Lähtisitkö töihin yli sadan kilometrin päähän? Lapsi tokaluokkalainen ja tulee koulun jälkeen kotiin
Tilanne tällainen, että töihin pitäisi lähteä poikkeuksellisen pitkän matkan päähän. Matka-aika olisi ruuhkineen jopa maksimissaan 2h, vähimmillään ehkä noin 1,5h.
Lapsi lähtee omin päin kouluun ja palaa kotiin 3-4 h ennen kun tulen töistä. Entä jos sattuukin jotain? sukua ei ole lähellä ja koska työmaa on noin kaukana, apuun pääsen viiveellä :(
huolestuttaa... Meidän ulko-ovea on vaikea käyttää, lapsi on joutunut usein soittamaan minut hätiin avaamaan oven lukosta. Lukko on jäykkä ja ovea pitää välillä painaa oikein tosissan, että avain pyörähtää siinä :(
Ja oma tekniikkansa on sen lukitsemisessa, olen havainnut, että lapsi ei mielellään sitä edes lukkoon laita (käyn joskus tarkistamassa, mikäli mulla on päivällä aikaa) ja kaiken lisäksi meillä on omatoiminen koira, joka avaa ovet mennen tullen ja palatessa, joten jos eivät ole lukossa, koira saattaa lähteä omille teilleen työpäivän aikana.
Kommentit (25)
No en lähtisi ap:n tilanteessa. Mulla on nyt jo kolmasluokkalainen, enkä todellakaan jättäisi häntä yksin noin pitkäksi ajaksi.
Oikeasti teoriassa pystyisin lähtemään, koska mulla on hyvä tukiverkosto, mutta en siltikään haluaisi olla lapsen luota pois noin paljoa. Toki, jos ei oikeasti MITÄÄN työtä löytyisi lähempää.
Mä kanssa nyt ihmettelen kyllä, miten voi kaikkien kanssa olla huonot välit. Me muutettiin muualta just ennen ekaluokan alkua ja jo samana keväänä oli lapsen kavereiden äideistä tullut vähän tuttuja. Yksi kaveri oli meillä joka toinen viikko ihan sovitusti, kun äiti oli urheilemassa ja isä iltavuorossa jne. Heiltä esimerkiksi voisin hyvin pyytää apua, jos tilanne tulisi.
Mä en ole mikään sosiaalisuuden huippu, mutta ton verran tutustumista tuli jo vanhempainilloissa.
Ja oikeasti... Vaihda / korjauta se ovi heti. Riippumatta mistään työpaikoista. Onhan tuo lapselle vaikea tilanne.
En, jos voisin valita. Olen kyllä ollut lähes puolentoista tunnin julkisten yhteyksien päässä töissä kun lapsi oli tuonikäinen, mutta se oli pakkotilanne ja vähän lyhyemmän matkan päässä oli sukulainen, joka olisi ehtinyt aiemmin hätiin jos jotain olisi sattunut.
No jos ei naapureita tunne niin kai lapsella on hyviä ystäviä tai edes kavereita kenen vanhemmille olet kerran moi sanonut. Jos selität tilanteen ja sanot että lapsi pärjää yksin kotona mutta saako soittaa jos hätä tulee niin tuskin sanovat ei. Ja ei naapureiden kanssa tarvitse ystävä olla kysyäkseen tälläistä, kyllä ne sitten sanoo EI jos ei sovi, kun ette ystäviä ole niin eivät tee palveluksia. Jos ei kysy niin vastaus on ainakin ei.
Onko missään iltapäiväkerhoa mihin lapsi voisi mennä?