sun muut aina jotain hommaa. Minulla ei ylpeys antanut mennä kerjäämään rahaa. Menin mielimmin metsään.
T. Nyt 20-vuotias nainen
Sullakin oli poikaystävä ja kaikki. Vähänkö helppoa.
Ja kaikki? Mulla oli tosiaan poikaystävä. Rahaa en saanut mistään, oli vaan pienet säästöt. Poikaystävä eli pienellä opintotuella. En voinut tosiaankaan olla koko ajan siellä, koska koin kulujen tulevan liian isoiksi. Menin mielummin metsään nukkumaan kuin takaisin kotiin. Yhden yön nukuin isän ulkovarastossa koska oli kova myrsky.
Saisit oikeasti joutua samaan tilanteeseen. Kuinka helppoa se sitten olisi. Pimeässä löytää hyvä paikka mihin mennä ja siinä pysyä lämpimänä koko yö. Lokakuusta maaliskuuhun aina satunnaisen säännöllisesti metsässä. Sitä tosin ei kukaan tiedä että öitä siellä vietin. Ei edes poikaystäväni.
Haitko toimeentulotukea, otitko ylipäätään yhteyttä sosiaalitoimeen?
Oletko romani? Sitten kun asut Romaniassa, niin tuletko Suomeen kerjäämään?
Vierailija kirjoitti:
Oletko romani? Sitten kun asut Romaniassa, niin tuletko Suomeen kerjäämään?
En, eikä romanit ole muutenkaan oikeita romanialaisia.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto isäni oma.
AP
Melkein arvasin. Siellä vuokralla asuva osaisi paremmin samaistua tilanteeseesi. Hankalinta tuossa on teidän ilmeisesti olematon kommunikaatiotila. Sille ei siis ole tilaa, että mitenkään toimisitte yhdessä.
Sä häviät siinä, enkä tiedä miten tukisin sua. Mutta mä sanon, että en ainakaan ole isäsi puolella.
Musta tuntuu, että tukea tarvitsevia vain ei voida Suomessa auttaa. Eikä piitatakaan. Halutaankin, että osa jauhautuu ja päästään eroon liian paljon tukea vaativista ihmisistä, eli heistä, joiden elämän vanhemmat ovat jo lapsina pilanneet.
Luitkohan sä ap:n kertomukset toimistaan? Tukeako tähän vielä tarvitaan, kuri olisi enemmänkin paikallaan.
Säälin isää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se nyt kumma että ihmiset hankkii ensin lapsia eivätkä suostu heistä sitten huolehtimaan. Emmä itse ole valinnut syntyä tähän maailmaan.
AP
Et valinnut syntymääsi, mutta monet valinnat olet itse tehnyt, ja ne on johtaneet tähän sun tilanteeseen.
Mitä jos nyt teet toisenlaisia valintoja ja yrittäisit sopeutua yhteiskuntaan hoitamalla oman postisi kunnolla.
Kokeile. Tulet yllättymään.
Sun asenne kaikkeen on anarkistinen ja välinpitämätön. Muiden pitää sua hoitaa ja elättää, mutta laitatko itse tikkua ristiin minkään eteen? Et.
Tervetuloa reaalielämään. Oikeuksien kanssa tulee samassa paketissa velvollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto isäni oma.
AP
Musta tuntuu, että tukea tarvitsevia vain ei voida Suomessa auttaa. Eikä piitatakaan. Halutaankin, että osa jauhautuu ja päästään eroon liian paljon tukea vaativista ihmisistä, eli heistä, joiden elämän vanhemmat ovat jo lapsina pilanneet.Luitkohan sä ap:n kertomukset toimistaan? Tukeako tähän vielä tarvitaan, kuri olisi enemmänkin paikallaan.
Säälin isää.
Tietenkin tarvitaan tukea, oletko aivan vajaa? Luitko itse mitä ap kirjoitti omien vanhempiensa tehneen? Ei mitään, vaikka ovat vanhempia! Siis jo kun hän oli pieni. Kumpikaan ei ollut halunnut tukea ap:tä. Kuvitteletko, että siten kasvaa pärjääjiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Et valinnut syntymääsi, mutta monet valinnat olet itse tehnyt, ja ne on johtaneet tähän sun tilanteeseen.
Mitä jos nyt teet toisenlaisia valintoja ja yrittäisit sopeutua yhteiskuntaan hoitamalla oman postisi kunnolla.
Kokeile. Tulet yllättymään.Sun asenne kaikkeen on anarkistinen ja välinpitämätön. Muiden pitää sua hoitaa ja elättää, mutta laitatko itse tikkua ristiin minkään eteen? Et.
Tervetuloa reaalielämään. Oikeuksien kanssa tulee samassa paketissa velvollisuudet.
Minkä oikeuksien? Jos lapsena on laiminlyöty, niin älä puhu oikeuksista.
Ei mulla ole ollut tyttöystävää moneen vuoteen. Mun elämäni rakkaus oli eräs romanialainen tyttö, mutta onnistuin pilaamaan saumani hänenkin suhteen. Nykyään olemme vaan kavereita ja hän seurustelee toisen pojan kanssa.
AP