Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotkut ihmiset ei oikein tajuakaan mitkä kaikki asiat Suomesta tekee hyvinvointivaltion.

Vierailija
24.08.2016 |

Esim yksi mun tuttava aina itkee että muuttaa pois suomesta kun on niin kurjaa ja köyhää. Elää siis sosiaalituilla osittain ja käy osa-aikatöissä. Lapsensa koulussa. Töitä ei kuulema kannata tehdä enempää vaikka olisi kun sitten ei saa rahaa sossusta.

Esim tuo koulu, monessa maassa pitäisi maksaa siitä että lapsi pääsee kouluun. Kouluruoasta pitäisi maksaa. Sossua ei olisi olemassakaan puhumattakan asumistuesta. Suomessa on julkista terveydenhuoltoa, on poliisi ja suht edullisia kaupungin vuokra-asuntoja, työttömyyskorvausta ja ties mitä.

On sitä mieltä että ottaa loparit ja muuttaa pysyvästi Espanjaan koska siellä on niin halpaa, siellä työttömyyskorvauksilla elelisi herroiksi kun asuminen ja ruoka ja viinikin on niin edullista.. Katsoi minua ihan suu auki kun kysyin et mitäs rahoja (samoja kuin suomessa) meinasit siellä saada millä elelet herroiksi?

Kommentit (136)

Vierailija
21/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

jauhoperuna ja lihaton kastike ilman mausteita kirjoitti:

Nyt loppuu tämä suomalaisen ylivertaisen koulujärjestelmän haukkuminen. Yhdelläkään aikuisella ei voi olla mitään huonoja tietoja elämästä, kun on niin hyvät koulut suomessa. Myös ravintolatason kouluruoka, joka on todella maukas ja ravitseva, kustannetaan ilmaiseksi ja siellä kukaan, EI KUKAAN syö pelkkää näkkileipää ja vettä vuosikausia.

Paraskaan koulu ei saa tietoa vastaanottamaan haluttomalle oppia perille. Mutta ainahan omassa elämässä epäonnistumisen vika on muissa.

Vierailija
22/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairaseläkkeellä. Jos asuisin esim. Usa:ssa, olisin varmasti kassi-alma tai jo kuollut. Sama juttu suurimmassa osassa maailmaa.

?

Minäkin olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Nythän juuri olisi hyvä aika lähteä, eläke on sama, vaikka asuisi Balilla tai Pariisissa. Ja eläminen on halvempaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin tuollaiselle kaverille et ala pakkaamaaan, mä voin heittää sut kentälle :D

Joutuisit piffaamaan lentolipun myös. Eihän noilla ikinä mitään rahaa ole.

Vierailija
24/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sairaseläkkeellä. Jos asuisin esim. Usa:ssa, olisin varmasti kassi-alma tai jo kuollut. Sama juttu suurimmassa osassa maailmaa.

?

Minäkin olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Nythän juuri olisi hyvä aika lähteä, eläke on sama, vaikka asuisi Balilla tai Pariisissa. Ja eläminen on halvempaa.

Hän varmaan tarkoitti, että sairaana monessa muussa paikassa olisi jo kuollut. Kun ei kaikkialla maailmalla todellakaan ole mitään työkyvyttömyyseläkkeitä.

Vierailija
25/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi reality-sarja

Suomalaiset sossupummit paratiisivaltiossa

Laitettaisiin kahdenkymmenen kitisijän sakki pärjäämään jossakin osuvassa Euroopan valtiossa. Ei nyt tarvitse sentään liioitella ja passittaa heitä vaikkapa Afrikan mantereelle, mutta kokeiltaisiin ihan näitä sivistysvaltioita kuitenkin. Kaikkiallahan kuitenkin on paremmin kuin Suomessa, että kai siihen tarkoitukseen sopisi vaikka Unkari, Albania tai vaikka Turkki. Tai Ihan Venäjältä jokin kiva maalaiskylä.

Sitten pitäisi Selviytyjien tapaan hankkia siellä itselleen asunto, lapsille koulut, terveydenhuolto, sairaanhoito. Hankkia sopimuksella sähköt, vedet, ruuat ja lääkkeet. Käsikirjoituksen voisi tietysti kuulua ylimääräistä dramatiikkaa, joten jokaisen pitäisi yhtäkkiä keksiä miten isoisä pääsee syöpäleikkaukseen, miten toisen perheen vammaisena syntyny lapsi saa ja tutkimusta ja kuntoutusta, miten kolmannen perheen äiti saa psykiatrista apua uuvuttuaan ja saatuaan vaikka masennuspsykoosin. Yhden perheen isä voisi leikistui kuolla ja perheessä ei olisi ytään työssäkäyvää elättäjää. Yhdelle katastrofi voisi olla vaikka kodin palaminen ja kuinkas sitten käykään.

