Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotkut ihmiset ei oikein tajuakaan mitkä kaikki asiat Suomesta tekee hyvinvointivaltion.

Vierailija
24.08.2016 |

Esim yksi mun tuttava aina itkee että muuttaa pois suomesta kun on niin kurjaa ja köyhää. Elää siis sosiaalituilla osittain ja käy osa-aikatöissä. Lapsensa koulussa. Töitä ei kuulema kannata tehdä enempää vaikka olisi kun sitten ei saa rahaa sossusta.

Esim tuo koulu, monessa maassa pitäisi maksaa siitä että lapsi pääsee kouluun. Kouluruoasta pitäisi maksaa. Sossua ei olisi olemassakaan puhumattakan asumistuesta. Suomessa on julkista terveydenhuoltoa, on poliisi ja suht edullisia kaupungin vuokra-asuntoja, työttömyyskorvausta ja ties mitä.

On sitä mieltä että ottaa loparit ja muuttaa pysyvästi Espanjaan koska siellä on niin halpaa, siellä työttömyyskorvauksilla elelisi herroiksi kun asuminen ja ruoka ja viinikin on niin edullista.. Katsoi minua ihan suu auki kun kysyin et mitäs rahoja (samoja kuin suomessa) meinasit siellä saada millä elelet herroiksi?

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme mieheni kanssa suht hyvätuloisia. Silti maksamme mielellämme veroja, koska koemme saaneemme yhteiskunnalta todella paljon. Ensinnäkin tietysti omat maksuttomat koulutuksemme, joiden ansiosta työllistyimme. Opintotuet ja asumistuet sekä edulliset terveelliset opiskelijalounaat opiskelun aikana. Terveydenhuollon. Maksuttomat huippuluokan kirjastot. Siistin asuinympäristön ja teiden kunnossapidon. Ulkoilureitit, ladut, uimahallit ja muut ilmaiset tai hyvin edulliset liikuntapaikat. Muutamia esimerkkejä mainitakseni.

Elämä ei varmaan koskaan mene suunnitelmien mukaan, ja niinpä meillekin sattui syntymään kaksi erityislasta. Vasta heidän myötään olemme todella ymmärtäneet minkälaisessa "paratiisissa" elämme. Lapset ovat saaneet erittäin hyvää hoitoa erikoissairaanhoidon piirissä ja päälle tarvittavat terapiat sekä muut tuet. Olemme päässeet sopeutumisvalmennuskursseille, joilla perhettämme on tuettu ja olemme oppineet selviytymään lasten erityistarpeiden kanssa. Molemmille on järjestynyt paikka tuetusta ryhmästä päiväkodissa ja myöhemmin pienryhmäpaikka ja tarvittava tuki koulussa. Taksikuljetukset kouluun ja terapiaan. Vammaistuki (joka ei ole suuren suuri, mutta on mahdollistanut esim. lasten harrastuksia erityisryhmissä).

Kaikki yllä mainittu on tarjottu perheellemme ilman mitään ylimääräisiä maksuja. Ihan uskomatonta. Kaikkein viimeisenä tulisi mieleen valittaa :o

Niin ja vielä se, että lasten myötä on tajunnut myös sen kuinka ammattitaitoista väkeä meillä työskentelee eri paikoissa (ihan julkisella puolella): lääkärit, sairaanhoitajat, terapeutit, lastentarhanopettajat ja opettajat...

Itseäni ärsyttää ihan suunnattomasti nämä ruikuttajat, joiden mielestä Suomi ei ole hyvinvointivaltio. No MIKÄ sitten on, jos ei tämä?

Vierailija
122/136 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä kuullut huhuja, että muuallakin elää ihmisiä, jotka  voivat hyvin ja joiden maassa on hyviä kaikkia hyödyttäviä järjestelmiä. Tää tuntuu olevan tabu Suomessa. Vain meillä on kaikki hyin, muualla asutaan slummeissa ja savimajoissa ja nähdään nälkää.

Oikeasti Suomessa on moni asia pahasti pielessä. Esim. työttömyys. Ei ole ihan kiva hakea ja hakea työpaikkaa vuodesta toiseen ja opiskella uusia koulutuksia kun lopputulos on edelleen, työtön.

