Mitkä sinulle täysin selvät harhaluulot ärsyttävät sinua?
Kertokaa. Tein tämän keskustelun puhtaasti itsekkäistä syistä ja kertoakseni, mitkä minua ärsyttävät. Toivon kommentointia omiin ärsytyksiini mutta haluan myös tietää, elänkö itse jossakin teitä ärsyttävässä harhaluulossa.
Minua ärsyttävät seuraavat harhaluulot ainakin:
Ensimmäinen asiani on täällä palstallakin monesti puhuttu aihe: immenkalvo. Olen tullut siihen tulokseen, että 90%:ia ihmisistä luulee, että immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinät toisiinsa yhdistävää, ikään kuin tamburiinin kalvon lailla virittynyttä kalvoa, joka sitten "poksahtaa", kun jotain penetroituu emättimeen. Ei, ei ja vielä kerran ei. Miten voi aikuiset ihmiset (ja kaiken lisäksi vielä naiset) luulla jotain tämänlaista? Eikö ihmisen anatomia ole käynyt sen vertaa tutuksi, että ei siellä emättimessä mitään kalvoa ole vaan immenkalvolla tarkoitetaan emättimen seinien ulointa kudoskerrosta eli putkimaista "kalvoa", joka sitten venyy/repeää penetroiduttaessa emättimeen, siitä mahdollinen verenvuoto. Ja väite "Immenkalvo voi kasvaa takaisin" niin kyllä, kudokset palautuvat hiljalleen takaisin venymättömyyteen tottuneeseen tilaan, jos emättimeen ei penetroiduta.
Sitten seuraava asia: kohdunkaula. Näin suorastaan punaista kun luin tällä palstalla vähän aikaa sitten keskustelua, jossa sekä miehet että naiset puhuivat siihen sävyyn, että seksiä harrastettaessa kohdunkaulaan asti penetroituminen sattuu (osa tietysti tykkää, mutta se ei ole olennainen asia tässä) ja että kun päästään kohdunkaulasta "yli", ei satu enää. Nyt valoja tauluun, kohdunkaulasta läpi penetroidutaan korkeintaan hentaissa. Kohdunkaula erottaa emättimen kohdusta ja avautuu itsestään vauvan syntymän yhteydessä kovien kipujen kanssa tai esimerkiksi lääkärin asettaessa kierukkaa, sekin kovien kipujen ja epämiellyttävän tunteen kanssa. Se, että syvälle penetroituminen ei satu toisinaan johtuu emättimen laajentumisesta. Ps. en ole mikään valittaja, mutta nyt ärsyttää sana penetraatiokin. :D
Minulla oli vielä jokin kolmaskin ihmisen anatomiaan liittyvä asia, mutta se katosi. Ehkä se vielä palaa mieleni perukoilta.
Kiitos ja anteeksi!
N25
Kommentit (382)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus... Ja sitten taas jänkkäjänkkäjänkkä...
Mikä ihmeen immenkalvoeksperttien kokoontuminen tää on??Kannattaa muistaa, että varmasti iso osa palstalaisia on eriasteisia hoitsuja. En ole lukenut ketjua läpi, mutta voisin kuvitella, että siellä on saatettu vääntää jotain sectiosta ja keisarileikkaus/keisarinleikkauksesta sekä siitä, onko sektio synnytys vai syntyykö sen tuloksena vain jotain.
Se on kyllä ceisarinleikkaus.
Ei muuten ole.
Sarkasmitutka 10+.