Vielä voisi olla nuoria, joita ei kiinnosta kuin silikonitissit ja tai pilvenpolttelu ja kaljoittelu... Miltä se tuntuu, kun jääkaapista loppuu ruoka, hanasta ei tule vettä eikä sossusta saa edes kenkiä ja on talvi.

Arvauskeskuksista valittavan keski-ikäisen ukon tahtoisin nähdä vaikkapa hakemassa apua peräpukamiinsa Albaniassa. KOululaitoksesta valittavat voisivat vierailla Pohjois-Koreassa extreme-matkan (jos sinne pääsisi).

Vierailija
26/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Hän varmaan tarkoitti, että sairaana monessa muussa paikassa olisi jo kuollut. Kun ei kaikkialla maailmalla todellakaan ole mitään työkyvyttömyyseläkkeitä.

Ok. Olet oikeassa.

Mutta jossain muualla olisin 25 työvuoteni aikana ehkä pystynyt keräämään enemmän turvaa vanhuuden ja sairauden varalle.

En kuitenkaan tullut inttämään, etteikö meillä vielä toistaiseksi olisi asiat hurjan hyvin.

Vierailija
27/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oikeastaan "Parasiitit paratiisissa" :D :D

25

Vierailija
28/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu yh teki juuri tuon, jätti kurjan Suomen taakseen ja muutti Espanjaan. Vuoden verran sai keploteltua Suomesta tukia joilla elivät, yritti kyllä työllistyä siellä, mutta ei tärpännyt (heikko englanti + ruotsi kielitaitona, ei koulutusta).

Hän on taas Suomessa kitisemässä.

Pari mun sukulaista ja ex-työkaveria ovat myös palanneet Suomeen 10-15 ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. Halu palata noista unelmamaista Suomeen kasvoi mm. työttömyyden, erityislapsen tarpeiden ja ms-taudin myötä. Nämä olivat uusissa kotimaissaan siis ihan töissä, ja aina hehkuttivat matalaa verotusta ja hyviä palveluja. Sitten kun alkoi ilmetä vaikeuksia, tultiin pikavuorolla Suomeen itseään hoidattamaan ja lasten ongelmia ratkomaan. Kelan apujen piirissähän pysyy koko ajan jos on tänne verovelvollinen vaikka kesämökin omistuksen ja kiinteistöveron kautta?

Mutta huvittavinta on, että vieläkään nämä ihmiset eivät voi myöntää, etteivät nuo uudet ex-kotimaansa ole mitenkään olennaisesti Suomea parempia.

Vierailija
29/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Kyllä, tätä tarkoitin. Minulla ei olisi tuloja, joten joutuisin pian kadulle. Nytkään ei ole varaa kaikkiin lääkkeisiin jne. mutta on sentään katto pään päällä, ruokaa, netti ja kännykkä. Netti- ja kännykkäliittymä ovat halvimmat mahdolliset, niitä tarvitsen erityisesti sairaana ollessa asioiden hoitoon. Netti myös pitää pään suht kunnossa, sen avulla saa aikaansa kulutettua, voi soittaa ilmaisia puheluita ystäville ja sukulaisille,  on seuraa ja tekemistä, kun en saa yöllä nukuttua jne.

Vierailija
30/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu yh teki juuri tuon, jätti kurjan Suomen taakseen ja muutti Espanjaan. Vuoden verran sai keploteltua Suomesta tukia joilla elivät, yritti kyllä työllistyä siellä, mutta ei tärpännyt (heikko englanti + ruotsi kielitaitona, ei koulutusta).

Hän on taas Suomessa kitisemässä.

Pari mun sukulaista ja ex-työkaveria ovat myös palanneet Suomeen 10-15 ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. Halu palata noista unelmamaista Suomeen kasvoi mm. työttömyyden, erityislapsen tarpeiden ja ms-taudin myötä. Nämä olivat uusissa kotimaissaan siis ihan töissä, ja aina hehkuttivat matalaa verotusta ja hyviä palveluja. Sitten kun alkoi ilmetä vaikeuksia, tultiin pikavuorolla Suomeen itseään hoidattamaan ja lasten ongelmia ratkomaan. Kelan apujen piirissähän pysyy koko ajan jos on tänne verovelvollinen vaikka kesämökin omistuksen ja kiinteistöveron kautta?