Ap:n valittava kaverikin olisi varmaan onnellisempi jos saisi sossutuen sijaan kunnollisen työpaikan ja voisi järjestää elämänsä ihan itse palkkatuloillaan.

Hyvinvointivaltio eli sosiaalivaltio on valtio, jossa valtiolle on annettu keskeinen rooli kansalaisten elintason ja toimeentulon varmistamisessa. Hyvinvointivaltio perustuu sosiaaliliberalismiin. Suomessa sosiaaliset oikeudet on kirjattu perustuslain 19 pykälään. Suomessa hyvinvointipalvelut ovat suuressa määrin kuntien vastuulla.

Gösta Esping-Andersen jakaa hyvinvointivaltion kolmeen eri malliin, sen mukaan kenelle kuuluu ensisijainen vastuu sosiaalisten riskien hallinnoinnissa ja hyvinvoinnin tuottamisessa:

Pohjoismainen malli, jossa päävastuu on valtiolla

Pohjoismainen malli tunnetaan myös sosiaalidemokraattisena hyvinvointivaltiona, joka Esping-Andersenin mukaan on muun muassa Ruotsissa ja Tanskassa. Hyvinvointivaltion etujen piiriin kuuluvat kaikki kansalaiset tasapuolisesti, ja järjestelmän painopiste on tulonsiirroissa.

Keskieurooppalainen malli, jossa päävastuu on perheillä

Keskieurooppalainen tai konservatiivinen hyvinvointimalli on esimerkiksi Ranskan, Saksan tai Itävallan kaltainen yhteiskunta, jossa hyvinvointirakenteet on luotu ydinperheen ympärille.

Anglosaksinen malli, jossa päävastuu on yksilöillä

Anglosaksinen malli tunnetaan myös liberaalina hyvinvointivaltiona. Sellainen on esimerkiksi Isossa-Britanniassa, Irlannissa ja Yhdysvalloissa. Yhteiskunta jakaa vähävaraiset avustuksia ansaitseviin ja ansaitsemattomiin. Verokanta ja tulonsiirrot ovat alhaiset ja valtion sosiaalimenojen osuus BKT:sta vähäinen. Työn merkitys ja arvostus on suuri. Järjestöt, vapaaehtoistoiminta ja hyväntekeväisyys on huomattava osa hyvinvointipalvelujen rakennetta. Yksityinen sektori osallistuu hyvinvointipalvelujen kustannuksiin työpaikkaetujen ja yksityisten sosiaalivakuutusten kautta.

Pohjoismainen malli on paras. Pohjoismaista Suomi ei ole si kärkimaa, mutta yritään pitää kiinni siitä, mitä meillä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä kuullut huhuja, että muuallakin elää ihmisiä, jotka  voivat hyvin ja joiden maassa on hyviä kaikkia hyödyttäviä järjestelmiä. Tää tuntuu olevan tabu Suomessa. Vain meillä on kaikki hyin, muualla asutaan slummeissa ja savimajoissa ja nähdään nälkää.

Oikeasti Suomessa on moni asia pahasti pielessä. Esim. työttömyys. Ei ole ihan kiva hakea ja hakea työpaikkaa vuodesta toiseen ja opiskella uusia koulutuksia kun lopputulos on edelleen, työtön.

Ap:n valittava kaverikin olisi varmaan onnellisempi jos saisi sossutuen sijaan kunnollisen työpaikan ja voisi järjestää elämänsä ihan itse palkkatuloillaan.

Edelleen: ihan on itse kertonut ettei halua ottaa lisää tunteja koska sossun tuet menisi. Eikä hän sinne Espanjaankaan töitä ole menossa tekemään (hankalaahan se olisikin kun ei puhu mitään kieliä suomen lisäksi, englantia ehkä muutaman sanan. Kun siellä näillä sossun tuilla ja työttömyyskorvauksilla ja lapsilisillä elelisi niin herroiksi, on epäreilua että suomessa ei elä.

Kyllä mä tiedän et joissakin maissa on asiat paremmin kuin Suomessa. Mutta en nyt kuitenkaan sanoisi etteikö Suomessakin olisi asiat aika hyvin.

Ap

Vierailija
124/136 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim yksi mun tuttava aina itkee että muuttaa pois suomesta kun on niin kurjaa ja köyhää. Elää siis sosiaalituilla osittain ja käy osa-aikatöissä. Lapsensa koulussa. Töitä ei kuulema kannata tehdä enempää vaikka olisi kun sitten ei saa rahaa sossusta.

