Miksi olen lihava vaikka treenaan jatkuvasti?
Ja syön kanssa mielestäni hyvin.
Esim tänään:
Aamupala: kaurapuuro mustikoilla, kahvi rasvattomalla maidolla
Lounas: työpaikkaruokalassa kanakastiketta, vähän riisiä kylkeen, reilusti salaattia (ei kastiketta), pari viipaletta leipää keijulla, kahvi
Välipala: banaani ja pari ruisleipää voilla ja kinkkuleikkeleellä
Illalla: pari pieni pyöreä näkkileipää kevyt tuorejuustolla, iso avokado
Treenaan 5-6 tuntia raskasta liikuntaa viikossa eli lenkkeilyä, ryhmäliikuntaa tai kuntosalia isoilla painoilla.
Blaah.
Kommentit (64)
Kannattaa vaan jatkaa treenaamista ja syödä hyvin, terveellistä ruokaa. Olin itse anoreksiakierteessä vielä pari vuotta sitten ja kuvittelin, että on mahdotonta syödä itseään kylläiseksi JA pysyä hoikkana. Noh, mutkikkaan parantumisprosessin jälkeen olen nyt siinä pisteessä, että syön TOSI reilusti joka päivä, välillä liikunkin reilusti ja välillä taas en. Mutta paino ei nouse, vaikka syön isoja annoksia ruokaa ja esimerkiksi puuroa banaanilla ja pähkinöillä joka aamu (anorektikon painajainen!)
Syömällä paljon terveellistä ruokaa (=kasviksia ja kotitekoista ruokaa) ja treenaamalla saavuttaa kyllä lopulta terveen ja ihanan kropan! Ei kannata soimata itseään prosessin hitaudesta - hitaus on vain hyväksi, koska silloin voit hyvillä mielin syödä hyvin ja oikeasti nauttia siitä mitä teet, sen sijaan että laskeskelisit kaloreita ja yrittäisit saavuttaa jonkun tietyn lukeman vaa'alla tietyssä ajassa. Ei sellainen ole elämää, usko pois, olen kokeillut. Tule kahden vuoden päästä sanomaan, vieläkö olet lihava, kun olet rehellisesti elänyt niin että arkiruokasi on terveellistä ja liikuntaa useampi tunti viikossa.
Mä oon joskus laskenut kalorilaskurilla enkä kyllä koskaan päässyt 2000 kaloriin asti. En vaan pysty syömään paljoa. Luulen, että päivittäin saan 1300-1800 kaloria. Jos treenaan tunnin ajan niin kaiken järjen mukaan pitäisi jäädä miinukselle. Silti etenkin keskivartalossa rasva pysyy vaan. Voisiko sitten olla tuosta säästöliekistä kiinni..
Käyn kyllä salien niillä rankimmilla tunneilla ainakin tuntikuvausten mukaan. Ja olen ihan punainen ja hiestä märkä, että en voi uskoa, että vika olisi treenaamisesta. Lapsesta asti olen liikkunut aktiivisesti, joten ei kuntokaan ole mikään huono.
Vanhempani ovat ylipainoisia. /AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko mies vai nainen? Painosi? Mitä ovat ne "isot painot" ja kuinka niillä treenaat? Kuinka syöt 2 h ennen treeniä?
Nainen. Painan 65 kg. Yleensä liikun noin 3 tuntia lounaan jälkeen (päivän isoin ateria). Jos on nälkä niin saatan syödä banaanin tai esim. palkkarijuomaa juuri ennen treeniä.
Kolmijakoinen saliohjelma, kesto noin tunnin kerralla. Painot niin, että noin 10 toiston sarjoilla vikat tuntuu todella raskailta. En ole mikään PT tai asiantuntija kuitenkaan. Treenatessa tulee kuitenkin aina hiki ja usein lihakset kipeänä 1-2 päivää treenin jälkeen. AP
Jaa että tämmöinen "lihava" taas. Mene vaikka terapeutin juttusille. Tunnen monta treenavaa, timmiä naista jotka painavat 69-80 kiloa ja ovat vaatekokoa s tai m. Älä viitsi puhua lihavuudesta kun se ei selvästi ole ongelmasi. Olet normaalipainoinen, aktiivinen nainen ja toivottavasti myös hyvinvoiva ja terve. Älä pakkomielteile painosta jos se ei lähde nousemaan yllättäen.
