Ei olisi pitänyt luottaa terapeuttiin
Avauduin terapeutille vaikeasta traumataustastani, sillä hän vannoi että voisin puhua luottamuksella. Ja mitä vielä! Terapeutti on kirjoittanut kaiken selittämäni tietokantaan. En todellakaan halua että traumani ovat kirjoitettuna, kenen tahansa urkittavissa. :( Nyt tuntuu paskalta..
Kommentit (85)
Tietojen näkymisen hoitopaikasta toiseen voi myös estää. "Hoitopaikan" käsite tosin on usein aika laaja, esim. tietyn kaupungin kaikki perusterveydenhuollon yksiköt saattavat olla yhtä ja samaa hoitopaikkaa.
Minäkään en tyhmänä ajatellut että ne lukisi siellä tietokannassa. Tulipahan sattumalta yksi päivä vastaan ja kyllä vitutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiesus. Sen nimi on terveydenhuolto, ei kukaan sinne laita sinun " juoruja", niillä luodaan tilannekuva nykyhetkestä, aina tietenkin arvio läpi työntekijän kuuleman. Mutta jos siellä ilmeisiä tulkintavirheitä tai lapsuksia. Pyydä poistoa, niitä tulee helposti tehdessä. Eg oliko vuorovko-systeemi eroperhessä jne. Jos sinulle käynyt niin, hyvä olla tieto, että jos jatkossa samankaltaista, menet aina ohitse eka traumahoidon. See?
Johan oli epäselvää tekstiä. Mistä vuoroviikoista oikein horiset? Mitähän tuo viimeinen lausekin mahtaa tarkoittaa suomeksi sanottuna?
Se on varmasti aivan ymmärrettävää jokaiselle työkavereilleni. Potilaskirjaus ei ole sinulle, se on turvata hoitosi mahd.hyvin. Niin se nyt vain on. Ei siellä kaunokirjailla kivoja jutksia, se on riskitieto/ hoidettavuus/ motivaatio vrt psyyke. Niin se on. Voit ostaa hoidon yksityiseltä jos haluat, salata ja et juuri voittanut. Minulla on käytössä x-määrä tietoja ihmisistä, mutta ei mitään intoa tutkia kuin kirjani ihmiset, ja tehden juuri sitä. Hyvää terveyttä lopun elämäksi.
Mulle kävi sama neuvolassa :( Luotin neuvolatätiin ja juttelin aina jos olin uupunut jne. En tiennyt että kaikki kirjataan ylös! Myöhemmin pyysin saada tiedon jalkavammastani. Terkkakeskuksen toimistovirkailija tulosti mulle kaikki tiedot vuoden ajalta. Siellä ne tönötti kaikki luottamukselliset vauva-arjen jutut, parisuhdekiemuratkin mustaa valkoisella.
Vierailija kirjoitti:
Siis sovitko terapeutin kanssa nimenomaan, että tarinaasi ei kirjoiteta sairauskertomukseen? Luulen, että kaikki tiedot kirjataan sairauskertomuksiin, jotka ovat aina salaisia.
Niitä tietoja voi kirjata monella tavalla, myös hienotunteisesti ja menemättä liiaksi yksityiskohtiin. On ihan eri asia kirjata "keskusteltu potilaan kanssa traumaattisista kokemuksista menneisyydessä" kuin kirjoittaa auki seikkaperäisesti esim. miten potilaan läheinen on tehnyt itsemurhan ja potilas löytänyt hänet jne jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi miten hyväuskoisia jotkut ovat..
Esimerkkinä minä jonka isä on psykiatri. Ammatistaan huolimatta mies oli häijyin ja sadistisin ihminen kenet tiedän. Lapsuudessani pahoinpiteli äitiä viikottain, ja myöhemmin myös minua. Äiti on edelleen täysin alistettu ihmisraunio, ja itse katkaisin välit äijään heti täysi-ikäisenä.
Nykyään käyn yksityisellä terapeutilla omakustanteisesti, ja hän ei minusta julkisesti kirjoittele. Isä työskentelee edelleen ammatissaan, enkä edes uskaltaisi käyttää julkista puolta ja kantapalvelua. Ei olisi epäilystäkään kuka olisi ensimmäinen mahdollinen urkkija..
