Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei olisi pitänyt luottaa terapeuttiin

Vierailija
24.08.2016 |

Avauduin terapeutille vaikeasta traumataustastani, sillä hän vannoi että voisin puhua luottamuksella. Ja mitä vielä! Terapeutti on kirjoittanut kaiken selittämäni tietokantaan. En todellakaan halua että traumani ovat kirjoitettuna, kenen tahansa urkittavissa. :( Nyt tuntuu paskalta..

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei huolestuta niinkään sisältäpäin tapahtuva urkinta. Kantaa käytetään omalta koneelta ja pahimmillaan julkiselta koneelta, ja voi vain miettiä mikä niiden laitteiden tietoturvan taso on... :D

No jos se huolettaa niin ei varmaan kannata käyttää Kantaa omalta tai julkiselta koneelta? 

Vierailija
62/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sitä, miksi joku haluaisi että hänen tilanteensa kannalta olennaisia tietoja ei kirjattaisi potilaskertomukseen.

Koska siihen pääsee käsiksi aivan liian moni, aivan liian helposti.

MITEN tämä voi olla vaikea asia ymmärtää? 

Onko SINUN vähän vaikea ymmärtää, että ne potilastiedot kirjataan nykyään sähköisinä? Ei ole mitään muuta järjestelmää, julkisella puolella on se järjestelmä mitä käytetään ja se järjestelmä sijaitsee verkossa. Lue mitä se lääkäri selitti aiemmin. Tiedon poistoa voi pyytää, mutta jos se on olennainen hoidon kannalta, sitä ei voi poistaa sillä kyseessä on virallinen potilaskertomus !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet todellinen nobody minulle, ja nyt tiedän että kärsit mielenterveyden häiriöistä. Jos saisin tietää että nimesi on Maija Meikäläinen ja asut Porvoossa, ei se liikauttaisi minua yhtään!

Tajuatteko että suurinta osaa ihmisistä tuollaiset asiat ei yksinkertaisesti kiinnosta?

Suomessa on 5,4 miljoonaa ihmistä. Kyllä tänne sekaan mahtuu. Naurettavaa uskoa, että joku käyttäisi JUURI SINUN TIETOJASI väärin. Mitä ne sillä tiedolla tekee? Et varmaan ole mitenkään yhteiskunnallisesti merkittävä ihminen? Tuo foliohattuilu on seurausta jonkin sortin suhteellisuusharhasta oman merkittävyyden suhteen. Sä olet pisara meressä!

Lisäksi, jos vaikka joku terveydenhuoltohenkilökuntaan kuuluva tuttuni stalkkaisi minua omakannasta, luottaisin silti siihen että hän tekee sen vain omasta mielenkiinnostaan. Mitä pahaa toisen potilastiedoilla voi muka tehdä, ja toisekseen, ei urkkija voisi levittää niitä mihinkään tai joutuisi todella pahoihin ongelmiin.

Miten ette luota ammattilaisiin, esimerkiksi nyt näihin ohjelmakehittäjiin? Miksi ajattelettr automaattisesti että he ovat pahansuopia, epäluotettavia urkkijoita?

Ettekö todella näe minkäänlaista suhteellisuudentajun puutetta tässä meuhkaamisessanne?

Tuolla on mustaa valkoisella lukuisista urkinnoista, ja sinä puhut suhteellisuudentajusta ja kysyt miksi ei löydy luottoa? Näköjään teet diagnooseja palstan kauttakin, samalla halveksuen mt-potilaita. Sinun luottamuksesi ei perustu mihinkään. Puolustat urkintaa, sallit sen, puollat siis sitä, vaikka ei olisikaan tarkoituksesin niin sitä sinä olet silti juuri tehnyt. Olet sinisilmäinen ja yksinkertainen. Kolmekaan yritystä ei riittänyt tajuamaan miten korjata tämän palstan ongelmat linkkien käsittelyssä. Joten ei yllätä ettet edes ymmärrä mitä pahaa tiedoilla voi tehdä.

Lainausongelmat johtuvat hajonneesta älypuhelimen näytöstä jolla on mahdoton kohdistaa kursoria, kiitosta vaan.

Puhun suhteellisuuden tajusta, sillä ihmisillä olisi huomattavasti helpompaa jos he eivät murehtisi turhista asioista. Ei ole kukaan minulle vielä vastannut, mitä pahaa niillä potilastiedoilla voitaisiin konkreettisesti tehdä? Joku tietäisi sairautesi, selvä. Mitä pahaa tämä ihminen voisi tehdä tiedolla? Levittäisi sitä? Selvä. Eikö se tiedon levittäjä tee silloin paitsi rikoksen, myös itsestään totaalisen idiootin kanssaihmisten silmissä? Kuka oikeesti arvostaa sellaista ihmistä? Yritän tässä lähinnä saada ihmisiä luopumaan stressin-ja pelonaiheistaan jotka ovat suhteettoman suuria olemassa olevaan uhkaan nähden!

Ja tiedoksi, että olen tuo sama kirjoittaja, joka kertoi olleensa psykiatrisen hoidon piirissä 10 vuotta.

Että keskityppäs sinä nyt siihen, mitä minä todella olen sanonut ja vähennä tuota tulkinnan määrää.

Minua vainonnut henkilö työskentelee terveydenhuollossa. Tuliko mieleesi että tällaisiakin tapauksia voi olla? Ymmärrätkö nyt miksi olen yksi omakantaa arvostelevista?

Vierailija
64/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ei huolestuta niinkään sisältäpäin tapahtuva urkinta. Kantaa käytetään omalta koneelta ja pahimmillaan julkiselta koneelta, ja voi vain miettiä mikä niiden laitteiden tietoturvan taso on... :D

No jos se huolettaa niin ei varmaan kannata käyttää Kantaa omalta tai julkiselta koneelta? 

Useaa huolettaa myös sisältäpäin urkkiminen, joten milläs sitten?

Vierailija
65/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet todellinen nobody minulle, ja nyt tiedän että kärsit mielenterveyden häiriöistä. Jos saisin tietää että nimesi on Maija Meikäläinen ja asut Porvoossa, ei se liikauttaisi minua yhtään!

Tajuatteko että suurinta osaa ihmisistä tuollaiset asiat ei yksinkertaisesti kiinnosta?

Suomessa on 5,4 miljoonaa ihmistä. Kyllä tänne sekaan mahtuu. Naurettavaa uskoa, että joku käyttäisi JUURI SINUN TIETOJASI väärin. Mitä ne sillä tiedolla tekee? Et varmaan ole mitenkään yhteiskunnallisesti merkittävä ihminen? Tuo foliohattuilu on seurausta jonkin sortin suhteellisuusharhasta oman merkittävyyden suhteen. Sä olet pisara meressä!

Lisäksi, jos vaikka joku terveydenhuoltohenkilökuntaan kuuluva tuttuni stalkkaisi minua omakannasta, luottaisin silti siihen että hän tekee sen vain omasta mielenkiinnostaan. Mitä pahaa toisen potilastiedoilla voi muka tehdä, ja toisekseen, ei urkkija voisi levittää niitä mihinkään tai joutuisi todella pahoihin ongelmiin.

Miten ette luota ammattilaisiin, esimerkiksi nyt näihin ohjelmakehittäjiin? Miksi ajattelettr automaattisesti että he ovat pahansuopia, epäluotettavia urkkijoita?

Ettekö todella näe minkäänlaista suhteellisuudentajun puutetta tässä meuhkaamisessanne?

Tuolla on mustaa valkoisella lukuisista urkinnoista, ja sinä puhut suhteellisuudentajusta ja kysyt miksi ei löydy luottoa? Näköjään teet diagnooseja palstan kauttakin, samalla halveksuen mt-potilaita. Sinun luottamuksesi ei perustu mihinkään. Puolustat urkintaa, sallit sen, puollat siis sitä, vaikka ei olisikaan tarkoituksesin niin sitä sinä olet silti juuri tehnyt. Olet sinisilmäinen ja yksinkertainen. Kolmekaan yritystä ei riittänyt tajuamaan miten korjata tämän palstan ongelmat linkkien käsittelyssä. Joten ei yllätä ettet edes ymmärrä mitä pahaa tiedoilla voi tehdä.

Lainausongelmat johtuvat hajonneesta älypuhelimen näytöstä jolla on mahdoton kohdistaa kursoria, kiitosta vaan.

Puhun suhteellisuuden tajusta, sillä ihmisillä olisi huomattavasti helpompaa jos he eivät murehtisi turhista asioista. Ei ole kukaan minulle vielä vastannut, mitä pahaa niillä potilastiedoilla voitaisiin konkreettisesti tehdä? Joku tietäisi sairautesi, selvä. Mitä pahaa tämä ihminen voisi tehdä tiedolla? Levittäisi sitä? Selvä. Eikö se tiedon levittäjä tee silloin paitsi rikoksen, myös itsestään totaalisen idiootin kanssaihmisten silmissä? Kuka oikeesti arvostaa sellaista ihmistä? Yritän tässä lähinnä saada ihmisiä luopumaan stressin-ja pelonaiheistaan jotka ovat suhteettoman suuria olemassa olevaan uhkaan nähden!

Ja tiedoksi, että olen tuo sama kirjoittaja, joka kertoi olleensa psykiatrisen hoidon piirissä 10 vuotta.

Että keskityppäs sinä nyt siihen, mitä minä todella olen sanonut ja vähennä tuota tulkinnan määrää.

Minua vainonnut henkilö työskentelee terveydenhuollossa. Tuliko mieleesi että tällaisiakin tapauksia voi olla? Ymmärrätkö nyt miksi olen yksi omakantaa arvostelevista?

Silloin sinun kannattaa joko luottaa siihen, ettei vainoajasi urki tietojasi, tai pyytää sieltä säännöllisesti ote, ketkä ovat tietojasi katselleet. Tietojen luvattomasta katselusta tulee aina sanktiot ja vaikea esimerkiksi exän on selittää että "vahingossa katsoin". Jos henkilö käy toistuvasti katselemassa tietojasi, se voi olla jopa potkujen paikka. Kuitenkaan sen takia ei voida jättää koko järjestelmää kehittämättä, että joukossa on vainoavia sekopäitä. Pätee sama kaava ihan mihin tahansa elämässä. Pahoitteluni tosin siitä, että olet joutunut vainoajan uhriksi, on varmasti kokemuksena hirvittävä.

Vierailija
66/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai rikkinäinen puhelin :D

Kaikkea sinä keksit.

Olet totaalisen sinisilmäinen hölmö. Ei sillä ole väliä mitä levittäjästä ajatellaan, vaan mitä potilaasta ajatellaan. Halveksutaan, pilkataan, vieroksutaan, suljetaan yhteisöstä, keksitään juoruja ja puhutaan paskaa. Kaikki nämä ovat mahdollisia sosiaalisia seuraamuksia.

YT:ssä napsahtaa, jotain projektia tai roolia ei saa koska "pää ei varmaan kestä", vapaaehtoista sairasvakuutusta ei saa tai korvaus evätään, sairauksia ja ongelmia käytetään sinua vastaan vaikkapa huoltajuuskiistoissa tai jos joudut muuten epäilyn alaiseksi, olit sitten syytän tai et.

-

Koska olet yksinkertainen hymähdät tälle ja sanot ettei tuommoista tapahdu, höpsis, foliohattu, vainoharhaisuutta. Aivan kuten sanoit ettei tietoja urkita, vaikka juuri oli todistettu oikeutta myöten kuinka niitä todellakin urkitaan jatkuvalla syötöllä.

Vierailija
67/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tiedot voi pyytää piilottamaan omakannasta. Näin ne näkyvät vain terveydenhuollon järjestelmässä, mutta ei kanta.fi:ssä. Tietojen katsomisen rekisteritiedot saa pyydettyä terveyskeskukselta/sairaalalta/missä ikinä käytkin, jos huolettaa että on käyty tirkistelemässä. 