Olen syönyt näin aika pitkään. Aktiiviliikkuja olen ollut aina. Välillä syön avokadon sijasta illalla 200 grammaa maustamatonta kanaa, 60 grammaa keittämätöntä riisiä ja salaattia (kotona pystyy punnitsemaan).
Olen istumatyössä eli valitettavasti istun aika paljon. Alkoholia juon ehkä kerran kuukaudessa enemmän.
Tuntuu vaan, että hukun kaikkeen informaatioon. En jotenkin vaan onnistu vaikka tykkään liikkua ja myös syödä terveellisesti./AP
Vierailija kirjoitti:
Ja syön kanssa mielestäni hyvin.
Esim tänään:
Aamupala: kaurapuuro mustikoilla, kahvi rasvattomalla maidolla
Lounas: työpaikkaruokalassa kanakastiketta, vähän riisiä kylkeen, reilusti salaattia (ei kastiketta), pari viipaletta leipää keijulla, kahvi
Välipala: banaani ja pari ruisleipää voilla ja kinkkuleikkeleellä
Illalla: pari pieni pyöreä näkkileipää kevyt tuorejuustolla, iso avokadoTreenaan 5-6 tuntia raskasta liikuntaa viikossa eli lenkkeilyä, ryhmäliikuntaa tai kuntosalia isoilla painoilla.
Blaah.
Minkä pituinen olet? 65 kg ei ole kovin paljoa painoa kuitenkaan. Ja mäkin veikkaisin ennemmin liian vähäistä syömistä kuin liikaa syömistä. Eihän tuossa ole kuin yksi (ankea) ateria edes. Loput pelkkää hiilarihöttöä. Miksi et syö kunnolla kasviksia ja proteiinia? Ja siis hiilareitakin todellakin saa syödä, mutta toi sun ruokavalio vaan on tosi ankea.
Kamppailulajien asiantuntijana toimiva mieheni totesi äsken tuosta sohvalta että paskat säästöliekistä.
Kyllä ne laihtui keskitysleirilläkin vaikka olivat säästöliekillä. Ei se säästöliekki ole edes olemassa oleva juttu.
Jos syöt vähemmän kuin kulutat niin laihdut. Jos syöt liikaa et laihdu. Siinä se. Mitään säästöliekkiä ei todellakaan ole olemassa.
Olen 160cm. Ehkä pitäisi sitten vielä vähentää syömistä. Välillä vaan tuntuu, että laihat kaverit syö paljon enemmän ja liikkuu vähemmän (tyyliin kerran viikossa). /AP
Vierailija kirjoitti:
Olen 160cm. Ehkä pitäisi sitten vielä vähentää syömistä. Välillä vaan tuntuu, että laihat kaverit syö paljon enemmän ja liikkuu vähemmän (tyyliin kerran viikossa). /AP
Oletko teini?
Anteeksi jos olen tyly, mutta vastaustesi perusteella vaikuttaa siltä että ongelmasi on enemmän kehonkuvassasi ja odotuksissasi. Jos olet ikäsi liikkunut aktiivisesti, ja painosi ei heittele, ole tyytyväinen terveestä kehosta ja unohda vaaka. Liikkuvaksi ihmiseksi olet oikein sopiva. Jos haluat panostaa ulkonäköön, käy vaikka pukeutumisneuvojalla ja etsi hyvä kampaaja. En ymmärrä nyt mitä sinä oikeasti haluat. Itselläni oli tuollaisia ajatuksia yläasteella...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko teini?
Anteeksi jos olen tyly, mutta vastaustesi perusteella vaikuttaa siltä että ongelmasi on enemmän kehonkuvassasi ja odotuksissasi. Jos olet ikäsi liikkunut aktiivisesti, ja painosi ei heittele, ole tyytyväinen terveestä kehosta ja unohda vaaka. Liikkuvaksi ihmiseksi olet oikein sopiva. Jos haluat panostaa ulkonäköön, käy vaikka pukeutumisneuvojalla ja etsi hyvä kampaaja. En ymmärrä nyt mitä sinä oikeasti haluat. Itselläni oli tuollaisia ajatuksia yläasteella...
Olen 24-vuotias. Mielestäni vika ei ole vain kehonkuvassani. Olen painoindeksin mukaan ylipainoinen ja olen aika varma, että aika moni tältä palstalta pitäisi minua myös sellaisena jos näkisi kuvan vartalostani. Ei minua niinkään se vaaka kiinnosta vaan se mikä näkyy peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko teini?
