Kolmekymppisenä äidiksi tullut, kuinka nopeasti tulit raskaaksi ?
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa myös. Ja se, että onko tärpännyt ilman hoitoja pitkän yrityksen jälkeen. Täällä 3v ilman ehkäisyä eikä mitään. Kummassakaan ei mitään vikaa. Päinvastoin. Hoitoihin ei lähdetä. Clomifenilla mennään jokunen kuukausi ja toivotaan parasta.
Olin vähän alle 30-vuotias, kun lopetin pillerit ja alettiin yrittää. Yli vuoden yrityksen jälkeen mentiin tutkimuksiin, kun ei onnistunut. Ei mitään vikaa kummassakaan, paitsi mulla lievä pcos ja entuudestaan kilpirauhasen vajaatoiminta, joka piti olla suht hoitotasapainossa. Hoitoja ei haluttu, vaikka pitivät niitä ainoana mahdollisuutena meille.
Jatkettiin yritystä, matkalla tuli mahdollisesti kaksi keskenmenoa. Yritin hoitaa itseäni muilla tavoin sekä mies myös itseään:
ravinto kuntoon, sopivasti liikuntaa (ei liian rankkaa), kosmetiikasta ja siivousaineista jätin haitalliset aineet pois, vaihdoin muoviastiat lasisiin ym. (muovi haittaa hormonitoimintaa), teetin vitamiini- ja hivenainemittauksen (verikokein), funktionaalisen lääkärin vastaanotolla katsottiin, mitä ravintolisiä tarvitsen ja paljonko, sekä itse perehdyin myös paljon siihen, mitkä puutokset ym. saattaa aiheuttaa raskautumisongelmia sekä häiriöitä mm. naishormonien toiminnassa, käytin mm. kromia ja alfalipoiinihappoa, mitkä pitäisi auttaa pcos:ään ja myöhemmin ei ollut jälkeäkään siitä munasarjoissa, otettiin keliakia ja maitoallergiaverikokeet ja ehdin jättää vasta maidon pois, kun tulin seuraavasta kierrosta raskaaksi. Sattumaa tai ei, mutta esikoispoika on nyt 2-vuotias. Yritystä tuli yhteensä noin kolme vuotta.Toivoa siis voi olla, vaikka sanotaan, että ei tule onnistumaan. Itse uskon, että aika monella ns. selittämättömällä voi olla takana jotain epätasapainoa elimistössä, joko miehellä tai naisella, usein ehkä molemmillakin ja kannattaa yrittää saada itsensä mahdollisimman hyvään kuntoon ja terveemmäksi kaikin puolin. Se auttaa ensin raskautumaan sekä raskausaika tod.näk. sujuu sitten myös paremmin ja lapsi myös on toivottavasti terveempi.
Jos tupakointi tai käytätte alkoholia, kannattaa molempien ehdottomasti lopettaa ajoissa ennen yritystä.
Ravintolisiksi pitää valita mahdollisimman "puhtaat" valmisteet, jotka on luonnollisista luomuraaka-aineista tehtyjä. Niitä löytyy, mutta ovat harvassa. Esim. apteekin multivitat sun muut ovat keinotekoisia ja haitallisia elimistölle.
Maksan puhdistus kannattaa myös tehdä ennen yritystä, mutta silloin ei saa olla raskaana missään nimessä! Maksa osallistuu hormonien toimintaan ja sen hyvä kunto on tärkeää raskauden kannalta.
Osteopatiasta on myös jotkut saaneet apua, jos kehossa on ollut joku "jumi", mikä estänyt raskautumisen.
Suosittelen lainaamaan kirjastosta Kaisa Jaakkolan kirjoja, jos haluaa tutustua aiheeseen lisää.
Kiitos valaisevasta kirjoituksestasi!! Täytyypä alkaa kiinnittämään mainitsemiisi asioihin huomiota. ❤
T. Tuo jonka tekstin lainasit.
29-vuotias ja pillereitä syönyt putkeen12 vuotta. Lopettamisen jälkeen tuli normaalisti kahdet menkat ja sitten näytti plussaa ja kuukautta vaille 30 olen kun vauva syntyy.
Vikan kk söin vehnänalkioöljyä!! Bongasin jenkkifoorumeilta. Toimi minulla ja kahdella ystävälläni myös (toisella 2v yritystä ja kk öljyn aloittamisesta plussa!) toki sattumalla voi aina olla osuutensa, mutta kerrottakoon nyt kuitenkin
23v 1kk ku jätin pillerit pois. 2,5v toinen 3kk ja. Toisen syntymän jälkeen jälleen raskaana.
Vierailija kirjoitti:
37 v, ekasta yrityksestä tärppäsi.
Täällä toinen! Sama ikä ja sama juttu. Vieläpä yhdestä ainoasta yhdynnästä koko kuukauden aikana. (Mies oli keikkahommissa) Olin varustautunut pitkään yrittämiseen, mutta se jäi sitten aika lyhyeksi ajaksi. ;)
Ekaan meni 13kk. Tulin raskaaksi matkalla, jossa söin todella runsaasti juustoa, kalaa ja kasviksia päivittäin. Tokaa yritettiin 8kk ja raskauduin 2kk lchf-ruokavalion aloittamisen jälkeen. Olen normaalipainoinen, mutta vyötärölle kertyy herkästi extraa liiasta leivästä ym. Luin jostain, että myös pienen pienellä epätasapainossa sokeriaineenvaihdunnassa saattaa olla raskautumista vaikeuttavia vaikutuksia. Tuo ruokavalio auttaa tähän.