Terveydenhuoltoalan ihmisten yksityiselämä nyt ei liity tähän keskusteluun yhtään millään tavalla. Mikäli isäsi urkkisi tietojasi, sinä saisit sen myös halutessasi tietää, ja isäsi teostaan rangaistuksen.
Pienet sakot rangaistuksena eivät minua paljoa lohduttaisi, kun isä olisi jo saanut tietoonsa asioita joita voisi käyttää minua vastaan. Lohduttaisi jos urkkimisesta saisi vankeutta ja minun ei tarvitsisi pelätä äijän tulevan häiriköimään.
Vierailija kirjoitti:
Olet todellinen nobody minulle, ja nyt tiedän että kärsit mielenterveyden häiriöistä. Jos saisin tietää että nimesi on Maija Meikäläinen ja asut Porvoossa, ei se liikauttaisi minua yhtään!
Tajuatteko että suurinta osaa ihmisistä tuollaiset asiat ei yksinkertaisesti kiinnosta?
Suomessa on 5,4 miljoonaa ihmistä. Kyllä tänne sekaan mahtuu. Naurettavaa uskoa, että joku käyttäisi JUURI SINUN TIETOJASI väärin. Mitä ne sillä tiedolla tekee? Et varmaan ole mitenkään yhteiskunnallisesti merkittävä ihminen? Tuo foliohattuilu on seurausta jonkin sortin suhteellisuusharhasta oman merkittävyyden suhteen. Sä olet pisara meressä!Lisäksi, jos vaikka joku terveydenhuoltohenkilökuntaan kuuluva tuttuni stalkkaisi minua omakannasta, luottaisin silti siihen että hän tekee sen vain omasta mielenkiinnostaan. Mitä pahaa toisen potilastiedoilla voi muka tehdä, ja toisekseen, ei urkkija voisi levittää niitä mihinkään tai joutuisi todella pahoihin ongelmiin.
Miten ette luota ammattilaisiin, esimerkiksi nyt näihin ohjelmakehittäjiin? Miksi ajattelettr automaattisesti että he ovat pahansuopia, epäluotettavia urkkijoita?
Ettekö todella näe minkäänlaista suhteellisuudentajun puutetta tässä meuhkaamisessanne?
Tuolla on mustaa valkoisella lukuisista urkinnoista, ja sinä puhut suhteellisuudentajusta ja kysyt miksi ei löydy luottoa? Näköjään teet diagnooseja palstan kauttakin, samalla halveksuen mt-potilaita. Sinun luottamuksesi ei perustu mihinkään. Puolustat urkintaa, sallit sen, puollat siis sitä, vaikka ei olisikaan tarkoituksesin niin sitä sinä olet silti juuri tehnyt. Olet sinisilmäinen ja yksinkertainen. Kolmekaan yritystä ei riittänyt tajuamaan miten korjata tämän palstan ongelmat linkkien käsittelyssä. Joten ei yllätä ettet edes ymmärrä mitä pahaa tiedoilla voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on viime aikoina ollut terapeuttien ja psykiatrien haukumista yllättävän paljon. Alkaa tuntua siltä että on samalta tyypiltä lähtevä provo.
Tämä on enemmän omakannan haukkumista. Ja syystä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi sama neuvolassa :( Luotin neuvolatätiin ja juttelin aina jos olin uupunut jne. En tiennyt että kaikki kirjataan ylös! Myöhemmin pyysin saada tiedon jalkavammastani. Terkkakeskuksen toimistovirkailija tulosti mulle kaikki tiedot vuoden ajalta. Siellä ne tönötti kaikki luottamukselliset vauva-arjen jutut, parisuhdekiemuratkin mustaa valkoisella.
Huoh. Kun sen neuvolantädin työhön kuuluu huolehtia myös äidin (ja isänkin) hyvinvoinnista. Silloin äidin uupumus ja parisuhdeongelmat ovat varsin olennaisia tietoja hoidon kannalta. Ja siksi ne sinne kirjataan. Ei siksi että ne olisi jotain mehukkaita juoruja.
