Isäni uhkaa jättää minut heitteille
Hän uhkailee heittävänsä minut pihalle kodistamme vaikka en ole kyennyt hankkimaan itselleni omaa asuntoa. Olen itsekin sitä mieltä että minun olisi korkea aika muuttaa omilleni (olen tällä hetkellä 25-vuotias) mutta se ei vaan ole Suomessa niin helppoa. Suomi ei ole niin hyvä maa elää kuin yleensä luullaan. Olen nyt virallisesti koditon ja taistelen oikeudestani jäädä isäni kotiin asumaan.
Tällaisina synkkinä hetkinä ainoa valopilkku on haaveeni siitä, että voisin muuttaa vielä jonakin päivänä Romaniaan ja saada Romanian kansalaisuuden.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä meinasit elää siellä Romaniassa?
Sossurahoilla.
AP
Sori, sossu ei maksa sinne rahaa eikä siellä ole minkäänlaista sosiaaliturvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romaniaan? Onko luottotietosi menneet,vai miksi et saa asuntoa?
Ei vaan koska ei ole töitä niin ei ole opiskelijana varaa asua omillaan.
AP
Kerropa minkälaisia töitä olet viimeisen kuukauden aikana hakenut?
En ole enää moneen vuoteen hakenut töitä vaan olen keskittänyt kaiken energiani nyt aikuiskoulutukseen. Silloin kun hain vielä töitä, niin aina kun saavuin työhaastatteluun niin paikan pomo katseli minua kuin jotain ihme fägäriä ja päätti, etteivät suostu ottamaan minua töihin.
AP
Ota opintolainaa, kyllä sen kanssa pärjää omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossurahoilla.
AP
Sä voit elää sossurahoilla tääl suomessaki omassa kämpässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kerropa minkälaisia töitä olet viimeisen kuukauden aikana hakenut?
En ole enää moneen vuoteen hakenut töitä vaan olen keskittänyt kaiken energiani nyt aikuiskoulutukseen. Silloin kun hain vielä töitä, niin aina kun saavuin työhaastatteluun niin paikan pomo katseli minua kuin jotain ihme fägäriä ja päätti, etteivät suostu ottamaan minua töihin.
AP
Monta vuotta ihan pelkkää koulua? Sulla on varmaan jo tutkinto taskussa.
Työhaastatteluun kannattaa pestä itsensä ja pukeutua siististi, ja samoin sit sinne työhön.
Sulla on asiat ihan ansaitsemallasi tolalla.
Couchsurfereista? Oletko Jyri, joka postaa tänne aina toisinaan couchsurfereilta saamaansa kritiikkiä? Oletko ihan terve? Ehkä kannattaisi lakata polttamasta sisällä, pitämästä bileitä ja majoittamasta matkailijoita, niin isäkin voisi suhtautua sinuun kärsivällisemmin.
Kaikkihan tietävät, että Romanian sosiaalituilla vasta eletäänkin leveästi. Miksi turhaan yrittää tsempata ja hankkia elämä täällä?
Vierailija kirjoitti:
Voi lapsi kulta! Miksi et mene äitisi luo? Voisit pikku hijåljaa ottaa vastuuta myös omasta eöämästäsi ja huomioida isääsi paremmin hänen luona asuessasi. Milläs rahoilla tupakkaa ostat?
En ole koskaan tullut juttuun äitini kanssa. Silloin kun vielä asuin äitini luona (alle 17-vuotiaana) niin äitini ja isäpuoleni komensivat minut jatkuvasti tekemään kotitöitä ja pahoinpitelivät minua, ihan sama olinko tehnyt jotakin väärin tai en. Lisäksi äitiäni ei voisi vähempää kiinnostaa huolehtia minusta vaikka hänellä ja isälläni on yhteishuoltajuus.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei hän sinua kodistasi voi pihalle heittää, jos siis olet siellä virallisesti kirjoilla?
Olen niiiiin väsynyt tappelemaan isäni kanssa joka pikku asiasta. Välillä hän valittaa siitä että olen rikkonut hänen työläppärinsä johon en ole edes koskenut, siitä etten siivo huonettani, siitä että poltan sisällä, siitä että olen muka laiska ja elän hänen siivellään, siitä että pidän kotonamme bileitä, siitä että hän joutuu maksamaan hammaslääkärimaksujani, että huudatan musiikkia liian kovaa, couchsurfereista... Lista on loputon! Lisäksi isälläni on todella vittumainen taipumus vähätellä minua aina ja joka asiassa ja puhua paskaa selkäni takana minusta kavereilleen ja sukulaisillemme.
