Miksi vegaanit saavat jättää kertomatta että ruoka on vegaanista, mutta
jos heille syöttäisi jotain eläinperäistä eikö kertoisi siitä, niin olisi helvetti irti? En ymmärrä. Kertokaa.
Ja sipsikaljavegaanit fb-ryhmä kyllä vahvistaa että vegaanit on jotenkin vinksallaan. Valitetaan kun tulee lisää vaihtoehtoja markkinoille esim. siitä kasvispiirakasta :D ja nyt tulossa joku einesburger niin sitäkään ei voi syödä kun ei ole mitään soossia mukana...
Ajattelin että voisin kokeilla itekki olla vegaani mutta mennyt kyllä täysin fiilikset muiden vegaanien vuoksi :D
Kommentit (160)
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit eivät varmaan syö sieniäkään, koska ne eivät ole kasveja. Hiivalla kohotetut tai käytetyt tuotteet ovat siis ollen myös pois luetut.
Minusta on melko omituinen peruste vegaaniudelle "eettiset syyt". Kotieläimiä pidetään hyvin, niiden hyvinvointiin ja terveyteen ja teurastamiseen liittyy lukuisia lakeja ja jatkuvia tilatarkastuksia. Suomessa voi syödä hyvillä mielin suomalaisia lihatuotteita. Suomessa ei esimerkiksi typistetä sioilta saparoita toisin kuin Saksassa.
Miksi olisi parempi käyttää jotain soijaa? Soija tuotetaan Brasiliassa, ja sitä varten joudutaan kaatamaan valtavat määrät sademetsiä (ja yhä enemmän kaadetaan, kun kermaperse haluaa huvikseen olla vegaani). Siihen vielä kun lisää kuljetuksen aiheuttamat saasteet, niin totta vie on eettistä juu.
Huoh, maailman soijasta yli 85% menee tuotantoeläinten ruuaksi, joten soijan vaikutuksista sademetsiin on sekasyöjän ihan turha yrittää jankuttaa. Lisäksi vegaanina voin valita syönkö soijaa ja jos syön niin missä kasvatettua se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei-vegaani voi syödä myös vegaanista ruokaa - se luultavasti ei sodi hänen ideologiaansa vastaan. Vegaani taas "ei voi" syödä esimerkiksi lihaa (vakaumukselliset syyt/ elimistö ei edes kestä lihaa oltuaan jonkin aikaa ilman -> mahdolliset mahakivut ja ripuli).
Vähän sama, kuin miksi pähkinöille allerginen voi sinulle ketomatta syöttää sinulle ruokaa, jossa ei ole pähkinää, mutta sinä et voi hänelle kertomatta syöttää hänelle ruokaa, jossa on pähkinää.
T: ei-vegaani
Vegaanin vegaanisuus on hänen oma päätöksensä, johon hän on vaikuttanut vain ja ainoastaan itse. Ruoka-aineallergikko ei valitettavasti voi itse valita sitä eikä päättää siitä, että hän sattuu olemaan jollekkin ruoka-aineelle allerginen, eikä voi siksi jotain ruokaa syödä. Siksi näillä asioilla on mielestäni niin iso ero, että niitä ei voi edes verrata toisiinsa.
Eikö toisen ihmisen omaa päätöstä siis pidä kunnioittaa, jos tämä päätös ei vahingoita muita?
Jos ystäväni ilmoittaa, ettei hän syö sitruunoita, olipa syy mikä hyvänsä, niin en tarjoile hänelle ruokaa, jossa on sitruunoita. Hän puolestaan saa tarjota minulle sitruunatonta ruokaa niin paljon kuin haluaa.
Itse syön kasvisruokaa ja koska en voi sietää hyönteisiä, niin salaattia syödessäni minua miellyttää ajatus miten sen takia on tapettu miljoonittain erilaisia hyönteisiä, etanoita, hämähäkkejä ja muita ällötyksiä.
Erityisen mielelläni syön banaaneita ja muita eksoottisia hedelmiä, sillä tiedän että niitä söisivät todella monet ällöttävät pikkuotukset jos niitä ei tapettaisi kaikenlaisilla myrkyillä.
