Osallistuuko teillä isät vauvojen yövalvomisiin?!
Meillä lapset 6kk ja 2.5v ja olen valvonut tän 2.5v. Kotiäiti. Mikä siitä MIEHEN työssäkäynnistä tekee niin erikoista, että ansaitsee yöunet päivän jälkeen?!
Kommentit (105)
Joo, osallistuu, mutta oon yrittänyt pitää päävastuun, koska mies tekee töitä.
Nyt olen vain alkanut ajattelemaan, että miten se miehen työpäivä muka on raskaampi kuin päivä kotona huutavien lasten kanssa ja sillä perusteella saa nukkua?! Ap
Ei. Kaksi lasta eikä kertaakaan ole noussut yöllä perusitkuilun takia. Jos lapsi on esim. oksentanut sänkyyn tms. isompaa, on toki tullut kaveriksi siivoamaan..m
Mies tuo PALKAN taloon. Kotiäiti kitisee vaikka ei tee muuta kuin KULUTTAA. Kotiäitiys on oma valinta. Jos se potuttaa niin sitten ei enää vanhempainvapaan jälkeen kannata jäädä kotiin. Jos mies menee valvomisen vuoksi työkunnottomaksi niin aika äkkiä loppuu kotimammaltakin rahat.
Meillä 2kk ja reilu 2v. Ekan kanssa olin pystyssä aika paljon, nyt tokan kanssa tosi vähän. Jos vanhempi herää on se yleensä minun hommiani - tosin usein vaimon pitää minut herättää.
Vierailija kirjoitti:
Mies tuo PALKAN taloon. Kotiäiti kitisee vaikka ei tee muuta kuin KULUTTAA. Kotiäitiys on oma valinta. Jos se potuttaa niin sitten ei enää vanhempainvapaan jälkeen kannata jäädä kotiin. Jos mies menee valvomisen vuoksi työkunnottomaksi niin aika äkkiä loppuu kotimammaltakin rahat.
Aivan, se on PERHEEN YHTEINEN valinta, ei vain äidin
Arkisin ei juurikaan, joskus vaihtoi vaipan. Mies tekee reissutyötä ja en olisi toivonut hänen nukahtavan rattiin. Viikonloppuisin ja lomilla osallistui kyllä tarvittaessa. Keskimmäistä koliikkivauvaa hoiti kesälomallaan lähes puolet öistä.
Meillä on kolme koululaista ja miehen ei todellakaan ole tarvinnut osallistua aikoinaan vauvojen yöheräilemisiin. En keksinyt yhtään syytä miksi meitä olisi siinä kaksi istunut kun sain hoidettua kaiken yksinkin. Minä joka tapauksessa heräsin aina helposti vauvojen äännähdyksiin ja olin hereillä, miehellä on taas ollut hyvät unenlahjat aina. En ole ottanut yöheräilyjä mitenkään riesana ja ikävänä asiana, vaan ne hoituvat siinä missä muutkin lapsiin ja kotiin liittyvät asiat. Asenne ratkaisee siis myös tässä asiassa paljon. Ei kannata tehdä niitä lapsukaisia jos heistä tulee vain tuollaisia vihantunteita ja marttyyrin purkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olen vain alkanut ajattelemaan, että miten se miehen työpäivä muka on raskaampi kuin päivä kotona huutavien lasten kanssa ja sillä perusteella saa nukkua?! Ap
Yleensä töissä vaaditaan skarppina olemista eri tavalla kuin kotona. Kyllä mä univelkaisena kotona lasten kanssa selviän mutta en töissä.
Saatko sä koskaan nukkua? Viikonloppuna? Päiväunia? Olisi kyllä tärkeää että kotona oleva äitikin söisi välillä nukkua univelkojaan vähemmäksi.
Miten mies olisi auttanut yöllä imetyksessä? Ja lähtenyt aamuruuhkaan autolla väsyneenä. Töissä ei nukuta päikkäreitä kotona voi kyllä nukkua lasten kanssa.