Nuvaring kierukan jälkeen meni 1,5 kk että menkat alkoivat. Muutenkin on aina ollut pitkä kierto (jopa 40pv). Ekasta ovulaatiosta kuitenkin raskaaksi. Tyttö nyt 1,5v. Olin Tuolloin 31v. Nyt on hormonikierukka overture pois pair viikkoa sitten ha tikutin oviksen heti pari viikkoa siitä. Harmi että mies oli työmatkalla :) toivottavasti ensikerralla tärppää :) ikää on nyt 33v.
Voih. Onpa hyviä neuvoja. Näistä kun osaisi poimia ne tärkeimmät. Mitähän tässä koittaisi. Kertokaa mm tosta vehnänalkioöljystä. Kuinka paljon ja usein se olisi hyvä ottaa?
Kaikki raskaudet alkaneet ekasta kierrosta..olen nyt 33 vuotias ja nuorin lapsista 4kk.
1,5 vuotta meni molempien lasten kanssa.
Molemmilla kerroilla tulin raskaaksi aromaterapia-hieronnan jälkeen.
Ensimmäinen ehkäisystä huolimatta, olin 25-vuotias. Toinen neljännestä kierrosta, oli 28v. Kolmas toisesta kierrosta, olin 32.
Jännää että aikuiset ihmiset jaksavat uskoa täysin höpöhöpöjuttujen kuten hieronnan tai alkioöljyn vaikuttavan hedelmöityymiseen. Munasoluista ja siittiöistä ja ovulaatiosta se on kiinni, ei mistään muusta.
Eka 25v tokasta kierrosta, 27v vuosi yritystä, 32v puoli vuotta ja nyt 35v kuparikierukasta huolimatta ;)
Vierailija kirjoitti:
Vikan kk söin vehnänalkioöljyä!! Bongasin jenkkifoorumeilta. Toimi minulla ja kahdella ystävälläni myös (toisella 2v yritystä ja kk öljyn aloittamisesta plussa!) toki sattumalla voi aina olla osuutensa, mutta kerrottakoon nyt kuitenkin
Hyvät öljyt ja elimistön rasvahappojen tasapaino on muuten tosiaan myös erittäin tärkeää. Ne vaikuttaa mm. limakalvoihin. Mulla oli kohdun limakalvo tosi ohut ja munasolun on hankala/mahdoton kiinnittyä, jos se ei ole sopivan paksuinen. Tähän lääkärit määräisi keinotekoisia hormoneja avuksi, vaikka syynä on mm. se, että ei saa tarpeeksi hyviä rasvoja. Unohdinkin tästä kirjoittaa ekaan viestiini, hyvä kun kirjoitit tuosta!
Tuo rasvahappotasapaino on mahdollista myös tsekata verikokein, tulkinta-apua saa sieltä funktionaaliselta lääkäriltä ja varmaan joiltain ravintoterapeuteiltakin.
t. 35
Vierailija kirjoitti:
Jännää että aikuiset ihmiset jaksavat uskoa täysin höpöhöpöjuttujen kuten hieronnan tai alkioöljyn vaikuttavan hedelmöityymiseen. Munasoluista ja siittiöistä ja ovulaatiosta se on kiinni, ei mistään muusta.
Ei nyt ihan noinkaan. Höpöhöpöjuttuja saattaa jotkut asiat olla (esim. enkelihoidot ja vastaavat), mutta ei hieronta (tarkoititko osteopatiaa?) eikä alkioöljykään. Tutustu lisää biologiaan, hormonitoimintaan, lääketieteeseen, ravitsemustieteeseen, fysiologiaan ja huomaat, että munasolujen, siittiöiden ja ovulaation toimintaan/toimimattomuuteen vaikuttaa TODELLA MONI asia eikä raskautuminen ole ihan yksinkertainen prosessi.
Mitä jos miehellä on esim. sinkin puutetta ja siksi siittiöitä liian vähän tai ne ei liiku?
Mitä jos naisella on hyvien rasvahappojen puutosta ja siksi liian ohut kohdun limakalvo eikä munasolu siksi kiinnity hedelmöittymisen jälkeen?
Tai eri puutosten takia hormonit on niin pielessä, että ovulaatiota ei lainkaan tapahdu?
t. 35
Mulla pco, en kuvitellut raskauden olevan mahdollinen. Toisesta kierrosta (kierto 4-5 kk) olin raskaana. Toinen raskaus kolmannesta kierrosta, tosin oli pitkiä aikoja kun ei ollut seksiä valvomisen jne takia.
4 vuotta meni. Useampi keskenmeno, kunnes syntyi tuo ainoa tytär. Sisarusta ei tule, koska en halua laittaa itseäni enää samaan pyöritykseen vaan keskityn olemaan äiti tälle yhdelle.