Esim tuo koulu, monessa maassa pitäisi maksaa siitä että lapsi pääsee kouluun. Kouluruoasta pitäisi maksaa. Sossua ei olisi olemassakaan puhumattakan asumistuesta. Suomessa on julkista terveydenhuoltoa, on poliisi ja suht edullisia kaupungin vuokra-asuntoja, työttömyyskorvausta ja ties mitä.

On sitä mieltä että ottaa loparit ja muuttaa pysyvästi Espanjaan koska siellä on niin halpaa, siellä työttömyyskorvauksilla elelisi herroiksi kun asuminen ja ruoka ja viinikin on niin edullista.. Katsoi minua ihan suu auki kun kysyin et mitäs rahoja (samoja kuin suomessa) meinasit siellä saada millä elelet herroiksi?

Naa valittajat on yleensa niita kovan elaman koululaisia joiden yleissivistys ja -tieto on niin  huono ettei riita aly havainnoimaan sita mita kaikkea asioita he Suomessa saavatkaan yhteikunnalta. Kaikki on itsestaan selvaa heille ja opettavat asenteen myos lapsilleen, toita ei kannata hakea kun tuet menee.

Vierailija
125/136 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen: ihan on itse kertonut ettei halua ottaa lisää tunteja koska sossun tuet menisi. Eikä hän sinne Espanjaankaan töitä ole menossa tekemään (hankalaahan se olisikin kun ei puhu mitään kieliä suomen lisäksi, englantia ehkä muutaman sanan. Kun siellä näillä sossun tuilla ja työttömyyskorvauksilla ja lapsilisillä elelisi niin herroiksi, on epäreilua että suomessa ei elä.

Kyllä mä tiedän et joissakin maissa on asiat paremmin kuin Suomessa. Mutta en nyt kuitenkaan sanoisi etteikö Suomessakin olisi asiat aika hyvin.

Ap

Joo, Espanjassa kaikki työnvieroksujat elelee tosi herroiksi :D Kyllä Suomi on paska maa!!

Vierailija
126/136 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
127/136 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Vierailija
128/136 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SUOMI EI OLE HYVINVOINTIVALTIO

Vierailija
129/136 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on synnyinmaani, mutta en ole asunut siella enaa vuosikausiin.

Pidan nykykotimaastani monessakin suhteessa:

Ilmasto ihanteellinen, ihmiset ystavallisia, hinnat edulliset, kukin saa rauhassa olla millainen haluaa (ei suomituijotusta!), ei ihmeellisia holhouspaatoksia (Suomi savuttomaksi!) ja hyvaksi lopuksi ei juurikaan sosiaaliturvaa. Viimeisimmasta seuraa se, etta tanne ei elintasopakolaisia tule. Pitaisi itse elattaa itsensa, ei kukaan tarjoa asuntoa ja muita mukavuuksia.

Ehka myos viimemainitun ansiota on, ettei taalla ole levottomuuksia. 

Sosiaaliturvaa kylla on, mutta minimissaan. Esimerkiksi terveyskeskukseen paasee jo samana paivana. Aidit saavat jonkin verran lapsilleen tukea.

Maa olisi kylla valmis vastaanottamaan pakolaisia tai "pakolaisia", mutta eipa noita tule.

Vierailija
130/136 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveydenhuolto ei ole mitään erityistä, hoitoon on vaikea päästä ja "ilmainen" terveydenhuolto maksaa joka kerran kun lääkärillä käy piipahtamassa.  Monissa muissa maissa esim lasten kaikki terveyspalvelut (myös lääkärin kotikäynnit) on ilmaisia ja lääkkeetkin saa mukaan vastaanotolta. Yksityislääkäreihin vain harvoilla on enää varaa. Esim itse kävin yksityislääkärillä Ranskassa muutama vuosi sitten ja se maksoi mulle 30€ ja sain siihen hintaan myös lääkkeet mukaani.

Koulujärjestelmästä olen samaa mieltä, se on hyvä ja maksuttomuus takaa samanlaiset lähtökohdat kaikille. Itse keskituloisena emme olisi voineet maksaa mitenkään 3 lapsen koulutusta yliopistossa jos se olisi ollut maksullinen.