Meillä isän nousemiset yöllä voidaan varmasti laskea sormilla. Olen aina ollut herkkäuninen, joten se sujui minulta luonnostaan. Enkä osannut sitä kyllä isältä edes vaatia.
Mutta muuta tukemista olisin kyllä halunnut ja sitä, että jos kerrankin aamulla olisi lapsi ja minäkin nukkunut, niin olisi ollut hiljaa..mutta ei. Silloin täytettiin tiskikonetta heittelemällä astioita sinne. Ja vielä pitää ihmetellä, miksi ero tuli..
Toki. Jos vauva heräsi samaan aikaan aamulla kun mies keitti aamukahviaan (klo 6), niin hoiti aamumaidon ja vaipanvaihdon. Muuten mentiin sillä, että kumpikin sai viikonloppuna nukkua yhden kokonaisen yön.
Toisaalta meidän vaavi nukkui alusta asti 23-04 ja parikuisena jo 22.30-05/06.
No se on työssä jossa pitää miettiä ja ajatella ja katsoa ettei kuole.Miksi senkin pitäisi olla väsynyt jos minä olen???Toisekseen minä saan nukkua aamulla kun se herää kello 5.Minä herään kello 10 lapsien kanssa.Nyt hommat muuttui kun esikko lähti kouluun mut edelleen saan nukkua muutaman tunnin pidempään.
Herätän miehen jos joku hätä on mutta en siksi että käännän sängyssä kylkeä ja pistän vauvalle tissin suuhun.Meillä 4 lasta ja en ole valvonut 7 vuotta...Sekin on perheestä ja lapsista kiinni.Jokainen nukkunut vieressä melkein 2 veehen..
Vierailija kirjoitti:
No miehen on oltava skarppina koko päivä töissä, esim. minun mieheni ajaa autoa todella paljon. En ikinä haluaisi hänen lähtevän väsyneenä töihin. Onhan kotonakin toki tekemistä, mutta kotona oleva vanhempi voi ottaa päiväunet samalla kun lapsetkin. Muutenkin onhan se kotonaolo paljon rennompaa kuin töissä (yleensä).
Kolme lasta ja ei ole osallistunut. Miksi pitäisi herätä? Katsomaan imetystä?lapset nukkuneet minun vieressä vajaa 2 vuotiaaksi,joten ei ole minunkaan tarvinnut nousta juurikaan sängystä ylös öisin. Ja ei se oikein ole sama asia valvoa ja olla kotona kuin valvoa ja olla töissä. Väsyneenä voit hiihdellä yöpaidassa vajaateholla päivän kotona,mutta töissä se ei oikein onnistu.
Eipä kyllä lapsen isä tainnut yhtenäkään yönä herätä lapsen kanssa. Mutta enpä minäkään hirveästi muista niistä heräilyistä. Aamulla vaan huomasin että vauva on vieressä tissi suussa, joten oli varmaan yöllä herännyt ja minä olin ottanut sen viereen syömään. Öisin ei meillä ollut muita palveluita tarjolla kuin tissimaito. Vaippaa en öisin vaihtanut paitsi jos vauva oli vääntänyt kakan.
Jotenkin näyttää kummasti auttavan äitien asiaa tuo parjattu imetys ja se että vauva nukkuu vieressä...Ei taida näitä mammoja vituttaa yhtään niin paljon..
Asiat ja elämä ei ole niin vaikeaa kun ei tee asioista vaikeita.
Mulle tää kotona olo aika on ollut niin ihanaa ettei ole tarvetta kostaa miehelle mitään (harvinaisia) valvomisia.Tottakai pikkuvauva valvottaa aina vähän mutta minä en ole kokenut sitä musertavana.Aamulla saa nukkua ja yöstäkin voi tehdä mah.helpon kun pitää vauvan vieressä.
Up