Joillakin määräaikaisilla työntekijöillä on hassuja käsityksiä siitä, että kertyneet lomapäivät on pidettävä ennen työsuhteen loppumista tai muuten jäävät rahallisesti tappiolle. Toki ne lomapäivät saa pitää pois, mutta ei siinä mitään rahallisesti voita. Päinvastoin, vaikka pitämättömät lomapäivät siirtää työttömyyskorvauksen maksua, niin onhan se lomakorvaus suurempi kuin vastaavien päivien työttömyyskorvaus. Mutta tämä ei mene kaaliin. Muutama työntekijä taaskin vouhkaa kuinka pitää pitää lomat pois ettei työttömyyskorvaus siirry "kun sitten saa vähemmän rahaa". Ja siis siitä oikeasti vouhkataan ja pidetään meteliä. Kukin pitäköön lomansa ennen työttömyyttä jos haluaa, mutta ei joka vuosi jaksa kuunnella sitä ihmeellistä keuhkoamista kuinka lopputilissä maksettava lomakorvaus siirtää työttömyystuen maksua ja sitten sitä saa vähemmän rahaa.. Kyseessä on siis kausiluonteinen työ, jossa samat naamat pyörii vuodesta toiseen ja ovat yleensä talven työttömänä.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin määräaikaisilla työntekijöillä on hassuja käsityksiä siitä, että kertyneet lomapäivät on pidettävä ennen työsuhteen loppumista tai muuten jäävät rahallisesti tappiolle. Toki ne lomapäivät saa pitää pois, mutta ei siinä mitään rahallisesti voita. Päinvastoin, vaikka pitämättömät lomapäivät siirtää työttömyyskorvauksen maksua, niin onhan se lomakorvaus suurempi kuin vastaavien päivien työttömyyskorvaus. Mutta tämä ei mene kaaliin. Muutama työntekijä taaskin vouhkaa kuinka pitää pitää lomat pois ettei työttömyyskorvaus siirry "kun sitten saa vähemmän rahaa". Ja siis siitä oikeasti vouhkataan ja pidetään meteliä. Kukin pitäköön lomansa ennen työttömyyttä jos haluaa, mutta ei joka vuosi jaksa kuunnella sitä ihmeellistä keuhkoamista kuinka lopputilissä maksettava lomakorvaus siirtää työttömyystuen maksua ja sitten sitä saa vähemmän rahaa.. Kyseessä on siis kausiluonteinen työ, jossa samat naamat pyörii vuodesta toiseen ja ovat yleensä talven työttömänä.
Periaatteessa ei kyllä saisi pitää kertyneitä lomapäiviä. Ehkä työnantajat sitten joustavat, mutta minkään lain mukaista se ei ole (työehtosopimuksissa voi toki olla sovittu toisin). Ansaitut lomapäivät pidetään säännönmukaisesti vasta lomankertymisvuoden päätyttyä lomakaudella, ja koska silloin ei enää olla töissä, niin loma jää tuossa tapauksessa pitämättä ja korvataan työntekijälle lomakorvauksena. Määräaikainen työsuhde kun velvoittaa työntekijääkin, ei voi lopettaa ennemmin kuin mitä työsuhteen päättymispäiväksi on merkitty. Jos lopettaa (ottaa loparit), voi joutua vahingonkorvausvelvolliseksi. Hyvin harva ihminen nykyään tajuaa määräaikaisuuden molemminpuolista velvoittavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittämä, että rasvan syönti lihottaa. No ei se rasva lihota, se on vain ruokateollisuuden luoma illluusio.
Se, mikä lihottaa on ylenmääräinen syöminen, oli syötävä kohde mikä tahansa. Erityisesti makean syönti lihottaa, koska sitä alkaa tehdä mieli, vaikka ei olisi nälkäkään. SYödään yli tarpeen.
Ihminen pärjää yllättävän pienellä annoksella ruokaa. Ihmisen kannattaisi syödä vain oman nyrkkinsä kokoinen annos ja väittämä, että pitäisi syödä 5krt päivässä menee myös metsään. Syödä kannattaa näläntunteen mukaan, ei säännöllistä 5syöntikerran rytmiä noudattamalla.
