Mitkä sinulle täysin selvät harhaluulot ärsyttävät sinua?
Kertokaa. Tein tämän keskustelun puhtaasti itsekkäistä syistä ja kertoakseni, mitkä minua ärsyttävät. Toivon kommentointia omiin ärsytyksiini mutta haluan myös tietää, elänkö itse jossakin teitä ärsyttävässä harhaluulossa.
Minua ärsyttävät seuraavat harhaluulot ainakin:
Ensimmäinen asiani on täällä palstallakin monesti puhuttu aihe: immenkalvo. Olen tullut siihen tulokseen, että 90%:ia ihmisistä luulee, että immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinät toisiinsa yhdistävää, ikään kuin tamburiinin kalvon lailla virittynyttä kalvoa, joka sitten "poksahtaa", kun jotain penetroituu emättimeen. Ei, ei ja vielä kerran ei. Miten voi aikuiset ihmiset (ja kaiken lisäksi vielä naiset) luulla jotain tämänlaista? Eikö ihmisen anatomia ole käynyt sen vertaa tutuksi, että ei siellä emättimessä mitään kalvoa ole vaan immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinien ulointa kudoskerrosta eli putkimaista "kalvoa", joka sitten venyy/repeää penetroiduttaessa emättimeen, siitä mahdollinen verenvuoto. Ja väite "Immenkalvo voi kasvaa takaisin" niin kyllä, kudokset palautuvat hiljalleen takaisin venymättömyyteen tottuneeseen tilaan, jos emättimeen ei penetroiduta.
Sitten seuraava asia: kohdunkaula. Näin suorastaan punaista kun luin tällä palstalla vähän aikaa sitten keskustelua, jossa sekä miehet että naiset puhuivat siihen sävyyn, että seksiä harrastettaessa kohdunkaulaan asti penetroituminen sattuu (osa tietysti tykkää, mutta se ei ole olennainen asia tässä) ja että kun päästään kohdunkaulasta "yli", ei satu enää. Nyt valoja tauluun, kohdunkaulasta läpi penetroidutaan korkeintaan hentaissa. Kohdunkaula erottaa emättimen kohdusta ja avautuu itsestään vauvan syntymän yhteydessä kovien kipujen kanssa tai esimerkiksi lääkärin asettaessa kierukkaa, sekin kovien kipujen ja epämiellyttävän tunteen kanssa. Se, että syvälle penetroituminen ei satu toisinaan johtuu emättimen laajentumisesta. Ps. en ole mikään valittaja, mutta nyt ärsyttää sana penetraatiokin. :D
Minulla oli vielä jokin kolmaskin ihmisen anatomiaan liittyvä asia, mutta se katosi. Ehkä se vielä palaa mieleni perukoilta.
Kiitos ja anteeksi!
N25
Kommentit (382)
Se harhaluulo, että imettävä äiti ei voi nauttia alkoholia. Olen pöyristynyt siitä, että Suomessa tätä harhaluuloa levitetään neuvolaa myöten. Vaikka äiti olisi umpikännissä, on äidinmaidossa vähemmän alkoholia kuin d-tipoissa. Silloin ei tietenkään voi hoitaa vauvaa, enkä sano että kenenkään tulisi juoda imettäessään, mutta mua ärsyttää kun aikuiset ihmiset syyllistää itseään yhdestä saunaoluesta. Sillä ei ole mitään vaikutusta äidinmaitoon!!
Se, että suomen kieltä luetaan niin kuin kirjoitetaan tai kirjoitetaan niin kuin sitä luetaan. Tämä väite on järjetön, koska kirjoitetun kielen sääntöjä luotaessa kukin kieli on itse päättänyt, millä kirjaimella merkitsee minkäkin äänteen. Ei siis ole mitään universaalia säännöstöä, miten pitäisi tietty kirjoittaa tietyllä tavalla lausuttu sana. Suomessa esimerkiksi käytetään t-kirjainta, kun merkitään äännettä, jossa virossa käytetään d:tä. On myös päätetty, että suomen kielen pitkät äänteet merkitään kahdella peräkkäisellä samalla kirjaimella. Toisessa kielessä voidaan käyttää vastaavassa tilanteessa vain yhtä kirjainta, tai vaikkapa merkitä kyseisen kirjaimen päälle vaakasuoran viivan.
No, väitettä suomea luetaan niin kuin kirjoitetaan yleensä tarkoittaa sitä, että suomen kielen äänne―kirjainvastaavuus on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Suomi kuuluu Skandinaviaan. Tämä ei pidä paikkaansa vaikka puhekielessä tuntuu olevan Skandinavia = pohjoismaat.
