Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaisen kaverikyläilyt

Vierailija
27.08.2016 |

Miten annatte pienten koululaisten kyläillä uusien kavereiden luona ja päästättekö kavereita kylään? Ekaluokalla oleva tyttöni haluaisi melkein joka päivä mennä koulun jälkeen jonkun kaverin luo leikkimään. Parin uuden kaverin luo olen päästänyt, kun olen joskus tavannut vanhemmatkin, niin vähän tiedän minkälaista porukkaa ovat. En ole kuitenkaan heti päästänyt uudestaan, kun ei tiedä mitä vanhemmat tykkää siitä, että tyttö ramppaisi jatkuvasti siellä. Uusia kavereita ei ole vielä pyytänyt meille, paitsi kerran kysyi minulta lupaa, mutta se ei silloin sopinut minulle.
Enimmäkseen tyttö leikkii naapureiden lasten kanssa pihalla. Muuten on kivaa, että naapureissa on paljon kavereita, mutta parhaaksi kaveriksi on tullut yksi tyttö, jonka vanhemmat ei katso lastensa perään ollenkaan, eikä halua olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä. Lapset taas roikkuvat naapureiden perässä aamusta iltaan. Tytöt vierailevat toistensa luona melko usein, mutta on vähän arveluttavaa, kun en saa vanhempiin mitään kontaktia, korkeintaan tervehtivät ulkona. Lähetin tytön mukana puhelinnumeroni kaverin vanhemmille (kaverilla ei ole vielä puhelinta, on nuorempi), että voi esimerkiksi käskeä lapsensa kotiin, mutta ei kuulemma aio ottaa minuun yhteyttä. Omalla lapsellani on puhelin, mutta ei aina muista ottaa sitä mukaan, niin huolettaa aina, että miten saan oman lapseni kotiin, kun kerrostalossa on ulko-ovi tosi aikaisin lukossa. Lisäksi kun näitä lapsia ei vahdita, niin tekevät pihalla kolttosia, niin olisi hyvä jos pääsisi juttelemaan vanhempien kanssa. Muiden naapuruston vanhempien kanssa meillä on avoimet välit. Katsotaan pihalla toistemme lasten perään ja otetaan yhteyttä, jos jotain sattuu, tai ilmoitetaan, että nyt lapset on meillä.
Olen välillä päästänyt tytön parhaan kaverin meille, kun kerran omanikin pääsee heille, mutta kun ole varma tietääkö vanhemmat missä hän on, niin en anna olla kauan. Sitten kun vielä ylivilkkaat veljetkin olisi tulossa meille, niin en päästä sisään. Jos jotain sattuu, niin miten otan vanhempiin yhteyttä? Nyt viime aikoina on oven takana saattanut olla 5 naapurien lasta tulossa meille, niin olen palauttanu koko porukan pihalle. Yhden tai kaksi tyttöä olen päästänyt kerrallaan meille.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuulostaa jotenkin että teet asian vaikeaksi... Hanki lapsellesi puhelin ja soitelkaa kotiintuloajat. 

Mitenhän sitä ennenaikaan oikein selvittiinkään... 

Vierailija
2/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK. Oliko tiivistelmää jossain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanu lukea loppuun. Tiivistä ens kerralla.

Vierailija
4/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähetin tytön mukana puhelinnumeroni kaverin vanhemmille (kaverilla ei ole vielä puhelinta, on nuorempi), että voi esimerkiksi käskeä lapsensa kotiin, mutta ei kuulemma aio ottaa minuun yhteyttä"

Siis noinko lapsen äiti (tai isä?) oikeasti sanoi vai lapsi kertoi tuon?

Vierailija
5/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hankalaa. Miten osasit omassa lapsuudessa tulla kotiin ilman puhelinta?

Ikävää myös, että lapsella on kavereita. :(

Vierailija
6/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin vanhemmat kuulostaa lievästi lastensuojelutapaukselta.

Vierailija
7/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalainen ja saa tulla useampikin kaveri meille leikkimään kerralla, samoin lapsi saa mennä kavereille. Tosin viestitellään vanhempien kanssa hakuajat jne koska eivät asu ihan vieressä. Ennen kuin on vanhempien numero mulla ei ole kyläilyä tapahtunut, että saadaan aikataulut sumplittua fiksusti.

Mä oon itse kotona niin meille saa tulla kyllä kaveritkin iltapäiväkerhon sijaan melkein minä päivänä tahansa.

Vierailija
8/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai siksi etteivät seuraa ekaluokkalaisen jokaista liikettä?

Vierailija
9/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuulostaa melko välinpitämättömältä, jos ei sen vertaa ole kiinnostunut oman lapsen touhuista, että vaivautuisi tietämään missä oma lapsi menee päivät pitkät.