Mutta huvittavinta on, että vieläkään nämä ihmiset eivät voi myöntää, etteivät nuo uudet ex-kotimaansa ole mitenkään olennaisesti Suomea parempia.

Samoin, tuttu muutti ulkomaille ja asui siellä kymmeniä vuosia. Tuli vanhoilla päivillään raskaaksi, ja kipin kapin takaisin kauheaan Suomeen. Eu maassa oli ja töissä hänkin. Nyt elää täällä tuilla.

Vierailija
31/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25

Briteissähän on töllössä se Benefit Street. Sossuelätit laulaa karaokea, ryyppää ja ottaa tatuointeja. Sitä voisi joku kanava ostaa Suomeenkin lihavuusdokkarien lisäksi.

Vierailija
32/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Ok. Olet oikeassa.

Mutta jossain muualla olisin 25 työvuoteni aikana ehkä pystynyt keräämään enemmän turvaa vanhuuden ja sairauden varalle.

En kuitenkaan tullut inttämään, etteikö meillä vielä toistaiseksi olisi asiat hurjan hyvin.

Suomessahan sitä turvaa ei voi kerätä koska hyvinvointivaltio. Eli työtä tekevät maksavat myös näiden valittajien elämisen. Ja toki pitää amsaakin, musta esim sairaat ja vanhukset pitää hoitaa mutta se elämäntapa pummien ainainen valitus siitä et suomi on paska maa koska sossu ei maksa sitä ja tätä ja tota on kyllä aika naurettavaa.

Vierailija
33/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim yksi mun tuttava aina itkee että muuttaa pois suomesta kun on niin kurjaa ja köyhää. Elää siis sosiaalituilla osittain ja käy osa-aikatöissä. Lapsensa koulussa. Töitä ei kuulema kannata tehdä enempää vaikka olisi kun sitten ei saa rahaa sossusta.

Esim tuo koulu, monessa maassa pitäisi maksaa siitä että lapsi pääsee kouluun. Kouluruoasta pitäisi maksaa. Sossua ei olisi olemassakaan puhumattakan asumistuesta. Suomessa on julkista terveydenhuoltoa, on poliisi ja suht edullisia kaupungin vuokra-asuntoja, työttömyyskorvausta ja ties mitä.

On sitä mieltä että ottaa loparit ja muuttaa pysyvästi Espanjaan koska siellä on niin halpaa, siellä työttömyyskorvauksilla elelisi herroiksi kun asuminen ja ruoka ja viinikin on niin edullista.. Katsoi minua ihan suu auki kun kysyin et mitäs rahoja (samoja kuin suomessa) meinasit siellä saada millä elelet herroiksi?

Jokainen työssä kävijä ottaa ne tunnit joita saa. Ylitöistä voi sitten olla eri käsityksiä. Hyväosaiset narisee päivästä päivään kuinka työtön laskee tarkasti että montako tuntia kannattaa olla töissä. Todellisuus on ihan toista.

Harmi että tämmöistä "työllistymisen este" sontaa saa koko ajan esittää ja mustamaalata työttömiä.

Vierailija
34/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

25

Briteissähän on töllössä se Benefit Street. Sossuelätit laulaa karaokea, ryyppää ja ottaa tatuointeja. Sitä voisi joku kanava ostaa Suomeenkin lihavuusdokkarien lisäksi.

Joo, tämä sarja Suomeen mutta sellaisessa muodossa, että voisivat yrittää pitää yllä tuota samaa elintasoa, dokailua ja tatskojen ottamista sitten jossakin muussa valtiossa, jossa ei ole samanlaista paskaa tukijärjestelmää kuin Suomessa :D

Parasiitit paratiisissa

Vierailija
35/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoisin tuollaiselle kaverille et ala pakkaamaaan, mä voin heittää sut kentälle :D

Joutuisit piffaamaan lentolipun myös. Eihän noilla ikinä mitään rahaa ole.

Niin, se on kurjaa ettei yhteiskunta maksa matkustamista. Epäreilua kun jotkut pääsee joka vuosi Thaimaahan ja jotkut ei. Epätasa-arvoa. Kyllä sossusta pitäisi matkarahat saada :D

Vierailija
36/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen työssä kävijä ottaa ne tunnit joita saa. Ylitöistä voi sitten olla eri käsityksiä. Hyväosaiset narisee päivästä päivään kuinka työtön laskee tarkasti että montako tuntia kannattaa olla töissä. Todellisuus on ihan toista.

