Jotkut ihmiset ei oikein tajuakaan mitkä kaikki asiat Suomesta tekee hyvinvointivaltion.
Esim yksi mun tuttava aina itkee että muuttaa pois suomesta kun on niin kurjaa ja köyhää. Elää siis sosiaalituilla osittain ja käy osa-aikatöissä. Lapsensa koulussa. Töitä ei kuulema kannata tehdä enempää vaikka olisi kun sitten ei saa rahaa sossusta.
Esim tuo koulu, monessa maassa pitäisi maksaa siitä että lapsi pääsee kouluun. Kouluruoasta pitäisi maksaa. Sossua ei olisi olemassakaan puhumattakan asumistuesta. Suomessa on julkista terveydenhuoltoa, on poliisi ja suht edullisia kaupungin vuokra-asuntoja, työttömyyskorvausta ja ties mitä.
On sitä mieltä että ottaa loparit ja muuttaa pysyvästi Espanjaan koska siellä on niin halpaa, siellä työttömyyskorvauksilla elelisi herroiksi kun asuminen ja ruoka ja viinikin on niin edullista.. Katsoi minua ihan suu auki kun kysyin et mitäs rahoja (samoja kuin suomessa) meinasit siellä saada millä elelet herroiksi?
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Esim yksi mun tuttava aina itkee että muuttaa pois suomesta kun on niin kurjaa ja köyhää. Elää siis sosiaalituilla osittain ja käy osa-aikatöissä. Lapsensa koulussa. Töitä ei kuulema kannata tehdä enempää vaikka olisi kun sitten ei saa rahaa sossusta.
Esim tuo koulu, monessa maassa pitäisi maksaa siitä että lapsi pääsee kouluun. Kouluruoasta pitäisi maksaa. Sossua ei olisi olemassakaan puhumattakan asumistuesta. Suomessa on julkista terveydenhuoltoa, on poliisi ja suht edullisia kaupungin vuokra-asuntoja, työttömyyskorvausta ja ties mitä.
On sitä mieltä että ottaa loparit ja muuttaa pysyvästi Espanjaan koska siellä on niin halpaa, siellä työttömyyskorvauksilla elelisi herroiksi kun asuminen ja ruoka ja viinikin on niin edullista.. Katsoi minua ihan suu auki kun kysyin et mitäs rahoja (samoja kuin suomessa) meinasit siellä saada millä elelet herroiksi?
On liiaksi totuttu tuohon kaikkeen lapsesta pitäen.
Ilmainen raha tyydyttää hetken aikaa, sitten se muuttuu itsestäänselvyydeksi.
Joopa. Minua ei toimittajana koskaan lakkaa ihmetyttämästä se, millaisin tiedoin ihmiset elävät elämäänsä. Ei vähäisintäkään ymmärrystä siitä, miten Suomi tai oma kunta toimii, missä asioista päätetään ja millä mikäkin rahoitetaan.
Osasyy lienee yhteiskuntaopin vähäisessä opetuksessa, osa siinä, että monet nykyaikuiset eivät seuraa pätkääkään uutisia (nyt en laske uutisiksi jotain iltamössön rikosuutista).
Tosiaan näiden valittajien suurin ongelmaon suunnaton yleissivistyksen puute. Heidät pitäisi ehdottomasti viedä elelemään sitä rikasta elämäänsä muualle.
Pitäisi tehdä piirretty tai pelisovellus vissiin siitä mitä heillä on tässä hyvinvointivaltiossa ja mitä tapahtuu, kun se vain viedään pois pala kerrallaan. Menisi ehkä tajuntaan.
On koti, jonka ylläpidon ja huollon, vuokran maksaa kunta, valtio, KELA. Nyps, poistetaan se
On katu, joka asfaltoidaan, siivotaan. Nyps, laitetaan tilalle kärrypolku.
On roska-auto, joka vie roskat kaatikselle. Nyps. Kerää jätteesi kadulle haisemaan muiden kaltaistesi jättämien säkkien viereen.
Lapselle on koulu, kouluruoka, terveydenhuolto, sairaalan palvelut, lääkärit, terapeutit, rokotteet, lääkkeet!
Oikeasti nämä herrantertut eivät tajua mitä heillä on ennenkuin menettävät kaiken. Melkein toivoisikin jokaiselle henkilökohtaista kalautusta kohtalon kouralla, että nousisi jostakin pieni nöyrä kiitos edes jostakin.
Vierailija kirjoitti:
Ilmainen raha tyydyttää hetken aikaa, sitten se muuttuu itsestäänselvyydeksi.
Ja seuraavassa vaiheessa syytetään pahaa valtiota ja poliitikkoja että tähän ilmaiseen rahaan ei tule 10% vuotuista korotusta.
Ja yleensä nämä valittajat ovat just niitä jotka eivät osallistu talkoisiin millään lailla.
Mun serkku alkoi valittamaan mulle siitä että hän maksaa enemmän veroja kuin suurinosa suomalaisista, saa siis jotain kelan tukea josta menee kuulema 20% veroa. Päivääkään ei ole tehnyt töitä eikä koskaan luultavasti tule tekemäänkään koska ei kiinnosta. Niin, että mitenkä se meni? Saat yhteiskunnalta kaikki rahasi jotka suurimmaksi osaksi rahoitetaan työtä tekevien veronmaksajien varoista ja sitten maksat tästä sinulle ilmaisesta rahasta veroja ja olet sitä mieltä että se työtätekevä veronmaksaja pääsee jotenkin vähemmällä ja että tilanne on epäreilu - sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan näiden valittajien suurin ongelmaon suunnaton yleissivistyksen puute. Heidät pitäisi ehdottomasti viedä elelemään sitä rikasta elämäänsä muualle.