Vierailija kirjoitti:
Minä toimin lääkärinä terveyskeskuksessa. Jos käsittelemme potilaan kanssa esim. traumaattisia tai kovin henkilökohtaisia asioita, jotka eivät kuitenkaan ole oleellisia hoidon kannalta, kirjaan jotain melko yleisluontoista tyyliin "lapsuudenperheessä ollut päihdeongelmia". Toisaalta joskus on ihan kollegoita ja hoitajia varten vähän pakko avata tilannetta - esim. jatkuva hyväksikäyttö lapsuudessa on aika eri asia ja voi aiheuttaa aika erilaisia oireita (esim. altistaa genitaalialueen oireille, joihin ei löydy konetutkimuksissa mitään syytä) kuin vaikka se, että äiti ja isä erosivat hieman riitaisasti, kun potilas oli teini-ikäinen. Ja vaikkapa psykiatrialle tehtävään lähetteeseen - joka näkyy potilastietojärjestelmässä - on pakko kirjata asiat tarkemmin. Psykiatristen sairaanhoitajien tekstit ovat hyvinkin yksityiskohtaisia, mutta ne eivät näy kaikille, kuuluvat ns. "erityissuojattuun näkymään", sama käytäntö on useimmissa potilastietojärjestelmissä.
Toisaalta potilastietojärjestelmään kirjattavia asioita säätelee laki. Samoin kirjaukset ovat olemassa myös hoitohenkilökunnan oikeusturvan vuoksi - meillä on valitettavasti potilaita, jotka yrittävät väärällä tavalla hyötyä järjestelmästä ja väittävät jälkikäteen vastaanotolla tapahtuneen ihan muuta, kuin mitä on oikeasti tapahtunut/sanottu. Eli kaikkea vastaanotolla sanottua ei voida olla kirjaamatta, vaikka potilas sitä toivoisikin, koska oikeudessa asiakirjamerkintä voi olla ainoa puolustus, mitä lääkärillä/hoitajalla on. Tietenkään ei saa valehdella, ettei kirjaa jotakin, jos kuitenkin kirjaa.
Aloittaja voi olla yhteydessä hoitaneeseen tahoon ja pyytää, että arkaluontoisimmat asiat poistetaan asiakirjoista. Kaikkea ei varmasti kuitenkaan voi poistaa.
Jos olet oikeasti lääkäri niin kiitos kommentista. Minulle kävi myös kuten aloittajalle ja aion pyytää edes tietojen muokkausta
Itse olen ollut psykiatrisen hoidon piirissä kohta 10 vuotta, ja minusta on terapeuttista lukea potilaskertomuksia ja lausuntojani, ja nähdä oma kehitykseni. Asioiden lukeminen ulkopuolisen silmin tavallaan, auttaa minua myös tuntemaan myötätuntoa itseäni kohtaan ja hyväksymään ne asiat, joita todella olen kokenut ja miksi apua tarvitsen. Lähinnä olisin loukkaantunut, jos asioita ei kirjattaisi niinkuin ne ovat. Toisaalta en ole yhtään hoidonvastainen, sillä kaikesta hoidosta on ollut minulle vain hyötyä. Jos joskus romahtaisin vaikka vieraillessa vieraassa kaupungissa, olisi vain täysin hyödyllistä minun itseni kannalta, että tietoni ovat saatavilla kaikkialla Suomessa.
En tarkoittanut haukkua terapeuttiani tai hoitajaani.. En vain tiennyt että kertomani kirjataan ylös, ja vielä internetpohjaiselle alustalle. Harkitsin yli vuoden uskallanko kertoa pahimmat asiani ja luulin niiden jäävän vain terapeutin tietoon.. Tuntuu hirveältä ajatella että ne ovat periaatteessa monen eri henkilön luettavissa nyt. Kiitos tuolle yhdelle lääkärille joka selitti miksi asioita kirjataan, pyydän silti poistamaan tiedoistani nuo arkaluontoisimmat asiat.
Ja en tietääkseni ole antanut lupaa tietojen kirjaamiseen, niin ku joku luuli..