Harmi että tämmöistä "työllistymisen este" sontaa saa koko ajan esittää ja mustamaalata työttömiä.

Minulla ei ole ainakaan mikään tarve mustamaalata työttömiä, on useita työttömiä ystäviä jotka varmasti menisivat mielellään töihin. Mutta on myös niitä jotka eivät menisi kirveelläkään, tämä mun nariseva espanjaan haluava kaveri nimenomaan on sanonut ettei kannata etsiä kokoaikaista työtä koska sitten ei saisi rahaa sossusta.

AP

Vierailija
37/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa. Minua ei toimittajana koskaan lakkaa ihmetyttämästä se, millaisin tiedoin ihmiset elävät elämäänsä. Ei vähäisintäkään ymmärrystä siitä, miten Suomi tai oma kunta toimii, missä asioista päätetään ja millä mikäkin rahoitetaan. 

Osasyy lienee yhteiskuntaopin vähäisessä opetuksessa, osa siinä, että monet nykyaikuiset eivät seuraa pätkääkään uutisia (nyt en laske uutisiksi jotain iltamössön rikosuutista).

Verovaroilla tietysti rahoitetaan mutta olisi hyvä päättäjienkin mieltää että verokertymä joka kansalta voidaan kerätä . Sillä on joku raja.

Sosiaaliturvamenot ja työttömyysmenot on nyt isot mutta päättäjien olisi pitänyt ymmärtää että näin voi käydä. Ei vaan sitä ymmärrystä löytynyt ja nyt kitistään kun kansalla ei ole mitä verottaa. 

Päättäjän pitäisi olla sen verran fiksu että katsoo asioita pitemmällä sihdillä että mihin on varaa.

Vierailija
38/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ainakaan mikään tarve mustamaalata työttömiä, on useita työttömiä ystäviä jotka varmasti menisivat mielellään töihin. Mutta on myös niitä jotka eivät menisi kirveelläkään, tämä mun nariseva espanjaan haluava kaveri nimenomaan on sanonut ettei kannata etsiä kokoaikaista työtä koska sitten ei saisi rahaa sossusta.

AP

Joillakin on hämärtynyt se että sossusta saatavan toimeentulotuen pitäisi olla se viimeinen vaihtoehto, raha jota haetaan tilapäisesti jos ei muuta rahaa yksinkertaisesti ole eikä mitään muuta keinoa hankkia rahaa. Joillekin tuo raha on pääasiallinen itsestäänselvä tulo jota nostellaan koko elämä eikä muuta elantoa kannata edes yrittää hankkia.

Vierailija
39/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa. Minua ei toimittajana koskaan lakkaa ihmetyttämästä se, millaisin tiedoin ihmiset elävät elämäänsä. Ei vähäisintäkään ymmärrystä siitä, miten Suomi tai oma kunta toimii, missä asioista päätetään ja millä mikäkin rahoitetaan. 

Osasyy lienee yhteiskuntaopin vähäisessä opetuksessa, osa siinä, että monet nykyaikuiset eivät seuraa pätkääkään uutisia (nyt en laske uutisiksi jotain iltamössön rikosuutista).

Verovaroilla tietysti rahoitetaan mutta olisi hyvä päättäjienkin mieltää että verokertymä joka kansalta voidaan kerätä . Sillä on joku raja.

Sosiaaliturvamenot ja työttömyysmenot on nyt isot mutta päättäjien olisi pitänyt ymmärtää että näin voi käydä. Ei vaan sitä ymmärrystä löytynyt ja nyt kitistään kun kansalla ei ole mitä verottaa. 

Päättäjän pitäisi olla sen verran fiksu että katsoo asioita pitemmällä sihdillä että mihin on varaa.

Riskihän on et maksajat kyllästyy ja painaa kytkintä kun tarpeeksi kupataan. Mulla on ainakin sen verran fyffee säästössä et voisin jäädä aikaistetulle eläkkeelle ja muuttaa sinne Espanjaan . Ei oo Suomi kauaa hyvinvointivaltio ja sitten nää narisijat saa ihan oikeaa narinan aihetta.

Vierailija
40/136 |
24.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Työnantaja määrää työtunnit. On nollatuntisopimusta sun muuta ja ihmisiä pidetään kotonaan hälytysvalmiudessa nollatuntisopimuksilla.

Ei työntekijä määrää työtuntejaan.