Vierailija kirjoitti:
Siis ai kauhee! Me ollaan sekasyöjiä koko perhe ja menin tekemään perheelle ruuaksi hernekeittoa! Pitääkö kaataa takapihan tunkioon, kun tein vahingossa vegaanista ruokaa? Entäs porkkanapihvit? Onko pakko laittaa kanamunaa, että sopii sitten sekasyöjälle? Voiko syödä sipsejä? Onko puuro keitettävä aina maitoon? Voiko edes ruismarjapuuron tehdä vegaanisena? Entäs noi jälkiruuat, saako kiisselin jatkossakin keittää mehusta? Kuinka valmistaa sekasyöjän hedelmäsalaatti? Saako leipää syödä jatkossakin?
T. Epätietoinen sekasyöjä
Hernekeittoon voi lisätä kinkkua ja pekonia. Kyllä siitä aivan syötävää näin saa.
t. neuvova sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Itse syön kasvisruokaa ja koska en voi sietää hyönteisiä, niin salaattia syödessäni minua miellyttää ajatus miten sen takia on tapettu miljoonittain erilaisia hyönteisiä, etanoita, hämähäkkejä ja muita ällötyksiä.
Erityisen mielelläni syön banaaneita ja muita eksoottisia hedelmiä, sillä tiedän että niitä söisivät todella monet ällöttävät pikkuotukset jos niitä ei tapettaisi kaikenlaisilla myrkyillä.
Sekä kelpaisivat ne muillekin nisäkkäille, mutta eettisesti ottaen vahvemman laki ja ne kuuluvat mulle!
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit eivät varmaan syö sieniäkään, koska ne eivät ole kasveja. Hiivalla kohotetut tai käytetyt tuotteet ovat siis ollen myös pois luetut.
Minusta on melko omituinen peruste vegaaniudelle "eettiset syyt". Kotieläimiä pidetään hyvin, niiden hyvinvointiin ja terveyteen ja teurastamiseen liittyy lukuisia lakeja ja jatkuvia tilatarkastuksia. Suomessa voi syödä hyvillä mielin suomalaisia lihatuotteita. Suomessa ei esimerkiksi typistetä sioilta saparoita toisin kuin Saksassa.
Miksi olisi parempi käyttää jotain soijaa? Soija tuotetaan Brasiliassa, ja sitä varten joudutaan kaatamaan valtavat määrät sademetsiä (ja yhä enemmän kaadetaan, kun kermaperse haluaa huvikseen olla vegaani). Siihen vielä kun lisää kuljetuksen aiheuttamat saasteet, niin totta vie on eettistä juu.
No mun eettisii syihin sisältyy jo se että en halua syödä tapettavaksi kasvatettua eläintä tai tapettua eläintä ylipäätään. Ei niillä hyvillä oloilla mun mielestä paljon merkitystä ole kun ne eläimet kuitenkin tapetaan, vieläpä todella nuorina.
Enkä pidä tuotantoeläinten oloja Suomessakaan kovin hyvinä tai eettisinä, tästä toki voi olla montaa mieltä mutta mun mielestä eläinten kienosiementäminen, mahdollisesti hyvinkin ahtaissa ja epäsiisteissä tiloissa pitäminen ja tappaminen ei vaan ole eettistä vaikka miten päin katsoisi.
Mulla ainakaan oo ees varaa olla vegaani
Vierailija kirjoitti:
Olen myös huomannut että sipsikaljavegaaneissa lähtee homma välillä ihan lapasesta ja otetaan itseensä jos käyttää sanaa ''juusto'' eikä ''kasvisperäinen juusto'' vaikka muuten selkenisi että ilmotuksen aterian juusto on hitto vegaanista. T: vegaani
Juusto ei ole vegaanista, se valmistetaan maidosta. Kasvisperäistä juustoa ei ole. Älä siis sano syöväsi juustoa, jos olet vegaani. Syömäsi tuote on jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se edes ole kallista.
t. Vegaani ja opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös huomannut että sipsikaljavegaaneissa lähtee homma välillä ihan lapasesta ja otetaan itseensä jos käyttää sanaa ''juusto'' eikä ''kasvisperäinen juusto'' vaikka muuten selkenisi että ilmotuksen aterian juusto on hitto vegaanista. T: vegaani
Juusto ei ole vegaanista, se valmistetaan maidosta. Kasvisperäistä juustoa ei ole. Älä siis sano syöväsi juustoa, jos olet vegaani. Syömäsi tuote on jotain muuta.