Suomi kuuluu Fennoskandiaan.
Luoteis-suomi kuuluu Skandinaviaan.
Että aspergerit olisivat jotenkin älyllisesti vammaisia. Tämä väärä käsitys ottaa todella päähän. T: 27v naisasperger
Se, että kaksoset aina muistuttaisivat toisiaan melkoisesti. Joidenkin on vaikea ymmärtää, että epäidenttiset kaksoset eivät ole geeneiltään sen samanlaisempia kuin sisaruksetkaan. Epäidenttiset kaksoset ovat peräisin kahdesta eri munasolusta ja kahdesta eri siittiöstä, aivan kuin sisarukset muutenkin. He eivät siis muistuta toisiaan enempää kuin sisarukset yleensä.
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa. Vanhemmat antavat nimen lapselleen ennen kastetta ja pappi siiten liittää sen nimetyn lapsen kasteessa seurakunnan jäseneksi. Lapsi ei missään tapauksessa saa nimeä kasteessa!
Paitsi jos vanhemmat niin päättävät. On jotenkin hauskaa, että joku kokee henkilökohtaisesti sen, jos jonkun lapsi saa nimen vasta kasteen hetkellä, kuten meillä kaikki neljä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tapauksessa. Vanhemmat antavat nimen lapselleen ennen kastetta ja pappi siiten liittää sen nimetyn lapsen kasteessa seurakunnan jäseneksi. Lapsi ei missään tapauksessa saa nimeä kasteessa!
Paitsi jos vanhemmat niin päättävät. On jotenkin hauskaa, että joku kokee henkilökohtaisesti sen, jos jonkun lapsi saa nimen vasta kasteen hetkellä, kuten meillä kaikki neljä.
Antoiko pappi sen nimen? Saitteko itse vaikuttaa mitkä nimet lapset saivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä tuli virallista sillä hetkellä kun pappi sen ääneen sanoi. Voi olla, että sua se harmittaa, mutta meillä näin.
Täällä on muutenkin niin paljon vääriä korjauksia harhaluuloihin, että oikeen naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten seuraava asia: kohdunkaula. Näin suorastaan punaista kun luin tällä palstalla vähän aikaa sitten keskustelua, jossa sekä miehet että naiset puhuivat siihen sävyyn, että seksiä harrastettaessa kohdunkaulaan asti penetroituminen sattuu (osa tietysti tykkää, mutta se ei ole olennainen asia tässä) ja että kun päästään kohdunkaulasta "yli", ei satu enää. Nyt valoja tauluun, kohdunkaulasta läpi penetroidutaan korkeintaan hentaissa. Kohdunkaula erottaa emättimen kohdusta ja avautuu itsestään vauvan syntymän yhteydessä kovien kipujen kanssa tai esimerkiksi lääkärin asettaessa kierukkaa, sekin kovien kipujen ja epämiellyttävän tunteen kanssa. Se, että syvälle penetroituminen ei satu toisinaan johtuu emättimen laajentumisesta.
N25
Eiköhän sillä "yli" menemisellä tarkoiteta sitä, että penis menee kohdunkaulan ohi sinne sivuun, eli emättimen pohjukkaan asti. Kohdunkaulahan on kohdunnipukassa, ei emättimen pohjalla. Ei sillä yli menemisellä tarkoiteta, että penis uppoaisi kohdunkaulasta sisään tietenkään.
Se, että talviuni (esim. karhuilla) ja talvihorros (esim. matelijoilla) ovat sama asia. Tämän lausujat eivät ilmeisesti tiedä, mitä eroa on tasa- ja vaihtolämpöisellä eläimellä.
Talvehtimisasian jälkeen lisään miehillä olevan käsityksen. He yleensä ajattelevat, että mekko ja hame ovat samoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän täytyy kommentoida mitenkään aiempaan keskusteluun kantaa ottamatta, että isäni veljen nimen päätti pappi. Se oli eri nimi kuin minkä vanhemmat olisivat lapsellensa halunneet antaa. Tämä tapahtui 50-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että raskaana ollessa ei saa kantaa mitään painavaa ja muutenkin pitää tyyliin maata sohvan pohjalla 9 kk. Mua suorastaan vituttaa kuulla tätä koko ajan joka suunnasta. Olen nyt 9. kuulla raskaana ja kyllä, pyöräilen edelleen, pesen mattoja, muuttotavaroita kanniskelen, lenkkeilen ja käyn salilla. Vauva on edelleen kohdussani eikä syntynyt ennen aikojaan niinkuin eräät pelottelivat. Toki eri asia, jos raskaudessa on ollut jotain ongelmia tai muitalia huomioon otettavia seikkoja terveydessä, mutta ihan normaali raskaus ei tee naisesta vuodepotilasta automaattisesti.
