Ekaluokkalaisen kaverikyläilyt
Miten annatte pienten koululaisten kyläillä uusien kavereiden luona ja päästättekö kavereita kylään? Ekaluokalla oleva tyttöni haluaisi melkein joka päivä mennä koulun jälkeen jonkun kaverin luo leikkimään. Parin uuden kaverin luo olen päästänyt, kun olen joskus tavannut vanhemmatkin, niin vähän tiedän minkälaista porukkaa ovat. En ole kuitenkaan heti päästänyt uudestaan, kun ei tiedä mitä vanhemmat tykkää siitä, että tyttö ramppaisi jatkuvasti siellä. Uusia kavereita ei ole vielä pyytänyt meille, paitsi kerran kysyi minulta lupaa, mutta se ei silloin sopinut minulle.
Enimmäkseen tyttö leikkii naapureiden lasten kanssa pihalla. Muuten on kivaa, että naapureissa on paljon kavereita, mutta parhaaksi kaveriksi on tullut yksi tyttö, jonka vanhemmat ei katso lastensa perään ollenkaan, eikä halua olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä. Lapset taas roikkuvat naapureiden perässä aamusta iltaan. Tytöt vierailevat toistensa luona melko usein, mutta on vähän arveluttavaa, kun en saa vanhempiin mitään kontaktia, korkeintaan tervehtivät ulkona. Lähetin tytön mukana puhelinnumeroni kaverin vanhemmille (kaverilla ei ole vielä puhelinta, on nuorempi), että voi esimerkiksi käskeä lapsensa kotiin, mutta ei kuulemma aio ottaa minuun yhteyttä. Omalla lapsellani on puhelin, mutta ei aina muista ottaa sitä mukaan, niin huolettaa aina, että miten saan oman lapseni kotiin, kun kerrostalossa on ulko-ovi tosi aikaisin lukossa. Lisäksi kun näitä lapsia ei vahdita, niin tekevät pihalla kolttosia, niin olisi hyvä jos pääsisi juttelemaan vanhempien kanssa. Muiden naapuruston vanhempien kanssa meillä on avoimet välit. Katsotaan pihalla toistemme lasten perään ja otetaan yhteyttä, jos jotain sattuu, tai ilmoitetaan, että nyt lapset on meillä.
Olen välillä päästänyt tytön parhaan kaverin meille, kun kerran omanikin pääsee heille, mutta kun ole varma tietääkö vanhemmat missä hän on, niin en anna olla kauan. Sitten kun vielä ylivilkkaat veljetkin olisi tulossa meille, niin en päästä sisään. Jos jotain sattuu, niin miten otan vanhempiin yhteyttä? Nyt viime aikoina on oven takana saattanut olla 5 naapurien lasta tulossa meille, niin olen palauttanu koko porukan pihalle. Yhden tai kaksi tyttöä olen päästänyt kerrallaan meille.
Ei kai ennen vanhaankaan lapset menneet kenenkään kotiin isolla laumalla, vaan ulkonahan ne kaikki leikki yhdessä. Eikä kukaan äiti laitellut monelle ylimääräiselle lapselle ruokaa joka päivä, raha oli tiukemmassa kuin nyt. Ja kyllä nykyään on paljon turvattomampaa, kuin ennen, joten kyllä nyt ekaluokkalaisen kulkemiset pitäisi vielä tietää. Ja oikeastaan alakouluikäisen ylipäätään. Ja teininkin, tosin se on jo haasteellisempaa...