Rasvassa on enemmän kaloreita kuin vaikkapa kurkussa tai leivässä. Rasvan kaloripitoisuus on korkein verrattuna mihinkään ruoka-aineeseen, siksi sanotaan että ylipainoisten olisi sitä hyvä välttää,koska siitä tulee helposti liikaa kaloreja päivittäiseen kulutukseen.
Luulen, että rageat asiasta koska et ole ymmärtänyt miksi rasvasta puhutaan. Jokainenhan tietää, että pieni määrä rasvaa ei lihota vaan on jopa hyväksi (oliiviöljy, avokado).
Jätin hiilihydraatit pois lähes kokonaan, ruokavalio koostuu kasviksista, pähkinöistä, munista ja rasvoista. Lisään runsaasti öljyä/voita ruokaani, enkä laske kaloreita ollenkaan. Lähes päivittäin syön myös rasvaista juustoa. Olen laihtunut 2 kiloa parissa viikossa, vaikka olen normaalipainoinen ollut koko elämäni. Varmasti syön ainakin 2500 kaloria päivässä vähintäänkin, verrattuna aikaisempaan 1500. Mielummin siis laihduttajan kannattaa syödä rasvaa, ei höttöleipää, pastaa, riisiä yms.
Vierailija kirjoitti:
Se, että raskaana ollessa ei saa kantaa mitään painavaa ja muutenkin pitää tyyliin maata sohvan pohjalla 9 kk. Mua suorastaan vituttaa kuulla tätä koko ajan joka suunnasta. Olen nyt 9. kuulla raskaana ja kyllä, pyöräilen edelleen, pesen mattoja, muuttotavaroita kanniskelen, lenkkeilen ja käyn salilla. Vauva on edelleen kohdussani eikä syntynyt ennen aikojaan niinkuin eräät pelottelivat. Toki eri asia, jos raskaudessa on ollut jotain ongelmia tai muitalia huomioon otettavia seikkoja terveydessä, mutta ihan normaali raskaus ei tee naisesta vuodepotilasta automaattisesti.
Muuten olet oikeassa, ja ihan kiva, että olet raskausaikanakin aktiivinen. MUTTA en kyllä sinuna pyöräilisi raskaana. Jos satut nimittäin kaatumaan mahallesi, niin seurauksen voivat vauvan kannalta olla kohtalokkaat.
Geenien peritymisjutut.
Esimerkiksi että on kohtuullisen epätodennäköistä että kaksi sinisilmäistä saisi ruskeasilmäisen lapsen, vaikka on ihan normaalia että ruskeasilmäisillä on sinisilmäisiä lapsia.
Tai että ei se ole mikään erikoisihme, jos kaksi mulattia saa lähes vaaleaihoisen lapsen vaikka kahden yönmustan vaaleaihoinen lapsi on todennäköisesti albiino.
Jne.
Vierailija kirjoitti:
Geenien peritymisjutut.
Esimerkiksi että on kohtuullisen epätodennäköistä että kaksi sinisilmäistä saisi ruskeasilmäisen lapsen, vaikka on ihan normaalia että ruskeasilmäisillä on sinisilmäisiä lapsia.
Tai että ei se ole mikään erikoisihme, jos kaksi mulattia saa lähes vaaleaihoisen lapsen vaikka kahden yönmustan vaaleaihoinen lapsi on todennäköisesti albiino.
Jne.
Geenien periytyminen on kyllä varsin selvää ja jopa Mendelin lait toimivat moneen asiaan. Mutaatioitakin voidaan ennustaa, epigenetiikka, iRNA jne on tieteenä olemassa ja tiedossa. Laskeppas huviksesi miten todennäköistä on se, että kaksi täysin afrikkalaisen taustan omaavaa, ruskeasilmäistä ihmistä, saa sinisilmäisen lapsen.
Se että aggressiivinen ja painostava myyntityyli olisi tehokas.