AP
Isäsi on takuulla ihan yhtä kyllästynyt tappelemaan sinun kanssasi.
Vierailija kirjoitti:
Couchsurfereista? Oletko Jyri, joka postaa tänne aina toisinaan couchsurfereilta saamaansa kritiikkiä? Oletko ihan terve? Ehkä kannattaisi lakata polttamasta sisällä, pitämästä bileitä ja majoittamasta matkailijoita, niin isäkin voisi suhtautua sinuun kärsivällisemmin.
Joo, sama kaveri olen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sama kaveri olen.
AP
Ulkomaijoitukseen vaan. Opitpa vähön elämän realiteetteja. Tällaisille ei saisi maksaa tukia pennin latia.
Mikset vaan hae toimeentulotukea ja muuta opiskelijayksiöön koulusi loppuajaksi ja sitten valmistuttuasi ja töitä saatuasi hommaa parempaa kämppää?
Mene nyt jo sinne Romaniaan, sekopää. Ala siellä kerjäläiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Aivan helposti on varaa. Muutin 18-vuotiaana omilleni opiskeleen ja ekat 2 vuotta olin ilman töitä ja silti oli varaa enkä nähnyt nälkää. Ihan puhdas tekosyy ja kermaperseisyyttä, että ei muka pysty.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan toisilta pummaamalla, niinkuin täälläkin tähän asti.
Vierailija kirjoitti:
Mikset vaan hae toimeentulotukea ja muuta opiskelijayksiöön koulusi loppuajaksi ja sitten valmistuttuasi ja töitä saatuasi hommaa parempaa kämppää?
Opiskelijana en saa toimeentulotukea. Ja vaikka lopettaisinkin opintoni ja alkaisin elämään toimeentulotuella, niin eipä aikaakaan kun joku itsestään tärkeä sossutyöntekijä alkaa painostaa hankkimaan työtä tai koulutuspaikan tai muuten uhkaa toimeentulotuen perusosa laskea.
AP
Vierailija kirjoitti:
hänellä ja isälläni on yhteishuoltajuus.
AP
Oli yhteishuoltajuus. Paino sanalla oli. Ei aikuisesta ihmisestä enää ole mitään yhteishuoltajuutta. Oikeasti mikä hiton luuseri sä oikein olet? Älyllisesti taidat olla melkoisen vajaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska silloin joutuisi opiskelemaan, menemään töihin, täyttämään papereita ja tekemään yleensä jotain elämänsä eteen. Tämä vetelys ei halua tehdä mitään, mutta käsi ojossa ollaan.
Isänsä tekee palveluksen jos heittää ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lapsi kulta! Miksi et mene äitisi luo? Voisit pikku hijåljaa ottaa vastuuta myös omasta eöämästäsi ja huomioida isääsi paremmin hänen luona asuessasi. Milläs rahoilla tupakkaa ostat?
En ole koskaan tullut juttuun äitini kanssa. Silloin kun vielä asuin äitini luona (alle 17-vuotiaana) niin äitini ja isäpuoleni komensivat minut jatkuvasti tekemään kotitöitä ja pahoinpitelivät minua, ihan sama olinko tehnyt jotakin väärin tai en. Lisäksi äitiäni ei voisi vähempää kiinnostaa huolehtia minusta vaikka hänellä ja isälläni on yhteishuoltajuus.
AP
Olet jo aikuinen mies 25-vuotias ja kumpikaan vanhemmistasi ei ole velvollinen elättämään sinua.
Jos sanot keskittyneesi monta vuotta aikuisopintoihin olisi jo tutkinto suoritettu. Aikuisopistossa opiskellaan kaksi vuotta ja sitten on valmis - normaalisti näin.
Taitaa olla niin että olet kehityksessä jäänyt vajaaksi, ainakin älyllisesti jos tuo on tilanteesi mitä kerrot.
On normaalia että osallistuisit kotitöihin, pidät huoneesi siistinä, hankit itse elatuksesi, vanhempiesi tulot eivät enää vaikuta sosiaalietuuksiisi.
Tarvitsisit ilmeisesti tukea esim. sosiaaliohjaajalta, otapa yhteys sosiaalivirastoon ja sovi sinne tapaamisaika sosiaalityöntekijällesi ja siitä se lähtee liikkeelle. Hae kotikunnastasi asuntoa.
Niin ja sisällä ei tupakoida, et voi tuoda sinne ihmisiä bilettämään jos isäsi ei sitä halua. Isäsi koti, isäsi säännöt.