Voi luoja tätä termien kanssa pilkun nussintaa. Juustoa voi tehdä kasviksista, makkaraa soijasta ja kinkkua tofusta, Deal with it
En vieläkään kykene ymmärtämään, miksi osa ihmisistä vastustaa niin aggressivisesti vegaaniutta. Itsehän ei ole pakko olla vegaani, mutta miksi osalle näyttää olevan ongelma, jos muut ovat vegaaneja?
T: Sekasyöjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä termien kanssa pilkun nussintaa. Juustoa voi tehdä kasviksista, makkaraa soijasta ja kinkkua tofusta, Deal with it
Ei muuten voi tehdä. Ei ole mitään pilkunnussintaa. Aika hatarat tiedot sulla siitä, mitä mikäkin tuote on ja mistä se tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Vegaani ja opiskelija
Ei. Yksi PATUKKA suklaata ja melkein 3€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahhahaa. Taidat olla sipsikaljavegaanit ryhmästäkun noin hyökkäät
Ilmeisesti ap:lla ja hänen kanssaan samaa mieltä olevilla,on vahva vakaumus,että kaikessa mitä he syövät on oltava jotakin eläinperäistä.En ole aikaisemmin kuullut tällaisesta vakaumuksesta,mutta muutakaan selitystä näin tyhmälle avaukselle en keksi.
Ja jos vaikka menee vegaanin luo syömään,voi varmaan olettaa ruuan olevan vegaanista,ilman että siitä pitäisi erikseen kertoa.
Jos olen tehnyt vegaanista ruokaa (en ole vegaani), kerron kyllä kysyttäessä ruuan olevan vegaanista. Jos kukaan ei kysy, niin silloin asia saattaa epähuomiossa jäädä mainitsematta.
En syö punaista lihaa, enkä automaattisesti oleta tarjolla olevan ruuan olevan lihatonta. En oleta, että kukaan alkaa kysymättä käymään läpi listaa asioista, joita ruoka sisältää tai ei sisällä.
Jos olen vieraassa paikassa kylässä ja kysyn onko ruuassa lihaa, odotan rehellistä vastausta. Yhtälailla jos kysyn onko ruuassa pippuria, odotan siihenkin rehellistä vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Vegaani ja opiskelijaEi. Yksi PATUKKA suklaata ja melkein 3€
Niin no suklaa ei kuulu ainakaan itsellä siihen mitä pitää joka päivä saada. Ja tummaa suklaata nyt saa halvallakin jos suklaahammasta alkaa kolottamaan. Eikö se ole vaan hyvä keino pysyä kaukana herkuista :D tosin itse kyllä silloin tällöin vierailen vegekaupan suklaahyllyllä koska nomnom.
Vierailija kirjoitti:
Vegaanius on itseasiassa todella halpaa, ellei sitten jatkuvasti osta jotain erikoisuuksia tai "juustoja" joita ei edes tarvitse varsinkaan joka aterialla.
Pavut, soijat, kasvikset (varsinkin satokauden mukaan) yms on halpoja. Itse oon säästänyt todella paljon ruokakuluissa sen jälkeen kun jätin eläinperäiset tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh, maailman soijasta yli 85% menee tuotantoeläinten ruuaksi, joten soijan vaikutuksista sademetsiin on sekasyöjän ihan turha yrittää jankuttaa. Lisäksi vegaanina voin valita syönkö soijaa ja jos syön niin missä kasvatettua se on.
Ehei.. mene. Juuri syön tonnikalaa, eikä se mitään soijaa ole syönyt.
Vegaanista ruokaa jos syö, niin voi pökertyä ja lyödä päänsä. Näin veganismi sai alkunsakin!