Ap
Totta on sekin, mitä joku taisi jo sanoakin, että työntekijöiden kirjauskäytäntöjen välillä on isoja eroja. Jotkut ovat luonnostaan kunnioittavia ja hienotunteisia, jotkut yläpuolelle asettuvia törppöjä. Sellaista se on, niin kauan kuin hoitotyötä tekevät ihmiset eivätkä tekoälyllä varustetut robotit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä nykyaika ahdistaa, niin miettikääpä vanhoja paperiarkistoja, jonne tosi monella on pääsy, ja jossa voit rauhassa lukea vaikka kaikki paperit läpi eikä kukaan saa sitä tietää...
Älä puhu tyhmiä. Nyt pääse tietoihin joka helvetin sh-vastaanottovirkailija ja farmaseutti, Hankoosta Inariin. Ja sovelluskehittäjät, järjestelmäasiantuntijat jne jne. Ennen sinulla piti olla fyysinen pääsy tiloihin, jo se yksinään on todella paljon turvallisempaa ja rajoittavampaa kuin nykyinen järjestelmä.
Joo, mutta kuten sanoin, jokaisen sh-vastaanottovirkailijan ja farmaseutin käynnistä niissä tiedoissa jää jälki, ja kaikilla on oikeus saada tietää kuka omissa tiedoissa on käynyt. Kiinnijäämisriski on valtava.
Niin sinulle sanotaan, ettet kävisi urkkimassa. Mutta todellisuus on toinen. Vain harvat jäävät kiinni.
Vierailija kirjoitti:
En tarkoittanut haukkua terapeuttiani tai hoitajaani.. En vain tiennyt että kertomani kirjataan ylös, ja vielä internetpohjaiselle alustalle. Harkitsin yli vuoden uskallanko kertoa pahimmat asiani ja luulin niiden jäävän vain terapeutin tietoon.. Tuntuu hirveältä ajatella että ne ovat periaatteessa monen eri henkilön luettavissa nyt. Kiitos tuolle yhdelle lääkärille joka selitti miksi asioita kirjataan, pyydän silti poistamaan tiedoistani nuo arkaluontoisimmat asiat.
Ja en tietääkseni ole antanut lupaa tietojen kirjaamiseen, niin ku joku luuli..
Ap
Annat luvan kirjaamiselle ottamalla julkisen terveydenhuollon palvelun vastaan. Kaikesta hoidosta tehdään merkinnät potilaskertomukseen. Ja niitä ei siitä pelkästään potilaan toiveen perusteella poisteta. Siihen, missä kaikkialla ne tiedot näkyvät, voit jossain määrin vaikuttaa. Kysy tästä lisää vaikka siltä terapeutiltasi, hänellä on velvollisuus asia hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä sitä, miksi joku haluaisi että hänen tilanteensa kannalta olennaisia tietoja ei kirjattaisi potilaskertomukseen.
Koska siihen pääsee käsiksi aivan liian moni, aivan liian helposti.
MITEN tämä voi olla vaikea asia ymmärtää?
Minua ei huolestuta niinkään sisältäpäin tapahtuva urkinta. Kantaa käytetään omalta koneelta ja pahimmillaan julkiselta koneelta, ja voi vain miettiä mikä niiden laitteiden tietoturvan taso on... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä nykyaika ahdistaa, niin miettikääpä vanhoja paperiarkistoja, jonne tosi monella on pääsy, ja jossa voit rauhassa lukea vaikka kaikki paperit läpi eikä kukaan saa sitä tietää...
Älä puhu tyhmiä. Nyt pääse tietoihin joka helvetin sh-vastaanottovirkailija ja farmaseutti, Hankoosta Inariin. Ja sovelluskehittäjät, järjestelmäasiantuntijat jne jne. Ennen sinulla piti olla fyysinen pääsy tiloihin, jo se yksinään on todella paljon turvallisempaa ja rajoittavampaa kuin nykyinen järjestelmä.
Joo, mutta kuten sanoin, jokaisen sh-vastaanottovirkailijan ja farmaseutin käynnistä niissä tiedoissa jää jälki, ja kaikilla on oikeus saada tietää kuka omissa tiedoissa on käynyt. Kiinnijäämisriski on valtava.
Niin sinulle sanotaan, ettet kävisi urkkimassa. Mutta todellisuus on toinen. Vain harvat jäävät kiinni.
Haha, niin juu. Kyllä ne tiedot kuule itselleen saa ja siellä näkyy käynnit. Olen kerran itse joutunut selittämään tietosuojatyypille miksi olin käynyt yhden ihmisen papereissa, johon ei ollut hoitokontaktia. Kyseessä oli puhdas vahinko jossa en edes nähnyt mitään varsinaisia potilastietoja, olin väärissä papereissa n. 10 sekuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet todellinen nobody minulle, ja nyt tiedän että kärsit mielenterveyden häiriöistä. Jos saisin tietää että nimesi on Maija Meikäläinen ja asut Porvoossa, ei se liikauttaisi minua yhtään!
Tajuatteko että suurinta osaa ihmisistä tuollaiset asiat ei yksinkertaisesti kiinnosta?
Suomessa on 5,4 miljoonaa ihmistä. Kyllä tänne sekaan mahtuu. Naurettavaa uskoa, että joku käyttäisi JUURI SINUN TIETOJASI väärin. Mitä ne sillä tiedolla tekee? Et varmaan ole mitenkään yhteiskunnallisesti merkittävä ihminen? Tuo foliohattuilu on seurausta jonkin sortin suhteellisuusharhasta oman merkittävyyden suhteen. Sä olet pisara meressä!Lisäksi, jos vaikka joku terveydenhuoltohenkilökuntaan kuuluva tuttuni stalkkaisi minua omakannasta, luottaisin silti siihen että hän tekee sen vain omasta mielenkiinnostaan. Mitä pahaa toisen potilastiedoilla voi muka tehdä, ja toisekseen, ei urkkija voisi levittää niitä mihinkään tai joutuisi todella pahoihin ongelmiin.
Miten ette luota ammattilaisiin, esimerkiksi nyt näihin ohjelmakehittäjiin? Miksi ajattelettr automaattisesti että he ovat pahansuopia, epäluotettavia urkkijoita?
Ettekö todella näe minkäänlaista suhteellisuudentajun puutetta tässä meuhkaamisessanne?
Tuolla on mustaa valkoisella lukuisista urkinnoista, ja sinä puhut suhteellisuudentajusta ja kysyt miksi ei löydy luottoa? Näköjään teet diagnooseja palstan kauttakin, samalla halveksuen mt-potilaita. Sinun luottamuksesi ei perustu mihinkään. Puolustat urkintaa, sallit sen, puollat siis sitä, vaikka ei olisikaan tarkoituksesin niin sitä sinä olet silti juuri tehnyt. Olet sinisilmäinen ja yksinkertainen. Kolmekaan yritystä ei riittänyt tajuamaan miten korjata tämän palstan ongelmat linkkien käsittelyssä. Joten ei yllätä ettet edes ymmärrä mitä pahaa tiedoilla voi tehdä.
Lainausongelmat johtuvat hajonneesta älypuhelimen näytöstä jolla on mahdoton kohdistaa kursoria, kiitosta vaan.
Puhun suhteellisuuden tajusta, sillä ihmisillä olisi huomattavasti helpompaa jos he eivät murehtisi turhista asioista. Ei ole kukaan minulle vielä vastannut, mitä pahaa niillä potilastiedoilla voitaisiin konkreettisesti tehdä? Joku tietäisi sairautesi, selvä. Mitä pahaa tämä ihminen voisi tehdä tiedolla? Levittäisi sitä? Selvä. Eikö se tiedon levittäjä tee silloin paitsi rikoksen, myös itsestään totaalisen idiootin kanssaihmisten silmissä? Kuka oikeesti arvostaa sellaista ihmistä? Yritän tässä lähinnä saada ihmisiä luopumaan stressin-ja pelonaiheistaan jotka ovat suhteettoman suuria olemassa olevaan uhkaan nähden!
Ja tiedoksi, että olen tuo sama kirjoittaja, joka kertoi olleensa psykiatrisen hoidon piirissä 10 vuotta.
Että keskityppäs sinä nyt siihen, mitä minä todella olen sanonut ja vähennä tuota tulkinnan määrää.
Terveydenhuoltoalan ihmisten yksityiselämä nyt ei liity tähän keskusteluun yhtään millään tavalla. Mikäli isäsi urkkisi tietojasi, sinä saisit sen myös halutessasi tietää, ja isäsi teostaan rangaistuksen.