Anteeksi jos olen tyly, mutta vastaustesi perusteella vaikuttaa siltä että ongelmasi on enemmän kehonkuvassasi ja odotuksissasi. Jos olet ikäsi liikkunut aktiivisesti, ja painosi ei heittele, ole tyytyväinen terveestä kehosta ja unohda vaaka. Liikkuvaksi ihmiseksi olet oikein sopiva. Jos haluat panostaa ulkonäköön, käy vaikka pukeutumisneuvojalla ja etsi hyvä kampaaja. En ymmärrä nyt mitä sinä oikeasti haluat. Itselläni oli tuollaisia ajatuksia yläasteella...Olen 24-vuotias. Mielestäni vika ei ole vain kehonkuvassani. Olen painoindeksin mukaan ylipainoinen ja olen aika varma, että aika moni tältä palstalta pitäisi minua myös sellaisena jos näkisi kuvan vartalostani. Ei minua niinkään se vaaka kiinnosta vaan se mikä näkyy peilistä.
Ei ole tarkoitus lytätä sua ap, oon vaan huolissani koska saan susta sellaiset vibat että oikea ongelma ei nyt ole sun kehossa, vaan tavoitteissa. Voisit ihan rehellisesti katsella siellä jumpissa ja saleilla muita aktiivisia ihmisiä ja huomata että ei me kaikki mitään keijukaisia olla. Mikä on sun tavoite? Et missään nimessä ole lihava. Ehkä muutamien vuosien kuluessa opit toivottavasti arvostamaan itseäsi. Aina löytyy laihempia kavereita ja julkkiksia, mutta mitä hyötyä laihuuden tavoittelusta on sulle? Käytä aikaa siihen mistä tykkäät ja nauti elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko teini?
Anteeksi jos olen tyly, mutta vastaustesi perusteella vaikuttaa siltä että ongelmasi on enemmän kehonkuvassasi ja odotuksissasi. Jos olet ikäsi liikkunut aktiivisesti, ja painosi ei heittele, ole tyytyväinen terveestä kehosta ja unohda vaaka. Liikkuvaksi ihmiseksi olet oikein sopiva. Jos haluat panostaa ulkonäköön, käy vaikka pukeutumisneuvojalla ja etsi hyvä kampaaja. En ymmärrä nyt mitä sinä oikeasti haluat. Itselläni oli tuollaisia ajatuksia yläasteella...Olen 24-vuotias. Mielestäni vika ei ole vain kehonkuvassani. Olen painoindeksin mukaan ylipainoinen ja olen aika varma, että aika moni tältä palstalta pitäisi minua myös sellaisena jos näkisi kuvan vartalostani. Ei minua niinkään se vaaka kiinnosta vaan se mikä näkyy peilistä.
Täällä palstalla on painon suhteen kaikenlaista höpöhöpöä laidasta laitaan. Jos annat muiden määritellä itsesi, löytyy aina ihmisiä joille olet liian lihava tai liian laiha ym. Mikä sun tavoite on? Me nähdään yleensä itsemme rumempana kuin ollaankaan ja niihin hoikkiin kavereihin ei kannata verrata.
Ota mittanauha käyttöön. Esimerkinsi vyötärönympärystä on hyvä seurata. Onko sinulla stressiä ja nukutko riittävästi? Keskivartalolihavuuteen altistaa stressi ja huonot yöunet. Myös tupakointi ja alkoholi pois.
Stressiä varmaan on mutta nukun mielestäni riittävästi. En tupakoi. Tavoitteena olisi olla hoikka ja tyytyväinen omaan ulkonäköön. En tiedä onko realistista tosin./AP
Itselläni oli joskus samankaltainen tilanne, paino junnasi 70 kilossa vaikka liikuin 5-7krt viikossa ja söin terveellisesti. Tuntui että testasin niin isoja kuin pieniäkin annoskokoja ja mikään ei tepsinyt.
Istumatyö vaihtui seisomatyöhön ja näin ollen en jaksanutkaan käydä kun 1-3krt salilla viikossa, mutta paino lähti tippunaan hurjaa vauhtia. Vaihdoin samoihin aikoihin myös kasvispitoisempaan ruokavalioon. Kannattaa ainakin testata, että korvaa leivät tms kasviksilla!
Paljon treenaavaksi saat aivan liian vähän proteiinia. Eihän tuossa ole muuta protskulähdettä kuin lounaan kanakastike.