Eikö tuo tyyli ole jo ihan vanhanaikainen? Miksi sitä edelleen joutuu kokemaan? En ole ikinä tehnyt kauppoja kun minua painostetaan enkä anna läheistenikään tehdä vaan menen väliin. Häivyin eräästä työpaikasta kun siellä käytettiin tuota, kyse isoista rahoista. Se vain on väärä tapa. Ja eilen minua yritettiin saada tekemään ostopäätös liian nopeasti ja painostaen "no? no?" Ei ja ei. Pahinta on jos empivää vastausta ei hyväksytä eikä kunnioiteta vaan pommitus jatkuu. Siitä saa vaikutelman että asiakkaan asia ja itse tuote ei kiinnosta vaan ja ainoastaan hänen rahansa.
Menestyksen tällä tavoin voi saavuttaa hetkellisesti mutta annas olla kun sana kiirii.. ja sitten se firma joka on tunnettu ihanasta ja aidosta asiakaspalvelusta, menee ohi hitaasti mutta varmasti.
Että kaikki pankit käyttävät yhteistä "järjestelmää" jonka perusteella voit S-pankin asiakkaana lampsia Osuuspankin tiskille ja esimerkiksi pyytää maksamaan laskun heti S-pankin tililtä. Ei, ei voi. Ei ihminen tiskin takana myöskään näe saldoasi tai osaa välttämättä vastata kysymykseesi, jos kyseessä on toisen pankkiryhmän asiakas.
Ei K-Plussa pisteetkään kerry S-marketin ostoista, vaikka kuinka yrittäisit..
Mitähän kaikkia näitä on...
Kaikki mikrobit ovat pahasta.
-No eivät ole. Pieni osa on oikeasti vaarallisia, suurin osa on hyödyllisiä, jopa nekin jotka aiheuttavat ohimenevää haittaa (trimmaa immuunipuolustusta).
Antibiootit auttavat yleisesti myös virus- ja sienitulehduksiin.
-Juu ei. Tämäkään ei ole ihan niin simppeli asia, mutta yksinkertaistettuna voisi sanoa, että esim. vt-infektioon määrätyn antibiootin on turha olettaa hoitavan samalla myös jalkasilsan.
Haitalliset aineet ovat yhtä vaarallisia määristä riippumatta.
-Nimenomaan määrä ratkaisee, tietyt myrkylliset aineet voivat olla pieninä määrinä terveyttä edistäviä. Sitäpaitsi kaikki on haitallista liian suurina määrinä.
Kaikki lisäaineet ovat vaarallisia/haitallisia.
-Esimerkiksi punajuurimehu on varmaan tosi myrkyllistä kun sitä on käytetty väriaineena :D
Kallis on aina laadullisesti parempi.
-On olemassa laatua ja laatua, huomaa hyvin että laatutietoisuutta ei voi ostaa rahalla.
Diabeetikko ei saa syödä sokeria. (Ihan sama kummasta tyypistä puhe)
-Tämä oli tosiaan ihan pätevä juttu joskus 1950.
Myös 1 tyypin diabetes johtuu huonoista elintavoista.
-Ei, vaan siitä, että elimistö ei enää tuota insuliinia. Insuliinipiikeistä ei myöskään pääse eroon ruokavaliolla. Vaikka dm1 diagnoosin saanut olisi kokonaan syömättä, hän tarvitsee silti insuliinia.
Matalaan verensokeriin ei voi kuolla.
-Jännä juttu, silti vuosittain kuolee diabeetikoita hypoglykemiaan. Ja vaikkei kuolisikaan, niin ei se tarpeeksi pahasta hyposta seuraava mahdollinen aivovauriokaan mukava ole.
Marsut eivät pure, siksi ne sopivat hyvin pienten lasten lemmikeiksi.
-Marsu ei ole aggressiivinen eläin, kesy ja hyvinpidetty marsu puree harvoin. Siitä huolimatta se on siihen täysin kykenevä ja puree kyllä, jos se syystä tai toisesta kokee tarvetta siihen. Marsulla on pitkät, terävät etuhampaat ja kokoisekseen eläimeksi huomattava puruvoima. Muutenkaan marsut eivät ole simppeleimmästä päästä lemmikeitä, jos halutaan pitää eläimiä hyvin, sopivat siis paremmin vanhempien lemmikeiksi kuin lasten.