Vierailija
10/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sovittu, että lapset leikkii ulkona ja vain erikseen sovitusti pääsevät sisälle. Toisaalta kavereista iso osa asuu parinsadan metrin säteellä, omakotitaloalueella, ni on pihoja, joissa leikkiä... ja paljon tekemistä..

Vierailija
11/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuulostaa melko välinpitämättömältä, jos ei sen vertaa ole kiinnostunut oman lapsen touhuista, että vaivautuisi tietämään missä oma lapsi menee päivät pitkät.

Tässä on yhden äidin näkemys asiasta, ei tiedetä aikatauluja tai muitakaan. Kotiintuloajat on varmana monella ja täällä ainakin ekaluokkalaiset osaa jo katsoa sen verran kelloa. 

Vierailija
12/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri ei ole vielä koulussa ja myös hänen n 3v sisaruksensa kulkee ulkona vahtimatta myöhäiseen iltaan asti, kun meillä on oltu jo pitkään nukkumassa. Kesällä kulkivat naapureiden perässä aamusta iltaan, en tiedä kävivätkö edes syömässä välillä. Ja heistä on tehty lasu.

Vierailija
13/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuulostaa jotenkin että teet asian vaikeaksi... Hanki lapsellesi puhelin ja soitelkaa kotiintuloajat. 

Aikaisemmin Suomessa oli paljon turvallisempaa. Oma isä kertoi, että aikoinaan ne oli menny yksin ratikalla keskustaan jo ennen kouluikää. Siihen aikaan se oli kuulema ihan normaalia, mutta kuka nykypäivänä päästäis sen ikäisen yksin liikkeelle?

Mun mielestä on ihan ok tietää missä oma lapsi leikkii - tuskin ap monta kertaa päivässä soittelisi kaverin vanhemmille, vaan sen verran että tietää missä mennään.

Vierailija
14/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalla lapsellani on puhelin, ei vain aina muista ottaa sitä mukaan. Kaveri on pienempi, niin hänellä ei ole puhelinta. Ennen maalla kaikki naapurit tunsi toisensa.

Vierailija
15/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lähetin tytön mukana puhelinnumeroni kaverin vanhemmille (kaverilla ei ole vielä puhelinta, on nuorempi), että voi esimerkiksi käskeä lapsensa kotiin, mutta ei kuulemma aio ottaa minuun yhteyttä"

Siis noinko lapsen äiti (tai isä?) oikeasti sanoi vai lapsi kertoi tuon?

Lapseni soitti minulle, ja sanoi surullisella äänellä, että kaverin äiti ei aio soittaa minulle. En tiedä olivatko lapset sanoneet, että pitää soittaa, kun itse odotin viestiä.

Vierailija
16/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaveri ei ole vielä koulussa ja myös hänen n 3v sisaruksensa kulkee ulkona vahtimatta myöhäiseen iltaan asti, kun meillä on oltu jo pitkään nukkumassa. Kesällä kulkivat naapureiden perässä aamusta iltaan, en tiedä kävivätkö edes syömässä välillä. Ja heistä on tehty lasu.

No tätä et avannut aloituksessa, siinä tapauksessa asia on eri. 

Vierailija
17/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on yhden äidin näkemys asiasta, ei tiedetä aikatauluja tai muitakaan. Kotiintuloajat on varmana monella ja täällä ainakin ekaluokkalaiset osaa jo katsoa sen verran kelloa. 

Mun ekaluokkalainen ei osaa vielä kelloa, mutta hänellä on tosiaan puhelin, jos muistaa ottaa sen mukaansa. Kaveri on nuorempi ja ollaan monen naapurin kanssa ihmetelty kyseisen perheen lapsia, että ei ole kaikki kunnossa.

Vierailija
18/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi lastani tuollaiseen perheeseen kylään.

Vierailija
19/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverit, joiden luona ekalla/tokalla kyläiltiin on tuttuja jo eskarista/tarhasta. Lapsi oli ip-kerhossa ja leikkii kavereiden kanssa koulun jälkeen siellä + tekee läksyt. Kotiin tullessa on sitten harrastukset, perheen kesken ja joskus harvoin leikkii vielä naapurin lapsen kanssa.

Nyt 3.-luokkalainen ja alkaa itsenäisemmin sopia menojaan koulun jälkeen. Ollaan sovittu, että laittaa viestiä missä on ja klo 17 kotiin syömään.

Vierailija
20/21 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tokaluokkalaisen luokkakaverit onjo tarhasta ja eskarista tuttuja ja kyläilty jo sillon, tosin vanhempien seurassa. Nyt tokaluokkalaisena leikkii kavereiden kanssa ip-kerhossa, mutta ainakin kerran viikossa lähtee aikaisemmin sieltä jonkun kaverin kanssa kaverin kotiin leikkimään ja me haetaan sitten lapsi sitten sieltä (pari läheisintä kaveria asuu lähellä koulua ja me sitten kauempana)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi