En ymmärrä, miksi muka talon vuokraamalla ei pääse rikastumaan?
Selittäkää joku mulle.
Jos talo on esim. 100neliöinen ja vuokra 600€/kk.
Saan joka kuukausi ihanat 600€ ilmasta rahaa.
Ja mitä tarkottaa että jos taloa vaikka remppaa, saa sen verotuksessa takas? Siis jos uudistan vaikka taloon katon ja siihen menee rahaa, niin miten saan sen katto rahan takas?
Anyway, 600€ ja se tekee vuodessa jo 7200€. Sillä lähtee jo kevyesti ulkomaille reissuun.
Eihän ihmiset vuokrais asuntojaan, jos ei sais voittoa?
Kommentit (30)
Pääomavero 32 pinnaa vai mitä se on. Vai etkö ole muistanut maksaa veroja?
Asuntojaan? Missä meinasit asua sen aikaa, kun sulla on asunto vuokralla?
Jos taas puhuit sijoitusasunnosta, niin toki se kannattaa vuokrata. Vuokratulosta voi vähentää tiettyjä kuluja, ja jäljelle jäävästä tulosta joudut maksamaan tuolla vuokratulon tasolla 30 prosenttia veroa.
Täältä näet, mitä juttuja voit vähentää tulosta ennen veromäärän laskemista:
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Vuokratulot/Vuokratulosta_sa…
Verottaja vie ihan hyvän osan vuokratuloista. Siksi
Onko sulla käteistä ostaa se talo? Vai maksatko lainanlyhennykset? Jos on lainaa, et lähde etelään... Etkä saa 600 euroa käteen, vaan maksat ensin siitä kulut ja korjaukset ja lopusta veroa 30%. Kattoremontin kulut voit vähentää verotuksessa. Mutta ei sitä verosta vähennetä, vaan verotettavasta tulosta.
Minulla on asunto vuokralla.
Saan vuokraa 1300 e/kk.
Yhtiövastike on 370 e/kk.
Sitten lyhennän lainaa 300 e/kk.
Jäljelle jää voittoa lähes 600 e, josta maksan veroa 30 %. Eli saan voittoa 400 e/kk.
Kun asunnosta hajoaa vaikka jääkaappi tai astianpesukone, niin ostan sen.
Taloyhtiöön on tulossa ikkunaremontti, joka tulee osaltani maksamaan 7000 e.
Ei, kyllä osakkeisiin sijoittaminen ja päivätreidaaminen on minun kokemukseni mukaan kannattavampaa.
Verot, remontit, muut kulut ja laina. Omakotitalosta tuo on mitätön vuokra, ja tuolla ei kyllä rikastu.
Vierailija kirjoitti:
28% siitä, mikä jää kulujen jälkeen. Eli voitosta. Mutta vaikka talosta olisi velkaakin, kerää se omistajalleen omaisuutta koko ajan, ei tosin ulkomaanreissua tänä vuonna, mutta kämpän ulkomailta 10v päästä.
Mistä saa satameliöisen talon kuudellasadalla? No ei ainakaan Espoosta.
No itse mietin jos laittaisimme oman ok- talomme vuokralle ja muuttaisimme vuokralle kerrostaloon itse. Silti jäisimme plussalle kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
28% siitä, mikä jää kulujen jälkeen. Eli voitosta. Mutta vaikka talosta olisi velkaakin, kerää se omistajalleen omaisuutta koko ajan, ei tosin ulkomaanreissua tänä vuonna, mutta kämpän ulkomailta 10v päästä.
Kun keräisikin. Mutta muuttotappiokunnassa ei perheasunnolle ole ostajia jonoksi asti. Piti olla koti, mutta kun oli pakko muuttaa työn perässä, siitä tulikin riippakivi ja rahanreikä.
Vierailija kirjoitti:
Se on 30 prosenttia 40 tonniin saakka, eli ap:n vuokratulojen kohdalla.