Pitäisi tehdä piirretty tai pelisovellus vissiin siitä mitä heillä on tässä hyvinvointivaltiossa ja mitä tapahtuu, kun se vain viedään pois pala kerrallaan. Menisi ehkä tajuntaan.
On koti, jonka ylläpidon ja huollon, vuokran maksaa kunta, valtio, KELA. Nyps, poistetaan se
On katu, joka asfaltoidaan, siivotaan. Nyps, laitetaan tilalle kärrypolku.
On roska-auto, joka vie roskat kaatikselle. Nyps. Kerää jätteesi kadulle haisemaan muiden kaltaistesi jättämien säkkien viereen.
Lapselle on koulu, kouluruoka, terveydenhuolto, sairaalan palvelut, lääkärit, terapeutit, rokotteet, lääkkeet!
Oikeasti nämä herrantertut eivät tajua mitä heillä on ennenkuin menettävät kaiken. Melkein toivoisikin jokaiselle henkilökohtaista kalautusta kohtalon kouralla, että nousisi jostakin pieni nöyrä kiitos edes jostakin.
Ihan loistava idea!
Siihen voisi lisätä vielä, että mitkä asiat sitten vievät näitä hyvinvointivaltioon liitettyjä asioita pois.
Kaikki me keksimme varmasti jonkun suuren, ylimääräisen menoerän, joka tuli ihan yllättäen eteen...
Vierailija kirjoitti:
Ja yleensä nämä valittajat ovat just niitä jotka eivät osallistu talkoisiin millään lailla.
Mun serkku alkoi valittamaan mulle siitä että hän maksaa enemmän veroja kuin suurinosa suomalaisista, saa siis jotain kelan tukea josta menee kuulema 20% veroa. Päivääkään ei ole tehnyt töitä eikä koskaan luultavasti tule tekemäänkään koska ei kiinnosta. Niin, että mitenkä se meni? Saat yhteiskunnalta kaikki rahasi jotka suurimmaksi osaksi rahoitetaan työtä tekevien veronmaksajien varoista ja sitten maksat tästä sinulle ilmaisesta rahasta veroja ja olet sitä mieltä että se työtätekevä veronmaksaja pääsee jotenkin vähemmällä ja että tilanne on epäreilu - sinulle?
:D
Nyt loppuu tämä suomalaisen ylivertaisen koulujärjestelmän haukkuminen. Yhdelläkään aikuisella ei voi olla mitään huonoja tietoja elämästä, kun on niin hyvät koulut suomessa. Myös ravintolatason kouluruoka, joka on todella maukas ja ravitseva, kustannetaan ilmaiseksi ja siellä kukaan, EI KUKAAN syö pelkkää näkkileipää ja vettä vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla että siinävaiheessa tulee itku kun Suomi oikeasti lakkaa olemasta hyvinvointivaltio.
Vierailija kirjoitti:
Joo tosi epäreilua että hän ei saa työtulovähennystä verotukseen kun niitä työtuloja ei ole. Sama rutina myös eläkeläisillä.
Ja onhan sekin merkittävä asia, että hanasta tulee vettä, jota voi juoda sellaisenaan. Näin ei kaikkialla todellakaan ole.
Eräs tuttu yh teki juuri tuon, jätti kurjan Suomen taakseen ja muutti Espanjaan. Vuoden verran sai keploteltua Suomesta tukia joilla elivät, yritti kyllä työllistyä siellä, mutta ei tärpännyt (heikko englanti + ruotsi kielitaitona, ei koulutusta).
Hän on taas Suomessa kitisemässä.
Tuo on muuten totta, että kun edes sitä "pakkoannosta" uutisia ei tule enää, lapsilta ja nuorilta jää iso pala pois ymmärrystä kokonaiskuvasta. Miten kaupunki, valtio, Eurooppa tai vaikka nyt sitten terveydenhuoltojärjestelmä toimii.
Muistan itse lapsena miten uutisten aika oli suorastaan pyhän hiljaisuuden hetki, pappa tai vanhemmat katselivat ne rauhassa. Myös lapsille alkoi jäädä jotakin korvan taakse siinä sivussa.
Päätin ihan tietoisesti opettaa omat lapset "avaamaan aamunsa uutisilla", kun kasvoivat varhaisteineiksi. Kiinnostus on tarttunut myös kehitysvammaiseen lapseen, ja hänkin on varsin hyvin perillä mm. maailmanpolitiikan suurista suuntaviivoista.
Kotoa tuollainen tiedonjano tai kiinnostus yhteiskunnallisiin asioihin istutetaan. Ei tarvitse olla poliittisesti kallellaan minnekään, mutta oppia vain seuraamaana aikaansa. Tieto lisää ymmärrystä ja vähentää subjektiivista tyytymättömyyttä.
7
Mä sanoisin tuollaiselle kaverille et ala pakkaamaaan, mä voin heittää sut kentälle :D
Vierailija kirjoitti:
Saahan tältä palstalta vähän väliä lukea väitteitä köyhiltä rikkaille tehtävistä tulonsiirroista. Kun kysyy esimerkkiä, vastausta ei saa mutta miinupeukkujen määrä on valtava. On oikeasti pelottavaa, kuinka tietämättömiä ihmisiä voikaan olla.
Itse olen sairaseläkkeellä. Jos asuisin esim. Usa:ssa, olisin varmasti kassi-alma tai jo kuollut. Sama juttu suurimmassa osassa maailmaa.
Ei missään nimessä kenenkään kannata tehdä töitä ettei mee sossun tuet ohi suun :D