En ole lukenut kaikkia viestejä koska tämä ei liity juuri mitenkään ap:n tapaukseen luultavasti, mutta minua välillä mietityttää, että voiko esimerkiksi syömishäiriö saada kehon toimimaan jotenkin niin, että se ei toimi samalla tavalla kuin terveiden. Sairastin 15-19-vuotiaana bulimiaa ja sen jälkeen kehoni on ollut täysin sekaisin, vaikka olen tervehtynyt; ykköstyypin diabeetikkona syön varsin terveellisesti (täysjyvätuotteita, ei vehnää, maustettuja jogurtteja eikä ylipäätään mitään herkkuja paitsi kerran viikossa max 600 kalorin verran, vähintään yli puoli kiloa vihanneksia päivässä, paljon kasvispainotteista ruokaa jne.) ja liikun reilusti, istun mahdollisimman vähän, mutta painoni on silti 81 kg ja pituutta 174 cm. P*skalla käyn ehkä kerran viikossa, joskus harvemmin, pissalla kaksi kertaa päivässä, palelen pirusti ihan lämpimässäkin paikassa ja karvankasvuni on lähestulkoon pysähtynyt. Mitään tällaista ei ollut ennen bulimiaa.
En vain usko, että se "laihdut, jos syöt vähemmän kuin kulutat" pätee aivan jokaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kamppailulajien asiantuntijana toimiva mieheni totesi äsken tuosta sohvalta että paskat säästöliekistä.
Kyllä ne laihtui keskitysleirilläkin vaikka olivat säästöliekillä. Ei se säästöliekki ole edes olemassa oleva juttu.
Jos syöt vähemmän kuin kulutat niin laihdut. Jos syöt liikaa et laihdu. Siinä se. Mitään säästöliekkiä ei todellakaan ole olemassa.
Kehon kun vetää nollille ravinnossa, niin se pienikin ruoka varastoituu helpommin rasvaksi. Tämä on ihan fakta. On yllättävän paljon ihmisiä, jotka eivät osaa kontrolloida syömisiään, vaan joko kaikki herkut pois tai mässyttelyä aina kun haluaa
pulutossu kirjoitti:
En ole lukenut kaikkia viestejä koska tämä ei liity juuri mitenkään ap:n tapaukseen luultavasti, mutta minua välillä mietityttää, että voiko esimerkiksi syömishäiriö saada kehon toimimaan jotenkin niin, että se ei toimi samalla tavalla kuin terveiden. Sairastin 15-19-vuotiaana bulimiaa ja sen jälkeen kehoni on ollut täysin sekaisin, vaikka olen tervehtynyt; ykköstyypin diabeetikkona syön varsin terveellisesti (täysjyvätuotteita, ei vehnää, maustettuja jogurtteja eikä ylipäätään mitään herkkuja paitsi kerran viikossa max 600 kalorin verran, vähintään yli puoli kiloa vihanneksia päivässä, paljon kasvispainotteista ruokaa jne.) ja liikun reilusti, istun mahdollisimman vähän, mutta painoni on silti 81 kg ja pituutta 174 cm. P*skalla käyn ehkä kerran viikossa, joskus harvemmin, pissalla kaksi kertaa päivässä, palelen pirusti ihan lämpimässäkin paikassa ja karvankasvuni on lähestulkoon pysähtynyt. Mitään tällaista ei ollut ennen bulimiaa.
En vain usko, että se "laihdut, jos syöt vähemmän kuin kulutat" pätee aivan jokaiseen.
Kerta viikkoon paskalla kertoo siitä että syöt aivan liian vähän. Kuormitat kroppaa, mutta se ei uskalla päästää jätemyllyä pyörimään. Kokeilepa tuplata syömiset ja lisää rasvan määrää.
pulutossu kirjoitti:
Jatkuva palelu on merkki siitä, että sun aineenvaihduntasi ei toimi normaalisti. Raju syömishäiriötausta, vuosien jojottelu tai nopea painonpudotus voi johtaa pysyvään aineenvaihdunnan häiriötilaan ja se tekee painonhallinnasta erittäin vaikeaa.
Se on totta, että laihdut, jos syöt vähemmän kuin kulutat, mutta jos peruskulutuksesi on aineenvaihdunnan häiriön takia laskenut liian alas, on laihtuminen erittäin vaikeaa.
Sun kannattaa myös lukea tämä, minkä laitoin jo ap:lle
http://www.pronutritionist.net/2016/05/suurin-pudottaja-ohjelman-tietee…
Jos treenaat oikeesti noin paljon,ni söisin enemmän protskuu ja toisen lämpimän aterian.leivät jättäisin pois