Mitä tulee kiinteistön remonttikuluihin, niin samaan tasoon korjaaminen eli peruskorjausmenot voi vähentää, jos ne on tehty vuokra-aikana tai vuokralaisten välissä. EI voi vähentää, jos ne on tehty heti oston jälkeen ja ennen vuokrallepanoa. Monimutkaista.
Vuokralla olevan asunnon remonttikuluista ei voi sitten tehdä kotitalousvähennystä. Ja omaa työtä ei voi vähentää.
https://www.veronmaksajat.fi/Veroilmoitus/Esitaytetty-veroilmoitus2014/…
3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei. Kun edelleen se 30%.
https://www.veronmaksajat.fi/Veroilmoitus/Esitaytetty-veroilmoitus2014/…
Sijoituasunto on pääomaa, oma asunto ei siinä mielessä, että sitä voisi realisoida ja käyttää elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä siinä jos se talo on jo maksettu. Mutta jos se vuokra menee lainan ja vastikkeen maksuun, niin tulos on +-0.
Eli kasvatat pääomaasi ilman kuluja. Minun mielestäni se on viisasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäpä siinä jos se talo on jo maksettu. Mutta jos se vuokra menee lainan ja vastikkeen maksuun, niin tulos on +-0.
Jos se itäsuomalainen kaupunki ei ala pikku hiljaa keksiä sellaista viisasten kiveä, joka työllistää ja houkuttaa asukkaita, niin sen pääoman arvo on minulle paljon alle nollan. Kohta neljä vuotta sitä asuntoa on jo yritetty myydä eikä hinnasta ole kiinni, alkaa usko olla pikku hiljaa koetuksella.
Remonttikulujen vähentäminen ei suinkaan tarkoita sitä, että ne kaikki saisi verotuksessa takaisin. Ne vähennetään vuokratulosta ennen verotusta. Se tarkoittaa, että verosi pienenee 30% siitä summasta, jolla remonttia varten on ostettu tavaraa tai teetetty ulkopuolista työtä. Esimerkiksi kun teet remonttia 1000eurolla, verosi pienenee siitä hyvästä 30 eurolla. Loput 70 euroa jää edelleen ihan omasta pussista maksettavaksi.
Ei silti, remontti täytyy ja kannattaa tehdä silloin kun se täytyy ja kannattaa tehdä. Mitta ei sitä verotuksessa "takaisin" saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se itäsuomalainen kaupunki ei ala pikku hiljaa keksiä sellaista viisasten kiveä, joka työllistää ja houkuttaa asukkaita, niin sen pääoman arvo on minulle paljon alle nollan. Kohta neljä vuotta sitä asuntoa on jo yritetty myydä eikä hinnasta ole kiinni, alkaa usko olla pikku hiljaa koetuksella.
Lavea kommenttini ei tietenkään koske muuttotappiokuntia. Oletin lukijoiden ymmärtävän sijoitusasuntojen pihvin.
Ei pitäisi olettaa, nyt sen tiedän.
Kiitos ja anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lavea kommenttini ei tietenkään koske muuttotappiokuntia. Oletin lukijoiden ymmärtävän sijoitusasuntojen pihvin.
Kiitos ja anteeksi.
Anteeksi minunkin puolestani jos vastasin kärkevästi, mutta vuokranantajaksi olen tosiaan ajautunut puhtaasti pakosta ja kalliista "sijoituksesta" haluaisin eroon vaikka tappiolla.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saa satameliöisen talon kuudellasadalla? No ei ainakaan Espoosta.
No itse mietin jos laittaisimme oman ok- talomme vuokralle ja muuttaisimme vuokralle kerrostaloon itse. Silti jäisimme plussalle kuussa.
Omakotitalon vuokrannut maksaa yleensä itse lämmityskulut, se on iso kulu vuokran lisäksi.
Peruslämpöä täytyy toki pitää vaikka talo olisi tyhjillään, joten hyvän vuokralaisen avulla saa pidettyä ainakin omaisuutensa kunnossa, jollei voittoa juuri tulekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ja anteeksi.
Aloituksessa puhutaan omakotitalosta 600€ kuukausivuokralla, joten siitä voi jo suoraan päätellä, että nyt EI puhuta kasvukeskuksista.