Mitä enemmän vettä juo,sitä terveellisempää se on.
-Ihminen ei tarvitse määräänsä enemmän nesteitä. Joka kesä tapaa ihmisiä jotka ihmettelevät miksi olo vain huononee, vaikka on juonut jo useamman litran vettä muutaman tunnin sisällä. Niin no miksihän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että raskaana ollessa ei saa kantaa mitään painavaa ja muutenkin pitää tyyliin maata sohvan pohjalla 9 kk. Mua suorastaan vituttaa kuulla tätä koko ajan joka suunnasta. Olen nyt 9. kuulla raskaana ja kyllä, pyöräilen edelleen, pesen mattoja, muuttotavaroita kanniskelen, lenkkeilen ja käyn salilla. Vauva on edelleen kohdussani eikä syntynyt ennen aikojaan niinkuin eräät pelottelivat. Toki eri asia, jos raskaudessa on ollut jotain ongelmia tai muitalia huomioon otettavia seikkoja terveydessä, mutta ihan normaali raskaus ei tee naisesta vuodepotilasta automaattisesti.
Kannattaa ihan oikeasti varoa eikä leikkiä (vauvan!) hengellä. Itse hiihdin raskausaikana aktiivisesti ja kaaduin pari kertaa, tosin persuksilleni mutta synnytyksen oltua käsillä jouduin hätäsektioon koska lapsen hapensaanti romahti. Istukasta löytyi sittemmin useampia infarkteja ja repeämiä jotka olivat aiheuttaneet lapsen alhaisemman syntymäpainon koska infarkteista johtuen ravinnon saanti oli vaikeutunut. Lääkäri sanoi ettei luultavasti johdu kaatumisista mutta ei täysin kiistänytkään.
Brutto- ja nettotulojen sekoittaminen.
Se, että leasingauto on firman lahjoittama auto käyttäjälle.
Työnantaja on aina riistäjä, sen edustajat limaisia kapitalisteja ja että työnantajalla on miljoonia koko ajan taskussa mutta ei halua niitä työntekijöille luovuttaa.
Yleinen harhaluulo että viiden tonnin bruttotuloilla ihmisellä olisi paljon rahaa käytettävissä.
Kielto tai komento olisi tehokkaampi huutaen (koira/lapsi)...
Mua anoppi hävettää välillä kun se alkaa huutaen komentamaan haukkuvia koiriaan. Kumma juttu kun mä saan koirat kulkemaan ihan hiljaa muiden koirien/outojen juttujen ohi ihan vain sanomalla etukäteen ja kohdalla hiljaisella äänellä että "ei hauku, nyt mennään nätisti, ihan hiljaa ". Sillä nyt sinänsä varmaan mitään merkitystä ole mitä niille koirille sanoisi (paitsi se hiljaa), mutta kun etukäteen "informoi" koiria, että nyt tulee joku juttu minkä ohi mennään hiljaa, niin koirat osaavat yrittää hillitä itseään (tietävät mitä niiltä odotetaan) ja kun höpisemällä pitää mielenkiinnon kiinni itsessään niin eivät riehaannu rähjäämään.
Suomi kuuluu Skandinaviaan. Tämä ei pidä paikkaansa vaikka puhekielessä tuntuu olevan Skandinavia = pohjoismaat.
Suomi kuuluu Fennoskandiaan.
No, minä myönnän, etten tiennyt, mikä immenkalvo oikeastaan on. Olen kolmikymppinen mies. Perustelen tietämättömyyttäni sillä, että asia ei ole aikuisiälläni ollut minulle mitenkään oleellinen, enkä edes muista, koska olisin viimeksi ajatellut immenkalvoja. Mahdollisesti en vuosikausiin.