En minä ainakaan ole lääkärikäynneistä tai labrakäynneistä maksanut mitään. Kerran kävin ultraäänitutkimuksessa ja siitä piti maksaa poliklinikkamaksu. Lääkäriin pääsee viikossa jos ei ole kiireellinen tapaus.

Vierailija
131/136 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmasto ihanteellinen, ihmiset ystavallisia, hinnat edulliset, kukin saa rauhassa olla millainen haluaa (ei suomituijotusta!), ei ihmeellisia holhouspaatoksia (Suomi savuttomaksi!) ja hyvaksi lopuksi ei juurikaan sosiaaliturvaa. Viimeisimmasta seuraa se, etta tanne ei elintasopakolaisia tule. Pitaisi itse elattaa itsensa, ei kukaan tarjoa asuntoa ja muita mukavuuksia.

Sosiaaliturvaa kylla on, mutta minimissaan. Esimerkiksi terveyskeskukseen paasee jo samana paivana. Aidit saavat jonkin verran lapsilleen tukea.

Maa olisi kylla valmis vastaanottamaan pakolaisia tai "pakolaisia", mutta eipa noita tule.

Niin, Suomi on hyvinvointivaltio ja siksi tänne haluaa myös pakolaiset. Ja turha itkeä et nokun pakolaiset saa ja suomalaiset ei. Kannattaa ottaa asioista selvää. Äitini on töissä sossussa ja aina ihmettelee miten helppoa Suomessa onkaan saada sitä sun tätä kun työ ei kiinnosta. Niin pakolaisten kuin ihan alkuperäisten suomalaistenkin.

Vierailija
132/136 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, Suomi on hyvinvointivaltio ja siksi tänne haluaa myös pakolaiset. Ja turha itkeä et nokun pakolaiset saa ja suomalaiset ei. Kannattaa ottaa asioista selvää. Äitini on töissä sossussa ja aina ihmettelee miten helppoa Suomessa onkaan saada sitä sun tätä kun työ ei kiinnosta. Niin pakolaisten kuin ihan alkuperäisten suomalaistenkin.

No enpa tieda...2000-luvun alussa olin tyoton ja minulla oli kolmen kuukauden karenssi ennen kuin kassa alkoi maksaa tyottomyyspaivarahaa. Rahaa ei ollut ja hatapaissani ajattelin sitten lopulta turvautua sossun apuun. Jonotettuani sain ison pinon papereita kateeni, ne piti tayttaa/taytattaa eri instansseissa ja minulle tehtiin selvaksi, etta sitten mahdollisesti saamani apu olisi vain lainaa. Eli minun pitaisi maksaa joka killinki takaisin, kun saisin kassasta rahaa. Kotona selasin pinon lapi ja totesin, etta liian iso homma lyhytaikaisesta lainasta olisi tullut. Kaurapuurolla kitkuttelin sen kolme kuukautta ja samaan aikaan katselin mamunuoria, jotka notkuivat merkkivaatteissaan torin kulmalla. 

Kuitenkin olin koko ikani ollut nettomaksaja ja koskaan aiemmin en ollut edes ajatellut hakevani sossun apua. Joku osuvasti sanoikin, etta sossun asiakkaaksi pitaa syntya ja kai se totta onkin!

Vierailija
133/136 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetelkaa lainaamaan oikein!

Vierailija
134/136 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jukkakin

Vierailija
135/136 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja onhan sekin merkittävä asia, että hanasta tulee vettä, jota voi juoda sellaisenaan. Näin ei kaikkialla todellakaan ole.

Luettele maat, missä vettä voi juoda suoraan hanasta.

Vierailija
136/136 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne ulkomaille noin vain mennä tuista nauttimaan. Olen asunut yli 10 vuotta toisessa EU-maassa enkä ole koskaan saanut valtiolta senttiäkään. Nykyään olen työelämässä, joten tuille ei ole tarvetta, mutta täälläkin vaaditaan ensin työssäoloehdon täyttymistä ym. Mukava täällä on asua, mutta eläminen ei ole juurikaan halvempaa kuin Suomessa. Sen takaavat mm. korkea verotus, yksityiset sairasvakuutukset, korkeat lämmityskustannukset ja huippukallis päivähoito. Ko. maa on siis Hollanti.