Kannattaa ihan oikeasti varoa eikä leikkiä (vauvan!) hengellä. Itse hiihdin raskausaikana aktiivisesti ja kaaduin pari kertaa, tosin persuksilleni mutta synnytyksen oltua käsillä jouduin hätäsektioon koska lapsen hapensaanti romahti. Istukasta löytyi sittemmin useampia infarkteja ja repeämiä jotka olivat aiheuttaneet lapsen alhaisemman syntymäpainon koska infarkteista johtuen ravinnon saanti oli vaikeutunut. Lääkäri sanoi ettei luultavasti johdu kaatumisista mutta ei täysin kiistänytkään.
Tässä elävä esimerkki siitä, miten ihmiset luovat harhaluuloja itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Immenkalvosta: niitä todella on paljon erilaisia. Toisilla käytännössä koko aukon kattavia (lukuunottamatta pieniä reikiä kuukautisverelle), ja toisilla se voi olla hyvinkin pieni kuunsirpin muotoinen alue reunassa, ja joillain ei ole käytännössä ollenkaan alunperinkään. Ja kaikkea tältä väliltä. Myös kalvon paksuus vaihtelee hieman, ja paksummat kalvon repeytyminen luonnollisesti sattuu enemmän. Mutta ap on siinä täysin oikeassa, että ärsyttää, kun ihmiset puhuvat asiasta ihan kuin se koskisi jokaista, että eka kerta sattuu ja verta vuotaa. Enpä olisi itse tuollaista "neitsyystestiä" aikanani läpäissyt.
Siitä päästäänkin sujuvasti minua riepovaan asiaan: neitsyydestä puhuminen aivan kuin se olisi jokin korvaamattoman arvokas status"esine", jonka määrittelee nimenomaan tuo "kalvon puhkaiseminen". Kuten edellä on mainittu, on niitä, joilla kalvoa on alunperinkin tosi vähän tai ei lainkaan, eikä tämä ole edes mitenkään harvinaista. Monella myös tämä kalvo repeytyy jo ennen ensimmäistä yhdyntää esim. masturboinnin tai rajun liikunnan yhteydessä (esim. ratsastaessa näin voi käydä ilman, että mitään varsinaista penetraatiota miltään osin tapahtuu, tuo kalvo kun on ihan luonnollisista syistä "tehty" herkästi repeämään). Ja juuri se, että vaikka asialle ei ole mitään biologisesti järkevää määrittelyä, niin moni edelleen "arvottaa" naisen sen perusteella. Jotenkin vielä ymmärrän, jos naista ei pidetä hyvänä kumppaniehdokkaana siksi, jos kumppaneita on jo ollut kolminumeroinen luku, mutta että se yksi ensimmäinen kerta ratkaisisi kaiken, ja vielä täysin riippumatta siitä missä iässä se tapahtui tai oliko nainen/tyttö edes vapaaehtoinen siihen ekaa kertaan?
Onhan se aikamoista, että joku äijä pääsee pysyvästi rikkomaan naisen. Lopullisesti merkitsemään. Tulevilla miehillä ei ole enää mitään spesiaalia jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän täytyy kommentoida mitenkään aiempaan keskusteluun kantaa ottamatta, että isäni veljen nimen päätti pappi. Se oli eri nimi kuin minkä vanhemmat olisivat lapsellensa halunneet antaa. Tämä tapahtui 50-luvulla.
Jaa ootko mun serkku :D
Mun isälle nimittäin pappi antoi eri nimen, mitä vanhemmat olivat ilmoittaneet. Ei kuulemma kelvannut papille, vaikka nimi oli ihan tavallinen tyyliin "Jaakko". Pappi sitten ihan omineen nimesi "Eeroksi". Sellaista se oli silloin joskus.
Se luulo, että 17 vuotta kirjoitettaisiin 17-vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että "puolet enemmän" tarkoittaisi muka samaa kuin "kaksi kertaa enemmän". Kuulee myös uutislukijoiden suusta, mikä aina hämmentää.
Tää on varmaan jo kommentoitu, mutta se että "kaksi kertaa enemmän" tarkoittaisi kaksinkertaista määrää. :-)
Puolet enemmän: 1,5
Kaksi kertaa enemmän: 3
Kaksi kertaa enemmän eli 1x2 on 2 ei kolme... kaksi kertaa enemmän on kaksin kertainen määrä. Ainakin meidän nurkilla :D
Jos lähdetään luvusta 100, niin
- puolet enemmän on 100 + 50 = 150
- kaksinkertainen on 2 x 100 = 200
- kaksi kertaa enemmän on 100 + 2 x 100 = 300
- puolet vähemmän on 100 - (0,5 x 100) = 50
Ei ole mitään "meillä päin on näin", on vain yksiselitteisiä laskutoimituksia.
Tämä selittääkin sen, miksi ihmiset menee sekaisin näissä... ite en uskalla enää käyttää noita ilmaisuja, kun ikinä ei tiedä, miten ne tulkitaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Immenkalvosta: niitä todella on paljon erilaisia. Toisilla käytännössä koko aukon kattavia (lukuunottamatta pieniä reikiä kuukautisverelle), ja toisilla se voi olla hyvinkin pieni kuunsirpin muotoinen alue reunassa, ja joillain ei ole käytännössä ollenkaan alunperinkään. Ja kaikkea tältä väliltä. Myös kalvon paksuus vaihtelee hieman, ja paksummat kalvon repeytyminen luonnollisesti sattuu enemmän. Mutta ap on siinä täysin oikeassa, että ärsyttää, kun ihmiset puhuvat asiasta ihan kuin se koskisi jokaista, että eka kerta sattuu ja verta vuotaa. Enpä olisi itse tuollaista "neitsyystestiä" aikanani läpäissyt.
Siitä päästäänkin sujuvasti minua riepovaan asiaan: neitsyydestä puhuminen aivan kuin se olisi jokin korvaamattoman arvokas status"esine", jonka määrittelee nimenomaan tuo "kalvon puhkaiseminen". Kuten edellä on mainittu, on niitä, joilla kalvoa on alunperinkin tosi vähän tai ei lainkaan, eikä tämä ole edes mitenkään harvinaista. Monella myös tämä kalvo repeytyy jo ennen ensimmäistä yhdyntää esim. masturboinnin tai rajun liikunnan yhteydessä (esim. ratsastaessa näin voi käydä ilman, että mitään varsinaista penetraatiota miltään osin tapahtuu, tuo kalvo kun on ihan luonnollisista syistä "tehty" herkästi repeämään). Ja juuri se, että vaikka asialle ei ole mitään biologisesti järkevää määrittelyä, niin moni edelleen "arvottaa" naisen sen perusteella. Jotenkin vielä ymmärrän, jos naista ei pidetä hyvänä kumppaniehdokkaana siksi, jos kumppaneita on jo ollut kolminumeroinen luku, mutta että se yksi ensimmäinen kerta ratkaisisi kaiken, ja vielä täysin riippumatta siitä missä iässä se tapahtui tai oliko nainen/tyttö edes vapaaehtoinen siihen ekaa kertaan?
Onhan se aikamoista, että joku äijä pääsee pysyvästi rikkomaan naisen. Lopullisesti merkitsemään. Tulevilla miehillä ei ole enää mitään spesiaalia jäljellä.
"Rikkomaan"? "Merkitsemään"?
Mitä helvetin "spesialia jäljellä", jokin pieni limakalvonkappaleko on se naisen arvo? Se on kuule ihan naisen oma keho, jonka toiminnoista ja tekemisistä tai tekemättä jättämisistä nainen itse päättää, ja nainen on oma kokonainen ja itsenäinen henkilönsä ihan immenkalvon kanssa tai ilman sitä. Kaltaisillasi urpoilla ei ole siihen edes mitään kommentoimisen tai arvostelemisen varaa.
Maton pesusta tuli mieleen, kun eräs äiti oli lähetetty sairaalasta kotiin, että ei oteta vielä sisään ja synnyttämään. Meni sitten pesemään mattoja siinä toivossa, että sais synnytyksen käyntiin. Vauva kuristui napanuoraan ja äiti synnytti kuolleen vauvan. Saattoihan se olla ikävä sattuma, mutta ite en ottais riskiä. Painavien nostelut ja hyppy- ja juoksulajit taas altistaa kohdunlaskeumalle.. en sitäkään halua. Noita en siis pidä harhaluuloina.
Mutta se, että jotkut kuvittelee, että kaikilla on samanlaisia raskausoireita tai että kaikki synnytykset menee saman kaavan mukaan.. että sellainen, joka ei synnytä alakautta, ei oikeastaan edes ole äiti. Nämä raskauteen liittyviä..