Olennaisten (hoitoon vaikuttavien) potilastietojen poisto on kutakuinkin mahdotonta. Tietysti hoitavaa henkilöä voi pyytää poistamaan sellaisia kohtia tekstistä, mitkä mielestäsi ovat asiaan kuulumattomia. 

Meillä potilastietojärjestelmä kysyy syytä, jos menee katselemaan potilaan mielenterveyspuolen tekstejä, eli katselu ilman syytä on lähes mahdotonta. (työskentelen somatiikan puolella) 

Vierailija
68/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä sitä, miksi joku haluaisi että hänen tilanteensa kannalta olennaisia tietoja ei kirjattaisi potilaskertomukseen.

Koska siihen pääsee käsiksi aivan liian moni, aivan liian helposti.

MITEN tämä voi olla vaikea asia ymmärtää? 

Onko SINUN vähän vaikea ymmärtää, että ne potilastiedot kirjataan nykyään sähköisinä? Ei ole mitään muuta järjestelmää, julkisella puolella on se järjestelmä mitä käytetään ja se järjestelmä sijaitsee verkossa. Lue mitä se lääkäri selitti aiemmin. Tiedon poistoa voi pyytää, mutta jos se on olennainen hoidon kannalta, sitä ei voi poistaa sillä kyseessä on virallinen potilaskertomus !

Siis mitä? Juuri sen minä ymmärrän, kuten ymmärrän siitä johtuvat ongelmatkin, ja riskit.

Jos olen vaakalaudalla, haenko apua esimerkiksi masennukseen, niin tietojen vuotoriski kallistaa sen puolelle, etten hae.

Vierailija
69/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt yksityisellä psykoterapeutilla. En usko, että ne tiedot on kirjattuna missään netissä? Onko tämä vain hoitolaitoksissa työskentelevien hoitajien potilaiden ongelma?

Vierailija
70/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai rikkinäinen puhelin :D

Kaikkea sinä keksit.

Olet totaalisen sinisilmäinen hölmö. Ei sillä ole väliä mitä levittäjästä ajatellaan, vaan mitä potilaasta ajatellaan. Halveksutaan, pilkataan, vieroksutaan, suljetaan yhteisöstä, keksitään juoruja ja puhutaan paskaa. Kaikki nämä ovat mahdollisia sosiaalisia seuraamuksia.

YT:ssä napsahtaa, jotain projektia tai roolia ei saa koska "pää ei varmaan kestä", vapaaehtoista sairasvakuutusta ei saa tai korvaus evätään, sairauksia ja ongelmia käytetään sinua vastaan vaikkapa huoltajuuskiistoissa tai jos joudut muuten epäilyn alaiseksi, olit sitten syytän tai et.

-

Koska olet yksinkertainen hymähdät tälle ja sanot ettei tuommoista tapahdu, höpsis, foliohattu, vainoharhaisuutta. Aivan kuten sanoit ettei tietoja urkita, vaikka juuri oli todistettu oikeutta myöten kuinka niitä todellakin urkitaan jatkuvalla syötöllä.

Meissä on selkeästi se ero, että itse olen avoimesti kertonut sairauksistani, enkä häpeä niitä tai pelkää että ne tuottavat minulle ongelmia. Olen päättänyt elää elämäni rehellisesti omana itsenäni, joten en pelkää urkintaa ja tietojen levittelyä, sillä tiedän että urkkija tekee väärin ja eletty elämäni on sitä mitä on, se on todellista. Ei minun tarvitse salailla sitä. Jos joku on niin heikko, että käyttää minun vaikeita kokemuksiani minua vastaan, niin sillä ihmisellä on kyllä vaikea elämä ja säälin häntä. Tästä syystä en pysty samastumaan huoleesi urkkimisesta ja tietojen väärinkäytöstä. Tajusin juuri että se johtuu minun ajatusmaailmastani. Se voi näyttäytyä sinulle typeränä ja sinisilmäisenä, mutta tiedätkö mitä: vasta nyt tunnen että olen onnellinen ja voin hengittää vapaasti, kun en pelkää tuollaisia asioita. Jos pelkäisin että joku käyttää traumojani ja mt-taustaani minua vastaan, en voisi elää täyttä elämää.