Minulle selvisi vasta viime tai tänä vuonna, että savusaunassa ei oikeasti ole savua enää, kun siellä saunotaan. Tietenkin järjellä ajatellen ymmärtää, ettei savun seassa voi saunoa, mutta kaikki näkemäni kuvat savusaunasta ovat aina olleet lämmitysvaiheesta. Olen Varsinais-Suomesta enkä ole koskaan edes nähnyt savusaunaa livenä. Se ei kuulu täkäläisiin perinteisiin.
Minulla on hyvä yleistieto, mutta niin vain fiksuimmillekin jää aukkoja yleissivistykseen. Hyvä että niitä tilkitään, mutta ei kannattaisi liikaa ottaa kierroksia muiden tietämättömyydestä, ellei se ole systeemistä tietämättömyyttä, yleistä sivistymättömyyttä. Yksittäisen asian voi kuka tahansa olla tietämättä ihan vain sillä perusteella, ettei ole tullut koskaan ajatelleeksi sitä.
Hiukset kasvaa nopeammin, jos ne leikkaa lyhyeksi. Hius on elotonta kudosta eikä se lähetä karvatupelle mitään infoa tyyliin "hei, nyt mut leikattiin poikki. Heitähän kasvuvauhti maksimiin!"
Lapsi/aikuinen saa nimen aina kun joku päättää häntä tällä nimellä kutsua. Koulun välitunnit ovat varsin yleisiä nimeämistapahtumia. No joo, jokseenkin huvittava lukea vääntämistä aiheesta, onko kaste nimeämistapahtuma vai ei. Suoranaisesti ei tietenkään, mutta ei se niin posketonta ole ajatella, että näin olisi. Ensinnäkin, monessa perheessä kastetilaisuus todellakin on se nimen julkistamistapahtuma. Toiseksi, usein tässä yhteydessä täytetään virallinen lomake, joka tietenkin viedään järjestelmään tuonnempana. Onko se atk-järjestelmä teille joillekin muka jokin jumalan korvike, mikä vasta tekee nimestä "oikean"? Kolmanneksi, ev.lut. seurakunnan asema rekisteriviranomaisena on edelleenkin vähintään puolinainen, joten nimen saattaminen seurakunnan tietoon on jokseenkin virallinen teko. Neljännneksi, mikä se oikea nimi nyt sitten taas onkaan? Eksakti merkkijono tietokonerekisterissä on historiallisesti todella nuori asia. Siihenkään tarkoitukseen nimi ei riitä, vaan kansalaiset yksilöidään henkilötunnuksella. Jos henkilö tunnetaan paremmin sillä välitunnilla annetulla lempinimellä, se on vähintään yhtä pätevä kuin ns. virallinen nimi.
Hiukset kasvavat nopeammin, kun niitä leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Suomi kuuluu Skandinaviaan. Tämä ei pidä paikkaansa vaikka puhekielessä tuntuu olevan Skandinavia = pohjoismaat.
Suomi kuuluu Fennoskandiaan.
Luonnonmaantieteellisesti näin, mutta englanninkielisessä peruskielenkäytössä tuo ei kerro kenellekään mitään. Pohjoismaat muodostavat kulttuurisesti ja historiallisesti yhtenäisen alueen (suomen kielestä huolimatta), jolle paras/virallinen käännös olisi Nordic countries. Käytännössä tuota Scandinaviaa käytetään iloisesti synonyymina tai jopa laajemmin. Kyse on virheestä, mutta mielestäni arkipuheessa ei mitenkään radikaalista.
Periaatteessa kaikki infektiot raskauden aikana ovat riskejä. Moniin kehityshäiriöihin ei ole muuta selitystä kuin joku äidin virusinfektio väärään aikaan raskausaikana. Lisäksi, jos ruoassa on päässyt bakteerit ja virukset kasvamaan on Listeriankin riski samassa ruoassa suurentunut.