Ymmärrän mitä sinä koet ja tarkoitat, ja on totta, että tietoja urkitaan. Tajusin vain nyt, että meillä on aivan erilainen suhtautumistapa asiaan.

Vierailija
71/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt ainakin yllätit hieman, pisteet siitä. En siis jatka aiheesta sen enempää.

Vierailija
72/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se niin että yksityinen terapeutti ei käytä kantaa tai ainakin sen voi kieltää?

Vierailija
73/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se niin että yksityinen terapeutti ei käytä kantaa tai ainakin sen voi kieltää?

Voi kieltää jolloin ei kirjoita.

Todellisuudessahan nuo tiedot voivat vaikuttaa mm työn saamiseen.

Vierailija
74/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän potentiaaliset työnantajat voisivat muka saada hakijan terveystiedot laillisesti nähtävikseen?

Vierailija
75/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtahepo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän potentiaaliset työnantajat voisivat muka saada hakijan terveystiedot laillisesti nähtävikseen?

Työterveyslääkäriltä.

Vierailija
76/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virtahepo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveyslääkäriltä.

Tämä on todellinen ongelma, olkaa varovaisia. Jo noin 10 vuotta sitten, kun hain eräälle työnantajalle, jolla on työtyöterveys suuressa yksityisessä firmassa, minulle lyötiin työhöntulotarkastuksessa allekirjoitettavaksi eteen paperi, jolla aiemmat tietoni ko. lääkäriasemalta olisi saanut yhdistää työterveyden tietoihin. Kieltäydyin, mutta en usko, että monikaan nuorista ja kokemattomista tajusi sitä tehdä. Nykyisin tämä terveysfirma kuuluu Kantaan, eli sieltä työnantajan maksama taho saa sitten myös julkisen puolen tiedot.

Vierailija
77/85 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virtahepo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työterveyslääkäriltä.

Oho, enpäs tiennytkään. Onko näin myös silloin, jos ei ole koskaan käyttänyt työterveyspalveluja? 

Vierailija
78/85 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun kerroitte. :O En ole tiennyt mutta osaanpa olla hakematta apua julkiselta puolelta. Jestas jos työnantajankin on mahdollista saada tietoonsa yksityisiä terveystietojani!

Vierailija
79/85 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletteko nyt tosissanne että työnantaja saa tietoonsa mt-diagnoosit tms?!?!

Vierailija
80/85 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis oletteko nyt tosissanne että työnantaja saa tietoonsa mt-diagnoosit tms?!?!

Kyllä vaan. Tuskin viitsivät tarkistaa jos kyseessä joku "alempi" toimi/tehtävä, laitontahan se on lääkärille kertoa eteenpäin varsinaiselle työnantajalle, mutta silti sitä tapahtuu säännöllisesti. Kuten myös että lääkäri antaa lausunnon soveliaisuudesta, kertomatta yksityiskohtia.

Tuo "nykyaikainen" käytännössä melkein avoin kanta on todella ikävä asia. Tiedot pitäisi ehdottomasti pystyä lukitsemaan vain ja ainoastaan hoitavan lääkärin/psykologin/tms luettavaksi. Jokainen uusi henkilö joka tietoja haluaisi lukea tarvitsisi potilaan kirjallisen suostumuksen, ellei kyseessä ole hätätapaus. Jokaista hätätapauksesta johtuva tietojen avaaminen pitäisi johtaa luottamushenkilön tarkistukseen, oliko oikeasti hätätapaus. Sekä potilaalle ilmoitettava että lukittuja tietoja on lueskeltu, eikä siten että asian voi jostain tarkistaa, vaan ilmoitus potilaalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi